Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 04 Sep 2017 15:29

Wie wilt, kan in deze topic zijn eigen verslagje schrijven van een testritje dat hij of zij gedaan heeft. Of je nu gewoon even met de motor van een vriend gewisseld hebt, of aan het testrijden bent omdat je een andere motor zoekt, smijt gewoon hier even je ervaringen online !

User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 04 Sep 2017 15:45

Eh bien, ik zal de kop zelf maar afschieten. Dit weekend heb ik toch wel dikke tien minuten gereden met een Ducati ST3 ! Iemand in de buurt heeft die te koop, en omdat ik toch nog plaats heb in mijn motokot, dacht ik, "waarom niet?".

Image

Eerste indruk : deze moto is een pak groter dan zo'n ouwe 900SS van 1995!

Tweede indruk, bij het starten : amai mijn oren ! De uitlaatdempers zijn open buizen, en er is geen mogelijkheid om db-killers te monteren. Alleen al om deze reden beslis ik om deze machine niet te kopen.

Derde indruk, bij het rijden: perfecte zitpositie (voor mijn 1m75). En wat een zalig motorblok. Lekker lui donder je gezapig vooruit, en merk je terloops dat je 120 doet op een klein wegje met slecht wegdek. :| Kortom, het motorblok is soepel, en de vering is een pak soepeler dan ik verwacht had. Het valt meteen op dat ik veel minder putten en bulten voel dan met mjin kleine F800ST.

Remmen: ojee, met die voorrem is er toch precies wel iets aan de hand. Misschien moeten de schijven ontvet worden, maar deze remmetjes zijn helemaal niet bijterig ! Misschien dat die lekkende voorpoot rechts er voor iets tussen zit.

Sturen: hm, hier weet ik niet wat ik moet zeggen. In bepaalde bochten, vanaf een bepaalde hellling had ik enkele keren het gevoel alsof de moto recht de grond in wou vallen. Heel griezelig gevoel. Toen ik al rijdend naar de voorband keek, bleek die ook heel erg versleten te zijn. De ronde band was effenaf "puntig" gesleten, dus heel weinig profiel op de flanken, maar dan wel meer in 't midden en op de uitersten van de wangen. Dus misschien zou ie met een goeie band veel minder naar binnen vallen. Alleszins helemaal niet vertrouwen wekkend.

Zo, meer was het ook niet. Ik kan nog meegeven dat pas de laatste ST's voorzien zijn van een koplamp met veel lichtopbrengst. Ook de kuip van deze recentere modellen (vanaf 2003) is wat ruimer zodat je beter beschermd zit tegen de elementen. En de "s"-sen, hebben de superieure öhlins-vering, dus de ST4s, de ST3s... En oja, ze kosten heel erg weinig tegenwoordig. Bij Ducati Herzele bvb betaal je 2500 euro voor een kofferloze ST2 en zelfs met een jaar garantie erbij! Een recente ST4s daarentegen met bijhorende Ducati-koffers kent daarentegen een (privé) vraagprijs van 4000-5000 euro. Die laatste is dan wel superieur qua vering, remmen, motorblok, lichtopbrengst, weerbescherming en heeft dus koffers, wat voor een toermachine wel handig kan zijn.

User avatar
Koeno
Posts: 1297
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno » 04 Sep 2017 16:19

Ik zal met mijn beperkte kennis eens mijn laatste 2 ritjes omschrijven:

VTR 1000 F
Image

Nota van de redactie:
Deze motor had aangepaste vering, open leovinci uitlaten, k&n luchtfilter, afgestelde carburator en volledig andere plastiek achteraan (monozit) en geen achteruitkijkspiegels.

Motorisch:
Standaard 103pk / 88nm voor een motor van 210 kg.

Onder de 3000 toeren is het eigenlijk niet aangenaam vertoeven,
veel spelen met de ontkoppeling om het beetje acceptabel te houden van bokken...
tussen 4-5000toeren zit duidelijk een sweet spot als het wat trager mag gaan...
vanaf 6000toeren begint de speeltijd....
Tijdens het testrijden heb ik nooit echt doorgetrokken, 't is uiteindelijk je eigen motor niet.
maar tot 180-190 is dat ding Stabiel, met hoofdletter S.

Remmerij:
Vond ik eerder zwakjes dan sterk, achteraan vond ik er weinig gevoel in zitten...

Zitpositie:
De clipons zitten onder een rare hoek, en zijn vreselijk smal.
De kniehoek is voor mij te scherp, al kon ik er wel een uurtje op bollen zonder last te hebben.
Door de vering is de hele boel nog al strak, superstrak waardoor elke hobbel een aanslag op je knieën en polsen is.
Volgens sommige is de zitpositie helemaal nog niet extreem, voor mij was het meer dan extreem...
Terug leren om de rug op te spannen om zo armen en polsen te ontlasten...

