Hagar

Who's who? Wie is wie? Wie is wat? Wat is wie? Wie weet wie wie is?
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

Bas wrote: Valt wel mee hoor, eerst blokkeert je achterwiel en door meteen de koppeling in te knijpen kan je gewoon naar de rechter baan gaan.
Enig probleem is wel dat er geen batterij in zit waardoor je geen knipperlichten meer hebt.
En dus moet je beginnen zwaaien naar auto's op de baan dat je naar rechts wilt, daar had ik nog de meeste schrik.
Vroeger in mijn brommer tijdperk meermaals aan de hand gehad en het lijkt erger dan het in werkelijkheid is.
Serieus :book: (klikkerklik) :?: Den uwe had er dus geen wilde zeggen :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Het is een racer pur sang, dus het is trappen of duwen en normaal springt zo'n ding meteen aan.
Er zit niks op wat niet verplicht is.
Het aantrappen is zo licht dat het goed te doen is.
2takt heeft amper compressie in verhouding met 4takt, je kan die al zittend aanduwen in je eentje.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Serieus :book: (klikkerklik) :?: Den uwe had er dus geen wilde zeggen :?:
Doemme je hebt gelijk.
Zat er dan geen starter op?
Het is al heel lang geleden dat ik erop reed, kan gemakkelijk 20 jaar terug zijn.
Van dat vastlopen herinner ik me dat ik met mijn armen moest zwaaien om naar rechts te komen.
Heb dat ding maar een paar maanden gehad, toen was ik het zat.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

Bas wrote:
OzzePaa wrote: Serieus :book: (klikkerklik) :?: Den uwe had er dus geen wilde zeggen :?:
Doemme je hebt gelijk.
Zat er dan geen starter op?
Het is al heel lang geleden dat ik erop reed, kan gemakkelijk 20 jaar terug zijn.
Van dat vastlopen herinner ik me dat ik met mijn armen moest zwaaien om naar rechts te komen.
Heb dat ding maar een paar maanden gehad, toen was ik het zat.
Vanaf 1996 zat op de VJ23 een startknoppeke. Maar om "naar rechts te komen" zulde toch vooral uwe guidon moete hebben vast gehouden en goed gestuurd ipv gezwaaid hebben denk' :wink: :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Vanaf 1996 zat op de VJ23 een startknoppeke. Maar om "naar rechts te komen" zulde toch vooral uwe guidon moete hebben vast gehouden en goed gestuurd ipv gezwaaid hebben denk' :wink: :headbang:
Nu ben je me kwijt.....ondertitels graag :mrgreen:
Ik kan volgen tot een bepaald punt.

Maar ik kan me niet herinneren dat ding ooit gestart te hebben met een knop.
Het is wel mogelijk dat ik het contact heb afgezet en dan naar rechts ben gegaan al zwaaiend, maar herinner het me niet.
Kijk als je een vastloper hebt tegen die snelheid, dan denk je niet aan zulke dingen, maar aan 1 ding, hoe kom ik op de vluchtstrook!
Ik was echt verliefd op die motor, reed geweldig, maar na 2 vastlopers op korte tijd was de liefde over.
Konden ze zoiets weer maken maar dan met de betrouwbaarheid van een 4takt, dan kocht ik dat meteen.
Mijn vrouw heeft een CBR1000RR, dat lijkt erop, maar is veel zwaarder en de gas aanname lijkt niks op een 2takt.
Het beste wat op een 2takt lijkt zijn de VFR's. Hard werken, maar de "turbo-boost" komt echt wel tegen 8000 toeren en meer, net een 2takt.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

We zijn hier Hagar's introductiepagina wel fel aant bevuilen, dus tot slot nog wat ondertitels :wink:

