Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

Dat maakt het allemaal dat beetje spannender zeker he...
khad wel het gevoel dat na olie bijvullen alles wat minder lawaai maakte...
ach, oliepeil zit snor nu, das al een goed begin he

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Blackbert »

Muug wrote: 01 Jun 2018 15:41
Koeno wrote: 01 Jun 2018 13:34 Sjah, als BMW zegt in zijn boekske: Warm rijden -> Middenbok -> 5 minuten wachten...
Wie ben ik dan om te zeggen dat dat dommerikken zijn?
neeneen, ge hebt gelijk. Als een GS iets nieuws is voor u, dan is het logisch ende correct dat ge het boekske volgt.
Maar don't forget dat er ondertussen al zo'n 20 jaar ervaring is met de vierklepsboxer. Dus er bestaat een wereldwijde multitalige gemeenschap die allemachtig veel weet over dat modelleke. Meer en beter soms dan 't geen er in het BMW-boekske staat.
Het advies van Stefke is trouwens ook voor mij nieuw. :thumbsup:
In de boekskes van Volvo staat ook dat de automatische bak geen onderhoud nodig heeft, buiten olie aflaten en weer vullen met verse, om de tig km.
Van de vele bakken die gingen bokken ligt er hier nog ene klaar voor de oudijzerboer. Omdat er maar een fractie van de olie uitkomt, de rest blijft in die kilometers fijne kanaaltjes zitten. Op elk Volvo forum is het advies: flushen onder lichte druk, tot alle rotzooi eruit is. Kost wat meer tijd en geld, maar nog altijd minder dan een nieuwe of gereviseerde boite.

Tis al een goed begin dat je dat boekje tenminste opendoet en leest. ;) Da's de basis. De finetuning in onderhoud en gebruik is op het internet te vinden. Of al eens bij een goeie mecano.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

klepspeling GS gecontroleerd, maar twee klepkes moesten een héél klein beetje worden bijgesteld.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Vlak in de zon in mijn lederen pak staan vloeken naast de cbr, die niemeer wou starten. Nogal een chance dat hij na 10 minuten net genoeg juice had om toch te starten. Thuis gekomen, motor stil gelegd en direct opnieuw proberen starten: terug compleet plat

Eigen schuld eigenlijk, ik had al effkes in de mot dat die batterij stillekes aant sterven was ...

Soit, volgende zaterdag dagje mettet, dus moet dringend nieuwe batterij hebben. Kan ik verwachten dat eender welke motor garage zo een batterij op stock heeft, of is dat allemaal vrij specifiek voor uw type motor? (ik veronderstel van niet?)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Blackbert »

Uw merkdealer misschien wel, maar niet de goedkoopste waarschijnlijk
een RAD ergens niet te ver weg?
Of in een banden/batterijcentrale. Duurt meestal niet al te lang als ze niet op stock is.

Dat is redelijk specifiek. geleverde power en vooral de afmetingen verschillen nogal. Haal de oude eruit en schrijf het type op om morgen op jacht te gaan.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Stefke »

Davy78 wrote: 03 Jun 2018 16:59 Eigen schuld eigenlijk, ik had al effkes in de mot dat die batterij stillekes aant sterven was ...
En ik denk dan misschien is het wel de spanningsregelaar, dat is nogal eens het echt zwakke punt van die modellekes...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Zegt er hier thuis een klein: "papa, gaan we vandaag motorrijden"? :shock:
'k peis dat mijne grijns niet veel breder kon zijn :w00t:
Dat komt duidelijk in orde :rayof:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Tom Thumper »

Gewoon een naftbakje leeg gereden, zonder stoppen. ;) Dat was weer eens veel te lang geleden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Blackbert wrote: 03 Jun 2018 18:13 Uw merkdealer misschien wel, maar niet de goedkoopste waarschijnlijk
een RAD ergens niet te ver weg?
RAD heeft inderdaad wel wat op stock blijkbaar.::
https://www.rad.eu/nl/x9/batterijen-mot ... 309+300003

Misschien ga ik ineens voor zo een Lion batterij ...
Stefke wrote: 03 Jun 2018 19:23 En ik denk dan misschien is het wel de spanningsregelaar, dat is nogal eens het echt zwakke punt van die modellekes...
Het plan is om er direct een nieuwe batterij in te steken zodat ik zaterdag kan rijden, en dan daarna hem eens binnen te steken om het laadcircuit te laten controlleren. Ik heb gisteren de spanning eens gemeten met draaiende motor, en ik had 13,2V. Als ik het goed begrepen heb is dat te weinig (was wel met heel platte batterij)

Net eens opnieuw gemeten met volle batterij (hij heeft gans de nacht aan de lader gehangen), en nu meet ik 14,6V. Kan ik dan concluderen dat het laadcircuit wel ok is?

