waarom en hoe lang

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

waarom en hoe lang

Post by F M »

Tja, je koopt een nieuw speeltje en je hart is er even vol van. Dus zever je nog wat meer dan anders.

De aankoop van een nieuwe motor gaat thuis altijd gepaard met de vragen "weeral?" en "waarom nu weer?" . En inderdaad, waarom verkoop ik een motor? En hoe lang heb ik er mee gereden?

Dus volgt een lijstje.
1. Honda CB 500 : na 4 maanden, omdat hij te hard afgeveerd was voor het woonwerkverkeer en omdat ik bij toertochten altijd voorbij gereden werd door de zwaardere motoren. Haha, met mijn volgende motor werd ik even hard voorbijgereden :lol:
2. Yamaha Diversion 900 : 5 jaar. Een kameraad ruilde zijn R1100Rt in voor een R1150RT, en de Diversion zat tegen de 80.000 km.
3. BMW R1100RT: 4 jaar. Had 103.000 km en er begonnen kosten aan te komen.
4. Yamaha FJR1300: 8 maanden. Ik vond hem niet beweeglijk genoeg, en had altijd rugpijn omwille van net iets te ver voorover te zitten. de 'klik' was er niet.
5. BMW R1200RT: 4 jaar. Had +90.000 km, kreeg kosten, en ik had net geërfd waardoor er financiële ruimte was.
6. KTM 1190 Adventure: 2 jaar. Beste rijmotor, maar iets te veel praktische problemen (geen cardan, te hoog voor mij, stabiliteit met zijpikkel, constant aan de druppellader,...)
7. Triumph Tiger Explorer: 2 jaar, technische problemen

Ik moet het lijstje eigenlijk aan mijn vrouw tonen. Buiten de CB500 is de verkoop eigenlijk altijd logisch onderbouwd :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waarom en hoe lang

Post by petervdc »

F M wrote: 25 Aug 2017 08:43 De aankoop van een nieuwe motor gaat thuis altijd gepaard met de vragen "weeral?" en "waarom nu weer?"
Ja idd tis soms moeilijk uit te leggen.
En het zijn ferme bedragen hé voor een hobby...
Stel dat jouw vrouw evenveel geld vd rekening haalt als jij al gans je leven aan moto/kledij/accessoires gegeven hebt ;-)
Keep going

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: waarom en hoe lang

Post by pingu »

Bij mij is dat eigenlijk simpel. Aangezien ik mijn moto's inbreng (woon-werk), gaan die weg op het moment dat ze afgeschreven zijn:
  • Yamaha FZ6 Fazer, omdat dat destijds het kleine zusje was van mijn droommotor (FZ1 Fazer). Een sportieve 1000cc als eerste moto leek me nu niet bepaald een goed idee. Afgeschreven op 3 jaar (2e hands).
  • Triumph Tiger 1050, omdat ik na 3 jaar tot het besef kwam dat zo'n FZ1 niet mijn droommotor is :) Omdat ik weg wilde van het jachtige karakter van zo'n kleine 4-in-lijn en een moto wilde waar je ook rustig mee kan rijden. Les geleerd: met dat 1050 blok rijdt je evenmin rustig :mrgreen:. 2de hands gekocht, dus ook weg na 3 jaar. Begonnen ook wat kosten aan te komen (radiator) e.d.
  • Triumph Tiger 800, omdat ik die 1050 toch wat top-zwaar vond, en iets wendbaarders zocht voor stadsverkeer. Maar 't moest wel een 3-cylinder zijn. Afschrijving op 4 jaar, dus begin volgend jaar gaat ze weg (met enige spijt in het hart).

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: waarom en hoe lang

Post by Koeno »

Oh mijn lijstje, vol hartzeer en belachelijke verhalen :p

CBR 125 R: Ik had enkel een b-rijbewijs, 1 jaar (10.000km) mee gereden, tot mijn toen-vrienden-nu-vrouw zei: Wordt het ne keer genen tijd om nen echte moto te halen.
Dus bye bye eerste moto... U kan beschikken... verkocht voor evenveel als dat ik hem gekocht heb.

CB Sevenfifty: Gekocht met zeer beperkt budget, maar was in technisch goede staat... Nog steeds in bezit (+/- 35.000km mee gereden), maar weekends, volgeladen met bagage en 2 personen werd het vermogen beperkend, en der kwamen wat ouderdomskwaaltjes naar boven... Staat momenteel gedemonteerd in de garage, wachtend naar de winter, zodat ik tijd heb hem proper te zetten.
sinds 2019 ofzoiets terug in elkaar en sindsdien toch al 1000km mee gereden :whistling:

VFR 800: 10.000km en 11 maanden in bezit... wegens te sportieve zitpositie, al bleek wel dat vooral mijn broek het probleem was... Ik mis de vfr nog elke dag... sportief als het moest, toerkarakter als je het wou en zuinig... 20liter naftbak en bij rustig rijden gemakkelijk 400km rijden tot reserve...

CBR 125 R: Mijn vrouw wou leren rijden, maar door gebroken pols en nadien zwangerschap, reed ik er meer mee als zij deed... na 4000km en 6maanden terug verkocht...

Varadero: 25.000km en 2 jaar in bezit, en zal nog even blijven, steirk masjien, gralijke kwaliteit maar zwaar, topzwaar en zwaar...
Uiteindelijk verkocht.... omdat ik hem te topzwaar vond en mijn interesse in allroad rijden begon te groeien

R1200GSa: in begin 2018 ofzoiets gekocht, toch al 30.000km mee gereden (puur recreatief) is een beetje mijnen alles kunner en doener...

CBR 600F4I: Ne mens moet toch is op circuit kunnen met een spel dat daarvoor gemaakt is he?

CB 1000R: En ook op de baan moeten we iets hebben dat geheel over the top is qua vermogen.

VTR 1000F: aja, ge moet ook iets hebben om aan te sleutelen he....
Last edited by Koeno on 19 Apr 2021 11:40, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: waarom en hoe lang

Post by F M »

Koeno wrote: 25 Aug 2017 11:45 maar door gebroken pols en nadien zwangerschap,
Ben ik de enige die zich daarbij vanalles voorstelt ? :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waarom en hoe lang

Post by petervdc »

F M wrote: 25 Aug 2017 15:10
Koeno wrote: 25 Aug 2017 11:45 maar door gebroken pols en nadien zwangerschap,
Ben ik de enige die zich daarbij vanalles voorstelt ? :lipsrsealed2:
ja
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: waarom en hoe lang

Post by Raketman »

Mijn lijstje (van "rij-motoren) :

- Suzuki LS650 Savage : geen idee meer waarom ik die gekocht heb, maar 't was toen ideaal om uw rijbewijs mee te halen. Wat zowel mijn madam als ikzelf ermee gedaan hebben. Staat hier nog altijd in tiptop conditie.

- Suzuki GSX-F 750. Véél mee gereisd, véél woonwerkverkeer. Okkazie gekocht met weinig kilometers, weggedaan wegens kapotte boite.

- Yamaha XJR 1200. Nieuw gekocht, weg wegens perte total.

- Yamaha XJR 1300, nieuw gekocht, weg wegens beu :? , rijdt nog steeds rond in NL met een ondertussen enorme kilometerstand (250k +)

- Yamaha FJR 1300 : nieuw gekocht, grootste miskoop ooit. Weg wegens tegenvallend rijwielgedeelte en een foute zithouding na 6 maand.

- KTM 990 Adventure : nieuw gekocht, mee gereden tot hij snotversleten was. Moto met de grootste diversiteit in gebruik (van circuit tot vrij extreme offroadtoestanden), wat -denk ik- uiteindelijk ook zijn dood geweest is. Beste herinneringen aan, ondanks het feit dat het objectief genomen een totaal technisch rampgebied was.

- KTM 990 Adventure : nieuw gekocht aangezien mijn verstand op het vlak van nieuwe moto's kopen niet altijd mee wil werken. Nooit dezelfde klik mee gehad dan met de eerste. Veel minder technische miserie, maar als er iets kapot ging was het wel direct serieus :wall: . Weggedaan omdat ik geen zin heb om 's avonds te moeten sleutelen aan de moto waarmee ik 's morgens naar mijn werk moet gaan om te gaan sleutelen aan andere moto's. Die moet starten en rijden zonder omkijken of zorgen.

- Honda XLV1000 Africa Twin. Nieuw gekocht, deze keer zogenaamd met het verstand in de "aan-stand". Eigenlijk zat ik er al naar te lonken van toen hij uitkwam, en was hij er geweest op't moment dat de eerste KTM kapot ging dan was de tweede er waarschijnlijk niet meer gekomen. Altijd schrik gehad voor de legendarische saaiheid van Honda, maar wonderwel amuseer ik mij op dit ding minstens even hard dan op de KTM. Dat gedeelte zit dus goed. Of de verstandelijke keuze voor de eveneens legendarische betrouwbaarheid eveneens de juiste is zal de toekomst moeten uitwijzen.

