Ongeval

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

En, gelijk Zappa aangeeft : er bestaan nog andere vormen van motorrijden, zoals trial-rijden, circuitrijden en endurorijden, waar géén zottomobilisten u omver kunnen peren. :headbang:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Ik geloof ook wel erg hard in anticiperen en voorspellen. Dat vraagt natuurlijk heel de tijd 100% concentratie.
Het accident was om 13u op een heldere dag. Ik reed recht naar het zuiden, soms denk ik dat het licht een rol heeft gespeeld, maar ik weet het niet meer. De dame die me aangereden heeft, heeft me niet gezien, niet een beetje, gewoon niet. Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Ongeval

Post by duibhce Kaelann »

Daar ben je inderdaad zeer licht vanaf gekomen, had veel erger kunnen aflopen. Hopelijk verloopt de rest van het herstel even vlot.

En zoals Muug al aangaf is de menselijke perceptie iets heel bizar. Er is een groot gat tussen iets zien en het ook mentaal registreren. Het menselijk brein is er evolutionair op getraind om vooral horizontale zaken te registreren, verticaal is heel wat moeilijker. Als motorrijder ben je erg smal en verticaal, met als direct gevolg de vele "ik had u niet gezien"-incidenten.
Je kan de medeweggebruikers wel een beetje manipuleren door je breder te maken. Extra verlichting zo ver mogelijk naar de uiteinden van het stuur doet je veel breder lijken. Je wordt gemakkelijker opgemerkt en mijn ervaring is dat tegenliggers op smalle banen je ook instinctief meer ruimte geven.
Een setje LED auxiliary lights doet erg veel. Maar zelfs een setje LED bullet lights kan al helpen.

In elk geval is je keuze om het motorrijden maar even te laten wel heel begrijpelijk. Neem je tijd, de kans is toch groot dat de drang op een bepaald moment toch te groot wordt en je opnieuw je been over dat zadel wil zwieren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

KlaasN wrote:Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....
Kijk, en dat zou zomaar even de belangrijkste oorzaak kunnen zijn.
Zelf heb ik al eens een voetganger ondersteboven gereden op een zebrapad. De man die van rechts kwam had ik gezien, die van links niet, die zat achter de A-stijl. Dus ik laat de ene passeren, vertrek vanuit stilstand en hop ligt er ene op mijn motorkap. :shock:
En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Ongeval

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote:Een setje LED auxiliary lights doet erg veel.
:stupid:
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Ongeval

Post by bompa »

Muug wrote:
KlaasN wrote:Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....
Kijk, en dat zou zomaar even de belangrijkste oorzaak kunnen zijn.

En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
Bij onze wagen is er ook zo een doodpunt waar je niks ziet,ik heb dat ook al is voorgehad dat ik bijna een fietser mee had met ergens op de baan te draaien, dat die fietser gewoon achter de stijl zat ,maar nadien ga ik gewoonlijk wel is voor en achteruit hangen dan zie ik het wel. Je mag aanhebben wat je wil als je komt afgereden .Maar op dat punt in de wagen als je blijft stil zitten kan het spijtig genoeg gebeuren dat je het niet gezien hebt .

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Ongeval

Post by vet on wheels »

Muug wrote:
KlaasN wrote:Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....
Kijk, en dat zou zomaar even de belangrijkste oorzaak kunnen zijn.
Zelf heb ik al eens een voetganger ondersteboven gereden op een zebrapad. De man die van rechts kwam had ik gezien, die van links niet, die zat achter de A-stijl. Dus ik laat de ene passeren, vertrek vanuit stilstand en hop ligt er ene op mijn motorkap. :shock:
En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
ik heb ook al een fietser bijna opgeschept, wegens onzichtbaar achter A-stijl...
Gelukkig was het zomer, mijn venster stond open , en toen ik vertrok aan de rotonde, hoorde ik gevloek en getier : ikke alles toe en centimeters voor mij komt van links een kwade fietser...slik ... :( :shock: :shock:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Ongeval

Post by vet on wheels »

on topic : ik ben blij voor Klaas... dat is de nachtmerrie van elke motard : niet gezien worden...
daarom alleen al zet ik steeds de mistlichten van de GSA op....
(in Spanje zijn we echter in BMW-moto- groep tegengehouden, en we moesten allemaal onze mistlichten uitdoen van de politie... :( :( )

