Ook Nieuw...

Who's who? Wie is wie? Wie is wat? Wat is wie? Wie weet wie wie is?
User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Ook Nieuw...

Post by den Bullet »

Borniet wrote:Thanks ;-)
Is't ne zwarte Duke 125?
Jup :wink:

En die onderhoudsintervallen: zo 'n 125 rijdt dikwijls tegen de limieten van 't blokske en zijn daardoor toch ietwat onderhoudsgevoeliger - o.a. dixit Benny, onze huisgaragist die weet dat we 't onderhoud van de Soeskes 125 zelf doen.

Edoch: op de 16.000 km die er op de mijne staan (die van F? heeft er een stuk meer) heb ik nog maar ??n oliewissel (met filter, luchtfilter en bijouke) gedaan; overigens zonder ne centiliter te moeten bijvullen tussenin :bowdown:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Ook Nieuw...

Post by Borniet »

Een zwarte Duke 125 rond 16u, yup, it's me :-)

Wat het onderhoud betreft, inderdaad, van de 100km enkele rit is er denk ik een 75-tal autosnelweg, lees: gas volledig open, rond de 10.000toeren per minuut (als het niet bergop is, of niet te veel wind tegen...). Het beestje ziet dus best af, vandaar dat ik hem toch aan de 5000km interval houd die de boordcomputer zelf ook aangeeft.
Vorige week is hij nog op onderhoud binnen geweest, maar de laatste 2 dagen voor het onderhoud begon hij s'morgens wel even te flikkeren dat de "Oil Pressure Low" was...

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Ook Nieuw...

Post by petervdc »

the riding man wrote: Want ik ken hier vlak in de buurt nen krak van nen technieker die alle merken doet, nog ene waar je mag bijblijven tijdens de werkzaamheden (zo zijn er tegenwoordig niet veel meer).
Ah ? Vertel :-)
Keep going

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Ook Nieuw...

Post by Werner »

I.v.m. periodiek onderhoud : laatste oliewissel en nazicht klepspeling bij de dealer laten doen op 40.000km.
Bleek toen dat hij 5l fullsynthetisch i.p.v. 4l 1/2 synthetisch aanrekende + een nieuwe luchtfilter
van 45? ter vervanging van mijn K&N :shock:
Sindsdien doe ik het onderhoud zelf, t.t.z. verse olie + nieuwe oliefilter + reinigen luchtfilter en indien nodig vervangen
van de bougies enz..., en dit om de 10.000km
Enkel de klepspeling nazien - volgens het boekje moet dat om de 20.000km - is voor mij wat te hoog gegrepen en dus laat ik dat voor wat het is.
Inmiddels ben ik 40.000 probleemloze kilometers verder en mocht er al iets verkeerd lopen met de klepspeling dan is
is het "eigen schuld dikke bult" zeker :roll:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Ook Nieuw...

Post by Bas »

Muug wrote:Sterker nog,
ne moteur die veel draait kan perfect met minder onderhoud, dus maar om de 10.000km ipv de 7500! Maar is'm al uit garantie? da's de belangrijkste vraag. Zo neen, dan doen wat de dealer of 't boekske zegt.
Dat klopt niet maat, mijn vader had een Lancia met turbo, model even vergeten.
Maar de dealer schreef voor die elke 10000 te doen, echter Lancia zelf was tevreden met 20000km een beurt.
Er kwam dus iets aan en de importeur wees de garantie af.
Nu spreekt mijn vader een mondje Italiaans en die heeft Lancia zelf in Itali? opgebeld en zijn beklag over de importeur en garagist gedaan.
Het gevolg, Lancia is uit Itali? zelf gekomen om het te bekijken. Mijn vader kreeg garantie en de dealer verkoopt geen Lancia meer.
De importeur weet ik niet, maar valt wel op dat er weinig Lancia's nog rondrijden in Belgi?.

Geloof dealers niet, want het merendeel is niet ter goede trouw en loopt z'n zakken te vullen.
Als je er zelf iets van kent, dan is het zo duidelijk dat het belachelijk is.

Opel Hasselt ook, vriend van me gaat elke 5000km binnen, tot hij een accident kreeg in Duitsland (fout van Opel, iets met de remmen).
Hij wil hem laten afslepen, dus ik zeg: "Waarom? Er zitten in Duitsland ook Opel garages", die is daar binnen gegaan en het eerste wat ze in Aken zeiden: "Belgier sicher?"
Ze hebben hem daar eens een boekje open gedaan over de onzin die dealers hier uithalen, dat hij zich is gaan inlezen, hij is genezen van een dealer nog zomaar op z'n woord te geloven :wav:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Ook Nieuw...

Post by Wipr »

Dat het merendeel van de dealers hier, het beroep enkel nog doet uit winstbejag en de liefde voor het beroep vergeten is wisten we al langer. Er zijn hier en op andere fora al menig topics over gestart.

Heb zelf een tijdje voor Honda gewerkt en daar werd me de onkunde van de mechaniekers, beleid en ja hoor ook van de verkopers (wat mijn job daar was) snel duidelijk. Het enige wat telt is veel verkopen, gelijk wat, de klant veel te veel laten betalen en de rest telt niet meer.

Belgi? is voor bijna alle motor en autofabrikanten klein grut en vele dealers heb ik weten stoppen, in het bijzonder met Honda.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ook Nieuw...

Post by Muug »

moraal van 't verhaal : doen wat 't boekske zegt dan. :book:

Trouwens, klodden hebben met Lancia, al enkele tientallen jaren terug, hoe komt het dat ons dat niet verbaast. :gieren:

Verder wil ik toch even benadrukken dat dat van die uitgestelde oliewissel zoals ik vermeld, w?l klopt natuurlijk. Een dagelijks lekker warme motor en even lekker warme olie ziet minder af van lang te werken dan van om de x weken ne keer een paar uurkes te werken.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Ook Nieuw...

Post by susse »

Bas wrote:Hier is je antwoord, als de Duke van 2014 en nieuwe is dan is de interval 7500km.
De ouderen zitten op 5000km.

Persoonlijk zou ik dat "advies" van de dealer met een enorme klont zout nemen.

Zie hier: http://www.ktm.com/uploads/tx_downloads ... _02_EN.pdf

Zo kwam ik een Honda dealer tegen indertijd die "onderhoud" om de 2500km wou doen terwijl Honda zelf 12000km voorschreef.
Nu moet je weten dat de merken die interval echt wel eerder aanraden dan nodig, want als ze een fout maken hebben ze een proces aan hun broek.

Mijn advies is dan ook, doe het ergens tussen de 7500 en 9000km, dan ben je meer dan op tijd genoeg.

Vaak halen dealers olie als argument aan, maar olie blijft goed tot gemakkelijk 50000km, het is het oliefilter dat niet verstopt mag raken want dan krijg je problemen.
Zoek gewoon uit welke motoren dat filter ook gebruiken en kijk welke interval die hanteren.

Zo heeft bv Suzuki uit het niks de interval verandert voor alle motoren, want na onderzoek bleek dat ze het botweg te vaak deden en mensen het merk meer en meer links lieten liggen.

Bij Honda gaan irridium-bougies en het luchtfilter 50000 km mee, zou raar zijn als je Duke na 5000 al lucht en bougie problemen zou hebben.

En helemaal als je lange afstanden woon/werk verkeer doet alle dagen, dan hoeft het zo vaak niet.

Let wel dit is mijn eigen opinie, maar ik peins dat je dealer een gebrek aan centen heeft en dat op jou wil verhalen :lol:
ik zou daar heel correct mee omgaan

mijne 1190 kreeg op 3000 nieuw filter en op 9875 vastgelopen wegens filter die geen olie meer doorliet

ik-weet-het-beter-onderhoudsinvallen ... zou ik niet doen zolang er garantie op zit
jommo... nagommenegank...

Post Reply