aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by the riding man »

Voor toertochten, weekends en meerdaagse, heb ik een k100rt waar ik perfect opzit, volledig beschermd tegen de weersinvloeden en dankzij de nieuwe wilbers veringen en nieuwe banden rijdt dat zwaar ding bijzonder wendbaar.

Echter voor hier aan de kust rond te knotsen, woon/werk, boodschapjes enzovoort... had ik tot hiertoe een Tomos brommertje. Met nen auto kan je hier zowiezo al niks beginnen zeker niet in het seizoen door de massa toeristen. Maar ook met de K blijf je beperkt in bewegingsvrijheid en dat ding weegt echt wel zwaar voor in het drukke verkeer te manouvreren. Ik heb het budget, dus ik ga de economie weer wat vooruit helpen :mrgreen:

Ik zoek een licht, compact en super wendbaar motoke. Hoeft totaal geen windbescherming te hebben, en bagagemogelijkheden hoeft ook al niet teveel te zijn (met een zadeltaske voor mijn brooddozeke voor te gaan werken ben ik al content).

De KTM duke spreekt me wel aan. Nieuw kost de 125 maar 4000?, en dat voor wp veringen en abs en alles erbij te hebben.
Of zou ik toch beter ineens voor de 390 gaan? Kost uiteindelijk wel 1000? meer en zou er me dan ook kunnen mee amuseren om eens een toertochtje mee te rijden, eens opt circuit bij de absolute beginners, misschien bij de Johan eens een beginners cursus gymkhana mee doen, dingen die met de K in theorie ook allemaal wel gaan, maar met een Duke toch een pak gemakkelijker en plezanter zijn.

Verder iemand ervaring met Hautekiet of Desmet in Waregem? De 1ste zit het dichtste, de 2de een beetje verder maar nog te doen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by bompa »

Zoiets misschien ook is gaan testen Yamaha 660 XTX http://www.bikez.com/pictures/yamaha/2008/xt660x.jpg
is snel , zeer handelbaar en zeer wendbaar,die dat ik in den tijd had toch .

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by den Bullet »

Pas op met die lichte motokes; voor ge 't weet doet ge de zware weg omdat ge die op den duur ni meer gebruikt ... :oops:

VanVan = veel plezier,
VanVan = licht en heel wendbaar,
VanVan = genen taks,
VanVan = laag verbruik,
VanVan = ni te rap, ergo veeeeel minder boetes,
VanVan = brengt u op secundaire wegen even rap ter plekke,
VanVan = ni te duur in aanschaf en onderhoud (behalve de ketting),
VanVan = eigentlijk ontworpen als beach bike dus da zit ook al goed,
en nog zoveel meer :pom:

Daarom dat de GS hier de deur is uitgegaan.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by petervdc »

Voor 1500 heb je de ER5 van mijn lief, met 3 koffers dan nog ;-)
Keep going

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by the riding man »

Zo ne Vanvan... awel ja begot. Ik kende die natuurlijk al wel, maar had daar totaal niet aan gedacht. Ziet er goed uit, komt goed uit de tests, echt zo nen brommer voor volwassen. Dat mijne grote overbodig wordt, daar twijfel ik sterk aan want voor langere ritten wil ik toch echt wel uit de wind en zoveel mogelijk uit de regen zitten en met zijn kofferset is de K de ideale reismoto.
Maar voor hier aant zeetje wat rond te knotsen komt de Vanvan toch heel dicht bij de perfectie. Echter wel "maar" 500? minder dan de KTM waar je voor dat geld wp veren en abs bij krijgt. Hmm, ik weet weer waarover ik moet wakker liggen van de nacht :lol:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by Droopy »

Mijn tip zou ook eerder richting Van-Van gaan, tof beestje en blijkbaar woon jij (ook) aan 't zeetje daar past een Van-Van met zijn dikke strand banden zeker bij. :grin:

Het toffe aan een 125cc is dat zo'n moto je weer 16 jaar laat zijn met dat verschil dat ze legaal vlot boven de 45 rijden.
Je moet geen schrik hebben dat de politie je op de rollen zet. :P

Alleen opletten als het serieus waait aan 't zeetje, zo'n 125 cc is echt windgevoelig, bochten nemen kan soms spannend zijn en als je net een rij huizen voorbij bent en je weer vol in de zijwind zit kan je je wel eens ongewild van rijvak verplaatsen. :ohmy:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by den Bullet »

Die windgevoeligheid valt echt wel mee.
Ne langen bergop laat u wel het gebrek aan power kennen, maar aan de kust kan da geen probleem zijn.
Als wij van Le Mesnil terugkomen via Givet -> philippeville halen we toch nog vlot 80.
En qua bochten: de F? krijgt zijn voetsteunen makkelijk aan de grond; ondanks "noppenbanden".
Testen, die handel!



User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by duibhce Kaelann »

vet on wheels wrote:honda 250crf L

tof ding
heel tof ding. En nieuw eigenlijk al te vinden onder 4000?.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by Wipr »

Ah de Riding man hier terug. Das goe se. :thumbsup:

De duke 125 vind je op de 2de hands eigenlijk heel veel. Paar weken terug ben ik met de Duke 390 gaan rijden en jawel, na zoveel jaren kwam er terug een smile op mijn gezicht. Ik vond dat een ongelofelijke leuke grote brommer (kleine moto) om mee te rijden. Er stonden al genoeg km's op de testmotor dat ik heel het bereik voor handen had (Muug is diezelfde dag met de raceversie 390 gaan rijden maar die zat nog in rodage)

Tussen de 4-5000toeren rij je daar in het verkeer met mee en als je dan het kot opengooit richting 10-11000toeren dan krijg je een ferme duw in de rug. Ik was toen met het idee gaan testrijden dat het net iets meer was dan de CBF250 die ik gehad heb maar het was veel meer dan dat. Racen op de openbare weg.... wel dat doe je met een Duke 390. Het is werken geblazen op de Duke390 en de windbescherming is niets waard. Het is dan ook een naked dus daar zit je dan niet mee. Ik had een ski-jas aan op het moment van de test en een pothelmpje dus de jas fungeerde als parachute en de helm was ook geen goed idee van me. Had dus echt meer Vespa 250-300 acceleraties verwacht maar het ging een pak beter met deze mono.

Het trilt en zo een mono bokt onder de 4000toeren dus daarboven moet je hem houden.

De duke 125 ken ik niet maar de 390 gebruikt hetzelfde frame. De remmen waren ook echt goed te noemen en stoppen doet dat ding zeker en vast. Het viel me echt op dat het ontzettend goed op de weg lag en het gaf geen krimp in de bochten dat een CBF250 wel wat deed. Tja, wellicht vergelijk ik appelen en peren maar dat was hetgeen ik het mee kon vergelijken.

Een dikke mono 650-660-690 Duke zal echt ander rijden met een gelijkmatig vermogen. Dat had de 390 echt niet. Een motor met een gespleten persoonlijkheid.

Als ze stellen dat het geen zware moet zijn om je te amuseren dan is de Duke 390 in mijn ogen het beste voorbeeld van.

Bij KTM Antwerpen heb ik een offerte laten maken en basis ging de Duke 390 4800euro. Handkappen, een beter zadel voor de bestuurder (ni te comfortabel voor de passagier he of ze wil altijd mee :devil: :gieren: :lipsrsealed2: ) valbaren en een iets hoger "schermpje" op de koplamp. Alles bij elkaar kwam ik net iets meer uit dan 5100euro.

De nieuwe Kawasaki Z300 (op basis van de ninja 300) heeft 4pk minder dan de Duke en kost 4990euro. Denk dat dit ook heel plezant moet zijn.

Ik denk dat indien je de Duke goed vindt qua zitpositie etc en je voor de 390 zou kiezen je BMW veel rust gaat krijgen. Ook op de langere ritten. Is het enkel voor aan de kust neem je de Duke 125 die je occasie veel kan vinden. Als je wil. Ne maat van me heeft nog een witte Yamaha YZF-125 nagelnieuwe staat met amper 1000 of 2000km's op de teller. 2500euro moet hij ervan hebben.

Wat betreft de Honda CRF250L
Dat moto'ke steekt al lang mijn ogen uit. Ik was eens bij L&C in Olen en er stond er ene buiten om te testen wat ik dan ook gedaan heb. Testen is veel gezegd want het was eerder op en af de straat daar.
Het is "maar" een 250cc maar blijkbaar tot veel in staat.

https://www.youtube.com/watch?v=7GmsLohWvIU

Tot afsluiter. Kan Bullet alleen maar bijtreden. zie maar dat de "grote" ni vliegt op termijn. :wink:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by Koeno »

Als er hier ooit nen 3e moto komt (al denk ik dan dat de vrouw des huizes mij langzaam aan buiten smijt), dan wordt het zoiezo nen skyteam dream 125...
ge moet er voorzijn, maar dat zou mijn keuze zijn...
met als volgende aankoop een pots helmke met aparte vliegeniers bril...

maar kdenk niet dat dat leuk is om "booschappen" mee te doen :)

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by Droopy »

den Bullet wrote:...
Ne langen bergop laat u wel het gebrek aan power kennen, maar aan de kust kan da geen probleem zijn.
Als wij van Le Mesnil terugkomen via Givet -> philippeville halen we toch nog vlot 80.
...
Testen, die handel!
Hmm, ons cbr'ke haalt vlot 110 tot 125 (naargelang de wind en het gewicht van de bestuurder) maar met een cbr moet je ook niet op onverharde wegen gaan rijden. :P
Keuzes maken h?. :huh:

(en eigenlijk wilden we een 125 xr kopen maar mijn vrouw kon jammer genoeg niet met haar voetjes (of tenen) aan de grond, vandaar dat het een cbr125 geworden is). Helaas. :bleiten:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by den Bullet »

Droopy wrote: Hmm, ons cbr'ke haalt vlot 110 tot 125 (naargelang de wind en het gewicht van de bestuurder) maar met een cbr moet je ook niet op onverharde wegen gaan rijden. :P
Keuzes maken h?. :huh:

...
Veel meer dan 100/uur kan ik er ni uitpersen, maar dat hoeft (voor mij) ook ni.

De VanVan heeft nogal dikke banden, vandaar ...

'k Heb ondertussen nog ne CB 125 T van '78-'79 bij gepakt om er een caf? racerke van te maken; die halen ook vlot 120 (2 cylinder) :rayof:

Image

Image

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by the riding man »

Ondertussen niet stilgezeten. De 3 dichtsbijzijnde Suzuki dealers gebeld om te vragen of ze ne Vanvan staan hebben. Bij alle drie staat die al in bestelling sinds november en nog niet geleverd. Van zodra er ene binnenkomt gaan ze me bellen zodat ik kan komen kijken.
Dan bij Casier in Oostende langsgeweest want die hadden de crf250L staan. Er eens opgezeten, maar dat is toch echt niet mijn ding, veel te veel crosser uitzicht voor dagelijks te gebruiken (smal hard zadel) maar anderzijds totaal geen kwaliteiten voor off-road mee te gaan (veringen zijn daar niet op berekend en veel te weinig vermogen) aldus de dealer zijn uitleg. Al bewijst het filmpje in de post hierboven eigenlijk wel het tegendeel. Dus ja... misschien is de dealer daar persoonlijk geen fan van. Ik zou het eens een kans moeten geven tijdens een proefritje alvorens ik voor mezelf een conclusie kan maken.
Anderzijds bij Casier eens op de MSX125 gezeten, en dat is dus wel een plezant brommertje. Een beetje een Honda Dax gevoel, exclussief, zit goed in elkaar en lijkt me pure fun op daar meer rond te rijden. En ondanks zijn kleine afmetingen, zat ik daar verbazend goed op. Maar heel erg weinig vermogen (zelfs voor ne 125 te zijn) en kleine wieltjes, dus die zou ik ook al niet nemen.
Op deze moment gaat het dus tussen de Vavan (die ik op de foto's althans, heel mooi vind en heel goed uit de tests komt) en de ktm duke 125/390.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by duibhce Kaelann »

the riding man wrote:maar anderzijds totaal geen kwaliteiten voor off-road mee te gaan (veringen zijn daar niet op berekend en veel te weinig vermogen) aldus de dealer zijn uitleg. Al bewijst het filmpje in de post hierboven eigenlijk wel het tegendeel.
Ik heb daar mensen toch ook al heel toffe off-raod dingen mee zien doen in Wales en Wiltshire... Moesten niet onderdoen voor de duurdere en zwaardere machientjes.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by Wipr »

duibhce Kaelann wrote:
the riding man wrote:maar anderzijds totaal geen kwaliteiten voor off-road mee te gaan (veringen zijn daar niet op berekend en veel te weinig vermogen) aldus de dealer zijn uitleg. Al bewijst het filmpje in de post hierboven eigenlijk wel het tegendeel.
Ik heb daar mensen toch ook al heel toffe off-raod dingen mee zien doen in Wales en Wiltshire... Moesten niet onderdoen voor de duurdere en zwaardere machientjes.
Ik kan daar natuurlijk niet over meespreken zoals Duibhce maar je zal ondertussen zelf al wel weten dat je meer te weten komt van het model in kwestie dan enkel de uitleg van de verkoper. Om maar te zeggen, voor sommigen is een motor zonder 100pk of 250km/u gene moto h?.

En wat is er niet op berekent?.... Akkoord, je zal er geen motorcross wedstrijden mee moeten gaan rijden zoals je een rasechte crf250 afbeult maar enduroritjes lijken me in tegenstelling tot wat de dealer zei wel te doen.
De baan is opgebroken. Met de crf250l rij je toch gewoon effe door de duinen ipv km's rond te rijden ;)

Zelf heb ik nog nooit een honda dealer iets horen zeggen over een crf250l, tenzij je er over begint. Een verkoopstopper is de 250l niet geweest hier in Belgi?. Begin vorig jaar was ik bij 2wheels/verboven waar ik een goed contact heb met de zaakvoerder (2wheels) en toen ik over de 250l begon zei hij. Awel Wim, ik moet puur afgaan op de papierwaren en de ervaring met de paar cbr250 die ik heb verkocht want van de crf250l is er bij mij nog gene buiten gegaan.

Pin je vooral niet teveel vast aan de woorden van de verkoper en lees zelf de tests her en der en de bevindingen op YouTube. Testritje zal uitsluitsel brengen.
Zoals je zelf zegt, er zijn er die er andere dingen mee hebben gedaan.

De msx dan. Nog zo een speleding. Helemaal super ding. Standaard ok maar oneindig veel mogelijkheden dat je daar aan kan veranderen natuurlijk stijgt het kostenplaatje dan. In verhouding tot de motor zelf vallen de wielen best mee en op YouTube het ene na het andere filmpje waar de mensen het geweldig vinden om ermee te rijden.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by den Bullet »

'k Heb fotokes van 't Moto 73 artikel getrokken (scannen kan ik voor 't ogenblik niet)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by the riding man »

bompa wrote:Zoiets misschien ook is gaan testen Yamaha 660 XTX http://www.bikez.com/pictures/yamaha/2008/xt660x.jpg
is snel , zeer handelbaar en zeer wendbaar,die dat ik in den tijd had toch .
Nagevraagd en is niet meer leverbaar jammer genoeg, want die had ik ondertussen ook al in mijn verlanglijstje opgenomen. Ik zou namelijk ook al wel eens off-road willen beginnen, rustig opt gemakske, bv via een beginnercursus bij endurofan of zo volgende zomer. De ktm enduro690r is ook gelijkaardig, maar dan begint het prijskaartje toch echt wel te hoog op te lopen. Tenzij ik nu met zekerheid zou weten dat het offroadvirus me zou aantasten, en ik dat geregeld zou gaan doen, dan is dat misschien nog te verantwoorden. Maar dat weet je eigenlijk pas nadat je daar een tijdje mee bezig bent. Enfin, ik heb een Yamaha dealer gevonden die eens gaat rondbellen bij collega's of er nog ergens ne xt660r staat en hij gaat me nog iets laten weten.
Dan heb ik ook nog een Husqvarna Terra op het oog, zelfs nog goedkoper en in hetzelfde genre. Zou een BMW motorblok in zitten. Maar omdat ik dit merk niet ken, ben ik wat wantrouwig. Enfin, niet ken... het is natuurlijk een merk van crossmachientjes, maar ik heb geen idee hoe goed of slecht die zijn. M

Zoals jullie zien heb ik na goed na te denken en overwegen al wel een goede richting waar ik naartoe wil ondertussen. Een licht praktisch motoke met voornamelijk onroad kwaliteiten, waar je desgewenst ook echt off-road kan mee rijden. In een prijsklasse van beneden (en liefst een heel stuk beneden) de 9000euro. Zo 6 a 7000euro nieuw zou ik nog aanvaardbaar vinden en dat krijg ik thuis ook "verkocht".

De Yamaha tenere lijkt me al te zwaar worden en al meer een echte allroad, en weer niet meer zo licht en wendbaar int stad, en vooral torenhoog dat ding. Al kost die (versie zonder abs) al niet zo gek veel meer dan de kale xt660r (die dus niet meer leverbaar is)

Of misschien toch nog de Honda. Maar dan zou ik moeten weten of die zijn veringen wel berekent zijn op mijn gewicht van bijna 100kg. Mijn voormalige cbr250r was dat namelijk niet. Als ik er alleen op reed ging het nog net, maar van zodra ik bagage of mijn dochter meenam voelde mijn voorwiel wel heel erg licht aan dat het niet veilig was om mee te rijden. Na Wilbers veren was dat wel volledig opgelost. Het is dus absoluut het vermogen van 250cc niet dat me doet twijfelen, maar de veringen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

aankoop klein licht compact en praktisch "brommerke". Ktm duke 125?

Post by bompa »

Ja maar die KTM 690 enduro is wel een heel andere categorie dan van al die moto's die je verder opnoemt .

De Tenere XT660 Z vind ik zelf een alles kunner ,daar rij je ook overal mee naartoe,maar de vering mocht beter
iets beter (wa zacht) je kan er wel mee verder ,maar ik heb er bij mij Hyperpro progressieve veren opgestoken en ben is benieuwd wa da geeft , hier in't straat zo is geprobeerd en t'viel eigenlijk wel mee , maar van de moment het zout van de baan is zal ik die is goed testen ,'k heb er al een ritje voor klaarliggen :grin:

Die XTR is ook zo een moto waar je alles mee kan doen die is iets lager dan de XT660Z

Die Husqvarna Terra een anderhalf maand geleden dacht ik, heb ik die nog nieuw zien staan op een Nederlandse verkoopsite

Ik ben ook iets aan het zoeken maar ni dringent en daarom kom ik nogal op verschillende sites. :grin:

Post Reply