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ongeval

Post by Stefke »

Muug wrote:En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
Tegen die A-stijlen zijn is nogal onnozel, ze zijn al 100 jaar niet weg te denken uit de auto... :roll: Maar bon, iedereen weet het wel dus is het aan de motorrijder om te zorgen dat ge niet achter die stijl zit of in te grijpen als blijkt dat je achter die stijl zit. Zo ben ik laatst op een rond punt zelfs nagenoeg gestopt want ik zag het niet goed komen. Kwam er eentje van rechts afgevlogen, ruiten aangeslagen langs buiten, alleen zicht waar de ruitenwissers vegen én die A-stijl in de weg. En yep is gewoon los het rond punt opgereden vlak voor mijn wiel... 8-) Ik hoop dat ik het altijd zo kan oplossen als het nodig is... :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Stefke wrote:Tegen die A-stijlen zijn is nogal onnozel, ze zijn al 100 jaar niet weg te denken uit de auto... :roll:
Graag enige ruimte laten voor nuance aub. "100 jaar geleden" waren dat dunne stekskes en tegenwoordig zijn dat al armdikke stammetjes die het dak op hun plaats houden als de auto rare dingen doet zoals zijn wielen omhoog steken bvb

Image

versus

Image

versus "doorkijk A-stijl"

Image

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Stefke wrote:
Muug wrote:En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
Tegen die A-stijlen zijn is nogal onnozel, ze zijn al 100 jaar niet weg te denken uit de auto... :roll: Maar bon, iedereen weet het wel dus is het aan de motorrijder om te zorgen dat ge niet achter die stijl zit of in te grijpen als blijkt dat je achter die stijl zit. Zo ben ik laatst op een rond punt zelfs nagenoeg gestopt want ik zag het niet goed komen. Kwam er eentje van rechts afgevlogen, ruiten aangeslagen langs buiten, alleen zicht waar de ruitenwissers vegen én die A-stijl in de weg. En yep is gewoon los het rond punt opgereden vlak voor mijn wiel... 8-) Ik hoop dat ik het altijd zo kan oplossen als het nodig is... :roll:
Met deze commentaar ben ik het toch niet eens. Als je aan 70km/h op een hoofdweg rijdt en iemand staat aan een zijstraat te wachten om over te steken, hoe kan je dan in godsnaam weten dat die vlak voor jouw wielen gaat oprijden? Soit, je kan jezelf duizend vragen blijven stellen. Mss had een fluo-helm het ongeluk wel voorkomen! En zo kan ik nog vele zaken bedenken. Het woord accident-ongeluk bestaat nu eenmaal, dat wil dus zeggen dat we het af en toe moeten kunnen gebruiken. Het slimste is om jezelf niet te veel te verwijten en de andere chauffeur ook niet. Niemand doet zoiets met opzet en er zijn legio redenen waarom zoiets kan gebeuren. Sommige van deze redenen hadden kunnen voorkomen worden, anderen niet, etc.......
En ja, waarschijnlijk stap ik vroeg of laat terug op een motor, maar nu heb ik even geen zin in al dat gedoe (verzekeringen, nieuwe-motor zoeken etc.) Wel spijtig van de Gs, ik reed er erg graag mee, wat een topmachine. Ik denk ook dat ik veel geluk heb gehad, dat ik op zo een zwaar ding zat!! Sowieso hartelijk dank voor jullie steun!! :w00t:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Ongeval

Post by Wipr »

Eind goed, al goed. Geluk zal zeker een rol gespeeld hebben, het niet raken van andere obstakels die erger hadden kunnen veroorzaken.

Dergelijke gebeurtenissen kunnen alleen slijten doorheen de tijd. (over)reageren komt nu, relativeren later!

