Ongeval

Kletsen over moto's en andere motodingen.
KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Stefke wrote:
Muug wrote:En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
Tegen die A-stijlen zijn is nogal onnozel, ze zijn al 100 jaar niet weg te denken uit de auto... :roll: Maar bon, iedereen weet het wel dus is het aan de motorrijder om te zorgen dat ge niet achter die stijl zit of in te grijpen als blijkt dat je achter die stijl zit. Zo ben ik laatst op een rond punt zelfs nagenoeg gestopt want ik zag het niet goed komen. Kwam er eentje van rechts afgevlogen, ruiten aangeslagen langs buiten, alleen zicht waar de ruitenwissers vegen én die A-stijl in de weg. En yep is gewoon los het rond punt opgereden vlak voor mijn wiel... 8-) Ik hoop dat ik het altijd zo kan oplossen als het nodig is... :roll:
Met deze commentaar ben ik het toch niet eens. Als je aan 70km/h op een hoofdweg rijdt en iemand staat aan een zijstraat te wachten om over te steken, hoe kan je dan in godsnaam weten dat die vlak voor jouw wielen gaat oprijden? Soit, je kan jezelf duizend vragen blijven stellen. Mss had een fluo-helm het ongeluk wel voorkomen! En zo kan ik nog vele zaken bedenken. Het woord accident-ongeluk bestaat nu eenmaal, dat wil dus zeggen dat we het af en toe moeten kunnen gebruiken. Het slimste is om jezelf niet te veel te verwijten en de andere chauffeur ook niet. Niemand doet zoiets met opzet en er zijn legio redenen waarom zoiets kan gebeuren. Sommige van deze redenen hadden kunnen voorkomen worden, anderen niet, etc.......
En ja, waarschijnlijk stap ik vroeg of laat terug op een motor, maar nu heb ik even geen zin in al dat gedoe (verzekeringen, nieuwe-motor zoeken etc.) Wel spijtig van de Gs, ik reed er erg graag mee, wat een topmachine. Ik denk ook dat ik veel geluk heb gehad, dat ik op zo een zwaar ding zat!! Sowieso hartelijk dank voor jullie steun!! :w00t:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Ongeval

Post by Wipr »

Eind goed, al goed. Geluk zal zeker een rol gespeeld hebben, het niet raken van andere obstakels die erger hadden kunnen veroorzaken.

Dergelijke gebeurtenissen kunnen alleen slijten doorheen de tijd. (over)reageren komt nu, relativeren later!

Effectief, laat het maar allemaal bezinken en misschien ooit kom je er terug toe. Misschien ook niet.
Veel beterschap nog en veel geluk! :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ongeval

Post by Stefke »

KlaasN wrote: Met deze commentaar ben ik het toch niet eens. Als je aan 70km/h op een hoofdweg rijdt en iemand staat aan een zijstraat te wachten om over te steken, hoe kan je dan in godsnaam weten dat die vlak voor jouw wielen gaat oprijden?
Je kan dat tenminste verwachten dat ze dat gaan doen, of al oog kontakt zoeken en vooral wantrouwen. En altijd een vluchtweg voorzien en snelheid proberen aanpassen. Zo eenvoudig is dat (op papier...). En dat kan al een aardig stuk schelen in botsen of net niet botsen... :roll: In ongeveer alle gevallen waar ik aardig in de problemen kwam viel er mij achteraf gezien toch wel wat te verwijten... En die twee keer dat ze mij echt ondersteboven gereden hebben stond ik gewoon stil op mijn rijstrook, netjes op een keurige positie...


Het woord accident-ongeluk bestaat nu eenmaal, dat wil dus zeggen dat we het af en toe moeten kunnen gebruiken. Tja, liever niet natuurlijk..
Let op, 't is gewoon een pleidooi om in deze omstandigheden u zelf in vraag te stellen en en er uit te leren, meer niet. We zijn hier al lang blij dat je er zo goed vanaf gekomen bent! :shock: En die GS, tja, er rijden er genoeg van rond... :roll:
Verder valt het mij op dat het de laatste tijd toch altijd maar slechter en slechter gaat in dat verkeer met de automobilisten. Vanmorgen zat er eentje in de file met laptop op het dashbord naar een filmke ofzo te kijken :pillepalle:, natuurlijk had die mij niet zien komen. en dat smartfoongebruik achter het stuur is zo verwerpelijk... Ik rij ongeveer 800km per week en ge kunt u niet voorstellen wat ik met een gopro allemaal zou kunnen vastleggen van stommiteiten... :shock: (inclusief de mijne... :oops: )

