Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
't spook
Posts: 189
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook » 05 Aug 2018 09:38

Wipr wrote:
03 Aug 2018 21:40


Teruggebracht en ik was uiteraard benieuwd naar de prijs en dat was niet van de poes. Met de opties die ik zeker zou nemen (schakelassistentie en cruise control) kwam ik uit op 11.500€ ongeveer. Zonder TFT scherm, wel met ESA vering. BMW niet onbekend loopt de prijs snel (veel) hoger op als je opties rekent, die dan meestal voordeliger uitkomen als je ze in een pakket neemt maar dan heb je al veel pakketten nodig omdat de essentiële dingen die je zelf wil in afzonderlijke pakketten zitten. Slim gezien dus van BMW.

Maar toen terug op de 9T en al snel wist ik waarom het grote liefde is. Je moet werken op de 9T. Een bocht nemen vraagt input, meer dan wat ik ooit gehad heb. Het is 1 brok metaal dat je berijdt, je ziet en voelt de motor en als het snel moet gaan dan kan dit ook. Een stuk sneller dan de F750 of 850GS. Althans die indruk had ik nadien. Geen toerenteller, geen versnellingsindicator, geen overbodige lampjes en overbodige gadgets.

Wat ik ondertussen te weten ben gekomen is dat een motor goed moet rijden.... wie wil dit niet natuurlijk maar de steriliteit dat ze tegenwoordig in de blokken gieten hoeft niet helemaal voor me. De 9T trilt, gromt, en davert licht. Het brede stuur en het zicht op de ronde koplamp maken het plaatje af. Het “James Dean op de motor” gevoel is nooit veraf.

Ik begrijp het vast en zeker dat dit niet de commuterbike is maar het geeft, wat mij betreft, emotie mee welke op vele motoren tegenwoordig zoek is gegaan.

Met de F700/F800 heb ik nooit gereden in welke configuratie ook maar ben nu wel benieuwd als BMW dit nieuwe blok in hun F800R model gaan lepelen. Maar dat is voor binnen een paar jaar........

Dus de 9T blijft, of beter gezegd, hij gaat niet de deur uit ten voordele van een andere motor.
waarom iedereen in godsnaam ESA moet hebben moete mij is uitleggen
of zit dat in zo'n pakket :?:

en dat van die emotie...
:thumbsup:

een monsterke 600 heeft meer emotie in het koppelingshendel dan ne VStrom in heel de moto...
der zijn zo van die dingen die voor de ene belangrijk zijn en die een ander nooit zal snappen :dontknow:
:? KMK :roll:

Wipr
Posts: 1709
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 06 Aug 2018 22:15

ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

User avatar
Muug
Posts: 6893
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 06 Aug 2018 22:49

Volgens mij hebben ze die ESA uitgevonden omdat ze anders die zware achtervork niet onder controle kregen. Bij zowat elke GS die ze uitvonden begon dat te huppelen als ge daar wat sportief over slechte wegen begon te rijden. De standaard schokbreker was absoluut niet in staat om dat gigantische onafgeveerde gewicht onder controle te houden. En ESA is volgens mij hun uitvinding en oplossing daarvoor.

User avatar
Muug
Posts: 6893
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 28 Sep 2018 18:09

Davy78 wrote:
02 Aug 2018 15:16
Heb dan toch maar es een testrit gedaan met een Multistrada 950 ...
Ewel, ik heb dat ook geprobeerd :?
Vorige week gebeld naar Ducati Gent. Afgesproken voor vandaag om half twee. Ik kom daar toe en maak me bekend. Die meneer verdwijnt volle vijf minuten naar achteren.... ik begon al nattigheid te voelen.... en jawel, meneer kwam terug met de mededeling "We vinden hem niet meneer". :o :o :o De moto én de sleutels waren vertrokken, en ze wisten niet wie er mee weg was, en hoe lang al, en zo voort en zo verder.
Ik zo "Geen probleem meneer, ik heb wel nog andere plannen voor vandaag". Hij dan "We zullen u bellen voor nog eens af te spreken".
Ik in mijn eigen : "Ammehoela, die zien me nooit meer terug". :roll: :devil:

