Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Blackbert wrote: 09 May 2022 09:58 Er is nog een offroad en explorer stand, maar FM heeft niks met gravelbanen dus die zijn niet getest.
Sorry, he Bert.
Basecamp staat standaard op 'vermijd off road', dus dat zit nooit in mijn routes :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

geen probleem FM, het was heel goed zoals het was. Alles en iedereen in nieuwstaat weer thuis is ook belangrijk.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Blackbert wrote: 09 May 2022 09:58 Er is nog een offroad en explorer stand,
Volgens mij is de explorer stand diegene waar je on the fly met een tik van de knop de mate van tractiecontrole kan instellen. Van stand 1 tot 9. Alle motorjournalisten zijn daar laaiend enthousiast over.
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 09 May 2022 10:52
Blackbert wrote: 09 May 2022 09:58 Er is nog een offroad en explorer stand,
Volgens mij is de explorer stand diegene waar je on the fly met een tik van de knop de mate van tractiecontrole kan instellen. Van stand 1 tot 9. Alle motorjournalisten zijn daar laaiend enthousiast over.
Mijn tractiecontrole zit in mijn rechterpols.
Voor 98pk (of hoeveel is het) heb je dat toch niet nodig. :roll:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Zoals je ook geen ABS nodig hebt ? :peepwall:

:mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 09 May 2022 11:40 Zoals je ook geen ABS nodig hebt ? :peepwall:
:mrgreen:
ABS is nuttig.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Muug wrote: 09 May 2022 11:42
F M wrote: 09 May 2022 11:40 Zoals je ook geen ABS nodig hebt ? :peepwall:
:mrgreen:
ABS is nuttig.
Zoals tractiecontrole en een gearindicator ? :lol: :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 09 May 2022 11:45
Muug wrote: 09 May 2022 11:42
ABS is nuttig.
Zoals tractiecontrole en een gearindicator ? :lol: :lipsrsealed2:
ehm, neen :?
De gierindikator: what's the point? Hoeveel keer per autorit kijkt gij naar uw versnellingspook? :dontknow:
Tractiecontrole: waarom is dat nodig? Uw brein en de rest van uw lichaam is perfect capabel om de weers- en andere omstandigheden in te schatten en om dus te bepalen hoe hard er aan de gaskraan gedraaid mag worden. Of ook: hoeveel keer is het u al overkomen dat je plots met een spinnend achterwiel zat dat je onderuit deed gaan? :dontknow:
Idem trouwens met antihop-koppeling: als ge wat deftig kunt rijden en schakelen heb je dat niet nodig. En als ge eens misschakelt, en dat achterwiel wipt efkes drie centimeter opzij, da's toch niet erg? Dat zijn nuttige leermomenten.
etc etc etc ;)

ABS is iets anders: ge moogt de meest getrainde, meest professionele chauffeur zijn, uw reptielenbrein zal in extreme noodsituaties die helemaal niet voorspelbaar waren plots die remmen toeslaan. Niks aan te doen. Daar is ABS dus voor uitgevonden. Dus het is nuttig.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Ga je nu nog altijd reageren op die gear indicator? Ik zal misschien nog wat meer smilies moeten zetten; :grin: :mrgreen: :shock: 8-) ;)

De tractiecontrole is specifiek voor off road gebruik. Die kan je aanpassen naargelang de ondergrond. Niet van belang voor mij dus (heb ik dan ook niet laten installeren op mijn 790), maar het blijkt op moeilijke stukken een geweldig hulpmiddel te zijn volgens de specialisten. Maar voor wat grindpaadjes zal je dat ook niet nodig hebben.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Ik heb nog geen testverslagen gelezen over de Norden, kwestie van alleen mijn indruk mee te nemen.
Maar als ik mijn reptielenverstand efkes over die tractiecontrole laat denken: droge steenachtige weg is weg toestanden zullen daar niet om vragen, ook niet op een zware motor met veel pk.

Ooit in de pyreneeën een aantal 950/990 adventures alle kanten zien opgaan behalve naar boven op een natte steen/modderpiste. met een Transalp in 2de en een klein beetje gas ging dat vanzelf.
Idem in Wales, waar die dikke KTM eigenlijk niet voor gemaakt is.
Ook als ge uw woestijncruiser rechtop parkeerde in het zand, zonder zijpikkel, lijkt een instelbare tractiecontrole wel best handig.
(Tot die lokale gids uw machien moeiteloos op 't gemakske naar boven rijdt, door een beetje spelen met gas en koppeling)
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 09 May 2022 12:06 Ga je nu nog altijd reageren op die gear indicator? Ik zal misschien nog wat meer smilies moeten zetten; :grin: :mrgreen: :shock: 8-) ;)
Ik blijf daarop afgeven. 8-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Och ... ze zetten dat daarop omdatter nog een plekske vrij is op't dashboard mijgedacht. Mijne Soes GT380 begin jaren '70 had dat al als één van de eersten.
Prominent int rood tussen de tellers, netjes boven het groene neutral-lampke. Toen waarschijnlijk opdat ge u ervan bewust zou zijn datter toch wel 6 versnellingen op dat ding zaten 8-)
Een plakkerke erover en gebt er geen last meer van, Muug ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Online
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 09 May 2022 14:36 Een plakkerke erover en gebt er geen last meer van, Muug ;) :mrgreen:
Aha!
Gij denkt dat ge slim zijt. :grin:
Maar dat is buiten de spreekwoordelijke waard gerekend!
Het dashboard heeft immers drie layouts, en de gier-indikator verschijnt relatief klein op 't meest uitgebreide, en behoorlijk groot op de twee andere layouts. Ge zou kortom verschillende plakkers moeten hebben. lol.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Ik hoop dan toch dat ik het display had waar die op zijn grootst te zien was :lol: :lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Efkes gaan zoeken om een vermoeden te bevestigen. Geen exacte cijfers, maar de prentjes lijken mij gelijk te geven: de conceptbike had langere benen en een hoger stuur.
Image
Een S of R als het ware, en de produktieversie is wat compacter.
Image
bron: https://livingwithgravity.com/husqvarna ... roduction/

Zoals je indertijd aan 950 vering geraakte zoals Meoni die wilde (300mm veerweg vanvoor geloof ik) zal dat nu ook wel nog kunnen zeker. als je de juiste mensen kent. :whistling: :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

Terwijl het geheugen van mijn Guzzi uitgelezen werd, heb ik een Aprilia Tuareg proefgereden...

Nulste indruk: het reserve lampje is aan. kutdealer.

Eerste indruk: wow, da's iet totaal anders dan de Guzzi. Rijdt ook helemaal anders. De motor trilt niet, motor zit niet letterlijk voor je knieën en de toren vooraan lijkt veel verder weg.
heel breed stuur, en een lang zadel, bijna een echte enduro. scherm neemt alle druk vh lichaam, maar de helm heeft prijs (story of my life).

tweede indruk: voorband is niet helemaal rond. wobbelt wat op lage snelheid, 10-15km/h of zo.

derde indruk: verrassend licht en lichtvoetig. De motor heeft geen oversize longen, er moet geschakeld worden. (kist was nieuw en de rode led ging aan bij 6000rpm - allez, dat laatste van horen zeggen, hé).
Nodigt wel uit om gemiddeld (ongemerkt) rapper te rijden dan de V85. Het geluid van de luchtinlaat is heel cool, vanaf 5000rpm of zo.

vierde indruk: WTF? :shock:

ik was intussen het bos ingereden, op m'n (legale) allroad "Hausstrecke". Dat ging zo vlot :shock:
dat is op de V85TT veel harder werken en enorm goed oppassen.
peins dat ik met de Tuareg gemiddeld 80per uur gereden ben, en express door elke put gejaagd.
Dat is echt wel fantastisch.

(note: zal wel vergelijkbaar zijn met een T7, maar die mocht ik niet op m'n Hausstrecke testen van het lokale Yamaha paleispersoneel.)

positie om rechtstaand te rijden is zonder meer uitstekend.

vijfde indruk, speciaal voor Muug: Gear indicator is best handig.

Zesde indruk: bochten parcours. ging eigenlijk vanzelf. bijna zo goed als de V85.

zevende indruk: noodstop test vanaf 100per uur.
zakt heel diep vooraan, terwijl je de achterband luid strepen hoort trekken op de baan. vier pinkers gaan automatisch aan. best cool.


teruggereden, Tuareg afgegeven. Gezegd dat het heel goed was. Dealer duwt de rekening voor de Guzzi onder mijn neus en bolt het af - wil niks verkopen.

60euro om 1 stekker aan te sluiten.

kutdealer.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Droopy »

Afdeling bijna testritjes :oops:

Het waren opendeurdagen bij Benelli in Brugge (bij Grease Monkeys).

Uit nieuwsgierigheid ben ik maar eens langsgegaan, een proefrit zat er, wegens tijdsgebrek, niet in maar Benelli heeft wel heel mooie modellen. :)

Een combinatie van Italiaans design en Chinese prijzen. Hier en daar zie je dat ze wel goed naar de concurrentie hebben gekeken maar dat doen anderen ook.

Mijn favoriet is deze https://www.benelli-motos.be/nl/models/ ... -2021.html een beetje V-Strom, een beetje Gs en een beetje African Twin maar qua motorisatie zeer vergelijkbaar met een CX500.
Misschien een stapje achteruit in vergelijking met mijn 750 blok maar voor mijn favoriete bochtige baantjes waarschijnlijk ruim voldoende vermogen. :dontknow:
De basisuitrusting is voor die prijs zeer volledig, enkel de plek van de 12 volt stekker linksvoor op de benzinetank lijkt een beetje vreemd.
De knoppenwinkel is al voorzien op eventuele accessoires en ziet er overzichtelijk uit. :)
De lagere prijzen hebben een nadeeltje, er is wat bespaard op materiaal en daardoor zijn de moto's niet de allerlichtste maar al bij al valt dit nog mee.
Op het eerste zicht zaten alle kabels mooi op hun plaats en zag de afwerking er goed uit.
Voor het zware snelle werk moet je niet bij Benelli zijn, 125 tot 750 cc en echte pk brakers zijn het ook niet maar om met het hedendaagse verkeer mee te kunnen zijn ze sterk genoeg. ;)

'k Moet ook even vermelden dat ze bij Grease Monkeys heel vriendelijk zijn en ik er direct een hele boterham uitleg bijkreeg, normaal staat er een TRK502 vervangmoto en als die vrij is mag ik gerust een proefrit komen maken op een ander moment. :thumbsup:

Deze https://www.benelli-motos.be/nl/categories/classic.html zag er ook schitterend uit en zou, zeker met die prijs, wel eens een een Royal Enfield concurrent kunnen worden.
Misschien iets voor op mijn oude dag, lage opstap en ideaal om rustig rond te tuffen langs Vlaamsche wegen. :grin:

Het leeuwtje dat bij sommige modellen op het voorste spatbord staat is een leuk item maar ik vermoed dat dit het eerste is dat stuk gaat of voetjes krijgt. :(

Al bij al een leuke kennismaking en ik vermoed dat ik me toch wel eens zal laten gaan voor een testritje in de toekomst. :whistling:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Marsman »

morgen testritje doen...

Ik ben benieuwd

:rayof: :rayof:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

Tuareg praktisch.
Vandaag ca. 300km bergwegeltjes, geen enkele keer zesde vitesse gebruikt. En eigenlijk ook geen vijfde.

Wel dikwijls de inlaat schoon laten zingen en stevig de motorrem ingezet...

Verbruik: maximaal 3.9liter (display).

Op t laatst nog 100km autostrada (met hoger verbruik) : 401km en 16,0L getankt.

Bij km 367 ging ie op reserve.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Mijn ktm verbruikt het dubbel :peepwall:

Locked