De rest is puur hobby : Kawasaki Z1000A1 '76, BMW R100RS '77, BWM R45 '79, Hercules K125BW '73, Victoria KR20EN '37 (hoewel, den deze heeft enkel nog maar wat meters gemaakt als loopfiets).
Voor de rest nog mijn madam haren BMW F650 Funduro '98, die hier precies ook nog eeuwen zal verblijven...
Nil volentibus arduum

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: waarom en hoe lang

Post by den Bullet »

Puch Skytrack. Vervangen wegens rijbewijs door

sarolea 400 ex ABL,

Ducati 500 GTL

Ducati 350 Desmo (Mark III)

BMW 60/5

BMW R65

TRIUMPH T 140 E

BMW R80/7 RT

BMW K100RT

BMW 1150 GS

Van Van


Nooit ingeschreven:

Electra Glide '68

Peugeot 600 '36

Sunbeam S7

Ducati 160

Liberator 43

Royal Enfield Bullet 500 '57

Ducati 750 S '73

En nog wat scooters en stuff ...

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: waarom en hoe lang

Post by fore »

Suzuki GT125 okkasie van kameraad. 15k km. weg wegens vrouw/kids.

Honda Lead100 nieuw. 50k km. Weg wegens technische problemen ... moto-virus wou promotie

Honda Foresight 250 nieuw 105k km. Weg wegens ... m'n moto-virus wou opslag ...

Honda silverwing 600 (model 2007) nieuw 115k km. Weg wegens kapotte radiator ... (en m'n plastiek tjoepekes waren op ) :whistling:

Honda silverwing 600 (model 2008) okkasie 95k km. Weg wegens een niet te versmaden okkazie.

Honda silverwing 600 (model 2012) okkazie 80k km ... weg wegens problemen met rollager ... heeft nooit hetzelfde vertrouwen gegeven als de 2 vorige ... :?

Honda NC 750X DCT nieuw ... bezig te verslijten 45k km ... motovirus is nog steeds kontent ... :ricky:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: waarom en hoe lang

Post by robman »

Alle vooruit,
Bij mij is de reden om van brommer te veranderen ook meestal fiscaal geweest , met enkele uitzonderingen ... :grin:
- Yamaha 600 Diversion : als eerste moto was dat gene slechte ....maar met duo erop wel wat minder , iets te weinig vermogen dan . Plus , ik reed dat ding altijd rond 7000rpm .
Weg na 1j en 1 mnd.
- Suzuki GSX 1100 G : 4-cyl , teruggeschroefde motor van de legendarische GSX100R , met cardan
Ongelooflijk veel plezier mee beleefd , qua wendbaarheid dat van den Titanic , maar fungehalte bij rood-licht sprintjes ! Elke gsx750r srad moest eraan geloven ....weliswaar bij 9l/100 km :grin:
- BMW R1100S : okkazie gekocht , na drie jaar verkocht met krop in de keel ...echt een goeie moto .
- Suzuki SV1000 nakend : al na twee jaar verkocht ...wegens ' gezondheidsredenen' :grin: , ik ging me daar dood mee rijden ...azo ne speelfiets , ni normaal wat ik daarmee heb uitgehaald .
- Terug naar mijn oude liefde : BMW1100S Boxercupreplica ....nog beter als de gewone versie , langer dan drie jaar ( fiscaliteit ) bijgehouden . Tot vandaag mijn beste moto ooit .
- Ducati Monster S4 : ferme desmotechniek , echter niet goed genoeg voor won-werkverkeer tussen de file door ...te bokkerig . Vroeger dan gepland verkocht .
- Honda CBR1000: De ideale woon-werkverkeer moto ...maaar zoooo saaai .
Deze samen met de Boxercupreplica verkocht .
- Honda Crosstourer : een echt goeie moto , redelijk onbegrijpelijk dat je die niet veel ziet rijden . Ferm motorblok , the looks doen menig mens niet tot aanschaf komen denk ik . Maar een dijk van een moto.
Beide Honda's hebben me wat rugproblemen gegeven , door de voor.mij teveel rechtop positie .
En dus de Crosstourer eerder verkocht , mede omwille van de alsmaar groter wordende speling op de cardan . Achteraf bleek er een terugroepactie op .
- huidige , en samen met de Boxercupreplica de beste moto ooit voor mij : BMW K1300S ....1 woord , fenomenaal goeie moto . Ideale reisgezel, fantastisch wat power betreft , geluid ....ben er net zo weg van als toen met de Boxercupreplica .
Benieuwd wat de volgende wordt :grin: :grin:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: waarom en hoe lang

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


Begonnen in een Midlife Crisis met een Honda Transalp xl650. Nen Blauwe.
Paar jaar mee gebold, maar met duo kwam deze wel wat tekort.
Ook even kawa Versys 650 van ons Madam in de garage gehad en ook enkele keren mee rondgereden.
De Versys samen met de Transalp ingeruild voor ne V Strom DL1000, die volgens enkele een Str**t moto zou zijn :mrgreen:
Heb er toch 100.000km mee gebold. 1 keer mee naar de Farour eilanden geweest met Duo, 4 tal Alpen Tripjes gedaan, 1 x naar de Pyreneeen geweest, en een tripje Noordkaap. Verkocht en dan een Honda Crosstourer Vfr 1200 X DCT.
13 maand mee kunnen rijden, 27.000km en ondertussen Perte Total.
Momenteel terug op een Transalpje 650 van het Bwjr 2000 in afwachting van de centen van m'n ongeval.

grtz Drummer

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waarom en hoe lang

Post by Muug »

oh FM, het is per slot van rekening een hobby, en dan het hart al eens de boventoon voeren zeker? En dan valt die keuze somq mee en soms tegen. Mijn VFR heb ik zo zes jaar gehad en mijn KTM 8 jaar, maar een xcountry en een Fireblade hebben het maar zes maand uitgehouden.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: waarom en hoe lang

Post by Koeno »

F M wrote: 25 Aug 2017 15:10
Koeno wrote: 25 Aug 2017 11:45 maar door gebroken pols en nadien zwangerschap,
Ben ik de enige die zich daarbij vanalles voorstelt ? :lipsrsealed2:
't is misschien nogal euhm, raar uitleged,
maar laten we stellen, dat het ene niet met het andere verbonden is... :p

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: waarom en hoe lang

Post by Stefke »

F M wrote: 25 Aug 2017 08:43
7. Triumph Tiger Explorer: 2 jaar, technische problemen
Ben benieuwd. Zoals?

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: waarom en hoe lang

Post by Wipr »

:peepwall:
Dit lijstje aanvullen. Zullen er ongeveer een 23 geweest zijn tot nog toe. Geen idee.

Belangrijkste om te onthouden.

Varadero, VFR, DucatiSt2 en Diversion600. De motoren waar ik meer dan 10.000km/j mee reed. En na dat jaar weer verkocht.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: waarom en hoe lang

Post by Davy78 »

- Suzuki RF600R, 1992: gekocht toen ik iets van een 23 was, omdat ik als 16-jarige puistenknijper een poster van die motor boven mijn bed had hangen :grin: 2dehands gekocht voor omgerekend 2500€ (we betaalden toen nog in BEF) en iets van een 20.000km mee gereden. Verkocht om plaats te maken voor iets dat wat meer koppel had in lage toeren ...
- Honda VFR 800, 1998: 2dehands voor weer 2500€. Iets van een 60.000km mee gereden, waarvan waarschijnlijk meer dan de helft in de ardennen. Heeft met bijna 100.000km op de teller, op een lekkende voorvork na, geen enkel technisch mankement gehad. Geweldige motor, mooie herinneringen. Ik durf niet uitsluiten dat er ooit uit puur sentiment terug eentje in de garage komt te staan. Weggedaan omdat ik meer rechtop wou zitten.
- Tiger 800, 2012: 2dehands gekocht voor 7000€, mijn duurste motor ooit. Hopelijk blijkt hij even betrouwbaar als de VFR :whistling: Ondertussen iets van een 15.000km mee gereden. Plezant ding, lijkt wel op maat gemaakt voor mij. Heel comfortabel, heel licht, plezant om een bocht in te gooien en genoeg power, vooral onderin :) Zag het alleen niet zitten om er circuitdagen mee te doen, dus dan maar besloten om er eentje bij te kopen ...
- Honda CBR 600 F4i, 2001: 2dehands, 2400€ :lol: Heel plezant op circuit, maar op de openbare weg heb ik toch echt liever iets met koppel onderin.

Een goeie moto hoeft dus niet meer te kosten dan 2500€ ;)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: waarom en hoe lang

Post by Koeno »

Davy78 wrote: 26 Aug 2017 08:06 Een goeie moto hoeft dus niet meer te kosten dan 2500€ ;)
Eerste cbr 125 r: gekocht voor 2000eur, verkocht voor 2000eur.
cb sevenfifty: gekocht voor 1150eur, nog steeds aanwezig.
VFR 800: gekocht voor 2000eur, verkocht voor 2000eur.
Varadero: gekocht voor 4700eur, nog steeds aanwezig,
tweede cbr 125r: gekocht voor 800eur, verkocht voor 1000eur (wel enkele verbeteringen gedaan)

kortom: mijn motoren zijn tot nu toe een nul-operatie ;-)
buiten het onderhoud nog geen verlies op gemaakt :oops:

al kriebelt het alweer een tijdje om weer iets anders te hebben...

