Abs of niet?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Abs of niet?

Post by zappa »

Wat je niet kent, dat mis je niet?

Ne traveller is een die al volledig reisklaar is ingericht als ik 't hier begrijp?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Abs of niet?

Post by Muug »

Wat je niet kent, dat mis je niet?
tot als ge op uw bek gaat omdat het er niet op zit, of tot ge net NIET op uw bek gaat omdat het er w?l op zit.

Loetje , ivm een CBF600 moet ge deze mens eens bezoeken :
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=

Die mens woont in Smetlede, doet de moto weg omdat zijn vrouw er vandoor is. Ik ben gaan kijken en de moto is perfect in orde. Enkel het remhendel heeft een djoef gehad. Voor de rest heeft de moto geen krasje. Heel interessant voor u misschien is dat hij vooraan en achteraan 2cm verlaagd is. Bovendien kan het zadel volgens mij nog ??n stand lager gezet worden. De verlaging kan vooraan teniet gedaan worden door de kroonplaten weer 2cm hoger te steken en achteraan is het ook een kleine moeite om de originele hoogte te herstellen.
den ABS werkt ook, ik heb 'm goed getest tijdens een klein testritje. Image

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Abs of niet?

Post by kirikoe »

Image

Moet je doen ziet er prachtig uit

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Abs of niet?

Post by kirikoe »

Ik heb nog geen moto gehad zonder ABS dus ik weet het niet wat het is zonder . Image
Wat ik wel weet is dat ik waarschijnlijk al een keer of 2 onderuit zou gelegen hebben moest ik geen abs hebben Image

War er mij doet aan denken mij eens in te schrijven voor een cursus noodremmen . Image

Dus voor mij altijd enen met ABS

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Abs of niet?

Post by zappa »

Wat je niet kent, dat mis je niet?
tot als ge op uw bek gaat omdat het er niet op zit, of tot ge net NIET op uw bek gaat omdat het er w?l op zit.

Image Image Ok den volgenden ook met abs, als ik tot die volgende nog geraak dus Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Abs of niet?

Post by F M »

De reacties op mijn reactie doen me denken. Ik heb inderdaad bij mijn vorige motoren nog nooit het ABS in werking gevoeld. Eigenlijk wil dat zeggen dat ik altijd defensief genoeg gereden heb om niet in een panieksituatie terecht te komen.

Anderzijds, bij de nieuwe heb ik het ABS wel in werking gevoeld. Wat wil zeggen dat ik zonder ABS waarschijnlijk op mijn bek gegaan was... Image

Het heeft dus misschien toch wel belang.
volgens mij heeft dat niet meteen te maken met defensief rijgedrag (alhoewel...)
Ok , correctie: Eigenlijk wil dat zeggen dat ik altijd defensief genoeg gereden [b:233x7954]en genoeg geluk gehad [/b:233x7954]heb om niet in een panieksituatie terecht te komen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Abs of niet?

Post by Muug »

Ok , correctie: Eigenlijk wil dat zeggen dat ik altijd defensief genoeg gereden [b:1lkmq8qa]en genoeg geluk gehad [/b:1lkmq8qa]heb om niet in een panieksituatie terecht te komen.
Image Right on !

men beseft meestal gewoonweg niet hoeveel geluk men heeft om niet omver gereden te worden ... Image

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Abs of niet?

Post by Stefke »

Ok , correctie: Eigenlijk wil dat zeggen dat ik altijd defensief genoeg gereden [b:1unnzn8y]en genoeg geluk gehad [/b:1unnzn8y]heb om niet in een panieksituatie terecht te komen.
Image Right on !

men beseft meestal gewoonweg niet hoeveel geluk men heeft om niet omver gereden te worden ... Image
een beetje geluk telt natuurlijk mee. maar als ge altijd voorzichtig en defensief kunt rijden en dus ongeveer alles kunt voorzien gaat ge dat ABS systeem niet veel voelen en/of gebruiken.
Echt waar die paar keer dat het mij ter hulp is gekomen was ik echt blij. En elke keer was een dom kalf op de baan de oorzaak. En dat dom kalf zat elke keer op mijne moto...[/size:1unnzn8y] Image Image Image Image Image
Had ik daar wel aandachtig/defensief/met aangepaste snelheid gereden had ik geen probleem gehad met remmen...
En daar verschiet ge van en nog meer van het feit dat ge op dat moment uw remmen gewoon dichtsnokt Image Image Image zonder opbouw of gevoel. Bakken rijervaring en training ten spijt... Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Abs of niet?

Post by duibhce Kaelann »

een beetje geluk telt natuurlijk mee. maar als ge altijd voorzichtig en defensief kunt rijden en dus ongeveer alles kunt voorzien gaat ge dat ABS systeem niet veel voelen en/of gebruiken.
volledig mee eens. Je hebt inderdaad een portie geluk nodig. Maar door defensief te rijden, te zorgen dat je je motor goed onder controle hebt (veel oefenen en cursuskes volgen) kan je dat geluk toch al een stevig handje helpen. Je verkleint gewoon de kans dat je in een situatie terecht komt waar je beroep moet doen op die portie geluk.

Van ABS zie ik in elk geval wel het nut en de toegevoegde waarde in. Dus als ik de keuze heb tussen een model met en een model zonder zal ik wel voor de ABS gaan. Maar als ik een heel mooi aanbod tegenkom zonder ABS ga ik dat ook niet speciaal daarvoor laten schieten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Abs of niet?

