Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by Koeno »

Het logische antwoord is: Een racer...

Maar ik heb keuze uit een CB 750 of een Varadero :p

't is pas voor april, maar ik wil nu toch al goed nadenken welke ik meeneem....

CB 750 heeft als voordelen:
- Lichter
- kleiner voorwiel = gemakkelijker sturen?
- voor/achter rem afzonderlijk te bedienen
- Staalomwonden remleidingen (enkel nog niet gemonteerd.)
- hyperpo-vering voor en achter.
- Gemakkelijker in de camionet van ne kameraad te krijgen

Heeft als nadeel:
- minder vermogen
- ietske slapper frame (en of het in mijne kop zit of niet: bij sneller bochtenwerk voelde die daardoor minder stabiel, alsof er flex op zat :p )

Varadero heeft als voordelen:
- Meer vermogen
- toch wel een frame dat stijver voelt
- Krachtigere remmen
- kuip (voor als ik tegen 300km/u+ de bocht uitkom)

Heeft als nadeel:
- zwaarder
- een trail-band (metzeler tourance)

Met beide kan ik vlot de bocht om rijden...
maar langs ne kant lijkt het mij niet slecht om vlotter te leren rijden met de Varadero.

Ik vermoed dat bij een Rookie groep het vermogen niet zo belangrijk is?
Dus daarom dat de sevenfifty toch iets kan betekenen...

Mensen, geef uw mening, argumenteer, geef sarcastische opmerkingen, laat mij voelen wat ik zou moeten doen en waarom...
want zelfstandig denken moet ik langzaamaan schrappen :D

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by laouen »

Wat wil je uit die circuitdag halen? Beter leren rijden op de baan mbt kijktechniek/rijlijnprincipe (hoewel je op circuit doorgaans andere lijnen aangeleerd krijgt tenzij het een weg-georienteerde cursus is)/rempunten, of gewoon ne keer fun op circuit met goed gassen en misschien ook een paar tips hier en daar maar niks om nadien mee te nemen naar de weg?

In dat eerste geval: de varadero
in dat tweede geval: de 750

En dan nog bijkomend (hoewel mannen daar doorgaans minder last van hebben...): met welke van de 2 gaat het feit dat je op die motor zit in je achterhoofd blijven spelen? Als je op voorhand al denkt: "oeie, hier mag ik geen grindbakbezoekje doen", dan ga je al van bij 't begin verkrampter rijden en toch wat minder fun beleven.

Als dat met de varadero zo zou zijn: de 750 nemen! En omgekeerd...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by Stefke »

Zal mijzelf eens quoten:
Stefke wrote: En die 750 ....... Verkopen die handel, met die 1500 euro kunt ge andere dingen doen... 8-)
dat is dan weer een probleem opgelost... 8-)
en verder: vermogen? misschien is dat interessant en bruikbaar op Francorchamps, iets minder op pakweg Folembray...
en al de rest? tja, als amateur heeft dat zo geen belang denk ik...
Ik zou de lichtste, eenvoudigste nemen. Dan kunt ge misschien de meubelen nog redden als het eens mis gaat... 8-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by Koeno »

Stefke wrote:Zal mijzelf eens quoten:
Stefke wrote: En die 750 ....... Verkopen die handel, met die 1500 euro kunt ge andere dingen doen... 8-)
dat is dan weer een probleem opgelost... 8-)
en verder: vermogen? misschien is dat interessant en bruikbaar op Francorchamps, iets minder op pakweg Folembray...
en al de rest? tja, als amateur heeft dat zo geen belang denk ik...
Ik zou de lichtste, eenvoudigste nemen. Dan kunt ge misschien de meubelen nog redden als het eens mis gaat... 8-)
Hmmm, die quote had ik moeten zien aankomen :-D
laouen wrote:Wat wil je uit die circuitdag halen? Beter leren rijden op de baan mbt kijktechniek/rijlijnprincipe (hoewel je op circuit doorgaans andere lijnen aangeleerd krijgt tenzij het een weg-georienteerde cursus is)/rempunten, of gewoon ne keer fun op circuit met goed gassen en misschien ook een paar tips hier en daar maar niks om nadien mee te nemen naar de weg?

In dat eerste geval: de varadero
in dat tweede geval: de 750

En dan nog bijkomend (hoewel mannen daar doorgaans minder last van hebben...): met welke van de 2 gaat het feit dat je op die motor zit in je achterhoofd blijven spelen? Als je op voorhand al denkt: "oeie, hier mag ik geen grindbakbezoekje doen", dan ga je al van bij 't begin verkrampter rijden en toch wat minder fun beleven.

Als dat met de varadero zo zou zijn: de 750 nemen! En omgekeerd...
't puur circuitdag, maar ik denk dat ge altijd wel iets meeneemt naar de weg (?), als ist nog maar het betere vertrouwen in de motor, en hoever de motor kan gaan.

Ge moogt mij op éénder welke motor/wrak zetten, ik zal altijd denken dat ik uit de kattenbak, euhm bedoel grindbak moet blijven...
varadero heeft natuurlijk valbaren, kofferrek dus is iets beter beschermd...

ach misschien voor Stefke gelijk geven en nen vfr 750 inruilen of nen sv650 of nen cbr600f of gewoon met mijne velo gaan :D :rayof:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by Muug »

Koeno,

mijn allerallereerste circuitdag was eind jaren '90 met een Honda CB900FD van 't gezegende jaar 1985. Ik reed daar al een aantal jaren mee en ging daar vlot mee vooruit. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, en circuitdagen waren gigantisch populair aan het worden. Ik heb mij daar ROT mee geamuseerd. Eén : ermee crashen kon bij wijze van spreken niet veel kosten omdat a) de moto goedkoop was en b) er een zee van 2dehands-onderdelen was. Twee: je kon aan de gaaaaaas snokken zonder dat je schrik moest hebben dat het achterwiel plots begon te spinnen en weg te schuiven. Drie : ik kon die moto van binnen en van buiten en ik had er het volste vertrouwen in.
De remmen hadden stalen leidingen en de vering vooraan was een setje van Hyperpro of zo.
Je kon er ook nog iet of wat plat op liggen.

Nu ook, ik heb duizend keer meer leute met die F800ST met zijn 85pk dan met de 178pk van de Blade. Gewoon omdat ik wéét dat er niet veel verkeerd kan gaan als ik vol gas geef. :mrgreen: Bij die Blade dierf ik dat niet, echt pure schrik voor achterover te slaan, of voor een wiel dat in de bocht compleet weg springt. En de remmen waren zooooo goed dat ik bijna over mijn stuur tuimelde :oops: Crazy, echt, zo'n bak. :pillepalle: Die ST is veel meer een gewone-mensen-moto.

Vet-on-wheels was daar trouwens ook, die circuitdag in Croix. En in de laatste sessie heeft hij mij schoon op mijn bakkes zien gaan... overmoed eh....

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by Stefke »

Koeno wrote: Ge moogt mij op éénder welke motor/wrak zetten, ik zal altijd denken dat ik uit de kattenbak, euhm bedoel grindbak moet blijven...
varadero heeft natuurlijk valbaren, kofferrek dus is iets beter beschermd...
valbaren of niet, als de moto horizontaal in de grindbak eindigt komt die daar redelijk lelijk uit... :roll:

zelf toch de meeste lol gehad in Croix-en-Ternois op mijn NTV650, 210kg en de volle 60pk... 8-)
Image

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Circuitdagje: Welke motor nemen we mee?

Post by Koeno »

't is uiteindelijk de varadero geworden...
ging goed, enkel dat de banden enorm afgezien hebben :p

Image

Post Reply