De RGV250 werd vanaf modeljaar 1996 voorzien van de 70? V2 motor en kreeg en passant een electrische starter mee.
De jouwe zal je dus nog wel in gang hebben moeten trappen een startknoppeke stond er denkelijk dus idd niet op.
In gangkicken was al te zware opdracht inderdaad bij een tweetakt ; ook niet bij m'n GT380 of de AC 50-tigjes, de Yam LS-100 en RD-250 in de 70-tiger jaren. De dikke ??ncilinder XT500 was misschien wat trickier :mrgreen: Heb dus wel een idee wat een tweetakt is (was) en hoe die rijdt (reed) :grin:
Omdat je zei "met mijn armen moest zwaaien om naar rechts te komen" dacht ik dat je in plaats daarvan wel je stuur goed moest vast houden om aan de kant te komen :grin: :P
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Het waren de cilinders die zonder smering kwamen, het is dan zaak te ontkoppelen en de boel in vrij zetten.
Daarna kan je "gewoon" naar rechts sturen met 1 hand en de ander gebruiken om naar mensen te zwaaien dat er iets aan de hand is.
Zo'n XT500 of 550 was mijn droom toen ik nog brommer reed, ik woonde toen aan zee en zag de mannen met die dingen over het strand raggen.
Later verhuisd en het is er nooit van gekomen zo een te kopen.
Wel jaren lang met een brommer (meestal 80cc kop) over het strand lopen racen, dat kon toen nog.

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Hagar

Post by Hagar »

Geen probleem dat dit topic een andere richting uitgaat, vind het wel amusant :beer:

Maar vermits een 2-takt vastloopt door geen smering, moet hij dan zonder benzine vallen ook, dacht ik, vermits er een een mix van benzine +olie in de zuigers komt.
Of zie ik dat verkeerd?

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Hagar

Post by Jopet »

Hagar wrote:Geen probleem dat dit topic een andere richting uitgaat, vind het wel amusant :beer:

Maar vermits een 2-takt vastloopt door geen smering, moet hij dan zonder benzine vallen ook, dacht ik, vermits er een een mix van benzine +olie in de zuigers komt.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je dat verkeerd ziet, ik ben wel niet technisch aangelegd en kan me misschien hier dus verkeerd uitdrukken, een 4 takt motor haalt zijn smering uit de olie die in de carter zit en dus heb je enkel benzine nodig om te rijden, een 2 takt motor doet dit niet en heeft dus extra smering nodig via de benzine, omdat benzine op zich, bij manier van spreken, te droog is moet je 2-takt olie toevoegen om een goede smering te krijgen, een 2 t-takt motor zal dus ook draaien op enkel benzine, maar zal te weinig smering krijgen waardoor er een grotere wrijving ontstaat en alles dus te warm loopt en tenslotte ook vast loopt.

Als je met een 2-takt zonder benzine valt dan valt je motor net zoals gelijk welke motor dus stil, zonder dat dit gevolgen heeft voor de motor.

Rij je met een 2-takt echter zonder de toegevoegde olie dan loopt hij vast door te weinig smering, maar let op wanneer een 4-takt te weinig olie heeft in zijn carter zal hij ook onvoldoende smering krijgen en dus net zoals een 2-takt ook vastlopen.

Het grote verschil is echter dat je met een 4-takt steeds een melding krijgt als je met te weinig olie rijdt.
Een 2-takt ook als hij met een appart 2-takt reservoir zit maar soms liep het wel eens mis met het 2-takt pompje of zo waardoor er te weinig olie bij de benzine gevoegd werd met een vastloper als gevolg.

Daarom dat ze bvb in de racerij steevast de olie en benzine samnvoegden in de benzinetank, ook met mijn RD 500 was dit zo, omdat de motor op circuit gebruikt werd was de oliepomp verwijderd en moest ik dus mengen in mijn tankt, daarom was ik steeds op weg met een 1/2l. 2-takt olie voor het geval ik onder de baan moest tanken, gemiddeld reed ik zo'n 150 km met een volle tank, gemiddeld verbruik van mijn 2-takt monster lag op 15l/100km en als ik dus een toertje deed moest ik steevast tanken en dus moest ik ook zien dat ik mijn 2-takt olie bij de hand had....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

Ik moest toen om de 2 tankbeurten 1 liter olie in een tankje gooien.
En dat ging lang goed omdat ik dat automatisch deed.
Maar ze waren bij een eerdere herstelling vergeten het lampje aan te sluiten, dan is het over en uit als je het vergeet.
Ze hebben toen die motor terug genomen na veel vijven en zessen want natuurlijk had ikzelf dat lampje los getrokken, alsof je dat voor je lol doet.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hagar

Post by bompa »

Jopet wrote:
Hagar wrote: Maar vermits een 2-takt vastloopt door geen smering, moet hij dan zonder benzine vallen ook, dacht ik, vermits er een een mix van benzine +olie in de zuigers komt.
Of zie ik dat verkeerd?


Als je met een 2-takt zonder benzine valt dan valt je motor net zoals gelijk welke motor dus stil, zonder dat dit gevolgen heeft voor de motor.



.

Groetjes,
Jopet
Zonder 2 t benzine vallen en ni vastlopen :confused2: ik zou ze de kost ni willen geven die ooit zo al vastgelopen zijn :grin:

Maar dat is wat ze vroeger probeerden om met zo weinig mogelijk 2 T olie te rijden, dan gingen ze beter , nooit aan mee gedaan ,ik heb met veel 2t moto's gereden :grin: maar nooit een vastloper gehad , wel is dat de gasschuif bleef hangen tijdens de start, vol open :help: :confused2: maar 't kwam goed :grin:

Maar 'k ga stoppen of ze zetten me weer in een ander topic :grin:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Hagar

Post by Bas »

2T benzine bestaat niet, sorry.
Wat ze bij de pomp verkopen is gewone benzine gemengd met 2T olie, gewoonlijk 1:40.
Maar deze motoren hebben een eigen mengpomp omdat aan de autostrades vaak geen benzine met oliemenging te koop is.
En het is erg handig, als je lampje tenminste werkt.

Deze motoren lopen gewoon op normale 95ron loodvrij en de motor mengt zelf de olie bij in de juiste verhouding.
Als je benzine op is is er niks aan de hand en kan je duwen.
MAAR als je 2T-olie op is, dan knallen de cilinder-veren kapot en wil je de ravage niet zien in de cilinders.

Alles onder de cilinders blijft gewoon werken, vandaar dat je kan koppelen en vrijschakelen.

Vroeger met brommers al zoveel vastlopers gehad door te ver opvoeren dat ik standaard met een vinger op de koppeling rijd, hetzelfde doe ik trouwens bij de remhendel.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hagar

Post by bompa »

Bas wrote:2T benzine bestaat niet, sorry.

.
Awel als ik 2 T olie in een bus benzine kap en ik meng die olie in die benzine dan is dat voor mij 2T benzine .:grin:
Van die mengpomp , mijn moto's hadden da ni in den tijd , en daarom mengde ik altijd in een bus en voor onderweg had ik een flesje 2T olie bij mij en mengde ik aan de pomp

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Hagar

Post by Hagar »

Prachtige uitleg, iedereen bedankt hiervoor.....
Hopelijk wordt het algauw beter weer, dan kunnen we elkaar eens op de baan leren kennen bij een ritje en een koffie :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hagar

Post by OzzePaa »

Hagar wrote:Prachtige uitleg, iedereen bedankt hiervoor.....
Hopelijk wordt het algauw beter weer, dan kunnen we elkaar eens op de baan leren kennen bij een ritje en een koffie :thumbsup:
Wel als dadal geen goe gedacht is zie :thumbsup: Voor zaterdag ziet het er voorlopig al zeker niet echt slecht uit ... en er zijn hier al zotter gelegenheden geweest om samen een toerke te doen :ricky: Maar dieje koffie dan wel op een terraske ipv op de baan ... en alst kan ne warme choco :wink: :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hagar

Post by Muug »

Bas wrote: Vroeger met brommers al zoveel vastlopers gehad door te ver opvoeren .........
ah, daarmee dat ge het nu door een ander laat doen :mrgreen:

Post Reply