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Ongeval

Post by Blackbert »

Stefke wrote:Ik rij ongeveer 800km per week en ge kunt u niet voorstellen wat ik met een gopro allemaal zou kunnen vastleggen van stommiteiten... :shock: (inclusief de mijne... :oops: )
Misschien moest je dat maar eens doen, en de film naar mijnheer Weyts, het BIVV, en zo nog een paar mensen sturen. Wie weet komen ze tot het besef dat alleen maar controleren op snelheid niet voldoende is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Stefke wrote: Verder valt het mij op dat het de laatste tijd toch altijd maar slechter en slechter gaat in dat verkeer met de automobilisten.
Volledig akkoord, Misschien is er tegenwoordig minder ruimte om fouten te maken, doordat er zoveel meer auto's en straatmeubilair is bijgekomen? Elk klein foutje geeft meteen een ferm accident? Vroeger was een kruispunt één grote vlakte, en je kon uw wagen al ne keer naar links of rechts snokken om iets te ontwijken, maar daar is geen plaats meer voor, tegenwoordig. :|

Wat het befaamde "oogcontact" betreft, dat je aanhaalt, hoe doe je dat aan 70km/u? Hoe doe je dat in het donker? Hoe doe je dat wanneer je enkel de lucht weerspiegeld ziet in de ruiten? Hoe doe je dat wanneer je verblindt wordt door al die lichten? Of wanneer je vizier zeiknat is? Hoe doe je dat wanneer uw ogen wel goed genoeg zijn om een gezicht te zien, maar niet scherp genoeg om de blik van de ogen te onderscheiden? Afin, om maar te zeggen dat ik de slogan "oogcontact zoeken" nogal relatief vind. Ik probeer dat ook altijd, maar het lukt mij zeer vele keren niet hoor. :? En hoeveel keer is het al niet gebeurd, dat op klaarlichte dag, je de chauffeur recht naar jou ziet kijken, en je dénkt dat je oogcontact had, en dat hij dan toch plots vertrekt, omdat hij dóór jou gekeken heeft? :evil:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ongeval

Post by F M »

Muug wrote:En hoeveel keer is het al niet gebeurd, dat op klaarlichte dag, je de chauffeur recht naar jou ziet kijken, en je dénkt dat je oogcontact had, en dat hij dan toch plots vertrekt, omdat hij dóór jou gekeken heeft? :evil:
Gelukkig nog niet... :?

Het blijft een spel van kansberekening, waarbij je eigen alertheid waarop Stefke doelt de kansberekening een aantal percentjes in de juiste richting doet opschuiven. Maar hoe oplettend je ook rijdt, je kan een ongeluk nooit 100% uitsluiten. Je kan onmogelijk alle voertuigen teglijk scannen en voorzien dat ze voor je neus de weg opdraaien. En wie weet, als je dat wel voorzien had, en tijdig gestopt bent, dan loop je nog het risico dat die achter je niets gezien heeft en je in je gat rijdt... :cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Nagel op de kop, FM. Kansberekening is hier het kernwoord.

Weet je, wij ervaren chauffeurs zijn er ons niet meer van bewust, maar als we deelnemen aan het verkeer, dan zijn al onze handelingen gebaseerd op het fundamentele idee dat de anderen zich aan de regels gaan houden. Dat stelt je in staat om voorbij de groene verkeerslichten te rijden, want je rekent er op dat ze stoppen aan het rood. Op voorrangswegen hoef je niet te vertragen aan kruispunten, omdat je er op rekent dat die in de zijwegen gaan wachten tot je voorbij bent. Je rijdt achter een wagen aan die gewoon rijdt, en je rekent er op dat hij niet op zijn rem zal springen, of zal afslaan zonder pinkers te gebruiken. En zo zijn er honderden voorbeelden. Als rij-instructeur ben ik me daarvan bewust geworden. De jongeren aanlieren hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer, en hoe ze moeten leren vertrouwen op het gedrag van anderen, is een zéér zwaar onderschat aspect van de rij-opleiding. En hoe meer mensen zich aan de regels houden, hoe groter de kans wordt dat er niets zal gebeuren.
Maar - en dat is ook wat Stefke bedoelt - de kansberekeningen zijn tegenwoordig minder en minder gunstig.... :(

