hoe warmer hoe rijder ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

Bij koud weer : scrambo gaat op 160 km op reserve
Bij warm weer : srambo gaat op 200 km op reserve ... :shock: :o ??

en hij is niet alleen... zaterdag met 3 anderen ( duc scramblerrijders) in NL gaan toerke doen en blijbaar allemaal het zelfde "fenomeen" ?


Image
Last edited by zappa on 09 Apr 2017 22:52, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

We hadden het ook over de vering, meer bepaald de voorvering die ik nog steeds hard vind.

Blijkbaar staat er een oplossing op een USA forum, maar technische uitleg en dan nog in een andere taal is als water op een eend = het dringt niet door :?
I've had noticeable improvement by cutting 13mm off of the preload spacer in the right leg. I weight 175 pounds in my gear and now when I sit on the bike the front sags as much as the rear. Feels better balanced and it greatly lessens the sting from impacts as well. The front wheel is more animated than before over bumps and I've not noticed an increase in brake dive with this setup. It's a free easy to do modification to consider before investing in other expensive internal upgrades.
http://www.ducatiscramblerforum.com/for ... 353?page=3
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

en dan nog de schermpjes :

persoonlijk denk ik dat een hoog, smal scherm niet direct gunstig is om geen turbulentie te hebben.

Voor het moment gaat mijn voorkeur uit naar het "bredere" scherm van puig

Image

Image


en niet het minder "aanwezige" darts scherm, omdat het minder in de breedte de wind weg neemt ?

Image

Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by Blackbert »

"Preload spacer" zal gewoon een stuk buis zijn dat op de veer zit in de vorkpoot, en de veer op spanning zet. Te vergelijken met de ring op de achterveer, die door vast- of losdraaien de "preload" groter of kleiner maakt. Daar een stukje afzagen is inderdaad simpel en goedkoop, maar je moet een beetje oppassen met "hoeveel". Die gast van 85kg deed er 13mm af. In uw geval zou ik met wat minder beginnen.
Wat zegt de dealer?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

Blackbert wrote: 10 Apr 2017 09:40
Wat zegt de dealer?
Dat hij goed moto's kan verkopen, maar niet eens weet dat er een binnenband in zit :dontknow:

Denk van of eens tot bij Hyperpro te rijden of eventueel naar die WP's in Mol die ook andere merken doen (dacht ik gelezen te hebben) en ook andere demping problemen aan pakken??


Merci voor de duidelijke uitleg, zagen is wel niet zo mijn ding, wanneer het weg is, is het ook weg en niet zo onomkeerbaar... :?
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by bompa »

zappa wrote: 10 Apr 2017 10:30
Blackbert wrote: 10 Apr 2017 09:40
Wat zegt de dealer?
Dat hij goed moto's kan verkopen, maar niet eens weet dat er een binnenband in zit :dontknow:

Denk van of eens tot bij Hyperpro te rijden of eventueel naar die WP's in Mol die ook andere merken doen (dacht ik gelezen te hebben) en ook andere demping problemen aan pakken??


Merci voor de duidelijke uitleg, zagen is wel niet zo mijn ding, wanneer het weg is, is het ook weg en niet zo onomkeerbaar... :?
Zet een ander (korter) stukje buis op de vering, Laat het origineel heel ,vroeger deden ze dat meer een stukje buis op de veer plaatsen om ze harder te maken , bij mij op mijne yz 465 hadden ze een lucht sjepapke op de voorvering gezet, en ik pompte daar 1kg lucht op ,en dat was toen :thumbsup:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

bompa wrote: 10 Apr 2017 20:26
zappa wrote: 10 Apr 2017 10:30
Blackbert wrote: 10 Apr 2017 09:40
Wat zegt de dealer?
Dat hij goed moto's kan verkopen, maar niet eens weet dat er een binnenband in zit :dontknow:

Denk van of eens tot bij Hyperpro te rijden of eventueel naar die WP's in Mol die ook andere merken doen (dacht ik gelezen te hebben) en ook andere demping problemen aan pakken??


Merci voor de duidelijke uitleg, zagen is wel niet zo mijn ding, wanneer het weg is, is het ook weg en niet zo onomkeerbaar... :?
Zet een ander (korter) stukje buis op de vering, Laat het origineel heel ,vroeger deden ze dat meer een stukje buis op de veer plaatsen om ze harder te maken , bij mij op mijne yz 465 hadden ze een lucht sjepapke op de voorvering gezet, en ik pompte daar 1kg lucht op ,en dat was toen :thumbsup:

dat van die lucht, daar heb ik onlangs ook iemand (weliswaar in 't Frans) over bezig gehoord, maar dan 1cm olie er uit halen om een stukje lucht als demping te hebben???
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by duibhce Kaelann »

zappa wrote: 10 Apr 2017 21:54 dat van die lucht, daar heb ik onlangs ook iemand (weliswaar in 't Frans) over bezig gehoord, maar dan 1cm olie er uit halen om een stukje lucht als demping te hebben???
Er zit altijd lucht in de vork. Door de verhouding olie/lucht aan te passen (de hoogte van het olieniveau dus) verandert de demping. Dat is de goedkoopste manier om het gedrag van de vork te veranderen wanneer die niet instelbaar is. Wat Bompa vermeldt gaat nog iets verder. Je kan ook spelen met de luchtdruk in de vork. Meer druk is meer demping.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

duibhce Kaelann wrote: 10 Apr 2017 22:18
zappa wrote: 10 Apr 2017 21:54 dat van die lucht, daar heb ik onlangs ook iemand (weliswaar in 't Frans) over bezig gehoord, maar dan 1cm olie er uit halen om een stukje lucht als demping te hebben???
Er zit altijd lucht in de vork. Door de verhouding olie/lucht aan te passen (de hoogte van het olieniveau dus) verandert de demping. Dat is de goedkoopste manier om het gedrag van de vork te veranderen wanneer die niet instelbaar is. Wat Bompa vermeldt gaat nog iets verder. Je kan ook spelen met de luchtdruk in de vork. Meer druk is meer demping.

zijn dat die zelfde soupapkes bovenop de voorvorken als op mijn enduro? waar ik op druk om na het transporteren met aangespannen riemen, lucht uit of is het nu in te laten??
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by bompa »

zappa wrote: 10 Apr 2017 22:34
duibhce Kaelann wrote: 10 Apr 2017 22:18 [quote=zappa

zijn dat die zelfde soupapkes bovenop de voorvorken als op mijn enduro? waar ik op druk om na het transporteren met aangespannen riemen, lucht uit of is het nu in te laten??
[/quote]

Ja da zijn ze , maar ik liet na een training en twee reeksen cross bij mij den druk af van mijn voorvork, en elke dag dat ik mijne moto weer gebruikte pompte ik die weer op , als je daar niet naar kijkt loopt die druk wel op als je een paar keer een rit gereden hebt als je er druk opgezet hebt.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

bompa wrote: 10 Apr 2017 23:05

Ja da zijn ze , maar ik liet na een training en twee reeksen cross bij mij den druk af van mijn voorvork, en elke dag dat ik mijne moto weer gebruikte pompte ik die weer op , als je daar niet naar kijkt loopt die druk wel op als je een paar keer een rit gereden hebt als je er druk opgezet hebt.

stomme vraag, maar hoe pomp je dat op ? :oops:
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by Blackbert »

met de ontluchters op uw Berg, moeilijk, maar ventielen van een binnenband zijn ideaal daarvoor. ;)
alle zever terzijde, ik heb ooit eens iets van Honda in huis gehad waar dat op zat.
maar jij moet geen druk bijsteken, dan wordt het nog harder.
volgens wat ik kan vinden is de vork van Kayaba. "Eenvoudige" ingrepen zoals minder olie of de voorspanning verlagen kunnen voldoen, maar da's eigenlijk experimenteren. Tenzij je een pro vindt die na een testrit in één ingreep juist zit.
Mailtje naar Hyperpro, Mototech misschien?
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by bompa »

Als je voorvork al te hard staat moet je inderdaad daar geen lucht bijpompen , zitten er buisjes op de vering kan je inderdaad met kortere buisjes werken , maar dat is wel zoeken, ik heb ooit mijne elsinore 250 zo zijn voorvering harder gemaakt met daar buisjes bij op te zetten, maar dat was niet met de eerste buisjes in orde, heb toen meerdere lengtes van buisje moeten proberen eer ze goed was , maar waar ik nu van spreek was eind de jaren 70
en bij u is ze te hard ,zitten er buisjes op zullen het en kortere moeten worden . Maar die gasten die veringen maken zullen er wel raad mee weten om ze goed te krijgen.
Mijn achterveer van mijne tenere is nu eigenlijk iets te hard na het steken van een vervangveer van Hyperpro, maar het is nog wel te doen.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by fore »

dat meerverbruik heb ik ook met al m'n motoren ... 20% meer verbruik bij koude temperaturen ... kantelpunt ligt tussen 5-10 graden heb ik de indruk ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by Mario »

misschien tijd om van winterbanden (die het verbruik doen stijgen) over te schakelen op zomerbanden ? :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

Mario wrote: 13 Apr 2017 08:27 misschien tijd om van winterbanden (die het verbruik doen stijgen) over te schakelen op zomerbanden ? :mrgreen:
En dat in combinatie met de feest kilo's... :mrgreen:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by F M »

Mario wrote: 13 Apr 2017 08:27 misschien tijd om van winterbanden (die het verbruik doen stijgen) over te schakelen op zomerbanden ? :mrgreen:
Jij vond dat winterbandentopic toch echt leuk, nietwaar? ;)

Kan je eigenlijk geloven dat onze auto's en die van onze kinderen ondertussen allemaal winterbanden hebben opliggen in de winter ? Het kan verkeren...


@ praatadmin: sorry voor dit off topic gaan.
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by Mario »

F M wrote: 13 Apr 2017 11:05
Mario wrote: 13 Apr 2017 08:27 misschien tijd om van winterbanden (die het verbruik doen stijgen) over te schakelen op zomerbanden ? :mrgreen:
Jij vond dat winterbandentopic toch echt leuk, nietwaar? ;)

Kan je eigenlijk geloven dat onze auto's en die van onze kinderen ondertussen allemaal winterbanden hebben opliggen in de winter ? Het kan verkeren...
wel, wij hebben ook al enkele jaren winterbanden hoor, dus ja, het kan verkeren

maar ik verzette me vooral tegen de verplichting om winterbanden te monteren, waar sommigen hier (of was het nog elders ?) voor pleitten ; als ik het me goed herinner was dat ook jouw standpunt
we moeten al genoeg vind ik, zoiets hier verplichten is wat mij betreft :pillepalle:
ik wil best geloven dat winterbanden in de winter beter zijn dan zomerbanden (en wij hebben enkele jaren geleden dus geprofiteerd van een promotie)
de tijd dat ik vond dat mijn mening voor eeuwig en altijd evangelie was en dat ik die luidkeels wilde verkondigen en afdwingen, ligt al enkele jaren achter me

en om weer enigszins on topic te gaan : rijdt zo'n Scrambler plezant, zappa ?

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by zappa »

Jaaaaaaa! Dat is plezant, in 't groot hertogdom Luxemburg toch, op hun kwalitatieve wegen, eenmaal terug de belgsche Ardennen binnen bonkt ge in uw zadel en aan uw stuur :wall:
sig nature

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: hoe warmer hoe rijder ?

Post by Mario »

dat ken ik
ik rij nog amper met de mijne (ook een hard afgeveerde Duc) eigenlijk, die is amper aangepast aan onze infrastructuur/regels
daar constant 70 (of 50) mee rijden, da's niet plezant en snelwegrijden (voor als ik er eens mee naar het werk ga) is ook niet bepaald een groot genoegen (ligt niet aan de moto)
daarnaast word ik ook gewoon een dagje ouder en kan ik een minder sportieve zithouding ook wel waarderen

Post Reply