Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Koeno »

Om ??n of andere reden zou ik graag eens met enkele motoren testrijden...

vooral een Vstrom 1000 (+/- bj2005 ofzo) Of een BMW 1150GS of Zelfs nen vergelijkbare varadero...
Maar hoe in godsnaam doe je dat...

De bmw kan ik misschien van ne kameraad is lenen,
maar die andere vind je enkel 2de hands, maar je kan die mensen toch moeilijk vragen: mag kik uwe moto is testrijden zonder al te veel intensie om te kopen? (of kan dat wel).

Huren is vrij lastig precies, aangezien die dingen al wat te oud zijn hiervoor?

dus iemand tips/hints/adressen waar het wel mogelijk is?

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Jopet »

Volgens mij is eerlijk zijn het best, stel dat je een V-Strom ziet staan bij een verdeler, dan zeg je gewoon eerlijk dat je aan het twijfelen bent en dat een testrit je misschien over de streep zou kunnen trekken, als je oprechte interesse toont zal die verkoper je wel een testrit laten doen, weigeren ze dit dan weet je ook dat je daar niet moet kopen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by the riding man »

Voor oudere motoren en dan meer dan 1 exemplaar dat je wil testrijden, zou ik naar een grote 2de hands verdeler gaan. Zoals Geert Van Mol (er zijn er zo wel meer) en ik zou daar eerlijk zeggen wat je plan is. Enkele modellen testrijden zonder onmiddellijk tot kopen over te gaan. Desnoods spreek je een huurprijs of zo af, want gratis zal hij dat niet laten doen (die je bv als korting terug krijgt bij aankoop later). Ik weet niet of het zo kan, maar zo zou ik het in elk geval proberen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by KlaasN »

Van mij mag je altijd eens met de 1150 gs komen rijden.
Geen probleem en je mag hem niet kopen. Hahaha

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Wipr »

Nu nog Drummer overhalen om eens met zijn Vstrom te rijden en voila. Klaar is kees :wink:

Bwa, ge kunt er altijd ene meepakken die je op de hoek van de straat ziet staan he. Als ze je dan oppakken dan zeg je dat je hem gewoon in bruikleen nam voor onbepaalde duur. Je rijdt ermee naar een klooster of abdij in de Ardennen of verder, je helpt die paterkes een uurke met hun inkopen of eens in de bierketel te roeren en als ze je arresteren dan zeg je dat je vrijwilligerswerk wou gaan doen maar wegens ontbreken van vervoer was je genoodzaakt om iets te nemen wat voor de hand lag. :mrgreen:
Zwaar straffen staan daar niet meer op. :ipisonjoe: :lipsrsealed2:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Drummer »

Wipr wrote:Nu nog Drummer overhalen om eens met zijn Vstrom te rijden en voila. Klaar is kees :wink:


Ik lees dat hier zonet ;-) en da kan altijd wel is afgesproken worden :cool:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Koeno »

Drummer wrote:
Wipr wrote:Nu nog Drummer overhalen om eens met zijn Vstrom te rijden en voila. Klaar is kees :wink:


Ik lees dat hier zonet ;-) en da kan altijd wel is afgesproken worden :cool:
Dat klinkt hier interessant...
De GS1150 kan ik waarschijnlijk morgen avond al eens testen via via.
Als jij dat echt ziet zitten, wil ik zeker eens afspreken, DL1000 staat hoog op het lijstje ;)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Davy78 »

Om uw probleem nog wa groter te maken: zeker de vstrom 650 ook es proberen :P

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Stefke »

Koeno wrote: De GS1150 kan ik waarschijnlijk morgen avond al eens testen via via.
zo nen boxer is wel een karakterblokske, vraagt wel wat gewenning. :ricky:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Drummer »

:cool: :cool: :cool:


En een antwoordje naar Koeno is verstuurd ;-)

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Marreke »

Als je op een ?cht oude motor wilt rijden moet je mijn dochter eens vragen. Ze heeft een Suzuki van 1991. En als hij je bevalt mag je hem zelfs kopen!
Ding is trouwens in perfecte staat want het was een examenproject. Nieuwe ketting, alle onderhoud gedaan, alles wat maar kan verslijten is vervangen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Koeno »

Marreke wrote:Als je op een ?cht oude motor wilt rijden moet je mijn dochter eens vragen. Ze heeft een Suzuki van 1991. En als hij je bevalt mag je hem zelfs kopen!
Ding is trouwens in perfecte staat want het was een examenproject. Nieuwe ketting, alle onderhoud gedaan, alles wat maar kan verslijten is vervangen.
1/ lees het startbericht nog eens
2/ ?cht oud uit 1991? echt oud heeft bij mij toch een andere betekenis hoor...

Toch bedankt en succes met de verkoop van de Suzuki!!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by F M »

En er al uit wat de nieuwe gaat worden?
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Koeno »

F M wrote:En er al uit wat de nieuwe gaat worden?
Wss iets meer rechtop, ik denk richting: V-strom 1000 (modeljaar 2004 of 2005), GS 1150 (alhoewel vrij duur voor de km-stand), Varadero (al vrees ik hier voor het vlotte bochtengedrag), TDM 900 (al vind ik die niet zo knap, en toch wat minder vermogen als de andere in het rijtje).

Ik zoek vooral:
rechtopzit (vooral knietjes in comfortabele hoek), genoeg vermogen voor 2 personen en wat bagage (al gebeurt het niet veel, 't is toch nodig) en liefst nog een beetje in nen bocht te zwieren (al hangt dat vooral van der persoon op de moto af natuurlijk).

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by ChiChiWaWa »

Koeno wrote: Varadero (al vrees ik hier voor het vlotte bochtengedrag)
Op die 50k km dat ik met ne Varadero heb gereden, heb ik die achter mij toch nooit horen klagen :grotegrijns
Toegegeven, ik had er wel een ?hlins in laten steken, was me dat zalig zeg ...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by Koeno »

ChiChiWaWa wrote:
Koeno wrote: Varadero (al vrees ik hier voor het vlotte bochtengedrag)
Op die 50k km dat ik met ne Varadero heb gereden, heb ik die achter mij toch nooit horen klagen :grotegrijns
Toegegeven, ik had er wel een ?hlins in laten steken, was me dat zalig zeg ...
Je mag altijd ervaringen delen hoor...
Ben nogal nen honda-mens, maar voor de allroad-varadero heb ik me laten afschrikken door zoveel mensen met zoveel meningen...

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by ChiChiWaWa »

Koeno wrote: Je mag altijd ervaringen delen hoor...
Ben nogal nen honda-mens, maar voor de allroad-varadero heb ik me laten afschrikken door zoveel mensen met zoveel meningen...
Awel, om mee te beginnen : ik heb er nooit all-road mee gereden. Puur gebruikt op de baan, met straatbanden.
Da's een top-zwaar masjien, en da heeft zijn nadelen, maar als er iets niet lukt met ne Varadero, dan is 't omdat de bestuurder onkundig is. :lol:

Kort nadat ik 'm gekocht had, heb ik er een ?hlins onder laten leggen, vooral omdat ik de standaard achterveer niet vond voldoen voor met passagier en bagage. Alleen rijden was nooit een probleem. Maar dat was zeker zijn geld waard. Stuurde (nog) beter, de wielen hielden ten alle tijden het contact met de grond. Ge weet pas wat dat waard is als ge van zo iets terug op ne standaard moto kruipt. De vering van de GS nu is zeker niet slecht, maar toch anders. Ik voel nu vanalles da'k met de ?hlins niet had.

Zithouding op de Varadero is super comfortabel, zowel voor bestuurder als passagier. Heb daar toch ook dagen van 700 ? 800 km mee gedaan.
Doorgassen of rustig tuffen, het kan allemaal. Maar bij het doorgassen durft het verbruik wel eens wa hoger uitkomen. En nen brandstofmeter had ik niet, alleen een reservelampke dat ooit eens de geest gegeven had en nooit vervangen werd :oogrollen:

Soit, altijd met veel plezier mee gereden, alleen de laatste jaren na m'n fietsongeluk iets te veel last van de pols en de drang naar nen echte Cruise Control werd te groot. Hence, de GS ...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by F M »

ChiChiWaWa wrote:
Koeno wrote: Varadero (al vrees ik hier voor het vlotte bochtengedrag)
Op die 50k km dat ik met ne Varadero heb gereden, heb ik die achter mij toch nooit horen klagen :grotegrijns
Klopt. Dat was ??n van mijn favoriete bezigheden, me eens vastbijten in het gat van (de Varadero van ) Chichi :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:Wss iets meer rechtop, ik denk richting: V-strom 1000 (modeljaar 2004 of 2005), GS 1150 (alhoewel vrij duur voor de km-stand), Varadero (al vrees ik hier voor het vlotte bochtengedrag), TDM 900 (al vind ik die niet zo knap, en toch wat minder vermogen als de andere in het rijtje).
Vermogen is totaal overrated. Ik heb alleen maar meer fun aan mijn motoren beleefd naarmate ik er kocht met minder vermogen :grin:
De enige uitzondering is de Terra tegenover de XT660Z. De Ten was n?t dat tikje te lui op de autostrade en bij het voorbijsteken.

Maar als je toch naar vermogen aan het kijken bent, moet je misschien wat verder dan de absolute cijfers kijken (even vlug van google gehaald):
[ul]
[li]Varadero: 244kg (droog) voor 92.5HP -> 0.379 hp/kg (droog)[/li]
[li]V-strom 1000: 238kg (rijklaar - 207 droog) voor 91HP -> 0.382 hp/kg (rijklaar); 0.439 hp/kg (droog)[/li]
[li]TDM900: 223kg (rijklaar - 190 droog) voor 85HP -> 0.381 hp/hg (rijklaar); 0.447 hp/kg (droog)[/li]
[/ul]

Ik heb in elk geval genoten van elke van mijn 80000+km op de TDM.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Hoe deftige testrit met oudere motoren versieren??

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote:Ik heb in elk geval genoten van elke van mijn 80000+km op de TDM.
Yep, idem.
Keep going

Post Reply