Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Blackbert »

Al die modellen waar geen lijn in zit maar wel veel paarden, zijn voorzien van die hoekskes en kantjes in een poging om onzichtbaar te worden voor de flitsradar. Nu nog carbon voor de wielen en de carter en ook de lussen gaan u niet meer opmerken. Wel een beetje geduld hebben voor 't rood licht ... :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by F M »

Ach, dit is toch allemaal persoonsgebonden. Iedereen heeft zijn voorkeur voor wat hij wil. En velen hier gaan al een aantal jaren mee in hun motorbeleving, en hebben een natuurlijke voorkeur voor de motoren die ze kenden toen hun passie begon. Dus is er dan ook veelal meer visuele appreciatie voor die oudere motoren.

Daarbij komt dat jullie dan ook nog graag zelf sleutelen, en dus wordt de eenvoudigere mechaniek dan ook meer gewaardeerd dan moderne electronica.

Is toch allemaal logisch ?

Zelf is mijn interesse voor bepaalde motoren beperkt door fysische factoren. Een zwakke rug, dus moet ik rechtop zitten. Ik moet dus kijken naar de hoogpoters of naar één toermotor in casu de RT. Al de rest kan mij gestolen worden, ik heb daar toch niks aan. En dan heb ik nog een hele grote voorkeur voor een cardanaandrijving, dus is de keuze al helemaal beperkt tot het duurdere segment... :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 25 Apr 2017 15:33 Die merken zijn geen sociale instellingen, die maken en ontwikkelen dat waar er het meeste vraag naar is.

En geen aanbod in het 700cc -1000cc segment licht sportief? Tja, dan heb je maar met een half oog naar het nieuwe Triumph gamma gekeken of Kawasaki of Yamaha of Suzuki? Maar ja, als je begint te schrijven dat bepaalde merken u niet interesseren en dan besluit dat dingen die net door die merken op de markt gebracht worden niet bestaan, tja... :dontknow: En ja, als ik dan nog even naar de prijzen van deze moto's kijk, dan blijken die ook nog eens te zitten in de volgens jou ook niet bestaande prijsklasse tussen de €7000 en €10000...
Hm, 't is niet omdat de merken me niet interesseren dat ik er niet van op de hoogte ben. Ik ontvang drie motoboekskes per maand. Redelijk wat tests skip ik (van de retro's, de roadsters, de suzuki's, de kawasaki's, de HD's, de racers....eigenlijk, wat lees ik wél nog zou je denken....) maar ik heb dus een goed zicht wat er op de markt is. Maar ik zal dus op uw verzoek efkes mijn minst geliefde merken in beschouwing nemen. ;)
Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
Triumph : cruisers, Adventures, roadsters, modern classics: dat zijn de vier categoriën. In de roadsters zitten de Street Triples: naked racers met een hoger stuurke maw. Met een minikontje. Inzetbaarheid tijdens een reis, met duo en een berg bagage? Protectie tegen regen? Tuurlijk,met de Adventures kan je wel op reis gaan, maar dat genre boeit me niet.
Suzuki : ik zie racers, 2 naked 750cc sporttoerders, 1 1000cc sporttoerder (13799€), dan nog wat ofroad en scooters.
Yamaha: in de sport touring categorie heb je de zware FJR's en de Tracer 900 (eigenlijk een moderne TDM dus)
Dus, Tom, zeg me even : waar is de medium sporttoerder geprijsd tussen 8000 en 10000 euro? Ik kijk er misschien over? :dontknow:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by vet on wheels »

mijn zoon reed tot vorig jaar met n Suzuki bandit 600, van '96 : was niet niet heel mooi meer, had 'm 1500€ gekost een 3 jaar tevoren. enkel een nieuwe bande en ketting nodig gehad. hij volgde me overal, met mijne GSA kreeg ik 'm niet los, of ik moest héél gevaarlijk snel gaan rijden..( en het laatste wat men wil is dat uw zoon verongelukt ...). soms vroeg ik me dan of waarom zo'n dure moto moest hebben....
tot ik er mee met de dochter naar Schotland reed :) ;) :thumbsup:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
1000 sx
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Suzuki : ik zie racers, 2 naked 750cc sporttoerders, 1 1000cc sporttoerder (13799€), dan nog wat ofroad en scooters.
en de 1250 bandit ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

petervdc wrote: 26 Apr 2017 11:19
Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
1000 sx
zijn prijs al gezien?
En wat moet ik met zoveel onbruikbare pk's.
Bovendien zit je daar behoorlijk recht op, dus Tracer-achtig zeg maar.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

Muug wrote: 26 Apr 2017 12:03 zijn prijs al gezien?
En wat moet ik met zoveel onbruikbare pk's.
Bovendien zit je daar behoorlijk recht op, dus Tracer-achtig zeg maar.
2dehands al vanaf 7000euro.
En jij kunt wel weg met die pk's ;-)

Zithouding... tjah wat wil/zoek je hé...
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Hm, 't is niet omdat de merken me niet interesseren dat ik er niet van op de hoogte ben. Ik ontvang drie motoboekskes per maand. Redelijk wat tests skip ik (van de retro's, de roadsters, de suzuki's, de kawasaki's, de HD's, de racers....eigenlijk, wat lees ik wél nog zou je denken....) maar ik heb dus een goed zicht wat er op de markt is. Maar ik zal dus op uw verzoek efkes mijn minst geliefde merken in beschouwing nemen. ;)
Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
Triumph : cruisers, Adventures, roadsters, modern classics: dat zijn de vier categoriën. In de roadsters zitten de Street Triples: naked racers met een hoger stuurke maw. Met een minikontje. Inzetbaarheid tijdens een reis, met duo en een berg bagage? Protectie tegen regen? Tuurlijk,met de Adventures kan je wel op reis gaan, maar dat genre boeit me niet.
Suzuki : ik zie racers, 2 naked 750cc sporttoerders, 1 1000cc sporttoerder (13799€), dan nog wat ofroad en scooters.
Yamaha: in de sport touring categorie heb je de zware FJR's en de Tracer 900 (eigenlijk een moderne TDM dus)
Dus, Tom, zeg me even : waar is de medium sporttoerder geprijsd tussen 8000 en 10000 euro? Ik kijk er misschien over? :dontknow:
Ik beweer nergens dat je niet op de hoogte bent maar in uw eerste post schrijf je :
Muug wrote: 25 Apr 2017 11:51 en er is in het lichtsportieve segment tussen pakweg 700 en 1000cc gewoon GEEN aanbod meer !
Als je "het licht sportieve segment" nu gaat concretiseren naar "medium sporttourers" heb je misschien wel gelijk. Maar dan dan refereer ik terug naar het zinnetje waarmee ik begonnen was, producenten produceren waar er vraag naar is... Is dat sporttourer segment niet volledig opgeslorpt door het allroad segment?

Verder ben ik ervan overtuigd dat je de praktische bruikbaarheid van heel wat motoren onderschat. Ja, je zal toegevingen moeten doen maar het niet altijd zo erbarmelijk als op de Fireblade waarmee dat memorabel regenritje in de Ardennen reden, dat was op geen enkele moto comfortabel.
Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by pingu »

Tom Thumper wrote: 26 Apr 2017 13:12 Als je "het licht sportieve segment" nu gaat concretiseren naar "medium sporttourers" heb je misschien wel gelijk. Maar dan dan refereer ik terug naar het zinnetje waarmee ik begonnen was, producenten produceren waar er vraag naar is... Is dat sporttourer segment niet volledig opgeslorpt door het allroad segment?
Yup. Een moderne allroad is even geavanceerd, even snel, en heeft meer bagagecapaciteit dan een sporttoerder "van vroeger". En zo'n allroad brengt je net zo comfortabel (zithouding, veerwegen) waar je ook maar zijn wil.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

Weet ik wel, ik heb acht jaar KTM 950 Adventure achter de rug, en een paar jaar BMW R80GS en heb ook al een R1100GS en R1150GS gehad (niet echt veel bereden, die laatste 2).
Maar het zit anders en rijdt anders dan een toersporter. Dat is nu eenmaal een genre dat ik wel graag mag hebben. Niet te zot veel pk's maar meer dan genoeg voor onze kleine wegen, licht sportieve zit maar geen ramp voor knieën, polsen en nek, goed genoeg voor een duo en bagage. Elk zijn voorkeur.
(ik vind de licht voorover gebogen positie van een toersporter trouwens minder erg voor de onderrug, want bij een rechtop positie ga je toch maar doorzakken als een zak patat. bij een toersporter is dat niet mogelijk omdat je bovenlichaam naar voren leunt en rust op de armen).
Het moge duidelijk zijn inderdaad dat alle fabrikanten voluit voor "adventure" en "racers" en "retro's" gegaan zijn, waarvan de eerste twee types megaveel cc's en pk's bevatten, gecontroleerd door megaveel elektronica. Aja, en ook : power nakeds.
Dus op een raar komische manier is een "medium" moto niet meer nodig, de elektronica heeft alles immers in de hand.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Tom Thumper »

Tijden veranderen...
Me gusta la moto, me gustas tu.

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by diskeletlietje »

Tom Thumper wrote: 26 Apr 2017 16:12 Tijden veranderen...
net daar mee dat ik nog vlug eens met een 2tackt wil rijden nu het nog mag :mrgreen:
vind het raar dat je nu nog nieuw een straat legale 2tackt kan kopen (met al die milieu dinges ) :dontknow: stoot niets uit ook kweetnie hoe groen :pillepalle:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Raketman »

Binnenkort komen er geinjecteerde 2-takten aan, euro 5 zelfs. Dus dat probleem is weeral van de baan.

En toersporters tja, dat bestaat eigenlijk niet meer. Hier en daar een verdwaald modelleke, maar mensen willen vantegenwoordig meer uitgesproken en extremer (herkenbare) dingen. Net zoals de "echte-in hart en nieren motard" een uitstervend ras is. Motorrijden wordt meer en meer terug een hobby, een statement. Vanaf het regent of een beetje koudekes is zitten ze rap terug in den auto en de bijhorende file. Dan zijt ge niks met een multifunctionele motor, maar dan wilt ge iets wat een beetje stoer of schreeuwerig of ultraluxueus is. Of trendy, getuige de stortvloed van retromodellen.

De mijne is afgeschreven dit jaar, en ik weet begot niet door wat ik hem zou moeten vervangen. 99% kans dat die dus blijft en ik hem krot en mot ga oprijden. Ik vind sommige retro modellen wel dik OK (Triumph bvb) maar daar ga ik geen woonwerk verkeer mee doen. Yamaha, kawa en suz zijn pokemon/playmobil geworden, Honda is smaakloos/kleurloos (misschien de nieuwe Africa Twin), KTM begin ik niet meer opnieuw aan wegens nog steeds geen deftige dealers. Italianen zeggen mij niks, den duits nog veel minder (en al zeker niet nu ze aktief uitstoot meten op't eind van het gehele 4-takt proces). Exotische merken waar geen belgische importeur van is en ge de dealers op de vingers van een halve hand kunt tellen zijn ook uitgesloten. Merk op dat ik de voor mij meest logische optie zelfs niet eens vermeld :whistling: :lipsrsealed2: .

:dontknow:
Nil volentibus arduum

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by bompa »

Ik zit goed met mijn 650cc en 660 cc , den Bandit 650 valt zeer goed mee om mee te rijden en de Ten. 660 cc is ook plezant om mee te rijden, van mij mogen ze de moto's nog zo zwaar maken als ze willen maar ik hou het onder de 700cc :grin: en als ik zo is op eentje voor een schappelijk prijsje loop kan die hier ook wel is in de garage belanden ,maar ga er zeker geen zotte prijs voor geven. http://www.carandclassic.co.uk/uploads/ ... 546719.jpg

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by pingu »

