Achtervering 1190 slaat door

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

Wat is er mis met warrig?

WARRIG
1) Chaotisch 2) Confuus 3) Getroebleerd 4) Koppig 5) Onhandelbaar 6) Onsamenhangend 7) Rommelig 8) Twistziek 9) Verstrooid 10) Verward

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

ehm, is dat nu "en-en" of "of-of" ? :grin:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

't is en of en of en of en of en ofzoiets... :whip:

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Nickel »

Koeno wrote:'t is en of en of en of en of en ofzoiets... :whip:
Klinkt dat niet een beetje warrig ? :peepwall:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

bon, afspraak de 18e bij mototech

geen verschil met de nieuwe veer erin dus
dikke merci aan de dealer die dit aangeraden heeft :thumbsdown:
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Tom Thumper »

petervdc wrote: 10 Apr 2017 14:42 bon, afspraak de 18e bij mototech

geen verschil met de nieuwe veer erin dus
dikke merci aan de dealer die dit aangeraden heeft :thumbsdown:
Ok, het is den dealer weer. Echt? En nu trek je weer eens naar een andere partij? Ik hoop voor jou dat het opgelost geraakt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote: 10 Apr 2017 18:58
petervdc wrote: 10 Apr 2017 14:42 bon, afspraak de 18e bij mototech

geen verschil met de nieuwe veer erin dus
dikke merci aan de dealer die dit aangeraden heeft :thumbsdown:
Ok, het is den dealer weer. Echt? En nu trek je weer eens naar een andere partij? Ik hoop voor jou dat het opgelost geraakt.
Ahja, die andere 3de partij kan nu een andere (merk) veer voorstellen en misschien mogen ze die zelfs eigenhandig afregelen zodat het in orde kan komen. Of ze steken de originele veer terug en zetten de instellingen om te beginnen terug standaard om te zien wat er fout kan zitten.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by OzzePaa »

TRooPER wrote: 12 Apr 2017 09:41
Tom Thumper wrote: 10 Apr 2017 18:58
petervdc wrote: 10 Apr 2017 14:42 bon, afspraak de 18e bij mototech

geen verschil met de nieuwe veer erin dus
dikke merci aan de dealer die dit aangeraden heeft :thumbsdown:
Ok, het is den dealer weer. Echt? En nu trek je weer eens naar een andere partij? Ik hoop voor jou dat het opgelost geraakt.
Ahja, die andere 3de partij kan nu een andere (merk) veer voorstellen en misschien mogen ze die zelfs eigenhandig afregelen zodat het in orde kan komen. Of ze steken de originele veer terug en zetten de instellingen om te beginnen terug standaard om te zien wat er fout kan zitten.
Voor mijn part is die demping kaduk :whistling: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Goed... de mening van de zeer vriendelijke meneer van Mototech.

- shock is niet aan revisie toe, het lekt niet & de 23000km vraagt dat ook niet
- reden is de kleine veerweg (zijn fireblade heeft een stuk méér zegt ie)
- een nieuwe hardere shock+veer kan wel, maar zal alleen maar het comfort weghalen, en "wrsch" het dichtklappen vermijden
- de progressieve hyperpro veer zou wel een verschil moeten maken, maar dat doet het imho niet

Maw weinig aan te doen. Reden is gewoon de kleine veerweg.

Wel veranderd (alle veer instellingen stonden standaard) : de lowspeed ingaande demping op 5 gezet ipv op 10.
Nu nog testen (solo, duo, duo+bagage) welk verschil dat geeft.

Absoluut geen nood dus om in Mol gans de boel te gaan uiteenvijzen & reviseren.

Klinkt dit logisch bij jullie ?
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

dus de adventure 1190 heeft standaard een te kleine veerweg?
dan moet toch elke bestuurder van een 1190 adventure dit hebben?
of heb jij achteraan een custom vering zitten? (2de hands gekocht, en vorige eigenaar een verlaging gedaan? )
bv
1190 adventure heeft 190mm veerweg (19cm)
fireblade heeft 135mm veerweg (13,5cm)
das toch nog altijd 5,5cm verschil...

als David dan zegt dat zijn fireblade meer veerweg heeft,
dan zit er toch iets gigantisch mis?

FM en Jopet hebben beide nooit zo'n probleem ervaren, dus
ik blijf dit zo een bizar verhaal vinden...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Ik heb een standaard vering.
En als de vering toeslaat bij mij, dan is dat zo, waarom wordt daaraan getwijfeld ??
Moto had 5000km toen ik hem kocht, en de vering is standaard zei men.

FM en Jopet hadden de 1190, niét de R, en wrsch die automatische vering, die ik niet heb.

Hij sprak van 3cm bij mij en 4,5 bij de Blade.
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

Ik zeg niet dat ik jou niet geloof.
ik zeg dat er iets grondigs mis zit aan uw vering...

als nen fireblade meer veerweg heeft, dan wordt die langzaam aan beter geschikt om offroad te rijden als een adventure ktm...
daarom dat ik twijfel aan het standaard zijn van uw vering...

maar goed, als ik iets zeg wordt het toch gewoon terug gefloten,
dus: veel succes ermee!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Koeno, en anderen,

De moto zou 21cm veerweg moeten hebben volgens de specs, dus de vergelijking met die Fireblade moet natuurlijk onder de categorie "literaire overdrijving" genoteerd worden.
Dat van die 3.5 en die 4.5cm snap ik niet zo goed. :dontknow:
Van ver is het helaas niet mogelijk om te achterhalen wat er in dit verhaal "verkeerd" is. We kunnen alleen maar - net als Peter - verward en verbaasd in ons haar krabben. Tot nu toe is er hier niemand die tegen Peter gezegd heeft van ne keer af te komen, bij hem achterop te gaan zitten en van ne keer over een paar drempels te gaan rijden.
Laten we er dus aub op letten van niet te beledigend te worden. De kans om Peter eens in 't echt te ontmoeten op een treffen blijft steeds reëel. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Goed
ik heb even gebeld met Mototech. Ik ken die gasten een beetje. En wat ik dacht klopt, Peter schrijft hier maar een stukske neer van het antwoord dat hij heeft gekregen van Mototech.
Dat van die korte veerwegen, dat slaat dus op de veerweg van de schokbreker zélf, dus op de beweegruimte van de zuiger van de schokbreker. Vanzelfsprekend niet op de op- en neergaande beweging van het wiel, die centimeters worden eenvoudigweg bereikt doordat het achterwiel achteraan een lange achtervork zit. Mototech zegt dus simpelweg dat de zuiger van de schokbreker van de 1190 minder heen en weer kan schuiven dan de zuiger van een Fireblade. Dat, volgens mij, kan perfect kloppen. En dat betekent dan ook een heel groot verschil voor de schokdemper. Die van de Fireblade heeft nog over wanneer die van de KTM al toegeklopt is. Er is dus maar één oplossing, of neen, er zijn er twee:
De eerste is de duurste : een geheel andere schokbreker met langere slag voor de zuiger.
De tweede is de eenvoudigste : rustiger rijden over verkeersdrempels. :)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Kijk wat Touratech zegt over die schokbreker van de 1190 : "The stock rear shock on the 1190 R is a step backward from the shocks we came to love on the KTM 990/950. One of the main shortcomings is that it lacks the PDS (position-dependant damping) which helps keep the shock from bottoming out. A bottom-out event can result in bent shock bolts and other failures, not to mention a less-than-ideal ride. "
Kan je hier lezen : https://touratech-usa.com/Store/Tourate ... dventure-R

Kortom: een andere veer of zo helpt niet veel. De ingaande demping verhogen zoals Mototech gedaan heeft, is al een heel goeie zet (en had al een jaar geleden gedaan moeten zijn).
Last edited by Muug on 18 Apr 2017 17:45, edited 1 time in total.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Die link heb ik MT deze namiddag gestuurd, hij geloofde niet dat er een achterveersysteem bestond van 1800$.

En ik herhaal maar wat ik ervan begrepen heb hé ;-)
Merci Muug om effe te bellen, zo weten we meteen iets meer !

Er is geen goedkope oplossing dus. Enfin, in mijn geval, rémmen als ik een drempel of onregelmatigheid zie, wat dat budget heb ik er niet voor over.
Ferm ferm triestig voor zo ne moto... int kwadraat :wall:
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Muug wrote: 18 Apr 2017 17:30 Kortom: een andere veer of zo helpt niet veel. De ingaande demping verhogen zoals Mototech gedaan heeft, is al een heel goeie zet (en had al een jaar geleden gedaan moeten zijn).
1. waarom de low speed verhogen, en niet de high speed ?

2. jammer dat Desmet dat niet gezegd/geweten heeft...
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 18 Apr 2017 16:48 Ik heb een standaard vering.
En als de vering toeslaat bij mij, dan is dat zo, waarom wordt daaraan getwijfeld ??
Moto had 5000km toen ik hem kocht, en de vering is standaard zei men.

FM en Jopet hadden de 1190, niét de R, en wrsch die automatische vering, die ik niet heb.

Hij sprak van 3cm bij mij en 4,5 bij de Blade.
Jaja, met die 3 en 4,5cm heeft hij het over de afstand welke de demperstang vrije slag heeft ... omgerekend naar de wielas in de achterbrug wordt dat dus 190(?) en 135mm dat het achterwiel van respectievelijk een 1190R en "een" Fireblade zou kunnen inveren eer de piston "bottomed" ... Dat betekent voor de 1190R een ratio van 1/6.3 en voor de Blade 1/3. In other words : voor elke centimeter dat de demper inveert, veert het wiel respectievelijk 6,3 en 3cm in ... simpelweg omdat de achterbrug van de KTM veel langer is. Vroeger, in de tijd van de stereo-veringen, was die ratio kwaazi 1 op 1. Die 4,5cm zal dan voor een nieuwere Fireblade zijn ? Ik vind cijfers tussen 5,3 en 6,3cm voor vroegere modellen ...

Het wordt dus wel erkend dat de shocks op een 1190R een stap erug zijn van de 950/990 exemplaren ...
Volgens Toeratech wel op te lossen tegen een "prijsje" :arrow: Extreme rear shock 1190R
Maar toch blijf ik het ook vreemd vinden dat die shock zo rap dichtslaat. Als de low-speed demping op 5 ipv 10 gezet is, dempt hij nog minder zou ik denken :!: :? :shock: Bovendien zou ik eerder de high-speed zwaarder zetten ... low-speed is eerder voor de "trage" invering bij bochten bv ... Voor putten en oneffenheden is de high-speed instelling van belang.

Oops ... sorry : Muug was me al lang voor met de goeien uitleg :wall: ;) ...
Last edited by OzzePaa on 18 Apr 2017 18:34, edited 4 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 18 Apr 2017 18:20 Bovendien zou ik eerder de high-speed zwaarder zetten ... low-speed is eerder voor de "trage" invering bij bochten bv ... Voor putten en oneffenheden is de high-speed instelling van belang.
dat dacht ik ook, snap ik dus ook niet
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Aja, just, nu was ik weer in de war met die high-speed/low-speed settings. :| :oops:
Low speed is meer voor de bewegingen van de moto bij bvb remmen of versnellen. Dus het kantelen rond het zwaartepunt. Dus ingaande high-speed verhogen lijkt correct.
Veringen afstellen is niet evident. Raketman heeft daar goei feeling voor, ik moet daar altijd hard over nadenken en testritjes doen.

Post Reply