cursus

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Post by F M »

Heel strakke timing, gezien de ervaring van Peter.

Nu ik een motor gekocht heb die een beetje off road capaciteiten zou hebben, had ik gedacht om een beginnerscursus off road te willen volgen, samen met een paar makkers die ook een hoogpoter hebben maar tot nu toe alleen maar asfalt en beton onder de wielen gehad hebben. Niet om echt off road te gaan rijden, maar om me wat veiliger, natuurlijker te voelen als je per toeval eens van een asfaltweg afgeraakt bent. Of je rijdt een ritje mee dat OzzePaa in mekaar gestoken heeft...

Ik had gedacht aan een cursus van... Endurofun: in de buurt, ervaren met off road rijden en lesgeven, niet te duur, basic.

Maar natuurlijk ben ik daar nu al lang niet meer van overtuigd. Alleen vind ik niet veel cursussen op het net.

Iemand een ander idee qua off road cursus ?

Of zou ik het idee beter laten varen ('varen' is misschien een ingelukkige woordspeling ? Image )
Ik weet immers niets van techniek, en ik mag blijkbaar alleen luisteren naar mensen die ik persoonlijk ken en vertrouw ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: cursus

Post by Nickel »

Vertrouw jij dat zooitje ongeregeld hier ? Image Das om problemen vragen h? F M.

Sorry voor de off topic Image

Maar kan je wel volgen, na de ervaringen van Peter en sommige commentaren zou ik ook achterdochtig zijn om daar cursussen bij te volgen. Heb anders al positieve reacties gelezen ook maar na Peters zijn verhaal Image
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: cursus

Post by duibhce Kaelann »

[url]

de cursussen worden in de buurt van Aalst georganiseerd. In de voormiddag zijn het oefeningen op een voornamelijk gravel ondergrond, met wat grasheuveltjes tussendoor. In de namiddag een ritje in de buurt daar langs onverharde wegen waar je afhankelijk van het weer de vorige dagen ook wat modder kan tegenkomen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: cursus

Post by duibhce Kaelann »

[url]

zelf geen ervaring mee. Maar wel al heel wat goede dingen over gehoord.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: cursus

Post by Blackbert »

[url]

zelf geen ervaring mee. Maar wel al heel wat goede dingen over gehoord.
Wel ervaring mee. Jaren geleden met de TA. Groepje van 4 denk ik, geen 'ritje', maar op een paar interessante locaties een aantal zaken uitgelegd krijgen, voorgedaan krijgen en dan zelf uitvoeren, met de instructeur die individueel commentaar gaf en bijstuurde.
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Re: cursus

Post by Tom Triple »

[url]

zelf geen ervaring mee. Maar wel al heel wat goede dingen over gehoord.
Deze cursus ook ooit eens gevolg. Wat h??l goed. Oefeningen op afgesloten terrein die echt wel de moeite zijn. Alles gebeurt onder een degelijk toezicht en individuele opvolging. Volgens mij een beetje zoals het overal zou moeten.
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: cursus

Post by bompa »

Ik heb geen ervaring met cursussen off-roadrijden, toen ik begon met off- road rijden waren er nog geen cursussen off- roadrijden bij mijn weten(een klein 39j geleden), ik rij gewoonlijk hoe wij het in den tijd hebben aangeleerd met wat maten ondereen en combineer het met wat ik op het crossterrein heb geleed en dat is altijd al redelijk goed gegaan.


Maar eigenlijk als alles onder toezicht gebeurt en ze zeggen daarna wat fout en goed uitgevoerd is,en ze sturen je bij,zo zou het toch moeten ,dan kan je daar wel wat van leren volgens mij

Maar met de hoogpoters populairder te worden zijn de cursussen ook uit de grond gestampt geworden ,ik heb 14 dagen geleden zo op youtube is aan 't kijken geweest "per ongeluk op uitgekomen" en er zit toch wel het een en het ander tussen wat ik zeker niet zou kiezen voor een cursus Image

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: cursus

Post by petervdc »

[url]

de cursussen worden in de buurt van Aalst georganiseerd. In de voormiddag zijn het oefeningen op een voornamelijk gravel ondergrond, met wat grasheuveltjes tussendoor. In de namiddag een ritje in de buurt daar langs onverharde wegen waar je afhankelijk van het weer de vorige dagen ook wat modder kan tegenkomen.
Heb ik ook al gedaan, bij hun, een aanrader !
Keep going

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: cursus

Post by susse »

uwe moto heeft net iets meer offroad capaciteit als uwen RT, ne varadero of mijnen XJR vroeger Image

ge hebt KTM zijn eerste 100% baanmoto gekocht Image

had ge nu ne 950S gekocht, ik zou het snappen Image

maar zelfs de 1190R voelt na de 950 aan als een baanmachien pur sang
21 inch voorwiel of ni...
minder -lees VEEL minder- grondspeling dan 950-990
laag zadel
plastieken carterbescherming
offroad stand zonder koppel
gelukkig heeft de R geen veerinstelling die zich automatisch mee aanpast
dus kunt ge den R offroad in "street" laten staan en de ABS in offroad stand mikken zodat het plezant rijden blijft Image
en met een degelijke carterplaat kunt ge u al is een folieke permitteren natuurlijk Image

verder is offroad simpel
zolang ge gas geeft is er geen probleem
als t nat ligt mikt ge in t diepste spoor want daar schuift ge toch in anders
de meesten denken dat ge moet rechtstaan als ge van het asfalt gaat maar da's enkel omdat ze zonder duo rijden Image

ah, en als ge als t nat ligt allroad wilt gaan met de 1190, smijt er dan andere bandjes onder
de scorpions van de 950-990 ziijn al aan stap in de goede richting in dat geval
of ge doet zoals ik, blijf op de asfalt als t nat ligt, dan voldoen de contis ruimschoots
jommo... nagommenegank...

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: cursus

Post by F M »

Wees maar zeker dat ik op het asfalt blijf als het nat ligt.

Nog eens, ik heb geen ambitie om off road te gaan rijden. Ik wil me alleen wat meer op mijn gemak voelen als het per ongeluk toch eens gebeurt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: cursus

Post by Muug »

Ik wil me alleen wat meer op mijn gemak voelen als het per ongeluk toch eens gebeurt.
Wel, in een beschaafd land als BE gebeurt dat vanzelf. Vandaag nog, 't was sinds twee jaar geleden dat Miss Muug en ik nog eens tesamen hadden gereden. En hop, in Michelbeke op de Berendries was de weg van de weg weg ! Werken aan de gang maw, en gewoon een hard aangestampte bedding ter beschikking. Bordjes verboden toegang genegerd en dan gewoon over de aarde en steentjes voortgereden. En voila, ik heb off-road gereden !
Kortom, wilt ge off-road, volg dan NIET de wegomlegging maar rij gewoon door. Image

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: cursus

Post by susse »

zoals op elk deftig RB
ook als de weg weg is, gewoon doorrijden Image
jommo... nagommenegank...

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: cursus

Post by Theo »

bij http://www.motorbeheersing.be Kan je in plaats van off-road cursus ook allroad cursus volgen, dacht ik. Dan zijn de off road baantje niet zo extreem.

Edit: juist eens gaan kijken, en die staat er dus niet meer tussen.

Post Reply