Effectief, laat het maar allemaal bezinken en misschien ooit kom je er terug toe. Misschien ook niet.
Veel beterschap nog en veel geluk! :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ongeval

Post by Stefke »

KlaasN wrote: Met deze commentaar ben ik het toch niet eens. Als je aan 70km/h op een hoofdweg rijdt en iemand staat aan een zijstraat te wachten om over te steken, hoe kan je dan in godsnaam weten dat die vlak voor jouw wielen gaat oprijden?
Je kan dat tenminste verwachten dat ze dat gaan doen, of al oog kontakt zoeken en vooral wantrouwen. En altijd een vluchtweg voorzien en snelheid proberen aanpassen. Zo eenvoudig is dat (op papier...). En dat kan al een aardig stuk schelen in botsen of net niet botsen... :roll: In ongeveer alle gevallen waar ik aardig in de problemen kwam viel er mij achteraf gezien toch wel wat te verwijten... En die twee keer dat ze mij echt ondersteboven gereden hebben stond ik gewoon stil op mijn rijstrook, netjes op een keurige positie...


Het woord accident-ongeluk bestaat nu eenmaal, dat wil dus zeggen dat we het af en toe moeten kunnen gebruiken. Tja, liever niet natuurlijk..
Let op, 't is gewoon een pleidooi om in deze omstandigheden u zelf in vraag te stellen en en er uit te leren, meer niet. We zijn hier al lang blij dat je er zo goed vanaf gekomen bent! :shock: En die GS, tja, er rijden er genoeg van rond... :roll:
Verder valt het mij op dat het de laatste tijd toch altijd maar slechter en slechter gaat in dat verkeer met de automobilisten. Vanmorgen zat er eentje in de file met laptop op het dashbord naar een filmke ofzo te kijken :pillepalle:, natuurlijk had die mij niet zien komen. en dat smartfoongebruik achter het stuur is zo verwerpelijk... Ik rij ongeveer 800km per week en ge kunt u niet voorstellen wat ik met een gopro allemaal zou kunnen vastleggen van stommiteiten... :shock: (inclusief de mijne... :oops: )

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Ongeval

Post by Blackbert »

Stefke wrote:Ik rij ongeveer 800km per week en ge kunt u niet voorstellen wat ik met een gopro allemaal zou kunnen vastleggen van stommiteiten... :shock: (inclusief de mijne... :oops: )
Misschien moest je dat maar eens doen, en de film naar mijnheer Weyts, het BIVV, en zo nog een paar mensen sturen. Wie weet komen ze tot het besef dat alleen maar controleren op snelheid niet voldoende is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Stefke wrote: Verder valt het mij op dat het de laatste tijd toch altijd maar slechter en slechter gaat in dat verkeer met de automobilisten.
Volledig akkoord, Misschien is er tegenwoordig minder ruimte om fouten te maken, doordat er zoveel meer auto's en straatmeubilair is bijgekomen? Elk klein foutje geeft meteen een ferm accident? Vroeger was een kruispunt één grote vlakte, en je kon uw wagen al ne keer naar links of rechts snokken om iets te ontwijken, maar daar is geen plaats meer voor, tegenwoordig. :|

Wat het befaamde "oogcontact" betreft, dat je aanhaalt, hoe doe je dat aan 70km/u? Hoe doe je dat in het donker? Hoe doe je dat wanneer je enkel de lucht weerspiegeld ziet in de ruiten? Hoe doe je dat wanneer je verblindt wordt door al die lichten? Of wanneer je vizier zeiknat is? Hoe doe je dat wanneer uw ogen wel goed genoeg zijn om een gezicht te zien, maar niet scherp genoeg om de blik van de ogen te onderscheiden? Afin, om maar te zeggen dat ik de slogan "oogcontact zoeken" nogal relatief vind. Ik probeer dat ook altijd, maar het lukt mij zeer vele keren niet hoor. :? En hoeveel keer is het al niet gebeurd, dat op klaarlichte dag, je de chauffeur recht naar jou ziet kijken, en je dénkt dat je oogcontact had, en dat hij dan toch plots vertrekt, omdat hij dóór jou gekeken heeft? :evil:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ongeval

Post by F M »

Muug wrote:En hoeveel keer is het al niet gebeurd, dat op klaarlichte dag, je de chauffeur recht naar jou ziet kijken, en je dénkt dat je oogcontact had, en dat hij dan toch plots vertrekt, omdat hij dóór jou gekeken heeft? :evil:
Gelukkig nog niet... :?

Het blijft een spel van kansberekening, waarbij je eigen alertheid waarop Stefke doelt de kansberekening een aantal percentjes in de juiste richting doet opschuiven. Maar hoe oplettend je ook rijdt, je kan een ongeluk nooit 100% uitsluiten. Je kan onmogelijk alle voertuigen teglijk scannen en voorzien dat ze voor je neus de weg opdraaien. En wie weet, als je dat wel voorzien had, en tijdig gestopt bent, dan loop je nog het risico dat die achter je niets gezien heeft en je in je gat rijdt... :cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Nagel op de kop, FM. Kansberekening is hier het kernwoord.

Weet je, wij ervaren chauffeurs zijn er ons niet meer van bewust, maar als we deelnemen aan het verkeer, dan zijn al onze handelingen gebaseerd op het fundamentele idee dat de anderen zich aan de regels gaan houden. Dat stelt je in staat om voorbij de groene verkeerslichten te rijden, want je rekent er op dat ze stoppen aan het rood. Op voorrangswegen hoef je niet te vertragen aan kruispunten, omdat je er op rekent dat die in de zijwegen gaan wachten tot je voorbij bent. Je rijdt achter een wagen aan die gewoon rijdt, en je rekent er op dat hij niet op zijn rem zal springen, of zal afslaan zonder pinkers te gebruiken. En zo zijn er honderden voorbeelden. Als rij-instructeur ben ik me daarvan bewust geworden. De jongeren aanlieren hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer, en hoe ze moeten leren vertrouwen op het gedrag van anderen, is een zéér zwaar onderschat aspect van de rij-opleiding. En hoe meer mensen zich aan de regels houden, hoe groter de kans wordt dat er niets zal gebeuren.
Maar - en dat is ook wat Stefke bedoelt - de kansberekeningen zijn tegenwoordig minder en minder gunstig.... :(

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Blackbert wrote:
Stefke wrote:Ik rij ongeveer 800km per week en ge kunt u niet voorstellen wat ik met een gopro allemaal zou kunnen vastleggen van stommiteiten... :shock: (inclusief de mijne... :oops: )
Misschien moest je dat maar eens doen, en de film naar mijnheer Weyts, het BIVV, en zo nog een paar mensen sturen. Wie weet komen ze tot het besef dat alleen maar controleren op snelheid niet voldoende is.
:stupid:
Niet te doed, dit soort verkeer gaan we niet kunnen volhouden. Ik rijd ondertussen rond met mijn auto, elke dag voorkom ik minstens drie accidenten door te anticiperen. Waar blijft dat puntensysteem? Het is tijd om een goede fiets te kopen!! Niet dat dat meteen veiliger is :devil:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Ongeval

Post by Wipr »

Een fiets is zeker niet veiliger. Zeker in deze donkere maanden niet. Ik heb onlangs in decathlon nog een led knipperlicht gekocht voor mijn dochter dat ze op haar vestje moet spelden. De stabiele fietsverlichting alleen is niet voldoende.

Onlangs nieuwe verzekering aangevraagd voor de nieuwe tuut en wat bleek. Hoe meer hulpsystemen de auto had, hoe goedkoper de premie. Net door het smartphone, computer, neuspeuteren, eten, sminken enz in de auto ben je veel minder alert. Daarstraks eens de adaptieve cruiscontrole getest..... waanzin eigenlijk. En zeker in combinatie met het systeem dat je waakzaam houdt tijdens het rijden als je zomaar van rijstrook veranderd. We doen het niet maar nog even en de auto's rijden geheel autonoom. Daarstraks autostrade op richting Mechelen. Cruisecontrol op 110km/u en afstand ingesteld dat er makkelijk een auto kon invoegen tussen mezelf en de voorligger. Enfin, het werkt ongelofelijk goed.

Het verkeer hier........ gekkenwerk. Ooit een gedroomde job als vertegenwoordiger de baan op of simpelweg als koerier met een camionette. Ze mogen de jobs houden.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Ongeval

Post by petervdc »

Wipr wrote:Een fiets is zeker niet veiliger. Zeker in deze donkere maanden niet. Ik heb onlangs in decathlon nog een led knipperlicht gekocht voor mijn dochter dat ze op haar vestje moet spelden. De stabiele fietsverlichting alleen is niet voldoende.
Ik ondervind op de fiets ook dat een knipperlicht meer opvalt. Mss een extra idd op het jasje naast het gewone fietslicht.
Veel kids ook met fluo vestje of rugzakje.
Tis nodig !
Keep going

Post Reply