Hagar

Who's who? Wie is wie? Wie is wat? Wat is wie? Wie weet wie wie is?
Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Met de VFR1200X heb ik geen ervaring, kan best zijn dat die wel goed rijd.
Twee tips zal ik je meegeven als je gaat testrijden:

1: Neem een paar rondpunten tegen heel lage snelheid, want daar laat de F en DCT veel punten liggen, de X misschien niet.
2: Rij een behoorlijk stuk, langs een school ofzo aan 30KM/u, want ook daar laat de F en DCT weer veel punten liggen.

Beide zijn zaken die elke toermotor probleemloos moet kunnen, de F en DCT standaard niet.
Zo hebben die beide last van vermogen terug te nemen en te gaan twijfelen wat de rijder nu eigenlijk wil, daardoor merk je bij 30 dat die loopt te haperen en moet je constant schakelen.
En op een rondpunt is het nog erger, als je denkt dat je gaat vallen en je wilt wat gas geven dan lijkt die niets te doen, waardoor je nog meer gas geeft en je ineens te veel vermogen krijgt.
Let op die dingen als je gaat proefrijden.

Geloof het of niet, maar een vriend van me met een DCT had er een truukje voor om een rondpunt te nemen, beetje gas houden en tegelijk met voor remmen om de computer te laten denken dat je harder gaat dan je wilt.
Dat werkt voortreffelijk, maar kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. :smash:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Hagar

Post by Jopet »

All? en ook van Sint-Kruis, de wereld wordt steeds kleinder....
Je motor kwam die dan van bij Brysse? Ik heb daar indertijd mijn RD500 LC en CBR1000F nog gekocht....

Ik ben geboren op St-Kruis maar van mijn 6de jaar tot 40ste in 't stad gewoond en nu dus terug op St-Kruis.

Toevallig niet naar school gegaan aan de Verversdijk of Spiegelrei?

Als je van brugge bent en intresse had in motoren heb je me misschien nog met mijn RD500 gezien, hij viel wel redelijk op....

Image

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hagar

Post by Muug »

ola jopet, ik zie een paar verschillekes tussen u nu en u vroeger ! :P

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Ik wou indertijd ook zo'n RD500 kopen, maar die waren nergens te vinden, woonde toen in Nederland.
Wel heb ik een RGV250R gehad, fantastisch apparaat maar minder leuk als door een fout van de dealer de boel vast loopt tegen 220Km/u op de linker baan in zuid Duitsland.
Ze waren vergeten de 2takt olielampje terug aan te sluiten na een reparatie :motten:
Daarna was ik eigelijk wel genezen van 2takt omdat het niet betrouwbaar is, loopt veel te vaak vast.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hagar

Post by bompa »

Ik had in den tijd een DT is wel een ander type van moto maar ook een 2t maar voor elke rit keek ik in het bakje
of er nog genoeg 2t olie in was zo niet vulde ik bij

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

Bas wrote:Ik wou indertijd ook zo'n RD500 kopen, maar die waren nergens te vinden, woonde toen in Nederland.
Wel heb ik een RGV250R gehad, fantastisch apparaat maar minder leuk als door een fout van de dealer de boel vast loopt tegen 220Km/u op de linker baan in zuid Duitsland.
Ze waren vergeten de 2takt olielampje terug aan te sluiten na een reparatie :motten:
Daarna was ik eigelijk wel genezen van 2takt omdat het niet betrouwbaar is, loopt veel te vaak vast.
Pfieuuw :yikes: En gij kunt dat nog navertellen :w00t: Sjappoo :!: en veel hoeresjans veronderstel ik :headbang:
Gelukkig heeft noch mijne Yam LS-2 100 noch de Soes GT380 dat vanzeleve ooit gedaan ... ik had er dan m??r dan waarschijnlijk immers niet meer zo levend uit gezien ... :mrgreen:

P.S. @ Muug : de Jopet heeft anders gelukkig nog wel just dezelfden blik vindik :wink: :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hagar

Post by Muug »

Bas wrote:Wel heb ik een RGV250R gehad,
Ooit mijn droommachine geweest, gelijk zovele tweetakten uit dat tijdperk.
Image

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Hagar

Post by Hagar »

Ben naar school geweest in "de Fr?res", en daarna St-Lodewijkscollege (oerkatholiek dus :S )

Mijn droom indertijd was de Suzuki Katana, dat had voor mij iets magisch, maar ben slechts laat beginnen motorrijden, mijn FJ1200 is mijn eerste motor.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Zo eentje had ik er, maar dan met fluo-gele velgen.

