Ook Nieuw...

Who's who? Wie is wie? Wie is wat? Wat is wie? Wie weet wie wie is?
Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Ook Nieuw...

Post by Bas »

Moet je ook doen, want hier in Belgi? hebben "dealers" de gewoonte om belachelijke intervallen te hanteren.
Zo is een Citroen C3 op 30000km pas aan een beurt toe, wat schrijft de gemiddelde dealer? 7500 tot 10000km.
Gaat helemaal nergens over.
Zo heb ik een Mercedes en de dealer liet me verstaan dat die pas over 20000km een nieuwe beurt moet hebben, wat klopt.
En die dealer is echt goed, De Lim in Balen, die is beter en goedkoper dan alle anderen.

Zo ook mijn motoren, mijn dealer (Vranken Motors in Rillaar) liet me weten dat bougies 50000 meegaan net als het luchtfilter en dat het onderhoud van bv Honda op 10000km enkel om het OLIEFILTER gaat, de rest kijken ze enkel even na.
In Borsbeek zit een Honda Dealer die me indertijd op 3000km, en dat was veel maar moest ik synthetische olie nemen, want gewone olie kon dat niet, wou laten binnenkomen.....toen ik vroeg achter het werkplaatshandboek met de gegevens werden ze onbeschoft en ben ik er nooit meer heen gegaan.

Om kort te gaan, als je niet zeker bent, zoek de intervallen op in de rest van de wereld, want "dealers" hier in Belgi? belazeren je waar je bijstaat.
Ze vervangen olie maar laten het oliefilter zitten, en nu net dat laatste is het probleem niet de olie.

Mijn VFR1200 en VFR800 doe ik pas op 15000km of jaarlijks, net wat het eerste komt. Nooit problemen gehad.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug »

Sterker nog,
ne moteur die veel draait kan perfect met minder onderhoud, dus maar om de 10.000km ipv de 7500! Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Ook Nieuw...

Post by the riding man »

Muug wrote: Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.
Ah nee he Muug, ik heb hem pas. Moet zelfs nog eerst voor de 1ste beurt op 1000km gaan, dus ik liep al voorop op de feiten, maar dealer gaf die info van dat onderhoud op 5000km al mee toen ik hem ben gaan afhalen.

Maar wat van zodra hij uit garantie is? Ktm hanteert toch een soort van online onderhoudsboekje waar enkel de officiele dealer bij kan, ook voor eventuele updates of terugroepactie's of wat dan ook. Of is dit minder van belang dan ik me voorstel? Want ik ken hier vlak in de buurt nen krak van nen technieker die alle merken doet, nog ene waar je mag bijblijven tijdens de werkzaamheden (zo zijn er tegenwoordig niet veel meer). En ik kan er te voet naartoe ipv een half rijden zoals nu. Gevoelsmatig ben ik zekerder dat alles naar behoren is gedaan bij die kerel dan bij die ktm dealer waar ik hem nu gekocht heb. Maar tis de garantie he... en dat online systeem om alles in te geven...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug »

die updates moeten vaneigens gebeuren tijdens uw garantie, daarna zullen er niet al te veel meer komen en dan kunt gij perfect naar die man bij u in de buurt gaan.
Maar over die 5000 ipv 7500 zou ik me toch ne keer goed bevragen.
Vroeger kreeg je trouwens bij je moto een code mee en een site waarop je dan de onderhoudsgeschiedenis van je moto kon opvolgen. Ik weet niet of dat nog zo is.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Ook Nieuw...

Post by Gunter »

Borniet wrote:Hey Riding Man! Ja, best een fijne machine he, die Duke's! De 125 rijdt zeker ook heel fijn, maar komt op de autosnelweg wat power tekort. Ik ben zeker dat ik aan 100km per uur geraak, al de rest is optioneel ;-) Dat maakt inhalen of mee volgen met het verkeer op het linkerrijvak soms wel een uitdaging. Dat beantwoord inderdaad ineens je andere vraag, ik ga elke dag via de autostrade naar Brussel, om en bij de 100km enkel. Mijn Duke moet op 5000km op onderhoud, dus ongeveer elke 5 weken :-)
Extra kosten die ik er al aan gehad heb? Nieuwe ketting + tandwielen, voor de rest het gewoonlijke, luchtfilterke, bougie, remvloeistof,... Ik moet er wel bijzeggen dat deze Duke nog maar aan 22000km ongeveer zit, ik heb eerst een periode met een andere Duke gereden die van de fabriek in Oostenrijk kwam, omdat ze leveringsproblemen hadden (die had ook oranje wielen, vond ik wel knapper ;-) ).
100km enkel met die koffiemolen (grapje hoor) over de autostrade!!! Respect, dat zou ik niet volhouden....
Heb er ook al eens mee gereden op de rijschool, bochtjes pikken en dergelijke kan hij als geen ander maar autostrade heb ik er nog niet mee gedaan. Succes met je zoektocht en rijbewijs!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug »

the riding man wrote:
Muug wrote: Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.
Ah nee he Muug, ik heb hem pas. Moet zelfs nog eerst voor de 1ste beurt op 1000km gaan, dus ik liep al voorop op de feiten,
Mijn vraag was eigenlijk voor Borniet .... :konijnetand

@ Gunter: Borniet heeft 30.000km enkel autostrade.... op tien maand, inclusief winter.... respect !

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Ook Nieuw...

Post by Wipr »

Welgekomen,

De duke is ook hier gekend. Rij eveneens met een 390. Het is te zeggen rijden is veel gezegd. Heel af en toe komt hij eens uit de garage. Vandaag na twee weken stilstaan ben ik er nog eens mee in de buurt gaan rijden. Nieuw gekocht, sinds eind februari in mijn bezit en de teller staat op slechts 440km na vandaag. :dontknow:

Ik heb in verhouding tot de km's een belachelijk aantal motorfietsen gehad :mrgreen:

Wat het onderhoud betreft.... Ik heb net zoals The Riding man hem van dit jaar en effectief in de manual staat om de 7500km's onderhoud maar in het boordcomputerke staat (heb ik vandaag ondervonden door ermee te prutsen, wou het uur veranderen wat nog niet gelukt is :mrgreen: ) om de 5000km's. De dealer zei het nog eens expliciet dus volgen we dat advies h?. Eerst zien dat ik dit jaar nog aan de 1000km geraak natuurlijk. :Pyndn:

Maakt me allemaal geen knijt uit gezien de weinige km's dat ik rijd.

Elke dag Rijkevorsel-Brussel. Met de auto, trein, laat staan de motor. Voor geen geld ter wereld en dat mag je echt letterlijk nemen. Chapeau!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet »

Thanks Marreke, dat is inderdaad wel een goeie tip!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet »

Thanks! ;-)
Het is inderdaad niet altijd een sinecure om met een klein Duukje de spits naar Brussel te trotseren :-) Maar liever zo dan in een koekendoos!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet »

Hey Muug, nee, hij is geleverd in juni vorig jaar. Dus aan de 2 jaar garantie zit ik nog niet. Hoewel, geld dat ook voor B2B? Want hij is gekocht op de zaak, en ik heb al gemerkt dat de garantieregels dan nog al eens anders werken...

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Ook Nieuw...

Post by den Bullet »

Borniet wrote:Thanks ;-)
Is't ne zwarte Duke 125?
Jup :wink:

En die onderhoudsintervallen: zo 'n 125 rijdt dikwijls tegen de limieten van 't blokske en zijn daardoor toch ietwat onderhoudsgevoeliger - o.a. dixit Benny, onze huisgaragist die weet dat we 't onderhoud van de Soeskes 125 zelf doen.

Edoch: op de 16.000 km die er op de mijne staan (die van F? heeft er een stuk meer) heb ik nog maar ??n oliewissel (met filter, luchtfilter en bijouke) gedaan; overigens zonder ne centiliter te moeten bijvullen tussenin :bowdown:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet »

Een zwarte Duke 125 rond 16u, yup, it's me :-)

Wat het onderhoud betreft, inderdaad, van de 100km enkele rit is er denk ik een 75-tal autosnelweg, lees: gas volledig open, rond de 10.000toeren per minuut (als het niet bergop is, of niet te veel wind tegen...). Het beestje ziet dus best af, vandaar dat ik hem toch aan de 5000km interval houd die de boordcomputer zelf ook aangeeft.
Vorige week is hij nog op onderhoud binnen geweest, maar de laatste 2 dagen voor het onderhoud begon hij s'morgens wel even te flikkeren dat de "Oil Pressure Low" was...

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Ook Nieuw...

Post by petervdc »

the riding man wrote: Want ik ken hier vlak in de buurt nen krak van nen technieker die alle merken doet, nog ene waar je mag bijblijven tijdens de werkzaamheden (zo zijn er tegenwoordig niet veel meer).
Ah ? Vertel :-)
Keep going

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Ook Nieuw...

Post by Werner »

I.v.m. periodiek onderhoud : laatste oliewissel en nazicht klepspeling bij de dealer laten doen op 40.000km.
Bleek toen dat hij 5l fullsynthetisch i.p.v. 4l 1/2 synthetisch aanrekende + een nieuwe luchtfilter
van 45? ter vervanging van mijn K&N :shock:
Sindsdien doe ik het onderhoud zelf, t.t.z. verse olie + nieuwe oliefilter + reinigen luchtfilter en indien nodig vervangen
van de bougies enz..., en dit om de 10.000km
Enkel de klepspeling nazien - volgens het boekje moet dat om de 20.000km - is voor mij wat te hoog gegrepen en dus laat ik dat voor wat het is.
Inmiddels ben ik 40.000 probleemloze kilometers verder en mocht er al iets verkeerd lopen met de klepspeling dan is
is het "eigen schuld dikke bult" zeker :roll:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Ook Nieuw...

Post by Bas »

Muug wrote:Sterker nog,
ne moteur die veel draait kan perfect met minder onderhoud, dus maar om de 10.000km ipv de 7500! Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.
Dat klopt niet maat, mijn vader had een Lancia met turbo, model even vergeten.
Maar de dealer schreef voor die elke 10000 te doen, echter Lancia zelf was tevreden met 20000km een beurt.
Er kwam dus iets aan en de importeur wees de garantie af.
Nu spreekt mijn vader een mondje Italiaans en die heeft Lancia zelf in Itali? opgebeld en zijn beklag over de importeur en garagist gedaan.
Het gevolg, Lancia is uit Itali? zelf gekomen om het te bekijken. Mijn vader kreeg garantie en de dealer verkoopt geen Lancia meer.
De importeur weet ik niet, maar valt wel op dat er weinig Lancia's nog rondrijden in Belgi?.

Geloof dealers niet, want het merendeel is niet ter goede trouw en loopt z'n zakken te vullen.
Als je er zelf iets van kent, dan is het zo duidelijk dat het belachelijk is.

Opel Hasselt ook, vriend van me gaat elke 5000km binnen, tot hij een accident kreeg in Duitsland (fout van Opel, iets met de remmen).
Hij wil hem laten afslepen, dus ik zeg: "Waarom? Er zitten in Duitsland ook Opel garages", die is daar binnen gegaan en het eerste wat ze in Aken zeiden: "Belgier sicher?"
Ze hebben hem daar eens een boekje open gedaan over de onzin die dealers hier uithalen, dat hij zich is gaan inlezen, hij is genezen van een dealer nog zomaar op z'n woord te geloven :wav:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Ook Nieuw...

Post by Wipr »

Dat het merendeel van de dealers hier, het beroep enkel nog doet uit winstbejag en de liefde voor het beroep vergeten is wisten we al langer. Er zijn hier en op andere fora al menig topics over gestart.

Heb zelf een tijdje voor Honda gewerkt en daar werd me de onkunde van de mechaniekers, beleid en ja hoor ook van de verkopers (wat mijn job daar was) snel duidelijk. Het enige wat telt is veel verkopen, gelijk wat, de klant veel te veel laten betalen en de rest telt niet meer.

Belgi? is voor bijna alle motor en autofabrikanten klein grut en vele dealers heb ik weten stoppen, in het bijzonder met Honda.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug »

moraal van 't verhaal : doen wat 't boekske zegt dan. :book:

Trouwens, klodden hebben met Lancia, al enkele tientallen jaren terug, hoe komt het dat ons dat niet verbaast. :gieren:

Verder wil ik toch even benadrukken dat dat van die uitgestelde oliewissel zoals ik vermeld, w?l klopt natuurlijk. Een dagelijks lekker warme motor en even lekker warme olie ziet minder af van lang te werken dan van om de x weken ne keer een paar uurkes te werken.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Ook Nieuw...

Post by susse »

Bas wrote:Hier is je antwoord, als de Duke van 2014 en nieuwe is dan is de interval 7500km.
De ouderen zitten op 5000km.

Persoonlijk zou ik dat "advies" van de dealer met een enorme klont zout nemen.

Zie hier: http://www.ktm.com/uploads/tx_downloads ... _02_EN.pdf

Zo kwam ik een Honda dealer tegen indertijd die "onderhoud" om de 2500km wou doen terwijl Honda zelf 12000km voorschreef.
Nu moet je weten dat de merken die interval echt wel eerder aanraden dan nodig, want als ze een fout maken hebben ze een proces aan hun broek.

Mijn advies is dan ook, doe het ergens tussen de 7500 en 9000km, dan ben je meer dan op tijd genoeg.

Vaak halen dealers olie als argument aan, maar olie blijft goed tot gemakkelijk 50000km, het is het oliefilter dat niet verstopt mag raken want dan krijg je problemen.
Zoek gewoon uit welke motoren dat filter ook gebruiken en kijk welke interval die hanteren.

Zo heeft bv Suzuki uit het niks de interval verandert voor alle motoren, want na onderzoek bleek dat ze het botweg te vaak deden en mensen het merk meer en meer links lieten liggen.

Bij Honda gaan irridium-bougies en het luchtfilter 50000 km mee, zou raar zijn als je Duke na 5000 al lucht en bougie problemen zou hebben.

En helemaal als je lange afstanden woon/werk verkeer doet alle dagen, dan hoeft het zo vaak niet.

Let wel dit is mijn eigen opinie, maar ik peins dat je dealer een gebrek aan centen heeft en dat op jou wil verhalen :lol:
ik zou daar heel correct mee omgaan

mijne 1190 kreeg op 3000 nieuw filter en op 9875 vastgelopen wegens filter die geen olie meer doorliet

ik-weet-het-beter-onderhoudsinvallen ... zou ik niet doen zolang er garantie op zit
jommo... nagommenegank...

Post Reply