Sturen:
Alweer Strak, met een hoofdletter S, niet echt in bocht gebied gaan testen maar het geheel klopte compleet...
Komende van de varadero was de eerste afslag wel even wennen, bochten nemen met clipons terwijl die eerste kilometers je volledige gewicht nog op je polsen steunt...

Al bij al mij wel geweldig geamuseerd... Enkel rijden op een rijstraceraket zonder spiegels vond ik levensgevaarlijk....

De 2de testrit was iets relaxter:
Harley Davidson XL883N Sportster Iron
Image

Nota van de redactie:
Deze motor had open (kachel)pijpen


Ik denk ergens 50pk en 70nm
Komend van een VTR naar deze is dit eigenlijk eerder een traktor dan een motor.
Alles is veel relaxter, de zitpositie is sofa achter, breed stuur, voetjes naar voor laten rusten, zadel dat je toelaat beetje door te zakken...
Maar in slaap vallen zal je niet lukken, de open pijpen geven zo'n lawaai dat je na 20km autosnelweg gewoon met pijn aan je oren afstapt...

Met veel plezier doe ik nog eens een testrit, maar dan met stille uitlaten...
het rijden, remmen, sturen, is niet te vergelijken met een andere motor dat ik al gereden heb...
't nodigt niet uit om gas te geven, maar wel om rustig genietend van het landschap te cruisen...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Gunter
Posts: 179
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Gunter » 04 Sep 2017 18:31

Met die Harley heb ik een tijdje geleden ook eens gereden, volledig in standaard versie, die antennes dat daar opstaan daar kan je geen bocht mee nemen, zo weinig grondspeling. Rustig cruisen is idd de boodschap.

User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 04 Sep 2017 20:04

Koeno wrote:
04 Sep 2017 16:19
VTR: Volgens sommige is de zitpositie helemaal nog niet extreem, voor mij was het meer dan extreem...
Als je een horizontale lijn trekt gelijk met de bovenkant van het zadel (het laagste punt ervan), dan zie je duidelijk dat het stuur daar een pak boven zit. Vandaar: "nog niet extreem".
Neem een Panigale, of een andere en modernere racer (de vtr is immers al vrij oud) en je zal zien dat zadel en stuurhelften op gelijke hoogten zijn. Een ramp voor kleine-brilletjes-dragers want die zitten geheid boven dat brilletje te staren. (been there, done that)
Image

diskeletlietje
Posts: 322
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by diskeletlietje » 04 Sep 2017 22:16

Je kan daar gewoonweg niets mee doen op de moderne openbare weg (zoek een 400 2tackt woon werkertje :whip: )

User avatar
Koeno
Posts: 1297
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno » 05 Sep 2017 08:06

Muug wrote:
04 Sep 2017 20:04
Als je een horizontale lijn trekt gelijk met de bovenkant van het zadel (het laagste punt ervan), dan zie je duidelijk dat het stuur daar een pak boven zit. Vandaar: "nog niet extreem".
Neem een Panigale, of een andere en modernere racer (de vtr is immers al vrij oud) en je zal zien dat zadel en stuurhelften op gelijke hoogten zijn.
Als je het vergelijkt heb je natuurlijk 100% gelijk.
Ik bedoelde eerdere: extreem naar mijn referentie-motoren (CB 750, VFR 800, Varadero, CBR 125).

Mah, geef mij de winnende lotto cijfers en een grote garage en hij zal er toch ook in aanwezig zijn :D :dontknow:
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

petervdc
Posts: 3032
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by petervdc » 05 Sep 2017 14:06

Eerste testrit met de 990 (met Lietje trouwens)... bwoh beetje meer power dan mijn Yam TDM 900.

Eerste deftige rit thuis met die 990, bwurk, khad hem ter plaatse in het kanaal gereden. Fking bruut en onhandelbaar.
Na een paar aanpassingen (tandwiel, gashendel) was t iets beter, maar heeft toch een eindje geduurd vooraleer het een vriendje werd.
Uiteindelijk heb ik 2 990's gehad in 6 jaar, en nu de 1190.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 05 Sep 2017 14:30

petervdc wrote:
05 Sep 2017 14:06
Eerste testrit met de 990 (met Lietje trouwens)... bwoh beetje meer power dan mijn Yam TDM 900.

Eerste deftige rit thuis met die 990, bwurk, khad hem ter plaatse in het kanaal gereden. Fking bruut en onhandelbaar.
Na een paar aanpassingen (tandwiel, gashendel) was t iets beter, maar heeft toch een eindje geduurd vooraleer het een vriendje werd.
Uiteindelijk heb ik 2 990's gehad in 6 jaar, en nu de 1190.
allez, dan moogt ge uzelven officieel KTM-zot noemen ! :grin:

petervdc
Posts: 3032
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by petervdc » 05 Sep 2017 14:46

Muug wrote:
05 Sep 2017 14:30
allez, dan moogt ge uzelven officieel KTM-zot noemen ! :grin:
Ja, heb ik oa ook aan jou te danken... iedereen deed zo lyrisch over de ktm's...
:ricky:
Keep going

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest