Ook Nieuw...

Who's who? Wie is wie? Wie is wat? Wat is wie? Wie weet wie wie is?
Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Ook Nieuw...

Post by Bas » 30 Mar 2015 18:39

Moet je ook doen, want hier in Belgi? hebben "dealers" de gewoonte om belachelijke intervallen te hanteren.
Zo is een Citroen C3 op 30000km pas aan een beurt toe, wat schrijft de gemiddelde dealer? 7500 tot 10000km.
Gaat helemaal nergens over.
Zo heb ik een Mercedes en de dealer liet me verstaan dat die pas over 20000km een nieuwe beurt moet hebben, wat klopt.
En die dealer is echt goed, De Lim in Balen, die is beter en goedkoper dan alle anderen.

Zo ook mijn motoren, mijn dealer (Vranken Motors in Rillaar) liet me weten dat bougies 50000 meegaan net als het luchtfilter en dat het onderhoud van bv Honda op 10000km enkel om het OLIEFILTER gaat, de rest kijken ze enkel even na.
In Borsbeek zit een Honda Dealer die me indertijd op 3000km, en dat was veel maar moest ik synthetische olie nemen, want gewone olie kon dat niet, wou laten binnenkomen.....toen ik vroeg achter het werkplaatshandboek met de gegevens werden ze onbeschoft en ben ik er nooit meer heen gegaan.

Om kort te gaan, als je niet zeker bent, zoek de intervallen op in de rest van de wereld, want "dealers" hier in Belgi? belazeren je waar je bijstaat.
Ze vervangen olie maar laten het oliefilter zitten, en nu net dat laatste is het probleem niet de olie.

Mijn VFR1200 en VFR800 doe ik pas op 15000km of jaarlijks, net wat het eerste komt. Nooit problemen gehad.

User avatar
Muug
Posts: 6607
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug » 30 Mar 2015 19:02

Sterker nog,
ne moteur die veel draait kan perfect met minder onderhoud, dus maar om de 10.000km ipv de 7500! Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Ook Nieuw...

Post by the riding man » 30 Mar 2015 19:17

Muug wrote: Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.
Ah nee he Muug, ik heb hem pas. Moet zelfs nog eerst voor de 1ste beurt op 1000km gaan, dus ik liep al voorop op de feiten, maar dealer gaf die info van dat onderhoud op 5000km al mee toen ik hem ben gaan afhalen.

Maar wat van zodra hij uit garantie is? Ktm hanteert toch een soort van online onderhoudsboekje waar enkel de officiele dealer bij kan, ook voor eventuele updates of terugroepactie's of wat dan ook. Of is dit minder van belang dan ik me voorstel? Want ik ken hier vlak in de buurt nen krak van nen technieker die alle merken doet, nog ene waar je mag bijblijven tijdens de werkzaamheden (zo zijn er tegenwoordig niet veel meer). En ik kan er te voet naartoe ipv een half rijden zoals nu. Gevoelsmatig ben ik zekerder dat alles naar behoren is gedaan bij die kerel dan bij die ktm dealer waar ik hem nu gekocht heb. Maar tis de garantie he... en dat online systeem om alles in te geven...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 6607
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug » 30 Mar 2015 20:04

die updates moeten vaneigens gebeuren tijdens uw garantie, daarna zullen er niet al te veel meer komen en dan kunt gij perfect naar die man bij u in de buurt gaan.
Maar over die 5000 ipv 7500 zou ik me toch ne keer goed bevragen.
Vroeger kreeg je trouwens bij je moto een code mee en een site waarop je dan de onderhoudsgeschiedenis van je moto kon opvolgen. Ik weet niet of dat nog zo is.

Gunter
Posts: 179
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Ook Nieuw...

Post by Gunter » 30 Mar 2015 22:14

Borniet wrote:Hey Riding Man! Ja, best een fijne machine he, die Duke's! De 125 rijdt zeker ook heel fijn, maar komt op de autosnelweg wat power tekort. Ik ben zeker dat ik aan 100km per uur geraak, al de rest is optioneel ;-) Dat maakt inhalen of mee volgen met het verkeer op het linkerrijvak soms wel een uitdaging. Dat beantwoord inderdaad ineens je andere vraag, ik ga elke dag via de autostrade naar Brussel, om en bij de 100km enkel. Mijn Duke moet op 5000km op onderhoud, dus ongeveer elke 5 weken :-)
Extra kosten die ik er al aan gehad heb? Nieuwe ketting + tandwielen, voor de rest het gewoonlijke, luchtfilterke, bougie, remvloeistof,... Ik moet er wel bijzeggen dat deze Duke nog maar aan 22000km ongeveer zit, ik heb eerst een periode met een andere Duke gereden die van de fabriek in Oostenrijk kwam, omdat ze leveringsproblemen hadden (die had ook oranje wielen, vond ik wel knapper ;-) ).
100km enkel met die koffiemolen (grapje hoor) over de autostrade!!! Respect, dat zou ik niet volhouden....
Heb er ook al eens mee gereden op de rijschool, bochtjes pikken en dergelijke kan hij als geen ander maar autostrade heb ik er nog niet mee gedaan. Succes met je zoektocht en rijbewijs!

User avatar
Muug
Posts: 6607
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug » 30 Mar 2015 22:21

the riding man wrote:
Muug wrote: Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.
Ah nee he Muug, ik heb hem pas. Moet zelfs nog eerst voor de 1ste beurt op 1000km gaan, dus ik liep al voorop op de feiten,
Mijn vraag was eigenlijk voor Borniet .... :konijnetand

@ Gunter: Borniet heeft 30.000km enkel autostrade.... op tien maand, inclusief winter.... respect !

Wipr
Posts: 1609
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Ook Nieuw...

Post by Wipr » 31 Mar 2015 00:05

Welgekomen,

De duke is ook hier gekend. Rij eveneens met een 390. Het is te zeggen rijden is veel gezegd. Heel af en toe komt hij eens uit de garage. Vandaag na twee weken stilstaan ben ik er nog eens mee in de buurt gaan rijden. Nieuw gekocht, sinds eind februari in mijn bezit en de teller staat op slechts 440km na vandaag. :dontknow:

Ik heb in verhouding tot de km's een belachelijk aantal motorfietsen gehad :mrgreen:

Wat het onderhoud betreft.... Ik heb net zoals The Riding man hem van dit jaar en effectief in de manual staat om de 7500km's onderhoud maar in het boordcomputerke staat (heb ik vandaag ondervonden door ermee te prutsen, wou het uur veranderen wat nog niet gelukt is :mrgreen: ) om de 5000km's. De dealer zei het nog eens expliciet dus volgen we dat advies h?. Eerst zien dat ik dit jaar nog aan de 1000km geraak natuurlijk. :Pyndn:

Maakt me allemaal geen knijt uit gezien de weinige km's dat ik rijd.

Elke dag Rijkevorsel-Brussel. Met de auto, trein, laat staan de motor. Voor geen geld ter wereld en dat mag je echt letterlijk nemen. Chapeau!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 31 Mar 2015 07:29

Thanks Marreke, dat is inderdaad wel een goeie tip!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 31 Mar 2015 07:34

Thanks! ;-)
Het is inderdaad niet altijd een sinecure om met een klein Duukje de spits naar Brussel te trotseren :-) Maar liever zo dan in een koekendoos!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet » 31 Mar 2015 07:36

Hey Muug, nee, hij is geleverd in juni vorig jaar. Dus aan de 2 jaar garantie zit ik nog niet. Hoewel, geld dat ook voor B2B? Want hij is gekocht op de zaak, en ik heb al gemerkt dat de garantieregels dan nog al eens anders werken...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest