Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Net als de Scrambler van Bompa vinnek dees inallegeval ook een vree schoon masjien :sweetheart: Red becomes her ;)
Nu ben ik gewend om met Gertruud ook niet het meest snedige apparaat onder mijn derrière te hebben :arrow: daarom denk ik da'k me met deze ook wel zou ammuzeren :ricky: Misschien lanceren ze later wel een pittiger versie ... :dontknow: :?
Terzijde : gij zit dus min of meer permanent in de speeltuin :drif: waar ik begin augustus met een zootje ongeregeld ook al die plekskes op de foto's onder de wielen ga schuiven :arrow: hotel Hochwald in Leutasch. :thumbsup: :rayof:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by zappa »

TuttoTerreno wrote: 23 May 2019 18:46 ergens een uitzicht

:o :o heb je ook foto's van je moto, zonder achtergrond aub ? :o

Na 3de keer kijken = heel tof machine!
sig nature

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Bij »

Ik heb die ook op het verlanglijstje staan. Maar of die er direct ga komen???
Ben net terug van een kort avondritteke met de PD en dat deed ook weer veel deugd :grin:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

zappa wrote: 23 May 2019 22:01


:o :o heb je ook foto's van je moto, zonder achtergrond aub ? :o
:stupid: :devil:

Testrit-verslagen dienen om ons eventueel te doen dromen van die moto, niet van de omgeving :twisted:

@praatadministrator: bannen, die handel !!! :whip:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


PS Ik begon de Guzzi wel mooi te vinden in die versie met verschillende kleuren. In een monokleur vind ik de moto niet zo fantastisch eruit zien. Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Veel plezier met de nieuwe aanwinst !
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Oei, ik post dit te vroeg. :oops:

Volgende woensdag huur ik een 790 Adventure om een hele dag mee rond te toeren. Ik wil voelen of de minpuntjes die ik bij mijn korte testrit vermoedde, echt een probleem zijn op een langere rit. En dan heb ik over het zitcomfort/vering en de windbescherming.

Als dat meevalt, dan...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 23 Aug 2019 10:24 Als dat meevalt, dan...
... ben je weer voor 6-12 maanden RT-loos :devil: :peepwall:

(grapje, he Frans :laughing: )
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

F M wrote: 23 Aug 2019 10:24 En dan heb ik over het zitcomfort/vering en de windbescherming.
Kan toch alleen maar teleurstellen als je met een rt vergelijkt?

Ik heb net voor de eerste keer 2u op de 1090 gezeten, en het zadel van mijn tiger 800 was duidelijk beter. Als ik volgend jaar terug lange ritten kan doen komt er misschien toch iets van touratech op ...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Davy78 wrote: 24 Aug 2019 14:53
F M wrote: 23 Aug 2019 10:24 En dan heb ik over het zitcomfort/vering en de windbescherming.
Kan toch alleen maar teleurstellen als je met een rt vergelijkt?
Van die windbescherming weet ik natuurlijk 100% zeker dat het minder is. Ik wil alleen weten of het aanvaardbaar is. Zoals het met mijn 1190 was bv.

Over de vering maak ik me meer zorgen. Die van de 1190 was fantastisch, zeker beter dan de RT, maar dat spul zit niet op de 790. Dus ook daarvoor testen of het aanvaardbaar is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Windbescherming op een 790? Absoluut geen idee.
Maar ik heb er al ene gezien en die had aan zijn stuur een halve cirkelvormige plastieken afdekplaat gemonteerd om het gat rond de voorpoten te dichten, zodat langs daar minder wind kon binnen waaien.
Geen idee of dat DIY was of ergens gekocht. Helaas geen foto van.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Marsman »

Muug wrote: 24 Aug 2019 17:19 Windbescherming op een 790? Absoluut geen idee.
Maar ik heb er al ene gezien en die had aan zijn stuur een halve cirkelvormige plastieken afdekplaat gemonteerd om het gat rond de voorpoten te dichten, zodat langs daar minder wind kon binnen waaien.
Geen idee of dat DIY was of ergens gekocht. Helaas geen foto van.
voor de AT is dat ook verkrijgbaar. Ebay staat er vol van. Ik heb dat ook gemonteerd en in combinatie met zo'n verhoogd deflectortje van Givi kan ik eindelijk zonder oordoppen op pad. :whistling:
Let wel, voor langere afstanden gaan die oordoppen er wel nog in :lipsrsealed2:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

F M wrote: 24 Aug 2019 16:24
Davy78 wrote: 24 Aug 2019 14:53

Kan toch alleen maar teleurstellen als je met een rt vergelijkt?
Van die windbescherming weet ik natuurlijk 100% zeker dat het minder is. Ik wil alleen weten of het aanvaardbaar is. Zoals het met mijn 1190 was bv.

Over de vering maak ik me meer zorgen. Die van de 1190 was fantastisch, zeker beter dan de RT, maar dat spul zit niet op de 790. Dus ook daarvoor testen of het aanvaardbaar is.
Mijn gat doet zeer... :w00t:

Met de windbescherming kan ik leven. Scherm in laagste stand, dan komt de wind op de bovenkant van de borst. Met oordopjes is het dan best aanvaardbaar. Dat is eigenlijk dezelfde ervaring als ik had met de 1190 Adventure. Met het scherm in de hoogste stand komt de wind op de helm terecht. Dat is meer storend.

Maar het zadel is echt beenhard. En waar de vering van de 1190 dat helemaal wegfilterde, is de 790 ook nog eens hard afgeveerd. Toen ik terug naar huis reed met de RT, leek dat wel een sofa. Zacht (uitstekend) zadel, vering electronisch ingesteld op comfort. Wat een verschil. Nu is de vering wel hard, maar eigenlijk worden toch alle oneffenheden efficiënt verwerkt. Volgens Motocare kan je de vering wel iets zachter laten instellen.

Maar, de zitpositie van de RT zorgt voor een veel krappere beenhoek dan op de 790. Mijn gat doet dus wel zeer, maar de knieën varen er wel bij. En die zitpositie is actiever, wat de fun positief beïnvloedt.

Insturen vergt iets meer input bij de 790 (21 inch voorwiel ?), maar eens op hellingshoek geeft die precies meer vertrouwen. Bij de RT voel je toch meer het gewicht, terwijl de 790 meer op een fiets lijkt. Het leek me dat ik vlotter door de bocht ga en sneller uitacceleer.

De 790 heeft 15 PK minder, maar ook ongeveer 50 kilo minder. Het lijkt zeker niet trager te gaan; :mrgreen: En ik heb het genot van de quick shifter leren kennen. Schakelen zonder te ontkoppelen. Zaaaaaalig. :thumbsup: Optrekken gaat in één ruk door, zonder telkens het inhouden bij schakelen met ontkoppelen. Een optie die je je absoluut niet mag onthouden.

Ik heb spijt dat ik niet met de 790 naar de Alpen kan vertrekken. Ik had met de testrit beter gewacht tot na die reis... Maar voor de effectieve aankoop staan er nog 2 obstakels in de weg. De overnameprijs van Motocare voor de RT is me echt te laag. Ik moet de RT dus zelf zien te verkopen. En er loopt thuis iemand rond die (nog) niet akkoord is...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Dat er thuis iemand rondloopt die niet akkoord is, daar kunt ge iets aan doen eh. Iets met "laan" en "uitsturen" en zo :mrgreen:

De achtervering is hard, daar is iedereen het over eens. In de laatste Motoplus staat een vergelijkingstest van de AfricaTwin, de 790, en nog twee andere brommers. En de AT wint simpelweg omdat die zo belachelijk goed is. De KTM is 2e oa door die harde achtervering en dat zadel.
Maar als ik u dus was zou ik die AT eens testen. :thumbsup: Ik denk dat ik die binnen een jaar of tien ook eens ga proberen. :grin:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Een paar argumenten die me niet doen neigen naar de Africa Twin (en dat is persoonlijk):
  • Dashboard vind ik lelijk (en daar kijk je constant op) - de lelijke koplamp van de KTM zie je niet als je ermee rijdt.
  • Zadel is hoger (en dat is voor mij een belangrijk argument)
  • Geen cruise control leverbaar (ook heel belangrijk voor mij)
  • Zadel is ook wel hard
  • Quick Shifter versus DCT : lichte voorkeur voor QS.
Nogmaals, het is allemaal heel persoonlijk
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by zappa »

Harde achtervering? Maar de nummer plaathouder brak niet af? :mrgreen:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 29 Aug 2019 14:49 Een paar argumenten die me niet doen neigen naar de Africa Twin (en dat is persoonlijk):
  • Dashboard vind ik lelijk (en daar kijk je constant op) - de lelijke koplamp van de KTM zie je niet als je ermee rijdt.
  • Zadel is hoger (en dat is voor mij een belangrijk argument)
  • Geen cruise control leverbaar (ook heel belangrijk voor mij)
  • Zadel is ook wel hard
  • Quick Shifter versus DCT : lichte voorkeur voor QS.
Nogmaals, het is allemaal heel persoonlijk
Heb je al met de AT gereden? Wie weet vind je plots de looks van het dashboard helemaal niet meer zo belangrijk?
Zadelhoogte: als zelfs Marsman erop geraakt, en er mee kan rijden, gij dan toch ook?
Hard zadel: tja, da's op beide hard, dus op beide gaat ge het op termijn willen laten aanpassen. En dan kan het misschien zelfs verlaagd worden op de AT?
En f*ck DCT en QS allemaal eh zeg 8-)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Straf, hé.

Ik word hier aangespoord één bepaalde motor te proberen en misschien te kopen door iemand die op 5 jaar tijd ongeveer 134 moto's gekocht heeft die hij gemiddeld 3 uur een fantastische motor vond en die dan een half uur later weer verkocht...

:pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 29 Aug 2019 16:18 Straf, hé.
Ik word hier aangespoord één bepaalde motor te proberen en misschien te kopen door iemand die op 5 jaar tijd ongeveer 134 moto's gekocht heeft die hij gemiddeld 3 uur een fantastische motor vond en die dan een half uur later weer verkocht...
:pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De waarheid wordt hier slechts een béétje geweld aangedaan :evil:
;)

"Als het jeukt, moet ge krabben" is mijn motto. Afin, ik ga dat niet echt op àlles toepassen, maar wel op veel. Ik blijf niet graag met jeuk zitten. :lipsrsealed2: Ten andere, ik ben twintig jaar lang een braaf motorrijderke geweest met maar ene moto op mijn erf. 't is trouwens allemaal begonnen doordat mijn R80GS zoveel in panne viel. Ik ging toen dagelijks per moto naar 't werk, dus ik had een 2de nodiig, en dat was dan de 900SS geworden. Dan de GS buiten, de KTM in de plaats want ik had een recente alleskunner nodig om motorlessen mee te geven, dan de SS buiten wegens totaal niet praktisch, en dan is het zo wat ontspoord. :laughing:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Marsman »

Muug wrote: 29 Aug 2019 16:01
F M wrote: 29 Aug 2019 14:49 Een paar argumenten die me niet doen neigen naar de Africa Twin (en dat is persoonlijk):
  • Dashboard vind ik lelijk (en daar kijk je constant op) - de lelijke koplamp van de KTM zie je niet als je ermee rijdt.
  • Zadel is hoger (en dat is voor mij een belangrijk argument)
  • Geen cruise control leverbaar (ook heel belangrijk voor mij)
  • Zadel is ook wel hard
  • Quick Shifter versus DCT : lichte voorkeur voor QS.
Nogmaals, het is allemaal heel persoonlijk
Heb je al met de AT gereden? Wie weet vind je plots de looks van het dashboard helemaal niet meer zo belangrijk?
Zadelhoogte: als zelfs Marsman erop geraakt, en er mee kan rijden, gij dan toch ook?
Hard zadel: tja, da's op beide hard, dus op beide gaat ge het op termijn willen laten aanpassen. En dan kan het misschien zelfs verlaagd worden op de AT?
En f*ck DCT en QS allemaal eh zeg 8-)
Bon, ik zal dan maar uit de kast komen want er moet toch één en ander verduidelijkt worden.
Ik was gisteren mee met FM om die Oostenrijker eens aan de tand te voelen en één ding valt meteen op: als ge gewoon zijt om FM op zijnen beier te zien cruisen, dan lijkt het echt wel alsof hij met die KTM op een pocket bike zit. En heb mijn been eens over dat zadel gesmeten en ik had diezelfde indruk als toen ik enkele jaren geleden voor de eerste keer van mijn Pan op een echte pocket bike van de buurman stapte. Dedjie, da was klein...
Nog iets waar ik van af wil: dat spel is zo lelijk als de nacht. Ik denk dat het absoluut onmogelijk is om ze nóg lelijker te maken. Alhoewel... kwa gedrochten heb je de dag van vandaag keuze te over en uiteindelijk is dat slechts bijzaak.
Maar dat ding gaat wel goed, plakt stevig tegen het asfalt en zou, volgens FM althans, belachelijk weinig verbruiken. Ik heb enkele keren serieus mijn tenen moeten uitkuisen om bij te blijven want die kleine etter gaat er verbazend goed vandoor.
Echter, ik zie mij met dat ding niet op vakantie vertrekken met een (redelijk veeleisende) passagier en bagage voor 15 dagen. Op mijn eentje zou ik dat misschien wel durven: ge smijt een paar sakkosjen over dat zadel en met een topcase erbij moet dat wel lukken, maar ik blijf erbij: van een koerspaard kunt ge geen werkpaard maken.

