prijzen moto's

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

prijzen moto's

Post by Mario »

bij het januariboekske van Touring stak ook een bijlage voor het salon met daarin een heel stuk gewijd aan moto's
heb dat allemaal op m'n gemak doorgenomen en wat me vooral is bijgebleven : de nieuwprijzen van moto's

ik meen mij te herinneren dat er hier (of op vorige 'incarnaties' van dit forum) een groot lawaai rondvloog dat constant KTM zat op te hemelen en op BMW te kappen. Voor een stuk zal die mens wel gelijk hebben (gehad) maar er is toch iets serieus veranderd : een nieuwe volledig 'aangeklede' KTM (vraag me de type-aanduiding) kost een heel stukske meer dan een nieuwe overeenkomstige BMW GS1200 en dat verschil bedraagt niet 10 of 20 euro, maar in de duizenden euro...
amai mjine frak !

andere moto's zijn ook duur zeg
bij de nakeds lijkt het precies wel nog mee te vallen (relatief)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: prijzen moto's

Post by Muug »

Wat mij vooral opvalt aan de nieuwste moto's is dat ze vooral ZEER mooi zijn, en tegelijk ZEER onpraktisch. Ze zijn niet meer ontworpen om met twee en bagage op weekend (of langer) te gaan, maar om op zondagmiddag rond de kerktoren te draaien, bij zonnig weer én op propere wegen. Het zijn designstukken geworden die bij de minste plas héééél erg vuil worden, omdat het kontje belachelijk fijn geworden is, en omdat de achterveer totaal niet meer afgeschermd zit en zo voorts en verder.
Tot begin jaren '00 waren moto's vooral schoon van boven en van voor, en vanachter, en ook van opzijn, maar vanonder waren ze goed voorzien om straatvuil tegen te houden. Tegenwoordig dus worden ze ook voorzien van een schone onderkant, een ramp als ge regelmatig een regenbui of een bemodderde weg tegen komt.

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: prijzen moto's

Post by Stefke »

In vgl met vroeger zijn de nieuwprijzen toch niet zo wereldschokkend gestegen vind ik. Mijn Honda NTV650 had in 1995 een nieuwprijs van rond de 220000 bfr. Een beetje vergelijkbare middenklasse motor ER6, CB500, MT07, NC750, met (veel) meer vermogen, een beter rijwielgedeelte én ABS kost nu 20 jaar later nauwelijks meer...
En de echte nieuwprijs die krijgt ge pas bij de dealer na wat onderhandelen.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: prijzen moto's

Post by Mario »

bwa, die KTM kostte ruim 18000 euro als ik het goed heb, de BMW over de 15000 (de prijs van de BMW leek me eerder 'normaal' gezien die hun reputatie qua prijsstelling, die van de KTM buitensporig maar ik weet niet of alles wel gelijk was)
sommige toermodellen gaan tegenwoordig over de 20000 euro ; mij deed dat toch wel schrikken
nu ja, kan zijn dat relatief gezien moto's vroeger even duur waren, ik volg het totaal niet meer en ben de prijzen van vroeger vergeten

enfin, als ik nog ooit een andere moto koop, zal het hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe zijn... tenzij dan een kleine naked of iets wat ze tegenwoordig bllijkbaar een roadster noemen

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: prijzen moto's

Post by Stefke »

Mario wrote:enfin, als ik nog ooit een andere moto koop, zal het hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe zijn... tenzij dan een kleine naked of iets wat ze tegenwoordig blijkbaar een roadster noemen
dat zal hier niet anders zijn denk ik... :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: prijzen moto's

Post by F M »

Ik heb nog nooit een nieuwe moto gekocht. Wel relatief jonge okkazies. Al 2 keer een moto van een jaar oud voor 2/3 van de nieuwprijs. Dan valt de pijn nog een beetje mee.
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: prijzen moto's

Post by Jopet »

Mijn CBR 1000F koste mij in '88 nieuw 305.000 bfr en in '89 heb ik een nieuwe Lada Samara 1500 gekocht en die koste toen 240.000 bfr, m.a.w. toen betaalde ik al meer voor een moto dan voor een auto...
In 91 kocht ik mijn huis in Brugge stad voor 1.720.000bfr. of laten we zeggen voor bijna zo'n 6 X de prijs van mijn moto kocht ik een huis, dus als je nu een dure KTM of BMW koopt van 20.000 euro dan zou ik nu in Brugge stad een huis moeten vinden voor 120.000 euro en een auto ietsje groter dan een Golf voor zo'n 16.000 euro, trouwens de goedkoopste Golf kost ook al 19680 euro....

Als ik de BMW en KTM adventures naast elkaar zet met gelijke opties dan komt de BMW nog wel iets duurder uit, ook qua korting zal het ook wel nog iets schelen.
Dus duur is allemaal relatief, voor die 20.000 euro dat je betaald voor een KTM of BMW krijg je heel veel moto in de plaats.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: prijzen moto's

Post by Muug »

Maar! Mario heeft een punt in die zin dat de hoogste prijzen aanzienlijk zijn opgetrokken tegenover toen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: prijzen moto's

Post by Blackbert »

Rekening houdend met het feit dat het modale netto maandloon sinds 1990 ongeveer verdubbeld is, valt het nogal mee met die motorprijzen, relatief gezien.

De gemiddelde woningprijzen zijn meer dan 2 keer verdubbeld in dezelfde periode, dat doet meer pijn.
Over de energiefactuur zullen we 't maar niet hebben ...
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: prijzen moto's

Post by Mario »

tja, ik volg het motorgebeuren al bijna 10 jaar amper nog (heb begin van dit millennium wel twee of drie edities gekocht van de 'catalogus' die M&T jaarlijks publiceerde n.a.v. het autosalon, bestaat dat overzicht nog eigenlijk ?) en als je dan na zo'n 'gat' ineens weer actuele prijzen ziet staan voor nieuwe moto's dan schrik je toch even

in mijn herinnering waren rond 2000-2002 dergelijke prijzen eerder weggelegd voor de top-GT's van Honda of BMW of voor Harleys
nu blijkt dat gewoon, vandaar m'n verwondering
en de tijd dat KTM een prijsbreker was, lijkt dan toch ook voorbij ; zijn gevestigde waarde geworden precies wat zich ook weerspiegelt in de prijs van hun moto's

Post Reply