Het kriebelt

Kletsen over moto's en andere motodingen.
TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Lang geleden dat ik hier nog eens actief ben geweest (passief meer dan genoeg), dus bij deze!

Ondertussen gaat de Tiger richting 3 jaar en begint het eerlijk gezegd toch een beetje te kriebelen. Er staan nu bijna 30.000 km op en ik denk dat dat misschien ook wel het moment is om er dan hopelijk nog gemakkelijk vanaf te geraken of nog een redelijk bedrag voor te krijgen. Momenteel heb ik in gedachten om in 2015 (begin 2015 :rayof:) iets nieuw aan te kopen.

Maar ik twijfel momenteel of ik een nieuwe zou kopen of tweedehands (2 jaar oud of zo) en wat dan het meest ideale moment zou zijn? Voor nieuw zou ik denken met het motosalon, maar krijg je dan echt zo'n goede voorwaarden? En misschien is januari ook voor occasies niet zo slecht (minder vraag?) of misschien wachten tot die hele boel moto's op de markt komt van mensen die w?l op het motosalon hebben gekocht...

Qua moto's denk ik momenteel aan de KTM 1190 Adventure of de GS1200LC. Vandaag al een mini "testrit" gedaan met een GS (Adventure weliswaar) en man: dat ding rijdt goed! En licht! Al moet ik zeggen dat mijn Tiger qua soepelheid daar toch ferm bovenuitsteekt. Voor het overige: puike moto :kwijl:

Ik weet het hoor: vanaf nu testrijden, testrijden en testrijden. Maar voor de rest zijn suggesties welkom (nieuw of occasie, waar kan ik bvb goeie occasies vinden, wie heeft er een goede naam etc).
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Het kriebelt

Post by Wipr »

Verandering van spijs doet eten, das een feit. Welke tiger heb je dan nu. Zag daarnet nog een nieuwe tiger sport staan en dat is toch ook een ferm machien.

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Niet de sport, de 800 (road). Superfijne moto hoor en veel plezier aan gehad (en nog steeds elke dag). Maar zoals je zegt, verandering van spijs...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

petervdc
Posts: 3459
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Het kriebelt

Post by petervdc »

Er staat hier een Tijger te koop van Bjorn, een 1050...
Keep going

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Het kriebelt

Post by TRX »

petervdc wrote:Er staat hier een Tijger te koop van Bjorn, een 1050...
Idd, stuk meer poeier dan een 800 en op straatbanden, gans andere moto. Had ook eerst de 800 getest en uiteindelijk toch voor de 1050 gegaan. Maar daar aantal redenen ga ik heel waarschijnlijk stoppen met motorrijden, dus staat de Tiger te koop :wink: .

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Het kriebelt

Post by pingu »

Ik heb mijn Tiger 800 dit jaar met het auto/motosalon besteld. Was aan gratis accessoires en kortingen toch een 3000,- euro "voordeel". Toch niet slecht voor een moto in die klasse vind ik.

Voor de rest zei je het zelf al e: testrijden en nog ies testrijden :-)

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Ondertussen aardig wat rondgekeken en ben er nog niet echt uit. Heeft iemand ervaring met de KTM dealer Racing Center in Deurne? En ik weet, iedereen heeft een andere mening etc, maar ik vind het toch altijd nuttig om wat ervaringen te kennen...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Het kriebelt

Post by Gunter »

TimS wrote:Ondertussen aardig wat rondgekeken en ben er nog niet echt uit. Heeft iemand ervaring met de KTM dealer Racing Center in Deurne? En ik weet, iedereen heeft een andere mening etc, maar ik vind het toch altijd nuttig om wat ervaringen te kennen...
Heb er vorige week geweest met de opendeurdagen, heb er zelf nog nooit mijn moto binnengedaan maar wel al onderdelen besteld en gekocht, ze zijn altijd wel vriendelijk. Maar zoals je zelf zegt iedereen heeft een andere mening... Ik heb al heel uiteenlopende ervaringen gehoord maar dat is bij elke dealer.
Ik twijfelde of ik er een 1190 zou kopen, een kale zonder koffers en zonder elektronische vering, nieuw maar model 2013 met de updates van 2014. Ze hadden er nog 1 voor 11000?... Ben uiteindelijk terug voor een 2dehandse 990 gegaan...

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Gunter wrote:Heb er vorige week geweest met de opendeurdagen, heb er zelf nog nooit mijn moto binnengedaan maar wel al onderdelen besteld en gekocht, ze zijn altijd wel vriendelijk. Maar zoals je zelf zegt iedereen heeft een andere mening... Ik heb al heel uiteenlopende ervaringen gehoord maar dat is bij elke dealer.
Ik twijfelde of ik er een 1190 zou kopen, een kale zonder koffers en zonder elektronische vering, nieuw maar model 2013 met de updates van 2014. Ze hadden er nog 1 voor 11000?... Ben uiteindelijk terug voor een 2dehandse 990 gegaan...
Aha dat klinkt interessant. Je bedoelt zonder de elektrisch instelbare vering? Het is daarover dat ik ook wat twijfel; is een "vrij" dure optie (zit in het eletronic package). Is er voor het overige een verschil in de modellen 2013 <-> 2014 dat je weet?
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Het kriebelt

Post by Jopet »

TimS wrote: Aha dat klinkt interessant. Je bedoelt zonder de elektrisch instelbare vering? Het is daarover dat ik ook wat twijfel; is een "vrij" dure optie (zit in het eletronic package). Is er voor het overige een verschil in de modellen 2013 <-> 2014 dat je weet?
Het verschil tussen de '13 en '14 zat hem in de electronika, maar als ik lees dat hij alle updates krijgt naar de '14 is er dus eigenlijk geen verschil.
De electronische vering is vergelijkbaar met de ESA van BMW, is die noodzakelijk neen, is het gemakkelijk ja, vooral als je regelmatig verschillend gewicht op de motor hebt (lees: met of zonder bagage, alleen of met duo) en hij past zich ook gemakkelijk aan aan je gemoedstoestand, wil je snel rijden heb je harde vering nodig, wil je comfortabeler rijden dan zet je hem zacht.
Ik persoonlijk vind een aangename optie die ik er zeker weer zou bij nemen, is dit noodzakelijk neen, het is vooral heel gemakkelijk.
Langs de andere kant, wat je niet kent mis je ook niet, als die 11.000 ? perfect in je budget past waarom zou je het dan niet overwegen ipv 4.000 euro meer uit te geven voor die extra opties.
Qua soepelheid/koppel vind ik de 1190 de max, vergelijkbaar met de nieuwe LC van BMW, dus soepelder en koppelrijker dan de luchtgekoelde BMW's.
Verder de discussie wat is beter BMW of KTM dat is hetzelfde of je zou vragen of jouw vrouw beter is dan de mijne.
Testrijden is de boodscshap en op je gevoel af gaan en je niet laten leiden door anderen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Goh wat je zegt, is er boenk op: wat je niet kent, mis je niet. Heb dit op mijn (vrij basic) Tiger niet en wat er daarop instelbaar is qua vering, heb ik nog nooit gebruikt. Dus qua comfort en gebruiksgemak ken ik het niet. Maar kan me voorstellen dat je het niet meer zou kunnen wegdenken, eens je dat inderdaad heel eenvoudig elektronisch kan doen?

Maar die 11.000 euro is natuurlijk aantrekkelijk is. Aan de andere kant: hier. Weliswaar 2e hands, maar zeer compleet en vrij recent? Koffers zou ik sowieso op een nieuwe moto ook nemen, dus met de "stock" moto zou ik al vrij snel aan een gelijkaardig bedrag zitten (zonder verwarmde zadels ?n electronic package).
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Het kriebelt

Post by F M »

Dan zou ik voor die 2ehands kiezen. 7.700 km is zo goed als niks.
I am confused. Oh no, maybe not!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Yup, hij lijkt me inderdaad wel interessant. Op de website van Racing Center zelf zie ik hem niet staan, dus morgen eens horen of hij er nog staat...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Het kriebelt

Post by Jopet »

Tjah, als je koffers nodig hebt dan zit je aan dezelfde prijs, ik heb 1500 euro betaald voor mijn kofferset.
Naast de electronische vering en de extra zadelverwarming (heb ik ook bijgekocht en vind ik zalig in de winter) zie ik ook verstralers, waarschijnlijk zal er ook wel handverwarming opzitten, een middenbok, banderdrukmeter enz.... Bij de gewone zadels heb je ook wat warmteafgifte van de motor bij warm weer, met de verwarde zadels voel je daar niets van, ik heb daar nooit iets van gevoelt.
En hij krijgt nog een onderhoud voor verkoop, dan zou ik eerder naar die occasie gaan, 7700km is nauwelijks iets.
En wie weet doet hij nog iets af van de prijs....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

We zullen morgen eens horen (als ze al open zijn). Zijn die zadels buiten verwarmd ook wat specialer qua gel of moet ik daar niets extra van verwachten?

Jij lijkt me tevreden van de jouwe?
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Het kriebelt

Post by F M »

Jopet wrote:Bij de gewone zadels heb je ook wat warmteafgifte van de motor bij warm weer, met de verwarde zadels voel je daar niets van, ik heb daar nooit iets van gevoelt.
Daar is mijn ervaring anders. De warmteafgifte van de motor is enorm, ook met de comfortzadels die op deze motor liggen. In het begin stoorde ik me daar enorm aan - bij een BMW Boxer is dat probleem onbestaande. Ondertussen heb ik me erbij neergelegd. Als het te warm wordt, sta ik een paar seconden recht op de voetsteunen, en je bent een tijdje voldoende afgekoeld.

Vermits ik nauwelijks rijd in de winter, zou ik nooit kiezen voor verwarmde zadels. Temeer omdat je op de bedieningsknop moet kijken in welke stand de verwarming staat. Dat moet je zien aan de kleur van de 3 streepjes op de knop. Voor iemand die kleurenblind is, zoals ik, is dat echt niet te zien. Ik vrees dat ik al eens per vergissing met zadelverwarming rijd...

Maar ik geef toe, in plensende regen is zadelverwarming wel iets zaligs. :luvjoe:

Het comfortzadel is nauwelijks verschillend van het normale zadel qua demping. Maar ik heb het al gezegd, de schitterende vering doet de nood aan meer gel in het zadel verdwijnen.
I am confused. Oh no, maybe not!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Bij warmer weer is de warmteafgifte van mijn Tiger ook vrij dramatisch te noemen, dus dat zou misschien geen achteruitgang zijn.

Die veren moeten inderdaad wel goed zijn, dat lees en hoor je op verschillende plekken.

Hoe heb je de overstap qua windbescherming eigenlijk ervaren met over te stappen van een RT? Ik heb op mijn Tiger ook een halve veranda gezet en moet zeggen dat dat toch aangenaam is. Ik rijd bijna altijd met de klep van mijn helm open.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Het kriebelt

Post by F M »

Wel, dat is ook een kwestie van aanpassen. Waar ik op de RT op de snelweg de ruit in de hoogste stand kon zetten, had ik geen last van turbulenties, noch extreem lawaai.

Mijn KTM had een verhoogd windscherm. Maar bij actief rijden, bochtenwerk en zo, wil ik de ruit zo laag mogelijk. Hier kan ik dat niet al rijdend verzetten, en het verhoogde scherm in de laagste stand was me nog te hoog. Ik heb dus het originele scherm terug geplaatst, en dat staat constant in de laagste positie. Dat geeft voor mij geen turbulentie, maar natuurlijk wel meer lawaai dan de RT. Bijgevolg draag ik nu oorstopjes als ik snelweg ga doen. Dat deed ik nooit bij de RT.

Maar ik mis de hoge ruit eigenlijk niet meer.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3459
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Het kriebelt

Post by petervdc »

Demito verkoopt een nwe ktm toch met 3400? korting ?
Keep going

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Het kriebelt

Post by TimS »

Ja die heb ik ook wat zitten bekijken. Op die van demito zou ik toch ook nog wat zaken moeten toevoegen (koffers, handvatverwarming, valbaren etc). Bij KTM zijn er nu promoties die maken dat het prijsverschil met een "echte" nieuwe toch vrij klein wordt.

En dan krijgt zo'n "echte" nieuwe bij mij toch de voorkeur (moest het een nieuwe worden natuurlijk)?
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Post Reply