Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
Online
User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 22 Nov 2020 08:28 Het gaat hem niet om beter of slechter, het gaat erom dat je niks meer moet kunnen of kennen, nergens meer aandacht moet aan besteden of er tijd insteken om vaardigheden op te bouwen.
Alles moet vanzelf gaan (we zijn bijna zover) en anders zoeken we via onze gsm wel iemand die het kan oplossen. Als het dan maar niet te duur wordt.
Exact.
Al die elektronische snufjes verlagen de alertheid van de mensen. Ze stoppen met opletten en nadenken. Ze doen maar op, de computer zal het wel in orde brengen. Ze vergeten hoe zich te gedragen in het verkeer.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

OzzePaa wrote: 21 Nov 2020 15:27 Allemaal goed en wel, die electronische hulpmiddelen, maar i.m.h.o. maakt het het verschil tussen "met de moto (of otto) kunnen rijden" en "een voertuig besturen" alleen maar groter.
OK, in den beginne moest je al bijna gecertifieerd technieker zijn (of er één in dienst hebben :mrgreen: ) om een "automobiel" überhaupt te kunnen starten, maar als het helemaal naar de ander kant overhelt, denk ik toch dat er over een jaar of 10 slechts weinigen jonger dan 60 nog echt met hun voertuig "rijden". Laat staan nog weten om te gaan met een dan 50 jaar oud modelleke. Met eenzelfde visie houd ik ook vast aan de overtuiging dat een automaat (otto of moto) nooit hetzelfde rijgevoel en één-zijn met je machine kan opleveren dan wanneer je het samenspel tussen gas-koppeling-schakelen en remmen onder de knie hebt. Mijgedacht-éh ;) :ugeek:
Ik denk.... dat ge gelijk hebt, maar uw tijdspanne zit totaal verkeerd...
Ik ben net 34... en de meeste gasten van mijn generatie hadden als eerste wagen modellekes uit de jaren 90...
Abs & Servo waren voor de meeste van mijn klasgenoten geen optie...

er waren er natuurlijk wel die de luxe hadden om een modern spel onder hun gat te krijgen, maar die waren toch zeldzaam...

dus binnen dit en 10 jaar enkel 60'igers die dat weten? Dat zou ik niet durven zeggen...
Oudste wagen waarmee ik ooit reed was een 240GL Volvo uit 1986... En daar was niet veel verschil met de toyota starlet uit 1992...
Enkel dat de volvo meer vermogen had en een pak groter was...

ivm de videospellekes van Jopet... mijn eerste staat nu toevallig naast mij op de bureau (printkaart & connecties moet ik eens schoonmaken in de hoop het weer aan de praat te krijgen:
Image

misschien ben ik wel een uitzondering in mijn generatie, maar ik twijfel er aan.. :p

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 22 Nov 2020 09:31
Blackbert wrote: 22 Nov 2020 08:28 Het gaat hem niet om beter of slechter, het gaat erom dat je niks meer moet kunnen of kennen, nergens meer aandacht moet aan besteden of er tijd insteken om vaardigheden op te bouwen.
Alles moet vanzelf gaan (we zijn bijna zover) en anders zoeken we via onze gsm wel iemand die het kan oplossen. Als het dan maar niet te duur wordt.
Exact.
Al die elektronische snufjes verlagen de alertheid van de mensen. Ze stoppen met opletten en nadenken. Ze doen maar op, de computer zal het wel in orde brengen. Ze vergeten hoe zich te gedragen in het verkeer.
Awel, ik zal nog maar eens de tegendraadse uithangen maar ik durf dat te betwijfelen. In de Peugeot met zowat alle elektronische snufjes zoals adaptieve cruise control, lane keeping assistance, massagezetels en drie selecteerbare geuren in den blazer moet ik niet denken aan de snelheid, moet ik veel minder letten op de auto voor mij en kan ik bijgevolg veel verder voor mij kijken en de kindjes met fietskes in het oog houden enzo, de voor de hand liggende dingen, daar let de auto zelf wel op en ik heb meer tijd om de minder evidente zaken in het oog te houden.

Ik heb die Peugeot niet zelf betaald moest daar nog iemand aan twijfelen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 23 Nov 2020 10:27 Ik heb die Peugeot niet zelf betaald moest daar nog iemand aan twijfelen.
Je hebt die gepikt ? :shock: :shock: :shock: :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

F M wrote: 23 Nov 2020 13:05 Je hebt die gepikt ? :shock: :shock: :shock: :shock:
Dat klinkt zo hard... ik zeg liever: geleend voor onbepaalde duur zonder wetenschap van de eigenaar...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote: 23 Nov 2020 14:46
F M wrote: 23 Nov 2020 13:05 Je hebt die gepikt ? :shock: :shock: :shock: :shock:
Dat klinkt zo hard... ik zeg liever: geleend voor onbepaalde duur zonder wetenschap van de eigenaar...
Ik mag die gebruiken van mijn baas, laten we het daar op houden. ;) Maar we dwalen af!
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Tom Thumper wrote: 23 Nov 2020 14:50
... Maar we dwalen af!
Dat komt juist door al die snufkes! :evil:

:mrgreen:

Online
User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 23 Nov 2020 10:27
Muug wrote: 22 Nov 2020 09:31
Exact.
Al die elektronische snufjes verlagen de alertheid van de mensen. Ze stoppen met opletten en nadenken. Ze doen maar op, de computer zal het wel in orde brengen. Ze vergeten hoe zich te gedragen in het verkeer.
Awel, ik zal nog maar eens de tegendraadse uithangen maar ik durf dat te betwijfelen. In de Peugeot met zowat alle elektronische snufjes zoals adaptieve cruise control, lane keeping assistance, massagezetels en drie selecteerbare geuren in den blazer moet ik niet denken aan de snelheid, moet ik veel minder letten op de auto voor mij en kan ik bijgevolg veel verder voor mij kijken en de kindjes met fietskes in het oog houden enzo, de voor de hand liggende dingen, daar let de auto zelf wel op en ik heb meer tijd om de minder evidente zaken in het oog te houden.
Inderdaad, vraagt aan Stefke maar ne keer hoeveel mensen hij tegenwoordig aan 't stuur bezig ziet op hun smartphone of tablet of krant of make up of.... :(

Tom, ge vergeet iets te snel dat gij tamelijk intelligent bent. Da's niet erg, ik merk dat bij veel intelligente mensen. 8-) Maar daarmee zit ge ferm rechts op de Gauss-curve. Kortom, er zijn er niet zoveel als gij. De grote grijze middenmoot gaat zich alvast niet gedragen gelijk gij zegt. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Muug wrote: 23 Nov 2020 15:52 Tom, ge vergeet iets te snel dat gij tamelijk intelligent bent.
Voordat Tom de knopjes van zijn hemd moet openzetten: ik vind dat nagenoeg alle hier aanwezigen tamelijk intelligent zijn.
Maar ik geef toe, Tom steekt er misschien een beetje boven uit. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 23 Nov 2020 15:52 Inderdaad, vraagt aan Stefke maar ne keer hoeveel mensen hij tegenwoordig aan 't stuur bezig ziet op hun smartphone of tablet of krant of make up of.... :(
Ja, maar dat ligt niet aan de snufjes en als het dan toch gebeurt, dan kunnen de snufkes soms toch nog ingrijpen. En om even aan te tonen hoe stom ik kan zijn, ik kon vroeger rijden, bellen en sigaretten rollen tegelijkertijd! Of ik dacht dat ik dat kon, gelukkig nooit iets meegemaakt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Nee, ik denk eigenlijk dat we moeten aanvaarden dat iedereen met een auto rijdt, of die dat nu goed kan of niet, een auto is een basis vervoermiddel dat de meeste mensen nu eenmaal nodig hebben en in dat geval is het nu net beter om dat zo idioot bestendig te maken als mogelijk. De veiligheid zal erop vooruit gaan.

De moto is wat anders maar helaas/gelukkig is de motorrijder meestal het slachtoffer van de stommiteiten die hij/zij zelf uithaalt. Was daar niet ene Darwin die daar een ooit op het een of ander forum iets over geschreven had?
Me gusta la moto, me gustas tu.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Ze worden nét iets teveel door onoplettende wagens omver gekegeld om Darwin aan hún kant te citeren... afin , juist mijn twee centjes...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 23 Nov 2020 17:50 Ze worden nét iets teveel door onoplettende wagens omver gekegeld om Darwin aan hún kant te citeren... afin , juist mijn twee centjes...
How wacht! Als een motorrijder stommiteiten uithaalt, is hij meestal zelf het slachtoffer. Duidelijker?
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Vandaag was 't zover... Testrit met een type motor dat al langer mijn gedachten tart...
'k Had ooit al eens met een intruder 600 gereden, vooral snelweg...
en ook al eens met een Harley Sportster, vooral snelweg...
en uiteindelijk ook nog eens met een verbouwde Shadow 750...

Maar dit was toch iets anders... Yamaha XV 1600... anders genoemd een wildstar...
Een wilde sterre, en dat bleek toch een beetje...
Dit model had (waarom toch) veels te luide Vance & Hines (volgens de verkoper 'moet' dat op ne sjopper)... nu voor mij dus niet...
Ook een vitrine waar de gemiddelde crèmekar jaloers op wordt (stel u voor dat ge wind in uw gezicht voelt).

Maar verder? Ne kilometriek en wat goed weggestoken verklikkerlichtjes...

Starten en rijden dan maar...
Choke uit, startknop en.... bwoap bwoap bwoap bwoap...
Stationair klinkt die best leuk... tot de verkoper aan dieje gas draait: fok das luid...

Wegrijden dan maar, teen/hak schakelen maar genoeg plek om toch puur met de teentjes te schakelen...
Handig om te wennen aan zo'n masjien...

Eerst in't wijngaardveld (industrieterrein) wat op en af gereden om te voelen hoe/waar dat vermogen zat...
Dan een eerste rotonde en vlam treeplank over den asfalt... Ah dat ging vlot, ik kan nogal rijden he... oftewel, dat ding zat rap op de grond....

Rijden zelf, wel sjielliewiellie... jawel het spreekt mij aan maar da fokking scherm is pokke irritant...
En dan de main vraag: is dat trillen normaal, dat ding trilt zelf tijdens het rijden als nen vibrator...
stationair kan ik dat begrijpen, maar tijdens het rijden?
Zou het de motor zijn die last heeft van standaard carbu met open pijpen? of toch langer stilgestaan?
't is mij een raadsel, maar wel gek....

Image

Image

Online
User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

No comment :lipsrsealed2:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

KoenO ... ge moet hoger kijken ipv naar de nummerplaat vanuwe voorliggger :arrow: dan ziede dat ijzeren geraamte van die vitrine zo niet ;) :mrgreen: :lol:
En voor de rest : zijde nu verkocht aan het sjopperen ofwah :?: :dontknow: ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Verkocht aan sjopperen?
ja en neen...

mocht ik ooit de moeilijkste keuze krijgen om maar 1 motor in de garage te hebben dan zou het nooit een sjopper zijn maar wss mijn trouwe GSa...

Maar ergens was het wel plezant... op't gemakske...
Onmogelijk om gehaast te rijden wat voor mijn puberaal kopke misschien niet zoooo slecht is...
'k weet ni.... 't deed iets... maar deze motor an sich was niet de "Yes die wordt het" te luid, te vibrato(r), te vitrine & te duur :-D

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

Het is misschien niet te begrijpen, maar toch : als ge nekeer plezant met nen HD wilt rijden moet ge ne Sportster Roadster testen. Den ene Sportster is namelijk den andere niet, en dit specifieke exemplaar heeft een sportief vorkske, een ietwat sportievere zithouding maar vooral een blokske dat iets kittiger genokkenas-t staat dan de touring of custom modellekes. En vooral : grondspeling !

Stage 1 eronder (halfopen uitlaatje, ander luchtfilterke, emissiegaten eruit mappen) en 't is zelfs helemaal plezant. Spartaans maar plezant. Spijtig genoeg zijn ze dit jaar uit het gamma gegaan...
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Raketman wrote: 20 May 2021 23:44 Het is misschien niet te begrijpen, maar toch : als ge nekeer plezant met nen HD wilt rijden moet ge ne Sportster Roadster testen. Den ene Sportster is namelijk den andere niet, en dit specifieke exemplaar heeft een sportief vorkske, een ietwat sportievere zithouding maar vooral een blokske dat iets kittiger genokkenas-t staat dan de touring of custom modellekes. En vooral : grondspeling !

Stage 1 eronder (halfopen uitlaatje, ander luchtfilterke, emissiegaten eruit mappen) en 't is zelfs helemaal plezant. Spartaans maar plezant. Spijtig genoeg zijn ze dit jaar uit het gamma gegaan...
Ja, en hetgeen ervoor in de plaats gekomen is als "niet-zo-Harlie-als-alle-andere-Harlies" is er helaas niet mee te vergelijken ... ;)
https://www.harley-davidson.com/be/nl/m ... -1250.html

Hebben we het hier allis over dat apparaat gehad :?: :dontknow: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Mijn enigste ervaring met een H-D was die die ik had overgekocht van mijn schoonbroer: een Electra Glide van '68 (ex-gendarmerie, want die kwam van Marc-van-Ninove).

Nooit ingeschreven maar wel de plak van mijn 500 GTL opgevezen en enkele keren een toerke ermee gedaan.

Het plezantste eraan was gebruik te maken van het koppel 8-)

Voor de rest niet mijn ding ...

Locked