Muug wrote: ↑29 Aug 2019 16:01
F M wrote: ↑29 Aug 2019 14:49
Een paar argumenten die me niet doen neigen naar de Africa Twin (en dat is persoonlijk):
- Dashboard vind ik lelijk (en daar kijk je constant op) - de lelijke koplamp van de KTM zie je niet als je ermee rijdt.
- Zadel is hoger (en dat is voor mij een belangrijk argument)
- Geen cruise control leverbaar (ook heel belangrijk voor mij)
- Quick Shifter versus DCT : lichte voorkeur voor QS.
Nogmaals, het is allemaal heel persoonlijk
Heb je al met de AT gereden? Wie weet vind je plots de looks van het dashboard helemaal niet meer zo belangrijk?
Zadelhoogte: als zelfs Marsman erop geraakt, en er mee kan rijden, gij dan toch ook?
Hard zadel: tja, da's op beide hard, dus op beide gaat ge het op termijn willen laten aanpassen. En dan kan het misschien zelfs verlaagd worden op de AT?
En f*ck DCT en QS allemaal eh zeg
Bon, ik zal dan maar uit de kast komen want er moet toch één en ander verduidelijkt worden.
Ik was gisteren mee met FM om die Oostenrijker eens aan de tand te voelen en één ding valt meteen op: als ge gewoon zijt om FM op zijnen beier te zien cruisen, dan lijkt het echt wel alsof hij met die KTM op een pocket bike zit. En heb mijn been eens over dat zadel gesmeten en ik had diezelfde indruk als toen ik enkele jaren geleden voor de eerste keer van mijn Pan op een echte pocket bike van de buurman stapte. Dedjie, da was klein...
Nog iets waar ik van af wil: dat spel is zo lelijk als de nacht. Ik denk dat het absoluut onmogelijk is om ze nóg lelijker te maken. Alhoewel... kwa gedrochten heb je de dag van vandaag keuze te over en uiteindelijk is dat slechts bijzaak.
Maar dat ding gaat wel goed, plakt stevig tegen het asfalt en zou, volgens FM althans, belachelijk weinig verbruiken. Ik heb enkele keren serieus mijn tenen moeten uitkuisen om bij te blijven want die kleine etter gaat er verbazend goed vandoor.
Echter, ik zie mij met dat ding niet op vakantie vertrekken met een (redelijk veeleisende) passagier en bagage voor 15 dagen. Op mijn eentje zou ik dat misschien wel durven: ge smijt een paar sakkosjen over dat zadel en met een topcase erbij moet dat wel lukken, maar ik blijf erbij: van een koerspaard kunt ge geen werkpaard maken.
Wat die AT betreft: dat standaardzadel trekt op geen kl..... Zelfs dat van de Pan was niks waard wegens veel te zacht. Na 200km MOEST ik daar af want dan was mijn kont zo murw als het bakkes van Delphine Persoon na haar laatste kamp. Ongelofelijk wat die jappen allemaal uit hun mouw durven toveren. Toentertijd is daar zeer vlug een Top Sellerie op gekomen en daarmee was mijn gat ook zo murw als het bakkes van Delphine Persoon na haar laatste kamp. Echter, nadat we in één ruk thuis zijn gekomen van de Pyreneeën...
Maar goed, dat zadel op de AT is ondertussen ook naar het groot huisvuil verhuisd (bij wijze van spreken
) en is nu vervangen, ook weer door een exemplaar van Top Sellerie. Dat was niet meteen de beste koop, maar na een retourtje Frankrijk, ne schonen uitleg en wat transformaties door de fabrikant, is het nu heel goed te pruimen. Tot mijn grote tevredenheid én die van de passagier. Al moet ik toegeven dat het een centimetertje of twee te hoog is om op een comfortabele manier mijn voeten tegen de grond te krijgen.
Wat ik bedoel is dat je niet aan de ophanging morrelt als je een probleem hebt met het zadel, want dan ben je met de rij-eigenschappen aan't knoeien en het zou echt zonde zijn om die KTM daardoor te verkloten.
-Het dashboard. Wel, eigenlijk hebt ge dat niet nodig behalve in een zone 50 want voor de rest rij je toch altijd veel te snel. En ook wel om de benzinemeter een beetje in 't oog te houden uiteraard want zonder naft vallen is altijd een beetje knullig. Voor de rest kan het mij eigenlijk niet schelen hoe dat er uitziet.
-Cruise control. Ik heb dat nooit gehad en, tot nader order, mis ik dat niet op de motor. Zelfs met de auto kijk ik wel uit waar en hoe ik dat gebruik want één ogenblik van onoplettendheid en ge kunt gescheten zijn.
-DCT en quickshifter. Ik heb jaaaren met een scooter mijn woon-werkverplaatsingen gedaan en de laatste waar ik dat mee deed was een exemplaar van Honda waar je 3 modi had om te schakelen: automaat, halfautomaat en manueel. Niet exact hetzelfde als DCT, maar toen ik de AT kocht heb ik bewust gekozen om géén DCT te kiezen. Ik vind schakelen een deel van het plezier van motorrijden (en zelfs van autorijden). En die quickshifter kan dan misschien wel ferm zijn op een circuit, waar elke seconde telt, maar op de openbare weg vind ik dan niet noodzakelijk een must.
Maar daar heeft iedereen zo wel z'n eigen mening over en wie ben ik om die af te keuren