BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel (met update !)

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel (met update !)

Post by Muug »

Zo,
vandaag maar eens met een BMW F800ST naar het werk gereden. Altijd boeiend zo'n testritjes.

Image

Da's een ZEER schone moto die werkelijk zeer veel belovend is. Om te beginnen de uitrusting van dit exemplaar : propere duurzame riemaandrijving, ABS, TCS, uitstekende handvatverwarming, alarmpinkers, boordcomputer die oa temperatuur, verbruik en zelfs bandendruk toont, goede spiegels die lekker ver naar buiten staan, turbulentievrije wnidbescherming (omdat hoofd en schouders in een mooie laminaire airflow zitten)(de ruit hier op de foto is een XL-ruit, dus niet de standaardruit)(het stuur staat ook een pak hoger dan origineel, dit is meer een GT-stuur), middenbok, alarm, drie koffers. Zonder koffers lekker nauwe moto waarmee je zeer vlot kan filefilteren. Tof motorblok dat graag toeren maakt en heel goed is uitgebalanceerd. Standaard een Akrapovic-uitlaat met efficiënte db-killer. Remmen werken echt enorm goed en er is altijd die ABS die kan bijspringen indien nodig. Heel erg stabiel rijden, toch speels sturen. Enkel bij "surplacen" voel je dat de stuurdemper eigenlijk wat te zwaar is. Tankinhoud van bijna 18 liter en door zijn verbruik van 4-5 liter dus zo'n 400km actieradius wat lekker veel is. Zitpositie is toersport, niks knelt of doet pijn, alles zit heel natuurlijk.

Kortom, een pracht bak toch? :dontknow:

Maar dan kom je in Brussel en begin je je te wurmen tussen alle andere voertuigen en obstakels door, je staat al eens vijf minuten aan te schuiven als er werkelijk geen doorkomen meer aan is. En dan begint de ralenti plots de hik te krijgen. De computer van de moto begint dotjes gas te geven, waardoor de ralenti opwipt van 1000 tot wel bijna 2000 toeren. Dit is een fenomeen dat je - alweer - nooit kan hebben met een carbu-moto. Na een hik of tien valt de moto uit. Je herstart, hij hikt twee keer en valt uit. Contact uit, herstarten, een paar keer hikken en weer uitvallen. Starten en toeren houden en dan valt ie niet uit. :wall:

Uiteindelijk ben ik dan toch tot in de parking van 't werk geraakt. Toch maar effe op internet zoeken. "F8000ST se caler" of "ralenti" of "f800st idle problem" levert metéén gigantisch veel hits op. Het blijkt overduidelijk dat dit motorblok overal ter wereld last heeft van hetzelfde euvel. Frans, Engels, Duits, Spaans, Nederlands, in alle talen die ik een beetje begrijp hebben ze het er over. Je vindt diverse topics waarin de mensen gek worden van frustratie, die in garantie al de halve motor hebben laten vervangen: sensoren, elektromotoren, klepjes hier en daar, slangetjes en filters, injectors uitgekuist, tank laten ontwateren,.... en niemand vindt de oplossing.

Ik ben benieuwd of ik vanavond vlotjes thuis ga geraken. :lipsrsealed2:
Last edited by Muug on 01 Jul 2017 17:36, edited 2 times in total.

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by petervdc »

"I read that some people bought a booster plug. http://boosterplug.com
And that it had fixed the issue for them."

Volgens http://f800riders.org/forum/showthread. ... le-Problem

En dees is veel goedkoper, én belgisch : http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/page.html
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Muug »

"for them" ==> dat zegt alles al. Voor een paar zal het helpen, voor een ander paar zal er een andere oplossing zijn, etc, maar enkel Trial & Error kan uitwijzen wat het probleem was. En dan nog, is het meestal maar tijdelijk.

Toen ik de moto vanavond startte, was het meteen weer prijs, en hij was toch voldoende afgekoeld me dunkt. Dan maar een hercalibratie van de TPS gedaan, door het gas 5 seconden open te houden, en het dan 5 seconden toe te doen, maal vijf. Dat hielp zo precies wel. Maar voor hoelang? :?

Die topic heb ik trouwens ook uitgelezen, het is een hele goeie topic, waarin heel gedetailleerd wordt bijgehouden wat men allemaal al geprobeerd heeft om het op te lossen.

Wat die boosterplug of die Accelerator betreft : eerst zien dan geloven zei de blinde.

Afin, 't is een testmoto. Wel zonde, toch.

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by petervdc »

Muug wrote: het is een hele goeie topic, waarin heel gedetailleerd wordt bijgehouden wat men allemaal al geprobeerd heeft om het op te lossen.
En als je de lijsten bekijkt van wat men al vervangen of gedaan heeft, amai wi :w00t:
En nog niet opgelost dan...
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Blackbert »

Bmw en computers, 't zal precies nooit in orde komen ...

Als ik 't verhaal hier zo lees, lijkt het erop dat die computer het zelf in 't honderd doet lopen. te snel/te traag/te hevig reageren, of gewoon verkeerd. Je kan dan proberen de waarden van bepaalde sensoren te simuleren, maar 't blijven lapmiddelen.

Je kan uiteindelijk heel de motorfiets vervangen door een nieuwe, maar als de software dezelfde is ...

Run Forest, run. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Davy78 »

Heb dat model ooit gehuurd op vakantie. Doet wat het moet doen, maar een beetje zielloos. Heb toen wel geen problemen ondervonden.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Muug »

Davy78 wrote:een beetje zielloos.
't is geen ducati, geen boxer, geen ktm of zo, da's waar, maar ik zou 'm niet echt zielloos durven noemen. 't is - als de ralenti ok is - een erg efficiënte machine.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by bompa »

Muug wrote:
Davy78 wrote:een beetje zielloos.
't is geen ducati, geen boxer, geen ktm of zo, da's waar, maar ik zou 'm niet echt zielloos durven noemen. 't is - als de ralenti ok is - een erg efficiënte machine.
Maar 't is een ST he :grin: gelijk de mijne in den tijd, maar da was een 1200cc , als hij reed ging dat vlotjes en goed,maar voor hoelang, een week,nen dag :?: daar had je het raden naar. :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Muug »

Er begint zich een patroon af te tekenen? :?

Mijn eerste ritje met een KTM Adventure resulteerde in een wild in het rond smijten van verwijten vanwege het vort agressieve motorblok. Een tijd nadien had ik er zélf één staan, weliswaar met carbs, dus minder wild. :)
En het testritje met deze F800ST leverde me ook een pak bedenkingen op. Maar zie, ik heb de Rode Poes na zes maand dan toch - met pijn in het hart- ingeruild voor iets gematigder, nl. deze zwarte panter .... Liever 85 volledig inzetbare pk's waarmee ik op reis kan, dan 178 pk's waarvan ik er maar tien durf te gebruiken :?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by F M »

Proficiat, zeker ?

Edoch:
Muug wrote:Liever 85 volledig epileptische pk's waarmee ik op reis kan, dan 178 pk's waarvan ik er maar tien durf te gebruiken :?
:peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Muug »

:grin:
't zijn maar de eerste 5 die wat epileptisch zijn ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by OzzePaa »

Muug wrote::grin:
't zijn maar de eerste 5 die wat epileptisch zijn ;)
En als 'em regelmatig zijn pillekes pakt is dat géén issue :ugeek: ;)
Confélicitasionez met uw zwette beest :!: :thumbsup: :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Koeno »

Alleh proficiat met de panter,
wel benieuwd om die F800st eens in't echt te zien...

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by zappa »

yep Proficiat :thumbsup:

Misschien zelf wat epileptisch aan uw gas draaien ? Voor 't zelfde stabiliseert alles van zelf dan ? :mrgreen:

Z'n vorige baasje was misschien een zenuwachtig typken ? :grin:


Bij aangenaam motor weer, zou ik wel eens -heel eventjes waarschijnlijk- achter z'n kont willen hangen :rayof:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by F M »

zappa wrote: Bij aangenaam motor weer, zou ik wel eens -heel eventjes waarschijnlijk- achter z'n kont willen hangen :rayof:
En waarmee?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by zappa »

F M wrote:
zappa wrote: Bij aangenaam motor weer, zou ik wel eens -heel eventjes waarschijnlijk- achter z'n kont willen hangen :rayof:
En waarmee?
Prudence ? ;)
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Blackbert »

F M wrote:
zappa wrote: Bij aangenaam motor weer, zou ik wel eens -heel eventjes waarschijnlijk- achter z'n kont willen hangen :rayof:
En waarmee?
Image

:peepwall:
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by bompa »

Muug wrote:

En het testritje met deze F800ST leverde me ook een pak bedenkingen op. Maar zie, ik heb de Rode Poes na zes maand dan toch - met pijn in het hart- ingeruild voor iets gematigder, nl. deze zwarte panter .... Liever 85 volledig inzetbare pk's waarmee ik op reis kan, dan 178 pk's waarvan ik er maar tien durf te gebruiken :?
Allee proficiat en veel plezier met uwen ST ;)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Wipr »

Je mag nog eens een fotootje posten ;)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel

Post by Raketman »

't Is te merken dat ge in een diepe crisis verkeert wat betreft keuze van moto :mrgreen: :mrgreen:
Nil volentibus arduum

Post Reply