Dit forum lekt

Lees hier wat de beheerder van het forum te zeggen heeft.
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Dit forum lekt

Post by Cotthem »

Ik krijg een popup van chrome dat mijn wachtwoord en gebruikersnaam gelekt zijn via dit forum. Pol heb jij een adres op de kaaiman eilanden? Of ben jij met andere deugenieterij bezig? :mrgreen:
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

Cotthem wrote: 09 Mar 2020 16:08 Ik krijg een popup van chrome dat mijn wachtwoord en gebruikersnaam gelekt zijn via dit forum. Pol heb jij een adres op de kaaiman eilanden? Of ben jij met andere deugenieterij bezig? :mrgreen:
Was het maar waar :oops:

De harde waarheid is dat heel dit forum eigenlijk from scratch zou moeten worden herbouwd. Maar écht from scratch. Alles van de server zwieren, opnieuw phpbb er properkes opzetten. Dan proberen om de data er weer in te krijgen op een schone manier. Maar ik kan dat niet. Niet voor niets kan er hier niet meer worden geregistreerd, er is daar iets niet just mee. Ik zou mij daar eens een paar avonden op moeten focussen, maar het komt er maar niet van.

Tegelijk zou ik voorzichtig opletten met zulke popups....

Leuke site om te weten te komen of je emailadres al ergens is opgedoken: https://whatismyipaddress.com/breach-check
Het resultaat is in mijn geval trouwens vrij pijnlijk: 2fast4u, last.fm,

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Dit forum lekt

Post by red_zebra »

https://haveibeenpwned.com/ is ook handig hiervoor en is eigenlijk hetzelfde dan https://whatismyipaddress.com/breach-check nu dat ik ernaar kijk :stupid:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Dit forum lekt

Post by Cotthem »

Damnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn :o
"...the path is the destination"

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Dit forum lekt

Post by duibhce Kaelann »

de laatste versie van Firefox heeft een ingebouwde functionaliteit die je waarschuwt wanneer je gegevens ergens in een hack opduiken. 2fast4u, LinkedIn, Adobe, Dropbox, ... de lijst is niet min.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

Cotthem wrote: 09 Mar 2020 17:03 Damnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn :o
Er gingen hier ene zijn ogen open zeker? 8-)

Ene keer vorig jaar heb ik in gmail een melding gekregen dat er op marktplaats.nl was ingelogd met mijn emailadres. Vanuit China. :laugh3: Dan heb ik toch efkes mijn wachtwoord aangepast. :whistling:
Voor de rest heb ik nog nooit klodden gehad met mijn accounts en wachtwoorden.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 09 Mar 2020 18:51 de laatste versie van Firefox heeft een ingebouwde functionaliteit die je waarschuwt wanneer je gegevens ergens in een hack opduiken. 2fast4u, LinkedIn, Adobe, Dropbox, ... de lijst is niet min.
Hoe heet die functionaliteit? Ik ken die niet. :| Ik ben al vele jaren verslaafd aan FF.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Dit forum lekt

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 10 Mar 2020 09:31 Hoe heet die functionaliteit? Ik ken die niet. :| Ik ben al vele jaren verslaafd aan FF.
Firefox Monitor
Te vinden onder "Privacy protections". Je moet het zelf wel inschakelen en de emailadressen opgeven die je wilt laten monitoren. FF Gaat dan op zoek naar die adressen in gelekte databases en vertelt je welke informatie over jou nog in die database zat. Meestal gaat het om je login en je wachtwoord voor die site.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 10 Mar 2020 10:06
Muug wrote: 10 Mar 2020 09:31 Hoe heet die functionaliteit? Ik ken die niet. :| Ik ben al vele jaren verslaafd aan FF.
Firefox Monitor
Te vinden onder "Privacy protections". Je moet het zelf wel inschakelen en de emailadressen opgeven die je wilt laten monitoren. FF Gaat dan op zoek naar die adressen in gelekte databases en vertelt je welke informatie over jou nog in die database zat. Meestal gaat het om je login en je wachtwoord voor die site.
Niet aanwezig hier op 't werik (ESR60). Ik zal thuis eens kijken.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Dit forum lekt

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 10 Mar 2020 12:32 Niet aanwezig hier op 't werik (ESR60). Ik zal thuis eens kijken.
Is pas vanaf 73.x.x beschikbaar in de browser, denk ik. Maar je kan de servcie waarschijnlijk ook wel zonder de browser zelf gebruiken via https://monitor.firefox.com/
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

2 lekken blijkbaar, dat valt goed mee 8-)

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Dit forum lekt

Post by Droopy »

Vijf lekken en dan heb ik nog de betaalversie van Norton om erger te voorkomen.. :wall:

Ondertussen heb ik de Norton internet security er extra bij geïnstalleerd. Hopen dat het dus bij 5 blijft. :-|

(van een lek was ik zeker want vroeger kreeg ik bezoekjes en dat heb ik kunnen stoppen door de Norton te installeren)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

ne gewone gratis Avaist moet in principe genoeg zijn voor een gewone pc van een gwone mens.
En heel af en toe ne keer Malwarebytes gebruiken als ge twijfelt.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dit forum lekt

Post by F M »

Ik zit met McAfee. Niet de beste. Maar via het werk van de vrouw zo goed als gratis voor tot 20 apparaten...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Dit forum lekt

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote: 14 Apr 2020 14:50 Vijf lekken en dan heb ik nog de betaalversie van Norton om erger te voorkomen.. :wall:
NIS of Avast helpen niet tegen de meest voorkomende misbruiken van zo'n lekken:
  • Je persoonlijke gegevens uit die databases worden verhandeld op de zwarte markt en misbruikt op alle mogelijke manieren, niet in het minst voor identity theft
  • Als je dezelfde combinatie login/wachtwoord elders gebruikt zijn al je gegevens daar ook een vogel voor de kat. Zelfs wanneer je enkel hetzelfde antwoord geeft op de "security question" om te gebruiken bij een vergeten login/wachtwoord is dat het geval.
  • Uiteraard kan de eerste de beste die zo je gegevens te pakken krijgt in jouw naam gaan uitspraken doen of berichten verspreiden op die sites.
Het voornaamste wat je daartegen kan doen is nergens 2 keer dezelfde gegevens gebruiken. Zo weinig mogelijk persoonlijke informatie ingeven (als het niet verplicht is, niet invullen), of gewoon verzonnen informatie ingeven waar dat mogelijk is. Dat laatste helpt ook tegen bedrijven die "legitiem" uw data verzamelen en verkopen ;)
En daarnaast zijn er diensten als Firefox Monitor die je kunnen helpen om snel lekken op te sporen en maatregelen te nemen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dit forum lekt

Post by Muug »

Volgende stap in de lockdown: het internet op slot !

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Dit forum lekt

Post by Droopy »

duibhce Kaelann wrote: 14 Apr 2020 17:58 ...

Het voornaamste wat je daartegen kan doen is nergens 2 keer dezelfde gegevens gebruiken. Zo weinig mogelijk persoonlijke informatie ingeven (als het niet verplicht is, niet invullen), of gewoon verzonnen informatie ingeven waar dat mogelijk is. Dat laatste helpt ook tegen bedrijven die "legitiem" uw data verzamelen en verkopen ;)
Dat doe ik sinds een paar jaar, de meeste lekken zijn van voor die periode.
'k Heb al een paar van die "dreigmails" gekregen waar ze eerst een oud wachtwoord van mij in vermelden en waar ze geld vroegen, die mails heb altijd naar de cybercrime politie : verdacht@safeonweb.be ;)


duibhce Kaelann wrote: 14 Apr 2020 17:58 En daarnaast zijn er diensten als Firefox Monitor die je kunnen helpen om snel lekken op te sporen en maatregelen te nemen.
Tijd om chrome weer links te laten liggen en Firefox te herinstalleren dus, bedankt voor de tip. ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Dit forum lekt

Post by OzzePaa »

Hier staat sinds de komst van Windows 10 alleen Defender actief. Vantevoren jarenlang gewoon niks geïnstalleerd gehad.
Waarschijnlijk wat chance gehad vermoed ik, maar geen enkel van de hier gebruikte e-mailadressen is blijkbaar gepwn'd.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Dit forum lekt

Post by den Bullet »

Droopy wrote: 14 Apr 2020 20:31 Tijd om chrome weer links te laten liggen en Firefox te herinstalleren dus, bedankt voor de tip. ;)
TOR?

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Dit forum lekt

Post by Droopy »

den Bullet wrote: 15 Apr 2020 08:56
Droopy wrote: 14 Apr 2020 20:31 Tijd om chrome weer links te laten liggen en Firefox te herinstalleren dus, bedankt voor de tip. ;)
TOR?
Dark web en trager werken staat er in hun inleiding, twee dingen waar ik schrik van heb maar toch bedankt voor de tip Bullet. ;)
Ondertussen surf ik met de vuurvos en die gaf direct een melding dat ik nog een actief datalek heb (LinkedIn) dus dat heb ik aangepast. :)

Post Reply