Ook Nieuw...

Who's who? Wie is wie? Wie is wat? Wat is wie? Wie weet wie wie is?
Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 30 Mar 2015 14:38

Hello allen,

Ik ben Bjorn, 40 jaar, uit de Kempen, meer bepaald Rijkevorsel. Ik rijd sinds vorig jaar elke dag met mijn KTM Duke 125 op en af naar Brussel centrum (vlakbij het centraal station). De beslissing was gevallen na de zoveelste autorit van meer dan 3u enkel, en de zoveelste treinvertraging/staking, dat mijn jeugddroom eindelijk in vervulling kon gaan, en er een gemotoriseerde tweewieler kon komen.
Aangezien ik enkel een rijbewijs B heb, en het budget + termijn niet te ver uitgesmeerd mochten worden, is de keuze toen op de Duke 125 van KTM gevallen. Bijkomende argumenten van de keuze waren veiligheid (voor de grap ineens heel het gas openvijzen op de Duke heeft als gevolg... euh... niet zo heel veel ;-) ), en wel even zien of het me wel zou liggen...
Begonnen vorig jaar in mei... Ondertussen bijna 30.000km op de teller, en na 6 weken in de garage staan in de winter (tijdens de sneeuw/ijs periode), horendol geworden en het beestje terug van stal gehaald.
Plannen voor de toekomst: rijtechniek en vooral veilige rijtechniek sterk verbeteren, rijbewijs halen, en ietwat potentere machine aanschaffen.

Alle tips zijn altijd welkom!

User avatar
zappa
Posts: 3878
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Ook Nieuw...

Post by zappa » 30 Mar 2015 14:44

straks rijdt iedereen hier mee ne ktm en woont in de kempen :sterrekes:

:grin: Welgekomen, Bjorn, en hopelijk vlot en vlug uw rijbewijs. En dan kan de o zo spannende motor model/merk zoektocht beginnen :thumbsup:
sig nature

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 30 Mar 2015 14:54

Dank u voor de verwelkoming!

Stiekem is die zoektocht al begonnen hoor ;-)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Ook Nieuw...

Post by the riding man » 30 Mar 2015 14:58

Borniet wrote:
Begonnen vorig jaar in mei... Ondertussen bijna 30.000km op de teller, en na 6 weken in de garage staan in de winter (tijdens de sneeuw/ijs periode), horendol geworden en het beestje terug van stal gehaald.
Begrijp ik dat nu goed dat jij op minder dan 10 maanden rijden 30000km op de kilometric hebt gezet? :shock: Mijn record ooit was met 15000km amper de helft, en meestal kom ik niet boven de 10000km per jaar uit. Dus petje af voor jou hoor. :wink:
Rijkevorsel - Brussel is inderdaad wel een hele afstand. Doe je dat via autostrade of binnendoor?
Ik rij met zijn grotere broertje, de 390 (identiek hetzelfde kader, enkel andere motor) dus ik weet hoe lekker strak dat ding rijdt. Maar autostrade is een marteling. Ik verneem graag meer over je duke. Heb je er al kosten aan gehad bovenop het standaard onderhoud? Hoeveel is jou onderhoudsinterval eigenlijk? Bij de 390 is het volgens het boekje 7500 maar de dealers raden aan om de 5000km.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 30 Mar 2015 15:08

Hey Riding Man! Ja, best een fijne machine he, die Duke's! De 125 rijdt zeker ook heel fijn, maar komt op de autosnelweg wat power tekort. Ik ben zeker dat ik aan 100km per uur geraak, al de rest is optioneel ;-) Dat maakt inhalen of mee volgen met het verkeer op het linkerrijvak soms wel een uitdaging. Dat beantwoord inderdaad ineens je andere vraag, ik ga elke dag via de autostrade naar Brussel, om en bij de 100km enkel. Mijn Duke moet op 5000km op onderhoud, dus ongeveer elke 5 weken :-)
Extra kosten die ik er al aan gehad heb? Nieuwe ketting + tandwielen, voor de rest het gewoonlijke, luchtfilterke, bougie, remvloeistof,... Ik moet er wel bijzeggen dat deze Duke nog maar aan 22000km ongeveer zit, ik heb eerst een periode met een andere Duke gereden die van de fabriek in Oostenrijk kwam, omdat ze leveringsproblemen hadden (die had ook oranje wielen, vond ik wel knapper ;-) ).

den Bullet
Posts: 708
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Ook Nieuw...