Post by Tom Thumper »

Met abs durf ik toch altijd net dat beetje verder te gaan in het remmen, zit natuurlijk in de kop, niet in de remmen maar ik denk niet dat ik de enige ben die dat soort kop heeft. Het geeft een heel veilig gevoel te weten dat er iets is dat helpt als je te hard of te snel te hard gaat nijpen. In die mate zelfs dat ik bij remoefeningen met mijn Tiger het achterwiel al van de grond voelde komen.
Dat neemt niet weg dat De Rudy geen abs heeft, dat is niet beschikbaar op een T?n?r?. Het heeft mij toch geholpen om beter te leren remmen en te voelen wat het inhoud "aan die grenzen komen". En toch blijf ik een beetje "geremd" als het op remmen aankomt en merk ik dat ik niet echt tot het uiterste ga.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Abs of niet?

Post by Theo »

Op de openbare weg is ABS een zegen, en mijn volgende motor zal dat dus ook hebben.
Stel je maar voor dat je perfect kan remmen in een noodsituatie (wat op zich al een utopie is) en je hebt de pech om zo te remmen in de overgang van ??n soort wegdek naar een andere soort, of er ligt juist een beetje zand/gravel op de weg.
Gegarandeerd, je hangt in het decor zonder ABS.
Ik heb al voorgehad dat een vrachtwagen, die in een bocht zo 'n vierwielige bromauto inhaalde, me verplichtte om in die bocht rechtdoor te gaan, een graspleintje op.
Ik was verdomd blij dat ik met de CBF600 met ABS van mijn echtgenote op pad was.
Met de deauville of de revere had ik me gegarandeerd onderuit geremd op dat gras, of niet fel genoeg geremd uit schrik om te vallen en tegen het muurtje op 't einde van dat grasperkje geknald.
De volgende zal dus ABS hebben, zeker weten.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Abs of niet?

Post by F M »

goed dat de susse hier niet zit, zeker ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Abs of niet?

Post by diskeletloetje »

goed dat de susse hier niet zit, zeker ? Image
't Is niet omdat ge hem niet ziet, dat hij hier niet ronddoolt h?...
't is en blijft tenslotte een spook Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Abs of niet?

Post by diskeletloetje »

Zeg Pol, waarom heb jij die CBF eigenlijk niet gekocht?
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Abs of niet?

Post by Muug »

omdat Els moet beslissen of ze hem wilt kopen of niet. Zo simpel. Ik ga ze niet pushen om ne moto te kopen. Dat ben ik afgeleerd. Image

die 3600 is trouwens wat te veel, de man wou wel naar 3500 zakken, nog voor ik echt was beginnen marchanderen. 3300 is echter realistischer. Bovendien heeft de moto juist geen 12000km gereden, en op 12000km moet hij een groot onderhoud hebben (zonder kleppen stellen, dat is elke 24000). Telefoontje naar DeWulf leerde me dat dat iets meer dan 200 euro kost.

Kortom, als ge die man kunt "wringen" tot 3300 euro dan heb je een prachtige bolide in handen. Jongens, da's maar 132.000 BEF voor ne supermoto in nieuwstaat.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Abs of niet?

Post by zappa »

sorry Loetje dak er weer tussen kom Image

Maar ik heb daarjuist op terugweg van m'n werk, mijn (aller)eerste noodstop mogen maken Image

Er moet een grote traktor links over een piepklein brugje dus met veel maneuvres, de 3 achterkomende auto's houden in, ik ook , als de baan weer vrij is begint iedereen gewoon verder te rijden. En ik steek de laatste auto voorbij want die start maar traag, op moment dat ik hem voorbij rij , slaat die links af, zonder pinken! Ik zag het maar aan z'n voorwiel die naast me naar links ging Image
Wel getver remmen doet ge Image z z z z hoorde ik m'n banden, gelukkig hield die auto ook in, want anders wast krak geweest, en eigenlijk had ik moeten gas geven maar 't gaat zo vlug.

Ben wel wreed blij dat m'n moto rechtop bleef, maar met abs zou ik daar dan zekerder van zijn of zo?
sig nature

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Abs of niet?

Post by diskeletloetje »

Lees ik dat nu goed Zappa dat gij gene ABS hebt op die SMT?
Al een geluk dat ge goed kon remmen en dat er geen brokken waren... Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Abs of niet?

Post by zappa »

Lees ik dat nu goed Zappa dat gij gene ABS hebt op die SMT?
Al een geluk dat ge goed kon remmen en dat er geen brokken waren... Image
Euh nee op een sm steken ze geen abs, want dan kunnen ze niet d r i f ten ofzo iets? = halverwege 't filmke ergens

Heb chance gehad besef ik.
Image
sig nature

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Abs of niet?

Post by TRX »

Beetje te zien of het je achterband of voorband was die 'zzzzzzzzz' deed ?. Met voorwiel die blokkeert is zeer riskant, kans op valpartij is dan zeer groot.
Achterband die blokkeert, cava.
Ik kan zonder problemen 'gecontroleerd' mijn achterwiel 30m laten blokkeren, mijn voorwiel, nee dank u Image .

Mijne adv is zonder abs, was de moto die ik wou en der stonden gene met abs te koop.
Had ik de keuze gehad om ene met abs te kopen zou ik het mss ook wel gedaan hebben.


't Is ook wel een feit dat iemand die (zeer) goed kan rijden maar zeer zelden zijn ABS zal nodig hebben. Minder ervaren rijder/rijdsters zullen er veel meer nut van ondervinden, ze gaan al eens vlugger in paniek die voorrem 'dichtsnokken' of verkeerd reageren in een bocht ofzo iets.
Wat niet wil zeggen dat een ervaren rijder niet onderuit zal gaan door blokkerend voorwiel, alleen de kans is veel kleiner Image .

Post Reply