Raketman wrote: 26 Apr 2017 19:50 De mijne is afgeschreven dit jaar, en ik weet begot niet door wat ik hem zou moeten vervangen. 99% kans dat die dus blijft en ik hem krot en mot ga oprijden. Ik vind sommige retro modellen wel dik OK (Triumph bvb) maar daar ga ik geen woonwerk verkeer mee doen. Yamaha, kawa en suz zijn pokemon/playmobil geworden, Honda is smaakloos/kleurloos (misschien de nieuwe Africa Twin), KTM begin ik niet meer opnieuw aan wegens nog steeds geen deftige dealers. Italianen zeggen mij niks, den duits nog veel minder (en al zeker niet nu ze aktief uitstoot meten op't eind van het gehele 4-takt proces). Exotische merken waar geen belgische importeur van is en ge de dealers op de vingers van een halve hand kunt tellen zijn ook uitgesloten. Merk op dat ik de voor mij meest logische optie zelfs niet eens vermeld :whistling: :lipsrsealed2: .

:dontknow:
Awel, de mijne is ook dit jaar aan het einde van haar fiscale levensduur. Dus in principe ook volgend jaar te vervangen door iets anders. Maar 'k ben eigenlijk nog altijd super content van mijn Tigerke 800: niet teveel, maar meer dan genoeg PKs. Geen electronica behalve die je tegenwoordig moet hebben om ne moto op de markt te kunnen / mogen zetten. Na passage bij Wilbers is de vering nagenoeg perfect. 'k zou niet weten wat ik zou moeten kopen als vervanger. De KTMs, BMWs, Ducati's en aanverwanten zitten een trapje of twee boven mijn budget. Tracer 900? 't is een driecylinder dus da's een plus :-) Maar verder zegt dat mij niet veel. Zo'ne Soes V-Strom? Hmmja, maar opnieuw niet direct iets waar mijn hart sneller van gaat slaan. De groenen hebben niks wat mij interesseert. Honda ook nie, behalve dan die Africa Twin. Maar die zit op (eigenlijk over) het budget. Terug nen Triumph dan maar? Opnieuw een Tiger 1050 (nee, Sport is dat tegenwoordig), met dat geweldige 1050 blok maar ook nogal top-zwaar? Of gewoon een nieuwe 800? Da's dan opnieuw langs Wilbers om de vering tot iets fatsoenlijks te laten omvormen...

'k weet het dus ook niet, eigenlijk... :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

Misschien moet ik wel een winkelke beginnen van goei moto's van de jaren '90 .... ik voel dat dat wel een succes kan worden. 8-)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by F M »

Raketman wrote: 26 Apr 2017 19:50 Merk op dat ik de voor mij meest logische optie zelfs niet eens vermeld :whistling: :lipsrsealed2: .

:dontknow:
Nen Harley ??? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Raketman »

Ja dat.

Ik moet nu bijgot het minste of geringste online bestellen, omdat de openingsuren van zowat elke motowinkel per toeval identiek zijn aan mijn werkuren. Aan de bron zitten voor mijn woonwerk moto zou dus eigenlijk logisch kunnen zijn, ware het niet dat er in dat specifieke gamma nu werkelijk niks zit wat mij interesseert om zelf alle dagen 100km op te rijden...
Nil volentibus arduum

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Davy78 »

Raketman wrote: 26 Apr 2017 19:50Net zoals de "echte-in hart en nieren motard" een uitstervend ras is. Motorrijden wordt meer en meer terug een hobby, een statement. Vanaf het regent of een beetje koudekes is zitten ze rap terug in den auto en de bijhorende file. Dan zijt ge niks met een multifunctionele motor, maar dan wilt ge iets wat een beetje stoer of schreeuwerig of ultraluxueus is. Of trendy, getuige de stortvloed van retromodellen.
:stupid:

Mijn woon-werk traject: van sint-niklaas naar drogenbos, via n16, a12, ring van bxl. Van files heb ik weinig last: ik ben daar om 7u en vertrek voor 4u. Weinig plezier te beleven aan die rit ... geef mij dan, zelfs bij droog weer, maar het comfort van mijn auto. Motorrijden is voor mij inderdaad iets dat ik enkel doe in mijn vrije tijd.

Post Reply