Post by den Bullet » 30 Mar 2015 15:23

Borniet wrote:Hello allen,

... Ik rijd sinds vorig jaar elke dag met mijn KTM Duke 125 op en af naar Brussel centrum (vlakbij het centraal station).
...

Ik zie 's avonds regelmatig een 125 Duke de Koloni?nstraat naar boven rijden ...

(welkom, by the way :wink: )

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 30 Mar 2015 15:27

Thanks ;-)
Is't ne zwarte Duke 125?

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Ook Nieuw...

Post by Marreke » 30 Mar 2015 17:37

Welkom hier.

Zo'n KTM is best een fijne machine, heb er op gelest, maar is voor mij niet de ideale [strike]wereld[/strike] motor.

Veel succes bij het halen van het rijbewijs en de zoektocht naar een motor. Tip: neem je tijd om een motor te kiezen. Ga gerust in volledig pak een half uur op een motor zitten om uit te zoeken of je benen, armen en rug de houding aan kunnen. Het is best lullig als je van je motor afstapt en je zakt door je benen omdat die te fel geplooid hebben gezeten en opeens slapen.

Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Ook Nieuw...

Post by Bas » 30 Mar 2015 17:41

Hier is je antwoord, als de Duke van 2014 en nieuwe is dan is de interval 7500km.
De ouderen zitten op 5000km.

Persoonlijk zou ik dat "advies" van de dealer met een enorme klont zout nemen.

Zie hier: http://www.ktm.com/uploads/tx_downloads ... _02_EN.pdf

Zo kwam ik een Honda dealer tegen indertijd die "onderhoud" om de 2500km wou doen terwijl Honda zelf 12000km voorschreef.
Nu moet je weten dat de merken die interval echt wel eerder aanraden dan nodig, want als ze een fout maken hebben ze een proces aan hun broek.

Mijn advies is dan ook, doe het ergens tussen de 7500 en 9000km, dan ben je meer dan op tijd genoeg.

Vaak halen dealers olie als argument aan, maar olie blijft goed tot gemakkelijk 50000km, het is het oliefilter dat niet verstopt mag raken want dan krijg je problemen.
Zoek gewoon uit welke motoren dat filter ook gebruiken en kijk welke interval die hanteren.

Zo heeft bv Suzuki uit het niks de interval verandert voor alle motoren, want na onderzoek bleek dat ze het botweg te vaak deden en mensen het merk meer en meer links lieten liggen.

Bij Honda gaan irridium-bougies en het luchtfilter 50000 km mee, zou raar zijn als je Duke na 5000 al lucht en bougie problemen zou hebben.

En helemaal als je lange afstanden woon/werk verkeer doet alle dagen, dan hoeft het zo vaak niet.

Let wel dit is mijn eigen opinie, maar ik peins dat je dealer een gebrek aan centen heeft en dat op jou wil verhalen :lol:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Ook Nieuw...

Post by the riding man » 30 Mar 2015 18:19

Bas wrote:
Let wel dit is mijn eigen opinie, maar ik peins dat je dealer een gebrek aan centen heeft en dat op jou wil verhalen :lol:
Hier ben ik het dus volledig met je eens. Ik heb het ook heel moeilijk om aan te nemen dat de moto op 5000km op onderhoud moet ipv de 7500 die in het boekje staan vermeld. Ik ga ervan uit dat de constructeur (ktm) wel weet wat goed is voor de motoren die ze ontwikkelen en produceren.
Net omdat ik dacht int zak gezet te worden door de dealer, heb ik het aan Wipr gevraagd, die heeft net dezelfde duke390 bij een andere dealer, en ook daar hebben ze hem blijkbaar aangeraden om de 5000km langs te gaan.
Ik ga gewoon aanhouden wat er in mijn boekje staat, 7500km of jaarlijks. Wat in mijn geval eerder jaarlijks zal worden aangezien de Duke enkel gebruikt wordt voor woon/werk, stads- en pekelritjes. Voor dat dagritten en vakantie's heb ik (bijna) een R1200rt.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest