Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

Wipr wrote: 03 Aug 2018 21:40

Teruggebracht en ik was uiteraard benieuwd naar de prijs en dat was niet van de poes. Met de opties die ik zeker zou nemen (schakelassistentie en cruise control) kwam ik uit op 11.500€ ongeveer. Zonder TFT scherm, wel met ESA vering. BMW niet onbekend loopt de prijs snel (veel) hoger op als je opties rekent, die dan meestal voordeliger uitkomen als je ze in een pakket neemt maar dan heb je al veel pakketten nodig omdat de essentiële dingen die je zelf wil in afzonderlijke pakketten zitten. Slim gezien dus van BMW.

Maar toen terug op de 9T en al snel wist ik waarom het grote liefde is. Je moet werken op de 9T. Een bocht nemen vraagt input, meer dan wat ik ooit gehad heb. Het is 1 brok metaal dat je berijdt, je ziet en voelt de motor en als het snel moet gaan dan kan dit ook. Een stuk sneller dan de F750 of 850GS. Althans die indruk had ik nadien. Geen toerenteller, geen versnellingsindicator, geen overbodige lampjes en overbodige gadgets.

Wat ik ondertussen te weten ben gekomen is dat een motor goed moet rijden.... wie wil dit niet natuurlijk maar de steriliteit dat ze tegenwoordig in de blokken gieten hoeft niet helemaal voor me. De 9T trilt, gromt, en davert licht. Het brede stuur en het zicht op de ronde koplamp maken het plaatje af. Het “James Dean op de motor” gevoel is nooit veraf.

Ik begrijp het vast en zeker dat dit niet de commuterbike is maar het geeft, wat mij betreft, emotie mee welke op vele motoren tegenwoordig zoek is gegaan.

Met de F700/F800 heb ik nooit gereden in welke configuratie ook maar ben nu wel benieuwd als BMW dit nieuwe blok in hun F800R model gaan lepelen. Maar dat is voor binnen een paar jaar........

Dus de 9T blijft, of beter gezegd, hij gaat niet de deur uit ten voordele van een andere motor.
waarom iedereen in godsnaam ESA moet hebben moete mij is uitleggen
of zit dat in zo'n pakket :?:

en dat van die emotie...
:thumbsup:

een monsterke 600 heeft meer emotie in het koppelingshendel dan ne VStrom in heel de moto...
der zijn zo van die dingen die voor de ene belangrijk zijn en die een ander nooit zal snappen :dontknow:
:? KMK :roll:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Volgens mij hebben ze die ESA uitgevonden omdat ze anders die zware achtervork niet onder controle kregen. Bij zowat elke GS die ze uitvonden begon dat te huppelen als ge daar wat sportief over slechte wegen begon te rijden. De standaard schokbreker was absoluut niet in staat om dat gigantische onafgeveerde gewicht onder controle te houden. En ESA is volgens mij hun uitvinding en oplossing daarvoor.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Davy78 wrote: 02 Aug 2018 15:16 Heb dan toch maar es een testrit gedaan met een Multistrada 950 ...
Ewel, ik heb dat ook geprobeerd :?
Vorige week gebeld naar Ducati Gent. Afgesproken voor vandaag om half twee. Ik kom daar toe en maak me bekend. Die meneer verdwijnt volle vijf minuten naar achteren.... ik begon al nattigheid te voelen.... en jawel, meneer kwam terug met de mededeling "We vinden hem niet meneer". :o :o :o De moto én de sleutels waren vertrokken, en ze wisten niet wie er mee weg was, en hoe lang al, en zo voort en zo verder.
Ik zo "Geen probleem meneer, ik heb wel nog andere plannen voor vandaag". Hij dan "We zullen u bellen voor nog eens af te spreken".
Ik in mijn eigen : "Ammehoela, die zien me nooit meer terug". :roll: :devil:

Mensen toch :lipsrsealed2:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

Wipr wrote: 06 Aug 2018 22:15 ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

om te lachen...
de meeste motorrijders merken het niet als ze een jaar of 5 met een compleet slecht afgestelde vering rijden en nu is ESA plots zo belangrijk
en van "dat moet erbij om te verkopen"... nekeer hard lachen... mag da :?:
de Seebee 1300 had nougabollen ABS... daar hebben ze voor gevochten :roll:
:? KMK :roll:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

't spook wrote: 28 Sep 2018 18:59 de Seebee 1300 had nougabollen ABS... daar hebben ze voor gevochten :roll:
ajommeja, hoe dkwls komt zo een 1300 te koop? natuurljk vechten ze daarvoor. En zo ne BMW, op elke hoek van de straat staat ene te koop... :?

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

:whistling:
:? KMK :roll:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

Muug wrote: 28 Sep 2018 18:09We vinden hem niet meneer
:lol:

Mja, beetje beschamend, daar zullen ze zelf ook niet blij mee geweest zijn ...
Gewoon nog es proberen?

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by pingu »

Davy78 wrote: 29 Sep 2018 07:24
Muug wrote: 28 Sep 2018 18:09We vinden hem niet meneer
:lol:

Mja, beetje beschamend, daar zullen ze zelf ook niet blij mee geweest zijn ...
Gewoon nog es proberen?
Mja, en terugbrengen hoeft blijkbaar niet... :mrgreen:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

't spook wrote: 28 Sep 2018 18:59
Wipr wrote: 06 Aug 2018 22:15 ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

om te lachen...
de meeste motorrijders merken het niet als ze een jaar of 5 met een compleet slecht afgestelde vering rijden en nu is ESA plots zo belangrijk
en van "dat moet erbij om te verkopen"... nekeer hard lachen... mag da :?:
de Seebee 1300 had nougabollen ABS... daar hebben ze voor gevochten :roll:
Van die vering klopt. Volgens vele 9T rijders is de vering niet voor dit model gemaakt en dan vraag ik me af: waarom ni eigenlijk.
Volgens mij verwachten veel motards dat er zoals in den auto een knopje is dat met 1druk vering en motormanagement kan aanpassen. Bij madam haren BMW druk ik ook altijd op da knopje “sport” maar laat ik de boite in normaal staat wat vlot genoeg is en net omdat zo een X anders teveel wobbelt in de bochten, en met sport iets minder, kies ik daarvoor.

En ESA zou dan min of meer dezelfde lijn moeten doortrekken EN volgens de dealer is het makkelijker om dat via je scherm aan te passen dan mechanisch.

En wat ABS betreft. Elke keer als ik deftig rem voel ik de achterkant schuiven dus snap ik de term ABS ni goe. Oftewel heb ik dat in de minimale boordcomputer per ongeluk afgezet :mrgreen:

Zal zijn nu wel hebben ABS maar de keren dat ik bijna op mijn bakkes ging was stapvoets op grind of zachte ondergrond, volledige stuuruitslag en dat helpt ABS geen bal :mrgreen:
Last edited by Wipr on 02 Oct 2018 12:00, edited 1 time in total.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Waarom wel ESA...

Wel simpel, ik heb geen kaas gegeten van afstelling van veringen, ik ken er te weinig van om zelf heel die afstelling te doen en te weten wanneer het dan goed (lees veilig) is of niet. M.a.w. ik liet die staan zoals ik die gekocht heb.
Mijn FJR in 2008 was een motor waar je achteraan de vering met een simpel hendeltje zacht of hard kon zetten, als ik solo gewoon reed zette ik die op zacht, wanneer we met 2 reden of heel sportief dan zette ik die op hard en ondervond dus het verschil.
Op de KTM 1190 adv kon ik de vering via het menu aan passen en dat deed dit ik dan ook regelmatig met positief resultaat.
Daarom dat ik ook op de GSa absoluut ESA wou, nu moet ik zelfs niets meer instellen (Dynamic ESA) omdat het systeem automatisch alles regelt, dus moet ik met of zonder belading of passagier niets meer instellen, en wanneer we sportief willen rijden zetten we de motor op Dynamisch en de vering wordt ook wat harder. Desgewenst kun je nog steeds aanpassingen doen via het menu.
Toen ik nog niet wist of ik een nieuwe of occasie moto ging kopen zocht ik steevast in de advertenties van GS/GSa modellen naar moto's met ESA. Een gewone zou ik dus nooit gekocht hebben....

M.a.w. er zijn nog veel mensen zoals ik die niet weten hoe ze correct en veilig een vering moeten afstellen en daarom is voor velen ESA belangrijk.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

:stupid:
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Jopet wrote: 30 Sep 2018 09:21 Waarom wel ESA...

Wel simpel, ik heb geen kaas gegeten van afstelling van veringen, ik ken er te weinig van om zelf heel die afstelling te doen en te weten wanneer het dan goed (lees veilig) is of niet. M.a.w. ik liet die staan zoals ik die gekocht heb.
Mijn FJR in 2008 was een motor waar je achteraan de vering met een simpel hendeltje zacht of hard kon zetten, als ik solo gewoon reed zette ik die op zacht, wanneer we met 2 reden of heel sportief dan zette ik die op hard en ondervond dus het verschil.
Op de KTM 1190 adv kon ik de vering via het menu aan passen en dat deed dit ik dan ook regelmatig met positief resultaat.
Daarom dat ik ook op de GSa absoluut ESA wou, nu moet ik zelfs niets meer instellen (Dynamic ESA) omdat het systeem automatisch alles regelt, dus moet ik met of zonder belading of passagier niets meer instellen, en wanneer we sportief willen rijden zetten we de motor op Dynamisch en de vering wordt ook wat harder. Desgewenst kun je nog steeds aanpassingen doen via het menu.
Toen ik nog niet wist of ik een nieuwe of occasie moto ging kopen zocht ik steevast in de advertenties van GS/GSa modellen naar moto's met ESA. Een gewone zou ik dus nooit gekocht hebben....

M.a.w. er zijn nog veel mensen zoals ik die niet weten hoe ze correct en veilig een vering moeten afstellen en daarom is voor velen ESA belangrijk.

Groetjes,
Jopet
Als je het zo bekijkt ben ik helemaal mee.

Ik had een offerte laten maken voor de nieuwe 750/850GS en ik vond dat ESA pakket datgene dat ik er kon aflaten van al de opties om de prijs te drukken. Maar toegeven is het wel een handige optie.

Een algemene indruk bij gelijk welk merk, ook opgaande voor auto’s, is dat ik de elektronica allemaal wel top vind maar bij voorbaat al schrik krijg als die zaken stuk gaan!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Qua ESA, volgens mij is dat een knopke dat ik meer gebruik als de mogelijkheid om abs op tractie in/uit te schakelen...

Preload aanpassen
Koeno alleen: 1 helmke.
Koeno met mevrouw: 2 helmkes,
Koeno die overmoedig offroad gaat: Hoog gebergte, zodat vering niet doorslaat

Demping aanpassen aan mijn wensenen spelen tussen comfort/norm/sportief

zelfs al weeg ik iets meer als wat bmw als normaal ziet, vind ik het vrij goed matchen...

maar: de raad is wel: gebruik het af en toe keer, want anders gaat het sneller stuk...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Koeno wrote: 02 Oct 2018 12:11 zelfs al weeg ik iets meer als wat bmw als normaal ziet, vind ik het vrij goed matchen...
Zeker weten dat gij zéker niet meer weegt dan wat bmw als normaal ziet. Ik zou zelfs zeggen dat gij verhoudingsgewijs serieus aan de lichte kant zijt. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Ik dacht dat BMW zijn vering voorziet op een persoon van 80kg.
als dat droog aan den haak is, zit ik daar toch wel serieus over aangezien ik 95kg (aan spieren en verstand natuurlijk) op de schaal zet.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

't spook wrote: 05 Aug 2018 09:38 een monsterke 600 heeft meer emotie in het koppelingshendel dan ne VStrom in heel de moto...
Wel, ik ben geen ervaringsdeskundige, want ik heb er nooit mee gereden, maar de V-strom komt op vergelijksingstesten met andere all roads (o.a. KTM 1290 Adventure) steevast heel positief naar voren. Wordt als heel fun to ride beoordeeld, en dat voor een veel lagere prijs dan de concurrentie.
Koeno wrote: 02 Oct 2018 12:49als dat droog aan den haak is, zit ik daar toch wel serieus over aangezien ik 95kg (aan spieren en verstand natuurlijk) op de schaal zet.
Ik ook 95 kilo (aan iets).
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

80kg?
Dat klinkt toch weinig. Zélfs als het droog aan de haak is :-/ Ik weeg al bijna zoveel en ik ben maar 1m75

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

Muug wrote: 02 Oct 2018 16:13 80kg?
Dat klinkt toch weinig. Zélfs als het droog aan de haak is :-/ Ik weeg al bijna zoveel en ik ben maar 1m75
Ik zit nog niet aan de 70 voor mijn 1m75 :lol:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

elektronica gaat altijd eerst kapot...
en kost een arm en een been
en wat is hier het argument :?:
"als ik een okkazie koop met dat er zeker op"
:wall:

ik stel vering af naar mijn goesting en kom zelfs meestal niet aan de veervoorspanning achteraan behalve als er volle koffers aan te pas komen
voor de rest staat die redelijk strak, ik weeg ook 2 Muugs of bijna :roll:
als ik alleen rij vangt de vering een dot gas niet op maar wordt het vooraan wat lichter en staat hij iets meer op zijn neus zodat hij makkelijke rindraait
zo heb ik het graag
en als madam opstapt rijdt die neutraler

vering afstellen is meestal trouwens helemaal niet nodig
standaard is voor 99% van de rijders perfect

FM, een VStrom (1000) komt steevast goed uit vergelijkingstests net omdat hij geen gram karakter heeft en voor iedereen of bijna geschikt is...
dat blok was in de TL1000 ooit het zaligste Vtiwn blok dat ge kon vinden
maar wat gebeurde er :?:
elke nitwit kocht die omdat dat "de" moto was met "het" blok,
vervolgens moesten ze constateren dat het voor hen te hoog gegrepen was en stonden ze te janken
wat heeft Suzuki toen gedaan :?:
de TL uit produktie genomen en er een soort stofzuigermotor van gemaakt :dontknow:
nix nul karakter meer :lipsrsealed2:
gevolg, VStrom groot succes

ik was gek van de TL1000R vroeger
maar ik kots van wat ze met dat blok gedaan hebben in de VStrom
:? KMK :roll:

Locked