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Blackbert wrote:
Stefke wrote:Ik rij ongeveer 800km per week en ge kunt u niet voorstellen wat ik met een gopro allemaal zou kunnen vastleggen van stommiteiten... :shock: (inclusief de mijne... :oops: )
Misschien moest je dat maar eens doen, en de film naar mijnheer Weyts, het BIVV, en zo nog een paar mensen sturen. Wie weet komen ze tot het besef dat alleen maar controleren op snelheid niet voldoende is.
:stupid:
Niet te doed, dit soort verkeer gaan we niet kunnen volhouden. Ik rijd ondertussen rond met mijn auto, elke dag voorkom ik minstens drie accidenten door te anticiperen. Waar blijft dat puntensysteem? Het is tijd om een goede fiets te kopen!! Niet dat dat meteen veiliger is :devil:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Ongeval

Post by Wipr »

Een fiets is zeker niet veiliger. Zeker in deze donkere maanden niet. Ik heb onlangs in decathlon nog een led knipperlicht gekocht voor mijn dochter dat ze op haar vestje moet spelden. De stabiele fietsverlichting alleen is niet voldoende.

Onlangs nieuwe verzekering aangevraagd voor de nieuwe tuut en wat bleek. Hoe meer hulpsystemen de auto had, hoe goedkoper de premie. Net door het smartphone, computer, neuspeuteren, eten, sminken enz in de auto ben je veel minder alert. Daarstraks eens de adaptieve cruiscontrole getest..... waanzin eigenlijk. En zeker in combinatie met het systeem dat je waakzaam houdt tijdens het rijden als je zomaar van rijstrook veranderd. We doen het niet maar nog even en de auto's rijden geheel autonoom. Daarstraks autostrade op richting Mechelen. Cruisecontrol op 110km/u en afstand ingesteld dat er makkelijk een auto kon invoegen tussen mezelf en de voorligger. Enfin, het werkt ongelofelijk goed.

Het verkeer hier........ gekkenwerk. Ooit een gedroomde job als vertegenwoordiger de baan op of simpelweg als koerier met een camionette. Ze mogen de jobs houden.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Ongeval

Post by petervdc »

Wipr wrote:Een fiets is zeker niet veiliger. Zeker in deze donkere maanden niet. Ik heb onlangs in decathlon nog een led knipperlicht gekocht voor mijn dochter dat ze op haar vestje moet spelden. De stabiele fietsverlichting alleen is niet voldoende.
Ik ondervind op de fiets ook dat een knipperlicht meer opvalt. Mss een extra idd op het jasje naast het gewone fietslicht.
Veel kids ook met fluo vestje of rugzakje.
Tis nodig !
Keep going

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Ongeval

Post by pingu »

KlaasN wrote:Dames en heren. Vorige week sloeg het noodlot toe. Rijdend op een voorrangsweg, stak er iemand deze weg over, die me duidelijk niet gezien had. Aan 70km/u ben ik tegen de auto gevlogen, zonder remsporen. Zelf herinner ik me helemaal niets, twee dagen later ben ik wakker geworden in het ziekenhuis. Mijn 1150 gs is total loss en zelf moet ik ongelooflijk veel geluk hebben gehad. Buiten enkele gebroken ribben, een klaplong en hier en daar een blauw plek, heb ik helemaal niets. Straffer zelfs, het is geen tien dagen geleden en ik loop gewoon terug rond zonder veel last. Toch denk ik dat het motorrijden hier voor me stopt, een accident kan altijd, maar ik rijd slechts twee jaar en dit is gewoon te snel en te hevig. Vandaar schrijf ik hier dit stukje nog. Allemaal nog veel plezier op de motor en ik ga het echt missen, mijn auto nam ik nog zelden. Als laatste tip, ik dank mijn erg goede pak en mijn helm, bespaar daar dus nooit op :idea: !!
Misschien investeer ik binnen een paar jaar wel in een nieuwe motor! Het is een rationele overweging, omdat ik me helemaal niets herinner, heb ik zelfs geen angst, het hele gebeuren is gewoon voorbij gegleden.
"Een geluk bij een ongeluk", zegt men soms. Het is duidelijk dat jij bij jouw ongeluk ongelooflijk veel geluk gehad hebt. Je engelbewaarder was op post! 'k begrijp dan ook wel dat je er de brui aan geeft, de kans dat je er "een volgende keer" even goed vanaf komt... Misschien kriebelt het binnen een paar maand/jaar/... opnieuw sterk genoeg om toch weer te beginnen. Een kennis van me zei me, toen hij hoorde dat ik voor m'n motorijbewijs ging: "Weet je 't zeker? Want eens je die microbe te pakken hebt, raak je er nooit meer vanaf." En hij kan het weten, is 2x "definitief" gestopt na een zwaar ongeval, maar rijdt intussen toch al weer een paar jaar rond :-)

In elk geval nog veel beterschap!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Ongeval

Post by pingu »

Wipr wrote:Het verkeer hier........ gekkenwerk.
Nog nooit in Indië geweest? https://duckduckgo.com/?q=pune+traffic& ... &ia=images :shock:
Hier zijn er tenminste nog regels waar iedereen (ok, de meesten) zich min of meer aan houden...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Ongeval

Post by petervdc »

Een jaar of 7 geleden ook voorgehad. Tweevaksbaan, ik reed 90, een oude pee gewoon de baan op recht voor mijn neus ("niet gezien"), ik knal ertegen, 20 meter rollen.
Moto perto, alle kledij kapot, ikke enkel een blauwe plek van te vallen.

Direct een andere moto besteld & blijven rijden.

Ik begrijp je reactie hoor. Het verkeer is echt niet meer leuk soms, en zeker nu met de "smart"foon erbij...
Tjah.
En toch rij ik elk jaar opnieuw 15 à 20k km... Tis te leuk om het te laten, zeker het reizen ook.

Neem je tijd, het komt wel terug, al is het dan offroad of een andere manier.

Belangrijkste is dat je geen bljivende letsels hebt !
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Ongeval

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote:Nog nooit in Indië geweest? https://duckduckgo.com/?q=pune+traffic& ... &ia=images :shock:
Hier zijn er tenminste nog regels waar iedereen (ok, de meesten) zich min of meer aan houden...
In Indië nog niet, maar wel op enkele plaatsen waar het verkeer op het eerste zicht even absurd gedesorganiseerd is. En om eerlijk te zijn, dat went erg snel en er gebeuren verbazingwekkend weinig ongevallen.
Istanbul was in eerste instantie wel even schrikken, maar na het een tijdje getrotseerd te hebben en goed te observeren wat anderen doen krijg je automatisch wel inzicht in de ongesproken regels die toch altijd gelden, ondanks de ogenschijnlijke chaos.
Tbilisi was zo mogelijk nog een graadje erger. In die zin dat er evenveel chaos is, verkeerslichten eerder een suggestie zijn en elk gaatje dat gelaten wordt ook meteen gevuld wordt door iemand anders, net zoals in Istanbul. Maar dan aan 70km per uur in het stadscentrum. De politie lijkt ook nooit iemand aan de kant te zetten voor overdreven snelheid of voor rood licht negeren, enkel voor het niet dragen van de gordel. Maar ook daar is er een soort orde in de chaos en leken de Georgiërs (waarschijnlijk uit noodzaak) 100.000 keer meer verkeersinzicht te hebben dan de gemiddelde belg. Ze wisten allemaal op elk moment waar de voertuigen rondom zich bevonden en hoe die zich zouden gaan gedragen. Als er ergens een halve meter plaats was werd die door iemand ingenomen. Maar aan de andere kant, als je ergens plaats nodig had werd die je ook gegund.
En net toen we dachten dat het niet erger kon was er Teheran. :w00t: Maar ook daar leer je heel snel het verkeer "lezen" en ook daar geen incidenten gezien.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: na het een tijdje getrotseerd te hebben en goed te observeren wat anderen doen krijg je automatisch wel inzicht in de ongesproken regels die toch altijd gelden, ondanks de ogenschijnlijke chaos.
......
een soort orde in de chaos en leken de Georgiërs (waarschijnlijk uit noodzaak) 100.000 keer meer verkeersinzicht te hebben dan de gemiddelde belg. Ze wisten allemaal op elk moment waar de voertuigen rondom zich bevonden en hoe die zich zouden gaan gedragen. Als er ergens een halve meter plaats was werd die door iemand ingenomen. Maar aan de andere kant, als je ergens plaats nodig had werd die je ook gegund.
.....
hét woord dat hier perfect van toepassing is, is "assertiviteit". Ik heb altijd een afkeer gehad van de slogan "defensief rijden". Dat is voor mij het equivalent van traag monotoon rijden en in slaap vallen. "Assertief rijden" daarentegen klinkt als levendiger, vinniger, alerter, meer bewust rijden. Je let meer op, je hebt meer in de gaten, je reflexen zijn scherp.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ongeval

Post by Stefke »

petervdc wrote:Belangrijkste is dat je geen bljivende letsels hebt !
en dat je daarenboven leert uit deze voorvallen. Vandaag nog een erg interessante dag opleiding gehad. Met beeldmateriaal, en materie over rem en stopafstanden, reactietijden en vooral praktijkoefeningen "noodstop" mét en zonder ABS op spekglad wegdek... :? Interessant en jammer dan BAS er niet bij was met zijne VFR1200... 8-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Ongeval

Post by Koeno »

Stefke wrote: Interessant en jammer dan BAS er niet bij was met zijne VFR1200... 8-)
bah, onlangs op een ander forum een topic tegengekomen van den tegenhelft ervan...
alweer eenzelfde conclusie hoor... een volledig forum kan niet wat haar man kan...
geeuw ;)

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Ongeval

Post by laouen »

Muug wrote:
duibhce Kaelann wrote: na het een tijdje getrotseerd te hebben en goed te observeren wat anderen doen krijg je automatisch wel inzicht in de ongesproken regels die toch altijd gelden, ondanks de ogenschijnlijke chaos.
......
een soort orde in de chaos en leken de Georgiërs (waarschijnlijk uit noodzaak) 100.000 keer meer verkeersinzicht te hebben dan de gemiddelde belg. Ze wisten allemaal op elk moment waar de voertuigen rondom zich bevonden en hoe die zich zouden gaan gedragen. Als er ergens een halve meter plaats was werd die door iemand ingenomen. Maar aan de andere kant, als je ergens plaats nodig had werd die je ook gegund.
.....
hét woord dat hier perfect van toepassing is, is "assertiviteit". Ik heb altijd een afkeer gehad van de slogan "defensief rijden". Dat is voor mij het equivalent van traag monotoon rijden en in slaap vallen. "Assertief rijden" daarentegen klinkt als levendiger, vinniger, alerter, meer bewust rijden. Je let meer op, je hebt meer in de gaten, je reflexen zijn scherp.
Het enige probleem is dat "assertiviteit" hier doorgaans synoniem is voor "agressiviteit".

Als er hier getuuterd wordt dan is dat meestal met een zware :furious3: :wall: :whip: :devil: :rifle: :argue: ondertoon. Het is cultuur, aangeleerd, en vooral een uiting van frustratie. Als er in Istanbul/Tbilisi/Tehran getuuterd wordt dan klinkt dat anders, met een toon van "hey, opgelet, ik ben hier". Het heeft zelfs een tijdje geduurd voor ik die tuuter onder de knie had zonder zelf ook zo agressief te klinken.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Ongeval

Post by Droopy »

Stefke wrote:.... Vandaag nog een erg interessante dag opleiding gehad. Met beeldmateriaal, en materie over rem en stopafstanden, reactietijden en vooral praktijkoefeningen "noodstop" mét en zonder ABS op spekglad wegdek... :? Interessant ...
In Brugge was er een rijschool die vroeger zo'n cursussen gaf.
'k Ben ooit gaan informeren om zo'n cursus te volgen maar zij waren er toen al mee gestopt omdat er teveel ongevallen waren tijdens de cursussen.. :o Als ik me goed herinner waren dat vooral polsbreuken. :?
Dat was dan nog met een moto met twee grote zijwielen aan zodat je niet kon vallen. :)
(voor een goed verstaander die zijwielen hingen een stuk boven de grond en hielpen om niet op je zij te vallen)

:peepwall: Moest je een linkje hebben naar dergelijk beeldmateriaal Stefke is het mogelijk om dat hier te posten, een mens kan er altijd iets van bijleren. ;)

User avatar
julien
Posts: 63
Joined: 31 Dec 2012 05:42

Re: Ongeval

Post by julien »

Droopy wrote:
Stefke wrote:.... Vandaag nog een erg interessante dag opleiding gehad. Met beeldmateriaal, en materie over rem en stopafstanden, reactietijden en vooral praktijkoefeningen "noodstop" mét en zonder ABS op spekglad wegdek... :? Interessant ...
In Brugge was er een rijschool die vroeger zo'n cursussen gaf.
'k Ben ooit gaan informeren om zo'n cursus te volgen maar zij waren er toen al mee gestopt omdat er teveel ongevallen waren tijdens de cursussen.. :o Als ik me goed herinner waren dat vooral polsbreuken. :?
Dat was dan nog met een moto met twee grote zijwielen aan zodat je niet kon vallen. :)
(voor een goed verstaander die zijwielen hingen een stuk boven de grond en hielpen om niet op je zij te vallen)

:peepwall: Moest je een linkje hebben naar dergelijk beeldmateriaal Stefke is het mogelijk om dat hier te posten, een mens kan er altijd iets van bijleren. ;)
Zoiets misschien :?:

https://www.youtube.com/watch?v=dJ_UkAFW6cA

Post Reply