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waarom en hoe lang

Post by laouen »

F M wrote: 25 Aug 2017 08:43 De aankoop van een nieuwe motor gaat thuis altijd gepaard met de vragen "weeral?" en "waarom nu weer?" .
Tiens... dat probleem heb ik precies niet. Wat wel een probleem is, dat we altijd dubbel in kosten vallen :?

Mijn lijstje is niet zo lang, het aantal gereden km's wel :shock: een dikke 220.000 km op 12 jaar... sta der zelf versteld van :shock:

Yamaha Diversion 600: goeie om mee te beginnen en op een klein jaar 20k mee gereden, verkocht omdat ik holderdebolder verliefd werd op de volgende :shock:
Kawasaki Z750S: 2 jaar mee gereden, dikke 40k km, weg omdat ik hem een beetje domweg in de prak gereden heb :?
Yamaha FZ6N aka Josefien: 6 jaar en een dikke 80k km mee gereden, daarna nog een jaar in de garage gestaan omdat ik er geen afscheid kon nemen, nu de steun, toeverlaat en speleding van Lietje als zijn KTM weer 'ns dienst weigert :twisted: maar eigenlijk zou Loetje er mee moeten rijden! :whistling:
Honda CBR600F: speledingske voor op't circuit voor een jaar of 3, geen idee hoeveel km :ricky:
Suzuki DRZ400: speledingske voor in't veld gedurende een jaar of 3, geen idee hoeveel km :ricky:
Husqvarna TR650 Terra: 4 jaar ondertussen en een kleine 80k km, staat in Bulgarije te wachten op de volgende etappe richting Centraal-Azië :ricky:
Een groen monster aka Fiona: tot nog toe iets van een 100km mee gereden, het is nog prille liefde 8-)
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waarom en hoe lang

Post by petervdc »

bmw 650 dakar : mechanische problemen
deauville 1 : omvergereden, perto
deauville 2 : de tdm reed leutiger
yam tdm 900 : 110.000km
ktm 990 1 : afgeschreven
ktm 990 2 : afgeschreven
ktm 1190
Keep going

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re: waarom en hoe lang

Post by zwiep »

hier begonnen in een opwelling
en passant bij een Suzuki dealer totaal onverwacht een nieuwe bandit 600 gekocht als eerste motor zonder enige ervaring.
na een half jaartje was mijn bochtentechniek zover gevorderd dat ik wel wat meer power kon gebruiken bij het uitkomen van de bocht.
(snelheid ingaan van de bocht lijkt nog steeds een probleem te zijn, het gas gaat er pas op als de apex in zicht komt)
een bandit 1200 leek me een logische keuze.
twee jaar en 40.000km verder viel mijn oog op de nieuwe fazer fz1 van yamaha, we schrijven 2006. beestig leuk machien, met een nukkige gasrespons.. welke volgens de boekskes een pak beter was op model 2007.
dus model 2006 gewisseld voor een 2007 na 35.000km
na 2jaar omgewisseld voor een fireblade 2009 overjaars model, veel beter motorkarakter en zo soepel blok... moest dit blok in de yamaha gezeten hebben....enfin, zalige motor zolang de banen er goed bij lagen.
oplossing voor het slechte banenprobleem was een supêr tenere bijkopen, waar ik heel veel en heel graag mee gereden heb zonder al te veel problemen. De fireblade bleef steeds meer in de garage staan en werd dus ingeruild voor een Kawasaki z1000sx fonkelnieuw.
onderweg naar het werk deze dan in de vangrails geparkeerd en geen vriendjes meer mee .. ingeruild voor een GSXR 1000 2009 welke ik toen en nog steeds 1 van de mooiste motoren vind/vond, reed echter niet zo goed als de fireblade.... beetje ontgoocheling dus.
uit interesse toch eens een testritje met de nieuwe gs geboekt en helemaal verkocht. de soes en de tenere de deur uit en een gs lc in de garage... dik 70.000km verder achteraan aangereden op de snelweg en totall loss dus.
als de verzekering uitbetaalt voor ik gerevalideerd ben komt er zeker een nieuwe gs zoveel is zeker
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

Post Reply