Image

Maar die was eerder in Antwerpen ook al vast gelopen tegen 160 bij het vliegveld, daarna hebben ze hem hersteld en liep hij in zuid Duitsland vast.
Ik baalde nog het meeste van het inrijden dat ik 1500km had gedaan.
Is wel jammer, want die fietsjes hebben 70 of 80pk en wegen niks, rijden geweldig.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

OzzePaa wrote:
Bas wrote:Ik wou indertijd ook zo'n RD500 kopen, maar die waren nergens te vinden, woonde toen in Nederland.
Wel heb ik een RGV250R gehad, fantastisch apparaat maar minder leuk als door een fout van de dealer de boel vast loopt tegen 220Km/u op de linker baan in zuid Duitsland.
Ze waren vergeten de 2takt olielampje terug aan te sluiten na een reparatie :motten:
Daarna was ik eigelijk wel genezen van 2takt omdat het niet betrouwbaar is, loopt veel te vaak vast.
Pfieuuw :yikes: En gij kunt dat nog navertellen :w00t: Sjappoo :!: en veel hoeresjans veronderstel ik :headbang:
Gelukkig heeft noch mijne Yam LS-2 100 noch de Soes GT380 dat vanzeleve ooit gedaan ... ik had er dan m??r dan waarschijnlijk immers niet meer zo levend uit gezien ... :mrgreen:
Valt wel mee hoor, eerst blokkeert je achterwiel en door meteen de koppeling in te knijpen kan je gewoon naar de rechter baan gaan.
Enig probleem is wel dat er geen batterij in zit waardoor je geen knipperlichten meer hebt.
En dus moet je beginnen zwaaien naar auto's op de baan dat je naar rechts wilt, daar had ik nog de meeste schrik.
Vroeger in mijn brommer tijdperk meermaals aan de hand gehad en het lijkt erger dan het in werkelijkheid is.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

Bas wrote: Valt wel mee hoor, eerst blokkeert je achterwiel en door meteen de koppeling in te knijpen kan je gewoon naar de rechter baan gaan.
Enig probleem is wel dat er geen batterij in zit waardoor je geen knipperlichten meer hebt.
En dus moet je beginnen zwaaien naar auto's op de baan dat je naar rechts wilt, daar had ik nog de meeste schrik.
Vroeger in mijn brommer tijdperk meermaals aan de hand gehad en het lijkt erger dan het in werkelijkheid is.
Serieus :book: (klikkerklik) :?: Den uwe had er dus geen wilde zeggen :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Het is een racer pur sang, dus het is trappen of duwen en normaal springt zo'n ding meteen aan.
Er zit niks op wat niet verplicht is.
Het aantrappen is zo licht dat het goed te doen is.
2takt heeft amper compressie in verhouding met 4takt, je kan die al zittend aanduwen in je eentje.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Serieus :book: (klikkerklik) :?: Den uwe had er dus geen wilde zeggen :?:
Doemme je hebt gelijk.
Zat er dan geen starter op?
Het is al heel lang geleden dat ik erop reed, kan gemakkelijk 20 jaar terug zijn.
Van dat vastlopen herinner ik me dat ik met mijn armen moest zwaaien om naar rechts te komen.
Heb dat ding maar een paar maanden gehad, toen was ik het zat.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

Bas wrote:
OzzePaa wrote: Serieus :book: (klikkerklik) :?: Den uwe had er dus geen wilde zeggen :?:
Doemme je hebt gelijk.
Zat er dan geen starter op?
Het is al heel lang geleden dat ik erop reed, kan gemakkelijk 20 jaar terug zijn.
Van dat vastlopen herinner ik me dat ik met mijn armen moest zwaaien om naar rechts te komen.
Heb dat ding maar een paar maanden gehad, toen was ik het zat.
Vanaf 1996 zat op de VJ23 een startknoppeke. Maar om "naar rechts te komen" zulde toch vooral uwe guidon moete hebben vast gehouden en goed gestuurd ipv gezwaaid hebben denk' :wink: :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Vanaf 1996 zat op de VJ23 een startknoppeke. Maar om "naar rechts te komen" zulde toch vooral uwe guidon moete hebben vast gehouden en goed gestuurd ipv gezwaaid hebben denk' :wink: :headbang:
Nu ben je me kwijt.....ondertitels graag :mrgreen:
Ik kan volgen tot een bepaald punt.

Maar ik kan me niet herinneren dat ding ooit gestart te hebben met een knop.
Het is wel mogelijk dat ik het contact heb afgezet en dan naar rechts ben gegaan al zwaaiend, maar herinner het me niet.
Kijk als je een vastloper hebt tegen die snelheid, dan denk je niet aan zulke dingen, maar aan 1 ding, hoe kom ik op de vluchtstrook!
Ik was echt verliefd op die motor, reed geweldig, maar na 2 vastlopers op korte tijd was de liefde over.
Konden ze zoiets weer maken maar dan met de betrouwbaarheid van een 4takt, dan kocht ik dat meteen.
Mijn vrouw heeft een CBR1000RR, dat lijkt erop, maar is veel zwaarder en de gas aanname lijkt niks op een 2takt.
Het beste wat op een 2takt lijkt zijn de VFR's. Hard werken, maar de "turbo-boost" komt echt wel tegen 8000 toeren en meer, net een 2takt.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

We zijn hier Hagar's introductiepagina wel fel aant bevuilen, dus tot slot nog wat ondertitels :wink:

De RGV250 werd vanaf modeljaar 1996 voorzien van de 70? V2 motor en kreeg en passant een electrische starter mee.
De jouwe zal je dus nog wel in gang hebben moeten trappen een startknoppeke stond er denkelijk dus idd niet op.
In gangkicken was al te zware opdracht inderdaad bij een tweetakt ; ook niet bij m'n GT380 of de AC 50-tigjes, de Yam LS-100 en RD-250 in de 70-tiger jaren. De dikke ??ncilinder XT500 was misschien wat trickier :mrgreen: Heb dus wel een idee wat een tweetakt is (was) en hoe die rijdt (reed) :grin:
Omdat je zei "met mijn armen moest zwaaien om naar rechts te komen" dacht ik dat je in plaats daarvan wel je stuur goed moest vast houden om aan de kant te komen :grin: :P
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Het waren de cilinders die zonder smering kwamen, het is dan zaak te ontkoppelen en de boel in vrij zetten.
Daarna kan je "gewoon" naar rechts sturen met 1 hand en de ander gebruiken om naar mensen te zwaaien dat er iets aan de hand is.
Zo'n XT500 of 550 was mijn droom toen ik nog brommer reed, ik woonde toen aan zee en zag de mannen met die dingen over het strand raggen.
Later verhuisd en het is er nooit van gekomen zo een te kopen.
Wel jaren lang met een brommer (meestal 80cc kop) over het strand lopen racen, dat kon toen nog.

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Hagar

Post by Hagar »

Geen probleem dat dit topic een andere richting uitgaat, vind het wel amusant :beer:

Maar vermits een 2-takt vastloopt door geen smering, moet hij dan zonder benzine vallen ook, dacht ik, vermits er een een mix van benzine +olie in de zuigers komt.
Of zie ik dat verkeerd?

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Hagar

Post by Jopet »

Hagar wrote:Geen probleem dat dit topic een andere richting uitgaat, vind het wel amusant :beer:

Maar vermits een 2-takt vastloopt door geen smering, moet hij dan zonder benzine vallen ook, dacht ik, vermits er een een mix van benzine +olie in de zuigers komt.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je dat verkeerd ziet, ik ben wel niet technisch aangelegd en kan me misschien hier dus verkeerd uitdrukken, een 4 takt motor haalt zijn smering uit de olie die in de carter zit en dus heb je enkel benzine nodig om te rijden, een 2 takt motor doet dit niet en heeft dus extra smering nodig via de benzine, omdat benzine op zich, bij manier van spreken, te droog is moet je 2-takt olie toevoegen om een goede smering te krijgen, een 2 t-takt motor zal dus ook draaien op enkel benzine, maar zal te weinig smering krijgen waardoor er een grotere wrijving ontstaat en alles dus te warm loopt en tenslotte ook vast loopt.

Als je met een 2-takt zonder benzine valt dan valt je motor net zoals gelijk welke motor dus stil, zonder dat dit gevolgen heeft voor de motor.

Rij je met een 2-takt echter zonder de toegevoegde olie dan loopt hij vast door te weinig smering, maar let op wanneer een 4-takt te weinig olie heeft in zijn carter zal hij ook onvoldoende smering krijgen en dus net zoals een 2-takt ook vastlopen.

Het grote verschil is echter dat je met een 4-takt steeds een melding krijgt als je met te weinig olie rijdt.
Een 2-takt ook als hij met een appart 2-takt reservoir zit maar soms liep het wel eens mis met het 2-takt pompje of zo waardoor er te weinig olie bij de benzine gevoegd werd met een vastloper als gevolg.

Daarom dat ze bvb in de racerij steevast de olie en benzine samnvoegden in de benzinetank, ook met mijn RD 500 was dit zo, omdat de motor op circuit gebruikt werd was de oliepomp verwijderd en moest ik dus mengen in mijn tankt, daarom was ik steeds op weg met een 1/2l. 2-takt olie voor het geval ik onder de baan moest tanken, gemiddeld reed ik zo'n 150 km met een volle tank, gemiddeld verbruik van mijn 2-takt monster lag op 15l/100km en als ik dus een toertje deed moest ik steevast tanken en dus moest ik ook zien dat ik mijn 2-takt olie bij de hand had....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Ik moest toen om de 2 tankbeurten 1 liter olie in een tankje gooien.
En dat ging lang goed omdat ik dat automatisch deed.
Maar ze waren bij een eerdere herstelling vergeten het lampje aan te sluiten, dan is het over en uit als je het vergeet.
Ze hebben toen die motor terug genomen na veel vijven en zessen want natuurlijk had ikzelf dat lampje los getrokken, alsof je dat voor je lol doet.

Post Reply