Electrische voertuigen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Electrische voertuigen

Post by Wipr »

Onlangs in een tv programma (project K met Koen Wauters) waren elektrische voertuigen deel van het programma. De auto (Tesla) kon redelijk snel en makkelijk via de daarvoor beschikbare laadpalen opgeladen worden. De Zero motorfiets had een maximale actieradius van 160km waarna hij 6uur!!! :w00t: :S opgeladen diende te worden. Een half uur laat staan een uur vind ik nog doenbaar maar 6u voor dan maar 160km te kunnen rijden is wel heel triest. Dan denk ik maar aan het niet kunnen rijden van een deftige toertocht zoals er hier wel eens ritten verschijnen.

Spijtig!

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Electrische voertuigen

Post by the riding man »

Eigenlijk gezien alle krachten (energie) dat er nodig is om een moto te laten rijden, met zo een relatief kleine batterij, vind ik 160km eigenlijk nog acceptabel. Dat bedoel ik dan louter technisch bekeken. En als je dan weet dat een doorsnee gsm ook een uur in de pries moet steken voor zo een klein flut batterijtje op te laden, vind ik 6 uren dan ook weer realistisch. Echter als je het dan praktisch gaat bekijken, nemen de beperkingen (vooral in afstand) de bovenhand. Goed voor woon/werk voor de meeste mensen, maar niet voor een dagrit te rijden. Nog niet. Ze zijn bezig met wisselstations op te richten. Zoals je nu gaat tanken langs de kant van de weg in benzinestations, zouden er een soort van winkeltjes komen. Je geeft je lege batterij af en krijgt een volle weer mee waarbij je dan enkel de oplaadkosten betaald uiteraard. Dat staat natuurlijk allemaal nog in zijn kinderschoenen maar ik ben zeker dat dit de komende jaren gaat veranderen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Electrische voertuigen

Post by duibhce Kaelann »

the riding man wrote:En als je dan weet dat een doorsnee gsm ook een uur in de pries moet steken voor zo een klein flut batterijtje op te laden, vind ik 6 uren dan ook weer realistisch.
Mja, een GSM laad je dan ook op 220V met een goedkoop 2A convertorke. Van een publiek laadstation verwacht ik toch iets meer. 6uur laadtijd is een enorme beperking op de situaties waarin je zo'n motor kan gebruiken. Te beperkt om enig verkoopssucces te kennen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Electrische voertuigen

Post by KlaasN »

Op de site lees ik 316km. Dat is toch wel wat.
Ze zijn vooral veel te duur, iets of wat moto, 18000?.
Het opladen is ook een nadeel wanneer je in de stad woont zonder garage, dat lukt niet. Een stopcontact aan de gevel monteren mss.
Op de snelweg is het inderdaad maar 150km, dat is veel te weinig. Je kan niet eens op en af de kust rijden.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Electrische voertuigen

Post by F M »

En ik snap nog altijd niet waarom elektrische voertuigen zo gepromoot worden. Naast de al genoemde praktische problemen blijft het feit dat die electriciteit ook ergens vandaan moet komen. Dat in een land waar ipv te zorgen voor duurzame oplossingen enkel gebekvecht wordt over het al dan niet sluiten van kerncentrales, die dan sowieso toch regelmatig uitvallen, en waar we dan weer te horen krijgen in welke gemeentes het meest waarschijnlijk de stroom zal uitvallen.. :evil:

Dan sta je daar met je lege batterijen... :zotteke:
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Electrische voertuigen

Post by frederikw »

Waar een wil is, is een weg..

https://truihanoulleblog.wordpress.com/page/2/

Mapje: (krijg het hier niet inline):

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56CC0685

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Electrische voertuigenhttp://www.goedmotorrijden.be/forum/motorpraat-2/5636-electrische-voertuigen/r

Post by duibhce Kaelann »

frederikw wrote:Waar een wil is, is een weg..

https://truihanoulleblog.wordpress.com/page/2/
Als je tijd hebt, en voldoende marge om hele stukken aan 40km/u te rijden... :
I squeezed 252 km (!) on a 100% charge out of her with some 5 km to spare upon arrival, ups?! Last 50 km I slowed down to 40-50 km/h
En die afstand haalt ze blijkbaar ook enkel omdat de additionele "power tank" batterijen geinstalleerd zijn, die dan weer 12uur nodig hebben om 100% opgeladen te geraken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Electrische voertuigenhttp://www.goedmotorrijden.be/forum/motorpraat-2/5636-electrische-voertuigen/r

Post by bompa »

Ik zie die elektrische voertuigen nog niet zo snel er inkomen , behalve de elektrische fiets die moet ook 5 u laden om een 200 km te kunnen ondersteunen ,maar als je met de fiets als is een toerke van 80 km met de nodige terrasjes doet dan ben je al eventjes zoet :grin:

Maar met de moto , ik heb er is bijgestaan en naar informatie gevraagd voor een enduro ,rond de 80 km bereik en voor de prijs heb je er bijna 2 op benzine , en 80 km is echt ni ver
Voor een crossmoto kan je geen 2 reeksen achter mekaar rijden.
Dan een baan moto waar ik bijgestaan heb , was het dacht ik een bereik van 160 km tot 220 km dat is echt niet veel
en als het dan nog is gelijk bij mijne fiets als het kouder is geraak je niet aan het max .opgegeven bereik
Der is nog werk aan en ook aan de prijs Voor dat goed zal verkopen denk ik.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Electrische voertuigenhttp://www.goedmotorrijden.be/forum/motorpraat-2/5636-electrische-voertuigen/r

Post by Koeno »

langs andere kant voor cross biedt het wel toekomst...
veel crossterreinen worden gesloten vanwege geluidsoverlast....

zo'n elektrische motor maakt met moeite lawaai....
als de batterij makkelijk verwisselbaar is, moet je evenveel batterijen meenemen als dat je reeksen wilt rijden...

Ik zie er wel iets in, maar ik denk dat het nu nog iets te veel kinderschoentjes is....

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Electrische voertuigen

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote:
the riding man wrote:En als je dan weet dat een doorsnee gsm ook een uur in de pries moet steken voor zo een klein flut batterijtje op te laden, vind ik 6 uren dan ook weer realistisch.
Mja, een GSM laad je dan ook op 220V met een goedkoop 2A convertorke. Van een publiek laadstation verwacht ik toch iets meer. 6uur laadtijd is een enorme beperking op de situaties waarin je zo'n motor kan gebruiken. Te beperkt om enig verkoopssucces te kennen.
Yup. Vooral die laadtijd is volgens mij een gigantisch probleem.

In het beste geval (gebruik van "Supercharger" laadstation, 85KWh batterij, geen verwarming / airco tijdens het rijden) haalt een Tesla S een kleine 500Km, voor een oplaadtijd van 1 uur (opladen tot 80% is ongeveer een half uur, maar dan haal je geen 500Km).

Een moderne middenklasse auto haalt echter makkelijk 800Km op 1 tank. "Herladen" duurt wat? 5 minuten? Of met andere woorden: 9600Km per uur "oplaadtijd"...

Zo'n electrische Zero moto haalt 160Km voor 6u oplaadtijd, oftewel amper 27Km per uur oplaadtijd. Beetje cynisch bekeken sta je met zo'n moto dus langer op te laden dan je ermee aan het rijden bent. Niet erg praktisch...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Electrische voertuigen

Post by petervdc »

Makkelijkst lijkt me universele batterijen, die je gewoon uithaalt & inwisselt.
Maar dan moet iedere fabrikant hetzelfde type hanteren, not easy...
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Electrische voertuigen

Post by bompa »

Gelijk nu de crossmoto's zijn moet je een tweede batterij hebben , wil je twee reeksen uitrijden maar inderdaad dat heeft wel een toekomst , Kan er niemand meer klagen van de overlast van het geluid gelijk ze nu beweren om een terrein dicht te krijgen .


De andere voertuigen gewoon 's nachts opladen of op het werk ,want als ze het nu zouden proberen met universele verwisselbare batterijen , dan loop je weer het risico dat je op een gegeven moment een oude batterij die zijne tijd gehad heeft meekrijgt en nog maar de helft van de kilometers kan doen, zien doe je het normaal niet maar ondervinden wel .

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Electrische voertuigen

Post by Wipr »

Voor crossmoto's zie ik geen graten want andere batterijen zullen wel snel vervangen kunnen worden en voor handen zijn.

Elektrische energie: Je zou eens moeten weten hoeveel energie er gestoken wordt in het destilleren van ruwe aardolie. Op 24u verbruikt een cracker (??nheid om crude (ruwe aardolie) te destilleren) evenveel energie als een grote stad (Antwerpen bijv) op een heel jaar.
Onlangs heb ik bij Electrabel het "groen" label laten schrappen en het gewone basic pakket genomen. De contactpersoon aan de andere kant van de lijn vroeg of ik niet begaan was met het milieu :gieren: :zotteke: :sweeet: Waarop ik zei dat het dikke zever is. Groen zou goedkoper moeten zijn en al die bangmakerij van zonder stroom te komen zitten..... Je zou o.a. eens op kaai 730 in de haven van Antwerpen moeten gaan kijken. Gigantische bergen Steenkool liggen daar opgeslagen. Uiteraard voor export ook maar vergis je niet, ook voor onze elektriciteit.

Dus elektrische voertuigen. Een Tesla onder mijn gat zou wel staan. :grijns: maar al die moraal daaromtrent... de kleine man wijsmaken dat het beter/ slechter is. We zijn toch slimmer dan dit alles niet.

En ik zie regelmatig zo een Zero rijden. Elke dag t zelfde traject. Is effectief perfect voor een traject woon-werk maar reizen, misschien moeten ze "Iron man" eens vragen naar zijn stroombronnen. :mrgreen:

Nu moeten de motorfietsfabrikanten maar eens investeren in turbo's en hybride.

Zoals Raket zei hinken ze nog ver achterop.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Electrische voertuigen

Post by bompa »

Maar gelijk altijd en bij de meeste dingen hadden ze er al veel verder mee kunnen staan ,maar mocht niet zijn zeker.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 8JPgvvKubA

Allemaal in de pers gestoken in den tijd :confused2:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Electrische voertuigen

Post by vet on wheels »

Ik heb al enige malen met een elektrische wagen meegereden, en dat rijdt dus ni slecht!!
de hoge prijs en kleine actieradius zijn inderdaad de beperkende factor.
ik wou een extra nieuwe batterij voor mijn fiets kopen : prijs : 700? :ohmy: , daar koop je al een mooie (gewone) fiets mee!
Na lang zoeken een 2dehandse gevonden aan 140?...
Als 2de wagen zie ik dat wel zitten, als we niet reizen, doen we zelden 80/d!
nekeer uitkijken naar een 2dehands elektrieken otto! :wink:


vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Electrische voertuigen

Post by vet on wheels »


Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Electrische voertuigen

Post by Wipr »

Volledig elektrisch heb ik nog niet gereden maar regelmatig met een hybride (Toyota Auris) maar een wauw ervaring is dat niet. Gewoon goed zonder meer. Wat echter wel een Fun autootje is maar niet zo bekend is de Honda CR-Z een hybride met dat verschil dat de elektromotor een hulpmotor is voor de benzinemotor en enkel elektrisch rijden doet deze dus niet.

Sowieso wel leuke auto

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Electrische voertuigen

Post by KlaasN »

Na een kleine bereking gemaakt te hebben, kom ik tot de conclusie dat ik 15 jaar met mijn Gs kan rijden aan 15000 km per jaar alvorens de aankoopsom van de Zero terug verdiend is. Het is natuurlijk een foute redenering want de zero is nieuw en de Gs niet. Maar goed, ik wacht dus nog 15 jaar, tegen dan gaan er prachtige elektrische motorfietsen bestaan.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Electrische voertuigen

Post by Jopet »

Een jaar of 3 geleden heb ik nog gekeken naar de Renault Fluence, aangezine ik veel korte afstanden doe en maar zo'n 6 ? 7.000 km per jaar dacht ik dat deze wagen ideaal zou zijn voor mij.
Vol goeie moed naar de Renault dealer, ik wist wel dat de wagen 7.000 euro duurder was dan de benzine versie (28.000 ipv 21.000) maar ik dacht door het uitsparen van de benzine betaald de auto zich zelf wel terug, groot was mijn ontnuchtering toen de dealer mij vertelde dat je de batterijen moet leasen aan minimum 85 euro per maand als je minder dan 10.000km per jaar doet, doe je er meer dan moet je ook meer betalen. Ja maar zei ik, dat is hetgeen ik uitgeef aan benzine, waar zit dan de winst van electrisch rijden? In het milieu zei hij.... Dan maar het project electrisch rijden opgeborgen en mij een benzine wagen gekocht....

Had de regeling dat ze nu voorstellen bestaan, 5.000 euro premie, geen BIV, geen verkeersbelasting dan zou het zeker het overwegen waard geweest zijn, maar 3 jaar geleden zeker niet.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply