Page 5 of 9

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 28 Nov 2017 11:11
by Koeno
Sebiet een jaar verder sinds het begin van dit topic en nog steeds dezelfde situatie..
Ik begin mijzelf te verdenken van één of andere psychische aandoening waardoor ik op motorvlak geen beslissingen kan nemen :p

Lijstje blijft nog steeds ongeveer hetzelfde:
- Africa twin
- KTM 1190
- iets gans anders :whip:

eisen blijven hetzelfde:
- beetje sportief rijden moet lukken
- beetje veldbaantjes rijden moet lukken
- comfortabel zitten moet.
- vermogen rond 100pk & 100nm (bij wijzen van spreken).
- gewicht moet liefst onder de 240kg volgetankt blijven (en liefst niet te topzwaar zijn).

budget = varadero+sevenfifty en niet te veel opleg... :p

Ik zie door het bos geen bomen meer. en ga mij nu terug in een donkere ruimte terug trekken om mijn gedachten de vrije loop te geven...

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 28 Nov 2017 13:04
by F M
Vergeleken met u ben ik precies een snelle beslisser :pillepalle:

Ik zou eens een andere instelling nemen. nu lijkt het alsof je een 'ideaal compromis' aan het zoeken bent.
1. een ideale motor bestaat niet. Elke motor heeft zijn sterkere en zijn zwakkere kanten.
2. Een compromis is een compromis.

Zoek een motor waarmee je op de één of andere manier een 'klik' voelt, ook al heeft die minpunten die niet voldoen aan je eisen.

Rijd daar een tijd mee, zolang je je er enigszins goed bij voelt. Begin je je te ergeren aan enkele zaken, verkoop hem en zoek weer een andere.

Vooral: ga er niet van uit dat de motor die je koopt dè moto is waarmee je 20 jaar lang moet blijven rijden.

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 28 Nov 2017 13:31
by Muug
Hmmmmmmmm
ik mankeer één optie die wel belangrijk is : De BMW F800GS. Wordt alom geprezen voor 1) zijn sportieve mogelijkheden, 2) zijn offroad mogelijkheden 3) zijn toermogelijkheden 4) zijn plaats voor de duo 5) zijn niet zo hoog volgetankt gewicht.
En 2dehands heb je ze al aan pakweg 6000 euro.

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 28 Nov 2017 20:14
by Stefke
Muug wrote: 28 Nov 2017 13:31 Hmmmmmmmm
ik mankeer één optie die wel belangrijk is : De BMW F800GS.
Dan kunt ge er al evengoed een Tiger 800 XC bijgooien. 8-)

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 28 Nov 2017 20:59
by Muug
tuurlijk.

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 29 Nov 2017 20:39
by Davy78
Stefke wrote: 28 Nov 2017 20:14 Dan kunt ge er al evengoed een Tiger 800 XC bijgooien. 8-)
:thumbsup:

( tenzij ge geen fan zijt van de "triumph-whistle" ... )

Ik heb het ergens in dit topic al es vermeld denk ik, maar ge moet zeker es met de 800 en de 1050 gereden hebben

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 29 Nov 2017 23:05
by Wipr
Davy78 wrote: 29 Nov 2017 20:39
Stefke wrote: 28 Nov 2017 20:14 Dan kunt ge er al evengoed een Tiger 800 XC bijgooien. 8-)
:thumbsup:

( tenzij ge geen fan zijt van de "triumph-whistle" ... )

Ik heb het ergens in dit topic al es vermeld denk ik, maar ge moet zeker es met de 800 en de 1050 gereden hebben
Testrijden is effectief de oplossing!
Een testmotor nog te pakken krijgen zal moeilijker zijn. Een dealer dat een occasie exemplaar heeft staan doet er normaal niet moeilijk over om hem te voorzien van een Z plaat. Al mogen de weergoden geen roet in ‘t eten gooien.

Te snel beslissen is niet goed maar te lang twijfelen is dat ook niet. Een keuze maken tussen al de motoren en dat selecte gezelschap gaan testrijden en dan de knoop doorhakken!
Je leeft maar ene keer, echt waar.....je mag jezelf dat wel gunnen toch. ;)

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 13:13
by Davy78
Wipr wrote: 29 Nov 2017 23:05Een testmotor nog te pakken krijgen zal moeilijker zijn.
Daar doen ze meestal toch nie moeilijk over?

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 13:45
by Wipr
Davy78 wrote: 30 Nov 2017 13:13
Wipr wrote: 29 Nov 2017 23:05Een testmotor nog te pakken krijgen zal moeilijker zijn.
Daar doen ze meestal toch nie moeilijk over?
Nee heel zeker niet...... als ze voorhanden zijn natuurlijk. De meeste demo’s worden in het voorjaar ingeschreven, besteld, aangekocht,.... om ze dan te houden tot oktober zoiets, afhankelijk van de verkoopscijfers en het weer.

Zelf wou ik ook met de tiger800 een testrit maken maar waren er geen meer beschikbaar in de wijde omgeving.

Zelfde verhaal met de adventure 1090. Hun demo hadden ze juist verkocht en ze gingen er een nieuwe in dienst nemen maar was nog niet voor de eerste komende maanden.

Maar goe, toch een les dat ik geleerd heb na talloze motorfietsen zo gekocht te hebben, enkel afgaande op de geschreven recensies. Hoe goed de motor ook mag blijken op papier, zelf testrijden is de boodschap.
Mooi voorbeeld is de Triumph Street Twin: deze wordt alom geprezen, 10-talle youtube filmpjes bekeken en verslagen gelezen. Klonk en zag er super uit. Heb ermee gereden en effectief, datgene dat geschreven werd en gezien via youtube klopte maar dan is er nog de onbeschreven X-factor, het gevoelsmatige en deze was voor mij persoonlijk niet aanwezig. Reed goed, klonk goed maar die spontane glimlach was er niet. Bij het terug arriveren aan de garage, afgestapt en zonder weinig emotie de sleutels terug aan de dealer overhandigd. “Mja ‘t was tof” maar niet het gevoel van....ooo ja die wil ik echt wel hebben. Bij de BMW had ik dit wel. Als ik er naar terug kijk had ik dat toen bij de testrit met de adventure 1050 ook en bij de Duke 690 eigenlijk niet. Op dezelfde dag mee gereden en toch de Duke gekocht omdat het een paar duizend euro scheelde in aankoopprijs. Iets waar ik snel spijt van had.

Iedereen moet zijn eigen rekening maken natuurlijk maar voor mij was dit toen net over mijn grens. Niet zozeer financieel maar wel het gedacht dat het absurd was om zoveel te betalen voor een motor. Financieel was het haalbaar maar goed. Net in het opzicht dat het leven in een vingerknip voorbij kan zijn. (Net nog een kennis geweten, midden 40, geen aanwijsbare redenen, overleden in zijn slaap).

Mijn advies is dat als je het kan waarom het dan niet doen. Je leeft echt maar ene keer hoor. En zoals FM zegt. Als de motor je dan toch niet ligt, verkoop je hem gewoon weer.

Ok, als je een nagenoeg nieuwe of zelfs nieuwe motor koopt maak je verlies. Maar dan maak ik me de redenering hoeveel ik zou verliezen op die bepaalde tijd....en wat mij betreft is het kunnen nemen van de motor als je daar zin in hebt onbetaalbaar. Als je telkens een motor moet gaan huren op de momenten dat je wil gaan rijden moet het tijdstip al uitkomen en komt sowieso duurder uit.

Maar goed, ben aan ‘t zeveren ondertussen :whistling:

De luxe en de kwelling van onze maatschappij: de keuze hebben.......

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 13:47
by Muug
Wipr wrote: 30 Nov 2017 13:45 De luxe en de kwelling van onze maatschappij: de keuze hebben.......
Niet van iedereen. Ik zie elke dag genoeg daklozen in Brussel. En zelf heb ik ook lang genoeg elke cent in twee mogen bijten. :? Ik heb er een levenslange "allergie" aan nieuwe dure dingen overgehouden. :whistling:

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 13:59
by F M
Muug wrote: 30 Nov 2017 13:47
Wipr wrote: 30 Nov 2017 13:45 De luxe en de kwelling van onze maatschappij: de keuze hebben.......
Niet van iedereen. Ik zie elke dag genoeg daklozen in Brussel. En zelf heb ik ook lang genoeg elke cent in twee mogen bijten. :? Ik heb er een levenslange "allergie" aan nieuwe dure dingen overgehouden. :whistling:
Alles is relatief in relatie met waar je zelf belang aan hecht. Ik ben bv redelijk allergisch aan wat jij gaat uitgeven om 3 dagen op circuit te gaan rijden in Spanje. Dat is het mij absoluut niet waard.

En daar komt het weer neer op wat Wim zegt: probeer zelf uit te vinden waar jij een 'klik' mee hebt. Dat is heel persoonlijk, en dus zul je het zelf moeten ervaren.

In samenhang met Wim zijn keuze voor de Duke ipv de 1090: ik heb indertijd hetzelfde voorgehad toen ik de FJR kocht. Het klikte niet echt, maar de prijs was zo laag dat het verstand besliste. En al snel bleek dit een verkeerde keuze te zijn. 8 maanden heb ik hem gehouden...

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 14:15
by Koeno
Mijn allergrootste probleem, is dat ik op een bepaald punt in tijd een enorme merkennicht geworden op vlak van moto's...
'K heb dat nog nooit geweest, niet op vlak van gsm, laptop, gitaar, whatever....

Daarom dat die varadero er 2 jaar geleden gekomen is...
't had toen evengoed de r1150GS kunnen zijn... die was misschien beter geweest...

Ik denk dat ik het te danken heb aan mijn schoonbroer... die een hekel heeft aan elk motormerk behalve Honda :p

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 15:02
by Davy78
https://www.2fast4u.be/threads/43931-Tr ... stal-white

:mrgreen:

(die prijs is toch echt wel heel laag eigenlijk)

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 15:31
by Muug
F M wrote: 30 Nov 2017 13:59 Alles is relatief in relatie met waar je zelf belang aan hecht. Ik ben bv redelijk allergisch aan wat jij gaat uitgeven om 3 dagen op circuit te gaan rijden in Spanje. Dat is het mij absoluut niet waard.
Ik heb ook ettelijke jaren lang de boot afgehouden. Al sinds mijn eerste circuitervaring (vet-on-wheels was daar ook) in '94 of '95 had ik al begrepen dat dat een zeer dure hobby was. Daarom nooit een circuitmoto gekocht, slechts zelden naar circuit geweest. En toch blijft dat maar in mijn been bijten. En uit die twee circuitdagen de afgelopen jaren ben ik steeds ontevreden terug gekeerd. Wel goedkoop, niet tevreden. Daarom geef ik er nu ne keer een ferme lap op.
We zien wel. :grin:

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 30 Nov 2017 17:23
by F M
Tuurlijk moet je dat doen. Jij vindt dat immers leuk ! :thumbsup:

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 01 Dec 2017 09:13
by Davy78
Muug wrote: 30 Nov 2017 15:31 En uit die twee circuitdagen de afgelopen jaren ben ik steeds ontevreden terug gekeerd. Wel goedkoop, niet tevreden.
Draadje gaat serieus offtopic ondertussen, maar ik moet het vragen: waarom? (heb er dit jaar 3 gedaan en heb iedere keer nog een dag zitten na-grijnzen)

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 01 Dec 2017 09:27
by Muug
1) ik had om begeleiding gevraagd, nauweiljks gekregen, de begeleider was tamelijk zwaar gefocused op het mooie blondje. :devil:
2) mijn eigen onkunde: Mettet is een moeilijk circuit
3) de Blade: 180pk zuiver in 't handje (model 2008 heeft geen elektronische hulpmiddelen) maakte me bang
4) de ambulance is een paar keer teveel moeten oprijden omdat er ene in de sessie voor ons gevallen was, waardoor we enkele sessies maar 5 à 10 minuten hebben kunnen rijden
5) het weer was ook gene vetten

Ondertussen op 2fast4u al gezien dat er in 't voorjaar ook een paar dagen op Almeria wordt gereden, en dat is precies toch een paar honderd euro goedkoper. :thumbsup:

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 01 Dec 2017 15:22
by Wipr
Muug wrote: 30 Nov 2017 13:47
Wipr wrote: 30 Nov 2017 13:45 De luxe en de kwelling van onze maatschappij: de keuze hebben.......
Niet van iedereen. Ik zie elke dag genoeg daklozen in Brussel. En zelf heb ik ook lang genoeg elke cent in twee mogen bijten. :? Ik heb er een levenslange "allergie" aan nieuwe dure dingen overgehouden. :whistling:
Goh, mja, gelukkig hebben me allemaal een andere visie en overtuiging toch....

En dat van de daklozen...... heb vanuit professionele ervaringen genoeg ellende gezien (open-gesloten instellingen, crisiopvang psychiatrie enz enz) en evengoed in situaties gezeten dat je elke cent in 2 moet bijten maar dan nog heb je keuzes. Maar geen voer om op een fora eens te bediscussiëren ;) lijkt me. Pintje pakken Muug? :)

De keuze hier ging over de materialistische keuzes tussen alle verschillende motoren, auto’s, kledij, eten enz

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 07 Dec 2017 09:08
by Koeno
Enkele leuke dingen gezien,
onlangs nog eens gereden maar met een R1200GS (en nog maar eens een GSA)
maar dan beginnen de vragen te komen, hoe worden waardebepalingen gedaan van een motor...

GS'en van 13jaar oud met 120.000km aan een prijs van 6000euro.
inruil waarde varadero? 3000euro... (9 jaar oud en iets meer opties)
hoe bepalen dealers toch die prijzen....

Re: 't gaat gebeuren....

Posted: 07 Dec 2017 09:15
by zappa
Koeno wrote: 07 Dec 2017 09:08
hoe bepalen dealers toch die prijzen....
Toen ik testritjes gedaan heb en vroeg wat ik voor Tuur nog ging krijgen, keken ( triumph & yamaha) in zo'n klein dik boekje waar alle moto's en hun bouwjaar in staan, misschien dat de dealer dan zelf nog iets meer of minder geeft volgens de opties en het aantal km's ?