Draadje vanonder het stof gehaald.
Waarom?
Omdat eind dit jaar de nieuwe 2020 Africa Twin 1100 uitkomt.
Waarom ik dit doe?
Omdat ik de RT wilde vervangen door een lichtere en lage hoogpoter. Nu is dit plan even wat achteruit geschoven, want op mijn Alpenreis was ik eigenlijk wreed content van de RT. Dat gewicht voel je immers toch alleen maar als je hem aan de hand manouvreert, en zo dikwijls moet dat nu ook niet. Maar ik kon gelukkig genieten van de electronisch aanpaspare vering. Toen mijn rug zich de laatste 2 dagen weer liet voelen, was het simpel om de vering op comfort in te stellen.
Waar de KTM 790 Adventure het zwakst op scoort, is net de harde vering. Ik moet wel zeggen, nu ik aan de filmpjes bezig ben, valt me het lelijke geluid van de boxer hard op. Door de lange versnellingsverhoudingen, rijd ik in de bergen 80% in 2e versnelling. Nu en dan ga ik eens naar 3e op langere rechte stukken. En in nauwe haarspeldbochten moet ik zelfs naar 1e gaan. Dan is het motorgeluid van de KTM veel mooier, en daar schakel ik veel meer mee.
Naast de KTM vond ik eigenlijk geen echt alternatief. Stefke wees me op de Yamaha Tracer, maar hoe meer ik die bekijk, hoe minder mijn hart wordt aangesproken. Er is bij mij echt geen klik met dat model, en dus blijf ik daar maar ver weg van.
Qua looks en specs kon de Africa Twin mij wel bekoren. Maar er waren een aantal zaken die voor mij breekpunten zijn. Toch nog hoger dan de KTM, lelijk dashoard, geen tubeless banden, en vooral, geen cruise control. En dat is een absolute vereiste voor mij.
En plots is daar de AT 1100. In 2 versies. De goedkopere meer off road gerichte versie, en de meer weg gerichte Adventure Sport (AS)
Hier precies al een illustratie van het verschil tussen Honda en KTM. Bij KTM is de off road versie duurder, bij Honda is het net andersom.
Maar deze AT AS heeft alles wat ik wens. Cruise Control, tubeless banden, electronisch instelbare vering en rijmodi, een schitterend (touch screen !) dashboard, in de hoogte verstelbaar windscherm, en een minimum zadelhoogte van 825 mm, nog een halve centimeter lager dan de KTM.
Ook nog: een tank van 24 liter, dus een groot rijbereik, wat ik ook belangrijk vind (heeft de KTM ook wel). En in de plaats van een quickshifter is er de DCT.
Ik denk dat ik wacht tot de 1100 AT beschikbaar is voor een testrit.
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
I am confused. Oh no, maybe not!