Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ondertussen ben ik bijna anderhalf jaar verder met mijnen Africa Twin. En pas nu vind ik het de moeite om er eens iets over te schrijven, aangezien het lang kantje boord geweest is of ik had hem weer weggedaan. En er is natuurlijk GEEN KAT die kan vermoeden naar wat ik had terugggrepen . En nog minder katten die weten met wat ik hem 110% van de tijd aan't vergelijken was/ben.
Allez.
De beginmaanden waren saai. 'k Ga het zeggen gelijk het is. Hij zit goed, is supercomfortabel (voor mijn specifiek rugprobleem zeker zo), heeft steengoeie doseerbare remmen, zeer zuinig in verbruik, een veel betere reismoto dan dat vorige ding. Maar ik verveelde mij dooooood. Zo dood zelfs, dat ik dikwijls ne rental van op't werk nam om woon-werk mee te doen (stel u voor ), ik vanvoor in de rij stond om testritten te doen met herstelde moto's, en ik in't weekend 9/10 vertrok met één van mijn oldtimers. Waar zat het probleem ? Awel, dat ding ging totaal niet vooruit, én ik heb veel en heel veel te lang met de af-fabriek gemonteerde banden gereden. Talloos waren de keren dat ik in de regen onderbroekmomenten beleefde door in de meest simpele bochten met beide wielen naar de buitenkant te glijden, de tractiecontrole die overtime deed. Ik kon niet geloven dat banden zo slecht konden zijn in deze tijden, het zal wel aan mij gelegen hebben. Ik was "het" totaal kwijt. Geen vertrouwen, geen lol, niks. Had ik al vermeld dat hij ook totaal niet vooruit ging ?
Na een bijna-ongeval, alweer in de regen, had niet alleen ikzelf er genoeg van, maar ook mijn madam. Die banden moesten eraf en vervangen door hetgeen waar ik mij al jaren goed bij voelde. Dunlop in de vuilbak, Pirelli Scorpion AT erop. Toen werd het iets beter. De bochtensnelheden gingen weer wat omhoog. In de regen kneep ik mijn billen maar half meer toe in plaats van helemaal. Iets beter dus. Maar nog veel te ver af van wat ooit geweest was. Dat kon zo niet verder, dus heb ik mijn eigen nekeer bijeengeraapt en ben begonnen met wat oefeningskes draaien op een parking. Dat eerste kwartier was om te huilen. Denk nog 30-40% van het vertrouwen van vroeger, terwijl gymkana-achtige dingen nogal mijn dada geweest zijn. Dus op een gegeven moment gewoon de gas open, achterremtechniek overdreven toegepast en beginnen gooien en smijten...En dan de baan op, richting een paar wegels die ik goed ken, en daar gewoon ingevlogen met het gedacht dat ik op nen dinges, allez hoe noemt het weeral, aan't rijden was . Platter, harder, dichter op't randje. Los door een wolk steenslag onder hellingshoek, tractiecontrole af en wat driften, brakken, gas volledig opensleuren, etc etc. Nekeer een afgemaaid veld moeten insturen omdat ik iets te optimistisch geweest was, maar er met veel geweld terug uitgebeuld en verder.
Nu gaat hij dus stukken beter vooruit. Veel gretiger in toeren, nog altijd lineair zoals alleen een Honda dat kan zijn, maar met veel meer pit. Ik denk da'k nu het meeste van de tijd gewoon hoger in toeren rijd, want het verbruik is de volle halve liter gestegen naar 5,8/100. De beperkingen van de vering zijn er, maar ze liggen veel verder dan wat ik aanvankelijk dacht. Dienen uitlaat gaat vliegen voor iets wat minder weegt dan dat dertig ton zware ding dat er nu aanhangt. Ondertussen is de zoektocht naar de betere vering (slaat te snel door en iets te veel deining achteraan die'k niet weg krijg) ook begonnen. Maar ik voel er mij wel op thuis nu, en da's al een wereld van verschil. Niks te vroeg...
(of hoe ge 12 jaar met KTM verdekke niet zomaar uit uw systeem krijgt )
Allez.
De beginmaanden waren saai. 'k Ga het zeggen gelijk het is. Hij zit goed, is supercomfortabel (voor mijn specifiek rugprobleem zeker zo), heeft steengoeie doseerbare remmen, zeer zuinig in verbruik, een veel betere reismoto dan dat vorige ding. Maar ik verveelde mij dooooood. Zo dood zelfs, dat ik dikwijls ne rental van op't werk nam om woon-werk mee te doen (stel u voor ), ik vanvoor in de rij stond om testritten te doen met herstelde moto's, en ik in't weekend 9/10 vertrok met één van mijn oldtimers. Waar zat het probleem ? Awel, dat ding ging totaal niet vooruit, én ik heb veel en heel veel te lang met de af-fabriek gemonteerde banden gereden. Talloos waren de keren dat ik in de regen onderbroekmomenten beleefde door in de meest simpele bochten met beide wielen naar de buitenkant te glijden, de tractiecontrole die overtime deed. Ik kon niet geloven dat banden zo slecht konden zijn in deze tijden, het zal wel aan mij gelegen hebben. Ik was "het" totaal kwijt. Geen vertrouwen, geen lol, niks. Had ik al vermeld dat hij ook totaal niet vooruit ging ?
Na een bijna-ongeval, alweer in de regen, had niet alleen ikzelf er genoeg van, maar ook mijn madam. Die banden moesten eraf en vervangen door hetgeen waar ik mij al jaren goed bij voelde. Dunlop in de vuilbak, Pirelli Scorpion AT erop. Toen werd het iets beter. De bochtensnelheden gingen weer wat omhoog. In de regen kneep ik mijn billen maar half meer toe in plaats van helemaal. Iets beter dus. Maar nog veel te ver af van wat ooit geweest was. Dat kon zo niet verder, dus heb ik mijn eigen nekeer bijeengeraapt en ben begonnen met wat oefeningskes draaien op een parking. Dat eerste kwartier was om te huilen. Denk nog 30-40% van het vertrouwen van vroeger, terwijl gymkana-achtige dingen nogal mijn dada geweest zijn. Dus op een gegeven moment gewoon de gas open, achterremtechniek overdreven toegepast en beginnen gooien en smijten...En dan de baan op, richting een paar wegels die ik goed ken, en daar gewoon ingevlogen met het gedacht dat ik op nen dinges, allez hoe noemt het weeral, aan't rijden was . Platter, harder, dichter op't randje. Los door een wolk steenslag onder hellingshoek, tractiecontrole af en wat driften, brakken, gas volledig opensleuren, etc etc. Nekeer een afgemaaid veld moeten insturen omdat ik iets te optimistisch geweest was, maar er met veel geweld terug uitgebeuld en verder.
Nu gaat hij dus stukken beter vooruit. Veel gretiger in toeren, nog altijd lineair zoals alleen een Honda dat kan zijn, maar met veel meer pit. Ik denk da'k nu het meeste van de tijd gewoon hoger in toeren rijd, want het verbruik is de volle halve liter gestegen naar 5,8/100. De beperkingen van de vering zijn er, maar ze liggen veel verder dan wat ik aanvankelijk dacht. Dienen uitlaat gaat vliegen voor iets wat minder weegt dan dat dertig ton zware ding dat er nu aanhangt. Ondertussen is de zoektocht naar de betere vering (slaat te snel door en iets te veel deining achteraan die'k niet weg krijg) ook begonnen. Maar ik voel er mij wel op thuis nu, en da's al een wereld van verschil. Niks te vroeg...
(of hoe ge 12 jaar met KTM verdekke niet zomaar uit uw systeem krijgt )
Nil volentibus arduum
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
en wat staat er in de vitrine van Mototech al anderhalf jaar op u te wachten?
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Een exemplaar dat ik heel bewust weggedaan heb en waarvan ik stomverbaasd was dat ze'm daar in de vitrine gezet hebben in plaats van te verschepen naar Timboektoe...
Nil volentibus arduum
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
oe
was daar een probleem mee
ik heb binnen 3 weken nen 1290R onder mijn gat en als die tegenvalt gaat die er direct uit en zoukik er wel eens ene uit een vitrine durven halen
heb dat met den 1090R ook zo gedaan net voor de zomer
SeeBee 1300 is verkocht, ga ik volgende week afzetten bij de nieuwe eigenaar
Onda, schitterend gerief ... maar ik kan me helemaal vinden in uw commentaar supra
heb vorkpoten door kroonplaat gestoken, ne centimeter of 2, voorspanning wat opgevezen, nu draait die nen bocht in als ge dat wilt
in originele trim niet dus
verder te lineair, te braaf, te Onda
en toch nen beer van ne moto
KMK
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
ja maar...met ESA moet ge dat allemaal niet, gewoon vanachter wat hoger zetten door op het knopke te duwen...
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
wat was er dan mis mee
behalve die spuuglelijke stickerset
@ Van Steffeghem, ik zal uw achterste is hoger zette sè... en ni door op een knoppeke te duwen
behalve die spuuglelijke stickerset
@ Van Steffeghem, ik zal uw achterste is hoger zette sè... en ni door op een knoppeke te duwen
KMK
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Een Honda...... naar mijn gevoel er ervaring steengoed maar tevens meester om het gegeven “ziel en karakter” te weren om zo tot ideale vervoersmiddelen te komen die bedrijfszekerheid uitstralen.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
awel toch ni...
ze hebben den truuk om die dingen toch net genoeg mee te geven om het plezant te houden
ik stap elke keer met nen brede smile van de SeeBee
gene KTM smile welteverstaan maar toch...
moest ik 10 jaar jonger zijn, dan kocht ik ne KTM omdat madam daar veel beter op zit (en ik ook) maar bleef deze absoluut hier
de uitlaat maakt ei zo na geen lawaai... maar dat heeft ook zijn toffe kanten
als ge aan 't rood licht toekomt denken de 3 halve zolen op hunnen buikschuiver dagge met een 600tje onderweg zijt, mijn "karuur" zal daar ook ni vreemd aan zijn
en dan verschieten die als ge met uwe koppelbeer zonder veel VROAAR of VROEMMMM een gat van honderd meter hebt voor ze snappen wat er gebeurt...
heel tof
en geloof het of ni, als ik dat ding hou ga ik weer circuitrijden
vering en remmen zijn beregoed als ge ze durft gebruiken
een beetje verhaal van Raketman dus
Onda maakt motos die zonder veel vuurwerk en lawaai hun ding doen dus veronderstelt ge dat die de rest niet kunnen
NOT
ben met deze toen ik hem 1 dag had naar Italiaanse riviera vertrokken over oa Stelvio
eerste kilometers heel rustig, 't is immers nen Onda
madam en bagage content
piloot content
in 't stukske zwarte woud begon het toch te kittelen en komt ge bij beetje meer gas en wat sneller aansnijden van bochten tot de conclusie dat dat ding geen krimp geef
madam en bagage ook ni
net voor de Stelvio dan efkes deftig gas gegeven om ne kwiet op nen BMW XRduust een beetje op zijn plaats te zetten wat redelijk gelukt is
't was er los over
maar heel plezant
en dien Onda, die deed alles wat ik ervan vroeg
madam ni content, bagage nog steeds tevreden
en da's het verschil tussen Suzuki dat meestal mindere vering en onderdelen op zijn 2wielers steekt en Onda...
ze hebben karakter en het komt er wel degelijk uit maar ge moet het iets verder gaan zoeken
ik ga de beest missen, weet ik nu al
maar mijn bagage hangt liever op ne KTM
en mijn madam ook
en zelf zal ik er ook beter op zitten
op de KTM he...
bende verkles
Last edited by 't spook on 06 Oct 2018 20:48, edited 1 time in total.
KMK
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
en ik dacht: " het is daar zo stil bij raketman, die is precies heel tevreden met de overgang van een KTM naar de nieuwe AfricaTwin"
en ik bedenk in mijn eigen dat als zelfs een raketman tevreden kan zijn met een onda frica win, dat misschien toch wel een goede opvolger zou kunnen zijn voor de ktm .....
maybe think again....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Kwasda psies ook aant denken.TRooPER wrote: ↑06 Oct 2018 10:52
en ik dacht: " het is daar zo stil bij raketman, die is precies heel tevreden met de overgang van een KTM naar de nieuwe AfricaTwin"
en ik bedenk in mijn eigen dat als zelfs een raketman tevreden kan zijn met een onda frica win, dat misschien toch wel een goede opvolger zou kunnen zijn voor de ktm .....
maybe think again....
De nieuwe spelling terzijde, dat dus.
Na een paar dagen de overwegend onverantwoord goeie wegen in D straktoeristisch bereden te hebben: De vering van de KTM heeft er geen zin in als je aan politiek correcte snelheden over wat beschadigd asfalt hobbelt. Trek dat kot open, verstand bijna op nul en je voelt niet eens wat je ziet: de met stukken ontbrekende bovenlaag. Ook niet in de bocht.
Ready to race is niet zomaar een slogan. Daar zit misschien het verschil met Honda, waarmee je bijna steeds een beetje het gevoel van thuiskomen hebt, al van de eerste kilometers.
Trooper, als die blauwe van ons het opgeven toch eens moeten proberen om het te weten. Tenzij tegen dan alles elektrisch moet.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Als ik er wat langer over nadenk( nog langer ) dan lag een heel deel van het probleem, zoniet het grootste deel, bij die banden. Als ge'r ooit ene koopt en er liggen nog Dunlops onder, zwier die er dan per direct af. Ik denk dat ge in de regen nog meer grip hebt op de blote velgen dan met die bazaar erop. Werkelijk schandalig was dat. Maar kijk, vandaag klein 500 km gereden en ik heb mij wreed goed geamuseerd.
Wat mijne vorige betreft : die is weggegaan omdat hij fiscaal afgeschreven was én redelijk wat olie verbruikte (maar ik weet waar) én de waterpomp eens moest gedaan worden. Wat ik duidelijk laten blijken heb bij verkoop. Voor de rest ging die nog altijd gelijk een speer.
Ik had dat allemaal kunnen aanpakken, maar op dat moment had ik geen plaats (feitelijk nog altijd nie maar kom) om nog maar eens een motorblok open te gooien, en nog veel minder de goesting. Ik wou ook eens een woonwerk/reis/vanalles machien waar ik technisch geen omkijken naar had. 'k Heb zo al genoeg moto's die hun jaarlijkse dosis TLC nodig hebben.
Wat mijne vorige betreft : die is weggegaan omdat hij fiscaal afgeschreven was én redelijk wat olie verbruikte (maar ik weet waar) én de waterpomp eens moest gedaan worden. Wat ik duidelijk laten blijken heb bij verkoop. Voor de rest ging die nog altijd gelijk een speer.
Ik had dat allemaal kunnen aanpakken, maar op dat moment had ik geen plaats (feitelijk nog altijd nie maar kom) om nog maar eens een motorblok open te gooien, en nog veel minder de goesting. Ik wou ook eens een woonwerk/reis/vanalles machien waar ik technisch geen omkijken naar had. 'k Heb zo al genoeg moto's die hun jaarlijkse dosis TLC nodig hebben.
Nil volentibus arduum
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Het probleem van de banden is bij velen gekend als je een nieuwe Honda koopt.
Spreek ook uit ervaring met ons madam hare NC700X van destijds.
Na enkele duizende kms ook eraf gezwierd en vervangen door deftige bandjes.
Reed plots veel beter, en gaf vooral veel meer vertrouwen bij madam.
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Nine T it is
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
2 pagina's terug, Paa...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
En welke NineT is het geworden?
Als het een geruststelling mag zijn.... de verkoopmicrobe is nog steeds niet verdwenen en dat komt omdat ik te weinig rijd met de 9T maar elke keer ik er mee gereden heb ben ik terug tot over mijn oren verliefd. Ik kan me niet herinneren dat ik dit al gehad heb met een motorfiets.
Top motor. Het enige puntje van kritiek is de vering die veel 9T rijders laten aanpassen.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Het is de zal ik maar zeggen de 'oer'nineT geworden .
Tweedehands van 2016 met ocharme 6800km op en ik kreeg daar 3j garantie op ...
Ondertussen al wat gepimpt , raar hugger van Puig erop en retro windscreen ook van Puig komt eraan .
Idd , de voorvering is cava , de achtervering ...oefa .... de bandenspanning achteraan wat lager zetten is niet slecht . Moet je ook eens proberen , stond op 2,9 bar en nu op 2,5 ...veel beter .
Mogelijks laat ik die nog wat zakken ....
Vooraan wat verhoogt naar 2,6 ...
Tot nu ...ervaring in de files de laatste dagen rondom Anvers ....
Tweedehands van 2016 met ocharme 6800km op en ik kreeg daar 3j garantie op ...
Ondertussen al wat gepimpt , raar hugger van Puig erop en retro windscreen ook van Puig komt eraan .
Idd , de voorvering is cava , de achtervering ...oefa .... de bandenspanning achteraan wat lager zetten is niet slecht . Moet je ook eens proberen , stond op 2,9 bar en nu op 2,5 ...veel beter .
Mogelijks laat ik die nog wat zakken ....
Vooraan wat verhoogt naar 2,6 ...
Tot nu ...ervaring in de files de laatste dagen rondom Anvers ....
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Hmmm, dat van die bandenspanning achteraan is misschien wel een super tip. probeer ik de volgende keer. De bandenspanning vooraan heb ik idd zelf al aangepast en hoger gezet.robman wrote: ↑20 Nov 2018 20:48 Het is de zal ik maar zeggen de 'oer'nineT geworden .
Tweedehands van 2016 met ocharme 6800km op en ik kreeg daar 3j garantie op ...
Ondertussen al wat gepimpt , raar hugger van Puig erop en retro windscreen ook van Puig komt eraan .
Idd , de voorvering is cava , de achtervering ...oefa .... de bandenspanning achteraan wat lager zetten is niet slecht . Moet je ook eens proberen , stond op 2,9 bar en nu op 2,5 ...veel beter .
Mogelijks laat ik die nog wat zakken ....
Vooraan wat verhoogt naar 2,6 ...
Tot nu ...ervaring in de files de laatste dagen rondom Anvers ....
Niet dat er veel beweging is maar er is een Flanders NineT pagina en op t bmw Vlaanderen forum evengoed.
Ale, als ik een NineT op de Antwerpse ring zie dan zou jij t kunnen zijn ?
Veel plezier ermee!