Mensen toch :lipsrsealed2:

User avatar
't spook
Posts: 189
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook » 28 Sep 2018 18:59

Wipr wrote:
06 Aug 2018 22:15
ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

om te lachen...
de meeste motorrijders merken het niet als ze een jaar of 5 met een compleet slecht afgestelde vering rijden en nu is ESA plots zo belangrijk
en van "dat moet erbij om te verkopen"... nekeer hard lachen... mag da :?:
de Seebee 1300 had nougabollen ABS... daar hebben ze voor gevochten :roll:
:? KMK :roll:

Online
Stefke
Posts: 1443
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke » 28 Sep 2018 22:21

't spook wrote:
28 Sep 2018 18:59
de Seebee 1300 had nougabollen ABS... daar hebben ze voor gevochten :roll:
ajommeja, hoe dkwls komt zo een 1300 te koop? natuurljk vechten ze daarvoor. En zo ne BMW, op elke hoek van de straat staat ene te koop... :?
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
't spook
Posts: 189
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook » 29 Sep 2018 00:04

:whistling:
:? KMK :roll:

User avatar
Davy78
Posts: 638
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 » 29 Sep 2018 07:24

Muug wrote:
28 Sep 2018 18:09
We vinden hem niet meneer
:lol:

Mja, beetje beschamend, daar zullen ze zelf ook niet blij mee geweest zijn ...
Gewoon nog es proberen?

pingu
Posts: 313
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by pingu » 29 Sep 2018 22:09

Davy78 wrote:
29 Sep 2018 07:24
Muug wrote:
28 Sep 2018 18:09
We vinden hem niet meneer
:lol:

Mja, beetje beschamend, daar zullen ze zelf ook niet blij mee geweest zijn ...
Gewoon nog es proberen?
Mja, en terugbrengen hoeft blijkbaar niet... :mrgreen:

Wipr
Posts: 1709
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 29 Sep 2018 22:39

't spook wrote:
28 Sep 2018 18:59
Wipr wrote:
06 Aug 2018 22:15
ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

om te lachen...
de meeste motorrijders merken het niet als ze een jaar of 5 met een compleet slecht afgestelde vering rijden en nu is ESA plots zo belangrijk
en van "dat moet erbij om te verkopen"... nekeer hard lachen... mag da :?:
de Seebee 1300 had nougabollen ABS... daar hebben ze voor gevochten :roll:
Van die vering klopt. Volgens vele 9T rijders is de vering niet voor dit model gemaakt en dan vraag ik me af: waarom ni eigenlijk.
Volgens mij verwachten veel motards dat er zoals in den auto een knopje is dat met 1druk vering en motormanagement kan aanpassen. Bij madam haren BMW druk ik ook altijd op da knopje “sport” maar laat ik de boite in normaal staat wat vlot genoeg is en net omdat zo een X anders teveel wobbelt in de bochten, en met sport iets minder, kies ik daarvoor.

En ESA zou dan min of meer dezelfde lijn moeten doortrekken EN volgens de dealer is het makkelijker om dat via je scherm aan te passen dan mechanisch.

En wat ABS betreft. Elke keer als ik deftig rem voel ik de achterkant schuiven dus snap ik de term ABS ni goe. Oftewel heb ik dat in de minimale boordcomputer per ongeluk afgezet :mrgreen:

Zal zijn nu wel hebben ABS maar de keren dat ik bijna op mijn bakkes ging was stapvoets op grind of zachte ondergrond, volledige stuuruitslag en dat helpt ABS geen bal :mrgreen:
Last edited by Wipr on 02 Oct 2018 12:00, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests