Ongeval

Kletsen over moto's en andere motodingen.
KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Ongeval

Post by KlaasN »

Dames en heren. Vorige week sloeg het noodlot toe. Rijdend op een voorrangsweg, stak er iemand deze weg over, die me duidelijk niet gezien had. Aan 70km/u ben ik tegen de auto gevlogen, zonder remsporen. Zelf herinner ik me helemaal niets, twee dagen later ben ik wakker geworden in het ziekenhuis. Mijn 1150 gs is total loss en zelf moet ik ongelooflijk veel geluk hebben gehad. Buiten enkele gebroken ribben, een klaplong en hier en daar een blauw plek, heb ik helemaal niets. Straffer zelfs, het is geen tien dagen geleden en ik loop gewoon terug rond zonder veel last. Toch denk ik dat het motorrijden hier voor me stopt, een accident kan altijd, maar ik rijd slechts twee jaar en dit is gewoon te snel en te hevig. Vandaar schrijf ik hier dit stukje nog. Allemaal nog veel plezier op de motor en ik ga het echt missen, mijn auto nam ik nog zelden. Als laatste tip, ik dank mijn erg goede pak en mijn helm, bespaar daar dus nooit op :idea: !!
Misschien investeer ik binnen een paar jaar wel in een nieuwe motor! Het is een rationele overweging, omdat ik me helemaal niets herinner, heb ik zelfs geen angst, het hele gebeuren is gewoon voorbij gegleden.

Online
User avatar
zappa
Posts: 4504
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Ongeval

Post by zappa »

KlaasN wrote:Dames en heren. Vorige week sloeg het noodlot toe. Rijdend op een voorrangsweg, stak er iemand deze weg over, die me duidelijk niet gezien had. Aan 70km/u ben ik tegen de auto gevlogen, zonder remsporen. Zelf herinner ik me helemaal niets, twee dagen later ben ik wakker geworden in het ziekenhuis. Mijn 1150 gs is total loss en zelf moet ik ongelooflijk veel geluk hebben gehad. Buiten enkele gebroken ribben, een klaplong en hier en daar een blauw plek, heb ik helemaal niets. Straffer zelfs, het is geen tien dagen geleden en ik loop gewoon terug rond zonder veel last. Toch denk ik dat het motorrijden hier voor me stopt, een accident kan altijd, maar ik rijd slechts twee jaar en dit is gewoon te snel en te hevig. Vandaar schrijf ik hier dit stukje nog. Allemaal nog veel plezier op de motor en ik ga het echt missen, mijn auto nam ik nog zelden. Als laatste tip, ik dank mijn erg goede pak en mijn helm, bespaar daar dus nooit op :idea: !!
Misschien investeer ik binnen een paar jaar wel in een nieuwe motor! Het is een rationele overweging, omdat ik me helemaal niets herinner, heb ik zelfs geen angst, het hele gebeuren is gewoon voorbij gegleden.

KlaasN , koop je een enduro of lichte allroad, waar je niet meer vollebak mee op de baan gaat rijden, je gaat er plezier aan hebben, het gaat allemaal trager, technischer, maar zonder die koekeblikken rond u ! Mocht je dat overwegen,niet nu, later als 't terug begint te kriebelen, stuur een pm ik kan je op weg zetten.

Veder : ik hoop dat als ik dat ook zou moeten meemaken, dat ik dit ook nog kan navertellen zoals jij nu :shock: vlug herstel gast ! :!:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Hey Klaas, f**k zeg ! :shock: :shock: :shock: :shock:
Jij bent een gelukzak, jouw sterren staan goed !

Neem je tijd, laat het bezinken, beweeg een tijd motorloos door het leven. Het seizoen is toch voorbij zeg maar. Maar ik zou zo zeggen, als je er klaar voor bent, en het begint weer te kriebelen, probeer het toch maar eens opnieuw. :thumbsup:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Merci heren, zeer zeker!
Ik denk idd dat dit te vgl valt met de Lotto winnen. Die motor is volledig stuk, voor, achter en zijkanten, een wonder dat je er zo kan vanaf komen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Ongeval

Post by Blackbert »

Al ingevuld, die lotto? ;)
Plezant te horen dat je zo snel weer gewoon kan bewegen. Mijn ribke is toch een week of 2 langer een beperking geweest.
Soit, jaaaren geleden een gelijkaardige patat gekregen, 't licht uit voor een uur, geen herinnering aan de klap zelf. Zo gauw ik weer in staat was om te rijden heb ik dat ook gedaan. Nu ben ik ongeveer 200.000km verder en ik denk daar nog wel eens aan, maar de belangrijkste wijziging in mijn rijden: veel meer anticiperen. Een beetje aanvoelen dus wat er gaat komen, en meestal zit ik dan wel juist met de reactie op wat nog niet gebeurde. Sindsdien ook geen aanrijdingen meer gehad (klopklop). Als 't fout ging lag het aan mij, die paar schuiverkes.

Stof u nog eens af, rij de winter uit met de auto, tegen dan ben je dat zo beu dat het makkelijker is om te beslissen. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Ongeval

Post by Mario »

content dat ge het nog kunt navertellen zonder blijvende letsels
altijd schrikken zoiets

neem maar de nodige tijd, wie weet komt de goesting terug, misschien ook niet en da's helemaal niet erg
voorspoedig herstel nog !

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Ongeval

Post by Droopy »

Het feit dat je het hier allemaal zo kort na de feiten kan navertellen is heel positief nieuws. :)

Die moto kan je vervangen, je lijf niet. :?

Laat de winter maar langskomen en rij maar met de wagen, als de eerste lentezon komt piepen met zijn eerste warmtestralen en als je het gebrom weer zal horen van al die motards die uit hun winterslaap komen dan vermoed ik dat de goesting om moto te rijden er weer zal zijn. :grin:


ps het is me trouwens al opgevallen dat er heel wat chauffeurs blijkbaar moeite hebben om de snelheid van een moto in te schatten in deze eerste donkere en natte dagen. :(

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Ongeval

Post by Koeno »

Amai, zo'n accident zetten en het kunnen na vertellen met (al bij al) beperkte schade...

zoals al gezegd, laat het motorrijden voor wat het is, zolang je niet met jouw volle gedacht er opnieuw opkruipt,
gaat ge der toch ni van genieten...

En de second dat ge het voelt kriebelen: go for it...

Droopy wrote: ps het is me trouwens al opgevallen dat er heel wat chauffeurs blijkbaar moeite hebben om de snelheid van een moto in te schatten in deze eerste donkere en natte dagen. :(
Dat is toch nog te verklaren?
Veel van de mensen die bij goed weer altijd de fiets nemen,
kruipen langzaamaan weer in de wagen...
die zijn het niet meer gewend en pataat: extra miserie...
+ zijn veel mensen niet meer voorbereid dat er motorrijders in slecht weer ook rondrijden.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Koeno wrote:
Droopy wrote: ps het is me trouwens al opgevallen dat er heel wat chauffeurs blijkbaar moeite hebben om de snelheid van een moto in te schatten in deze eerste donkere en natte dagen. :(
Dat is toch nog te verklaren?
Veel van de mensen die bij goed weer altijd de fiets nemen,
kruipen langzaamaan weer in de wagen...
En niet alleen dat, het is simpelweg EXTREEM moeilijk om in het donker de snelheid van één je tegemoet komende lamp in te schatten. Dat is zelfs al wetenschappelijk aangetoond. De ingeschatte snelheid van een klein object dat naar jou toekomt is gewoon gigantisch moeilijk in te schatten, in tegenstelling tot iets dat "evenwijdig" aan u passeert.
En als die lamp u dan ook nog verblindt, tja, dan weet je het wel eh : anticiperen anticiperen anticiperen anticiperen (x 1000)

Zoals BB zegt, ontwikkel je door de jaren heen een alarmbelleke, een "neus" voor potentieel gevaarlijke situaties. Dat is een neus die meestal zijn gevoel baseert op (pijnlijke) ervaringen. Alle ervaren motards zullen dat wel hebben, hopelijk. Da's een beetje in de huid kruipen van de (z)ottomobilist en zo op voorhand snappen waar hem het gevaar zit voor de motorrijder. Dat, en de nodige dosis geluk hebben natuurlijk. Hoe hard je ook je best doet, als jouw moment gekomen is, zal je het geweten hebben. Het lot heet dat, daar kan je niet veel aan doen.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ongeval

Post by F M »

Muug wrote:Dat, en de nodige dosis geluk hebben natuurlijk. Hoe hard je ook je best doet, als jouw moment gekomen is, zal je het geweten hebben. Het lot heet dat, daar kan je niet veel aan doen.
:stupid:
En het gevoel bekruipt me meer en meer dat het geluk bij mij niet kan blijven duren.

Klaas, ik voel met je mee. Ik denk dat voor mij een al dan niet stevig ongeluk ook een einde aan het plezier zou maken. Met schrik opnieuw op een motor kruipen, dat lijkt me ook niet aan te raden.

Veek geluk met alles wat je in de toekomst nog zal doen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

En, gelijk Zappa aangeeft : er bestaan nog andere vormen van motorrijden, zoals trial-rijden, circuitrijden en endurorijden, waar géén zottomobilisten u omver kunnen peren. :headbang:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Ongeval

Post by KlaasN »

Ik geloof ook wel erg hard in anticiperen en voorspellen. Dat vraagt natuurlijk heel de tijd 100% concentratie.
Het accident was om 13u op een heldere dag. Ik reed recht naar het zuiden, soms denk ik dat het licht een rol heeft gespeeld, maar ik weet het niet meer. De dame die me aangereden heeft, heeft me niet gezien, niet een beetje, gewoon niet. Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Ongeval

Post by duibhce Kaelann »

Daar ben je inderdaad zeer licht vanaf gekomen, had veel erger kunnen aflopen. Hopelijk verloopt de rest van het herstel even vlot.

En zoals Muug al aangaf is de menselijke perceptie iets heel bizar. Er is een groot gat tussen iets zien en het ook mentaal registreren. Het menselijk brein is er evolutionair op getraind om vooral horizontale zaken te registreren, verticaal is heel wat moeilijker. Als motorrijder ben je erg smal en verticaal, met als direct gevolg de vele "ik had u niet gezien"-incidenten.
Je kan de medeweggebruikers wel een beetje manipuleren door je breder te maken. Extra verlichting zo ver mogelijk naar de uiteinden van het stuur doet je veel breder lijken. Je wordt gemakkelijker opgemerkt en mijn ervaring is dat tegenliggers op smalle banen je ook instinctief meer ruimte geven.
Een setje LED auxiliary lights doet erg veel. Maar zelfs een setje LED bullet lights kan al helpen.

In elk geval is je keuze om het motorrijden maar even te laten wel heel begrijpelijk. Neem je tijd, de kans is toch groot dat de drang op een bepaald moment toch te groot wordt en je opnieuw je been over dat zadel wil zwieren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

KlaasN wrote:Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....
Kijk, en dat zou zomaar even de belangrijkste oorzaak kunnen zijn.
Zelf heb ik al eens een voetganger ondersteboven gereden op een zebrapad. De man die van rechts kwam had ik gezien, die van links niet, die zat achter de A-stijl. Dus ik laat de ene passeren, vertrek vanuit stilstand en hop ligt er ene op mijn motorkap. :shock:
En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Ongeval

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote:Een setje LED auxiliary lights doet erg veel.
:stupid:
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Ongeval

Post by bompa »

Muug wrote:
KlaasN wrote:Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....
Kijk, en dat zou zomaar even de belangrijkste oorzaak kunnen zijn.

En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
Bij onze wagen is er ook zo een doodpunt waar je niks ziet,ik heb dat ook al is voorgehad dat ik bijna een fietser mee had met ergens op de baan te draaien, dat die fietser gewoon achter de stijl zat ,maar nadien ga ik gewoonlijk wel is voor en achteruit hangen dan zie ik het wel. Je mag aanhebben wat je wil als je komt afgereden .Maar op dat punt in de wagen als je blijft stil zitten kan het spijtig genoeg gebeuren dat je het niet gezien hebt .

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Ongeval

Post by vet on wheels »

Muug wrote:
KlaasN wrote:Wsh bevond ik me net op de rand van haar voorruit en dan.....
Kijk, en dat zou zomaar even de belangrijkste oorzaak kunnen zijn.
Zelf heb ik al eens een voetganger ondersteboven gereden op een zebrapad. De man die van rechts kwam had ik gezien, die van links niet, die zat achter de A-stijl. Dus ik laat de ene passeren, vertrek vanuit stilstand en hop ligt er ene op mijn motorkap. :shock:
En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
ik heb ook al een fietser bijna opgeschept, wegens onzichtbaar achter A-stijl...
Gelukkig was het zomer, mijn venster stond open , en toen ik vertrok aan de rotonde, hoorde ik gevloek en getier : ikke alles toe en centimeters voor mij komt van links een kwade fietser...slik ... :( :shock: :shock:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Ongeval

Post by vet on wheels »

on topic : ik ben blij voor Klaas... dat is de nachtmerrie van elke motard : niet gezien worden...
daarom alleen al zet ik steeds de mistlichten van de GSA op....
(in Spanje zijn we echter in BMW-moto- groep tegengehouden, en we moesten allemaal onze mistlichten uitdoen van de politie... :( :( )

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ongeval

Post by Stefke »

Muug wrote:En ik heb het ondertussen nog meer voorgehad, op een rotonde bvb, dat een héle moto wegzat in de A-stijl. Of een fietser. Ultra gevaarlijk die A-stijlen. Zoek maar eens op internet, er is een hele gemeenschap die tégen die levensgevaarlijk dikke A-stijlen is. :!:
Tegen die A-stijlen zijn is nogal onnozel, ze zijn al 100 jaar niet weg te denken uit de auto... :roll: Maar bon, iedereen weet het wel dus is het aan de motorrijder om te zorgen dat ge niet achter die stijl zit of in te grijpen als blijkt dat je achter die stijl zit. Zo ben ik laatst op een rond punt zelfs nagenoeg gestopt want ik zag het niet goed komen. Kwam er eentje van rechts afgevlogen, ruiten aangeslagen langs buiten, alleen zicht waar de ruitenwissers vegen én die A-stijl in de weg. En yep is gewoon los het rond punt opgereden vlak voor mijn wiel... 8-) Ik hoop dat ik het altijd zo kan oplossen als het nodig is... :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ongeval

Post by Muug »

Stefke wrote:Tegen die A-stijlen zijn is nogal onnozel, ze zijn al 100 jaar niet weg te denken uit de auto... :roll:
Graag enige ruimte laten voor nuance aub. "100 jaar geleden" waren dat dunne stekskes en tegenwoordig zijn dat al armdikke stammetjes die het dak op hun plaats houden als de auto rare dingen doet zoals zijn wielen omhoog steken bvb

Image

versus

Image

versus "doorkijk A-stijl"

Image

Post Reply