Wat die AT betreft: dat standaardzadel trekt op geen kl..... Zelfs dat van de Pan was niks waard wegens veel te zacht. Na 200km MOEST ik daar af want dan was mijn kont zo murw als het bakkes van Delphine Persoon na haar laatste kamp. Ongelofelijk wat die jappen allemaal uit hun mouw durven toveren. Toentertijd is daar zeer vlug een Top Sellerie op gekomen en daarmee was mijn gat ook zo murw als het bakkes van Delphine Persoon na haar laatste kamp. Echter, nadat we in één ruk thuis zijn gekomen van de Pyreneeën... :ricky:
Maar goed, dat zadel op de AT is ondertussen ook naar het groot huisvuil verhuisd (bij wijze van spreken ;) ) en is nu vervangen, ook weer door een exemplaar van Top Sellerie. Dat was niet meteen de beste koop, maar na een retourtje Frankrijk, ne schonen uitleg en wat transformaties door de fabrikant, is het nu heel goed te pruimen. Tot mijn grote tevredenheid én die van de passagier. Al moet ik toegeven dat het een centimetertje of twee te hoog is om op een comfortabele manier mijn voeten tegen de grond te krijgen. :?
Wat ik bedoel is dat je niet aan de ophanging morrelt als je een probleem hebt met het zadel, want dan ben je met de rij-eigenschappen aan't knoeien en het zou echt zonde zijn om die KTM daardoor te verkloten.
-Het dashboard. Wel, eigenlijk hebt ge dat niet nodig behalve in een zone 50 want voor de rest rij je toch altijd veel te snel. En ook wel om de benzinemeter een beetje in 't oog te houden uiteraard want zonder naft vallen is altijd een beetje knullig. Voor de rest kan het mij eigenlijk niet schelen hoe dat er uitziet.
-Cruise control. Ik heb dat nooit gehad en, tot nader order, mis ik dat niet op de motor. Zelfs met de auto kijk ik wel uit waar en hoe ik dat gebruik want één ogenblik van onoplettendheid en ge kunt gescheten zijn.
-DCT en quickshifter. Ik heb jaaaren met een scooter mijn woon-werkverplaatsingen gedaan en de laatste waar ik dat mee deed was een exemplaar van Honda waar je 3 modi had om te schakelen: automaat, halfautomaat en manueel. Niet exact hetzelfde als DCT, maar toen ik de AT kocht heb ik bewust gekozen om géén DCT te kiezen. Ik vind schakelen een deel van het plezier van motorrijden (en zelfs van autorijden). En die quickshifter kan dan misschien wel ferm zijn op een circuit, waar elke seconde telt, maar op de openbare weg vind ik dan niet noodzakelijk een must.
Maar daar heeft iedereen zo wel z'n eigen mening over en wie ben ik om die af te keuren :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Marsman »

nog vergeten te zeggen: 't was plezant om ne keer achter ne KTM te zitten die NIET stinkt
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Voor de prijs van zo'n KTM 790 koop je bij Yamaha een aardige GT-toerder. Die standaard 3 cylinders en 115pk aan boord heeft, handvatverwarming, verstelbaar windscherm, cruisecontrol, quickshifter, 3 rijmodi, tractiecontrole, zijkoffers, handkappen, middenbok, verstelbaar zadel en (bijna) volledig instelbare vering. En 't ziet er nog redelijk uit ook. En dat ding gaat als een speer. 8-)

Locked