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Droopy »

Muug wrote: 03 Jun 2018 21:47 Zegt er hier thuis een klein: "papa, gaan we vandaag motorrijden"? :shock:
'k peis dat mijne grijns niet veel breder kon zijn :w00t:
Dat komt duidelijk in orde :rayof:
Prijs je gelukkig :) , zelf wacht ik al jaren op die vraag en ik vermoed dat die vraag er nooit zal komen. ;)
Om de een of andere reden is ons motorvirus hier bij geen enkele van de drie meegegeven en ik weet eigenlijk niet of dat nu een goede of slechte zaak is. :dontknow:
(Net zoals mijn voetbalvirus trouwens. :blink: :cry: )

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Blackbert »

volle batterij is nog de oude?
hoever zakt die tijdens het starten?
14.6V met alles af? kijk ook eens op ralenti, en bij 4à5000 toeren. dat laatste zou het hoogst moeten zijn.
13.2 is inderdaad te laag.

als die wel vol wordt aan de batterijlader maar niet op de moto, is er toch iets mis met het laadcircuit.
een nieuwe accu gaat dan ook leeglopen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Raketman »

Ik zit al een paar stages verder...die van mij is vandaag haren eerste groten toer alleen gaan doen met haren brommer. Zo'n dikke 50km later kwam ze met nen brede smile en alle stukken er nog op en aan terug de oprit opgetuft. Ik ben wel een jaar ouder van de stress maar kom :lol: .
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Stefke »

Raketman wrote: 05 Jun 2018 03:11 Zo'n dikke 50km later kwam ze met nen brede smile en alle stukken er nog op en aan terug de oprit opgetuft. Ik ben wel een jaar ouder van de stress maar kom :lol: .
ik kom efkes niet meer bij... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by den Bullet »

Droopy wrote: 04 Jun 2018 17:50 Prijs je gelukkig :) , zelf wacht ik al jaren op die vraag en ik vermoed dat die vraag er nooit zal komen. ;)
Om de een of andere reden is ons motorvirus hier bij geen enkele van de drie meegegeven en ik weet eigenlijk niet of dat nu een goede of slechte zaak is. :dontknow:
(Net zoals mijn voetbalvirus trouwens. :blink: :cry: )
Die vraag is er nooit geweest; de jongste is niet geïnteresseerd (heeft alleen rij-ervaring op de pocketbike) en den oudste moest ik 's morgens naar school voeren met de moto. Wat er volgde is geschiedenis waaraan Stefke heeft heeft meegeschreven 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Davy78 wrote: 04 Jun 2018 06:30 Kan ik dan concluderen dat het laadcircuit wel ok is?
Laadcircuit is ok als je bij pakweg 3000 toeren (of gelijk wat hoger is dan ralenti) die 14.6V meet.
Batterij is niet compleet kapot als ze bij 't starten boven de 10V (=neerwaarste piek van enkele tienden van seconden) blijft.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Tijdens het starten was de laagste waarde die ik zag 9.2V, te laag dus ...

Ondertussen steekt er een nieuwe SHIDO Lion batterij in.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

De steentjes er uit geplukt ...
steentjes.jpg
(471.11 KiB) Downloaded 866 times

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

Zelf niks te ernstig?
hoe ist gebeurd?

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Materiele schade:
- rechterspiegel. Hij hangt er nog aan, maar de plastiek is gescheurd en het glas ligt nog ergens in de grindbak van mettet
- de staat van de carrosserie was voor een moto van 2002 nog dik ok. Nu iets minder (puttekes in lak van tank, rechterflank ziet er niet uit)
- Lederen pak is ok, maar mijn Shubert S2 mag in de vuilbak (heeft goeie smak gehad, lijkt mij onmogelijk dat die binnenschaal nog ok is)

Voor de rest ok, heb daarna de resterende sessies nog kunnen rijden ... (heb zelfs mijn ronderecord verscherpt :) )

Schade aan het manneke:
- niks :thumbsup: (daar ben ik vooral blij om, want er zijn die dag 4 mensen richting ziekenhuis kunnen vertrekken)

Hoe is het gebeurd: voor de 4e sessie had een instructeur voorgesteld om hem te volgen, waar ik graag op inging, want mijn lijnen trokken die dag echt op geen zak. Net voor het rechte stuk deed hij teken om aan te pikken. Ik ben op het einde van het rechte stuk aangekomen aan een snelheid die ver boven mijn kunnen lag, en heb te snel de koppeling gelost bij het terugschakelen. Mijn achterwiel heeft toen een dansje gedaan, waardoor ik enkel nog kon proberen om de grindbak in te geraken zonder iemand te raken van de groep die net op het circuit kwam gereden. Dat is gelukt, recht blijven in de grindbak ging iets minder goed. Het was een redelijke smak, ik was verbaasd dat ik niks had ...

Fouten die ik gemaakt heb:
- blindelings instructeur volgen en in een situatie komen die mijn kunnen te boven gaat
- te snel koppeling lossen, en niet hard genoeg met de voorrem geremd
- niet bij intertrack geboekt :) (bij intertrack heb ik al dikwijls instructeurs gevolgd, en daar had deze situatie zich niet voorgedaan)

Die instructeur is achteraf zelfs niet komen vragen wat er mis is gelopen, en of alles ok was. Hij leek me zelfs te mijden.

Soit, ook al heb ik spijt dat ik die instructeur ben beginnen volgen: het is mijn eigen fout. En als ge gaat circuitrijden gaat ge ooit in de grindbak eindigen. Maar mijn voorkeur voor intertrack is alleen maar groter geworden. Ik ga de betreffende organisatie ook niet zwart maken, die doen ook hun best, maar het verschil met intertrack is wel groot. Bij intertrack doen ze veel dingen gewoon goed, vooral om in die traagste groep de veiligheid te garanderen (2 van de 4 ambulances zijn vertrokken in de eerste sessie van de traagste groep)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Davy,
shit happens gelijk ze zeggen. Ge hebt ne goeie safe gedaan, en ge zijt er zelf heelhuids van af gekomen. :thumbsup: Op naar de volgende circuitdag!

Locked