Vandaag nog eens een Yamaha MT-07 2018 onder mijn kont geschoven. Ik had graag 6 nieuwe stuks besteld maar helaas slechts 3 exemplaren gekregen. Eentje daarvan heeft nu 1670 km op de teller en ik heb 'm dan maar binnen gedaan voor 'n drive-in onderhoudje.
En dus even langer aan de tand gevoeld.
Ziet er aardig uit zo'n MT-07. Staande 2 cylinder, niet direct mij ding maar toch...
Zit goed, breed stuur, bijna alles op z' n plaats. Bijna alles want een paar afwijkende schakelaars aan boord. De startknop en nood schakelaar zijn vervangen door 1 schakelaar. Best handig, kan je nooit vergeten dat de noodschakelaar aan staat. De knop naar boven duwen is noodschakelaar, naar beneden is starten. De drukknop voor de claxon staat dan weer veel te kort bij de pinkerschakelaar. Dus de pinkers afzetten geeft veel kans op geclaxonneer, zeker met dikke winterhandschoenen aan. Prima display, alles duidelijk leesbaar, ook in zonlicht. Contactslot staat te ver achter de tellerpartij, dus niet zo goed bereikbaar. Jammer. Remhendel instelbaar, koppelingshendel niet. Alles netjes afgewerkt.
55kw en 69Nm zij niet echt vepletterende cijfers maar hé wat een leuke staande twin die goed op pakt, leuke gedempte roffel. Gaat mooi lineair in toeren, nergens een dipje, best veel koppel onderin. Voet aan als een V-twin (SV650) Schakelt boterzacht door de versnellingen heen. Gaat er aardig vandoor.
Strak afgeveerd, vooraan niks instelbaar, achteraan voorspanning en ook de ingaande demping denk ik. Nog niet aan geprutst, is ook niet nodig denk ik. Geeft veel vertrouwen, ook in het betere gooi en smijtwerk. De voetsteunen hebben lange antennes en die raken nogal snel de grond.
Maar bij omvallen breken die wel snel af, dus dat probleem lost zichzelf op. De Topblock rijschool valbeugelset doet z'n werk efficiënt. Maar net niet efficiënt genoeg om de korte uitlaat te beschermen bij omvallen...
De remmen doen het goed, perfect doseerbaar, genoeg bijtkracht. Ik denk dat het dezelfde remmen zijn als op de eerste generatie R1. En die remmen hadden toen een aardige reputatie. ABS komt niet te snel tussen, bij tussenkomst wel duidelijk voelbaar.
Klein tankje van 14 liter, plastieken schaal rondom, dus een tanktas met magneten is onbruikbaar. Verder is er geen bagageruimte, onder het afneembare duozadeltje is er amper plaats om papieren weg te bergen, laat staan een slot of een bandenreparatiekitje.
Alles bijeen toch veel leuke speelmoto voor +-7000 euro. Wat ook ongeveer de nieuwprijs was van mijn eerste moto uit 1995. Een overwoestbare NTV650, ergens 47kw, in gedachten 250kg, enkele schijf en geen abs. Dus echt veel duurder zijn die motokes niet geworden, integendeel.
PLUS:
gewicht +-185kg
stuurgedrag
zithouding
ophanging
remmen
prijs
MINDER:
opbergmogelijkheden
plaats claxon
plaats contactslot
slanke kont niet proper te houden
grondspeling bij euhh... vlotter gebruik
Ik besluit dit als zijnde toch veel leuke moto voor weinig geld. Ideaal om het vak te leren, zal denk ik niet snel vervelen, rijdt en klinkt leuker dan een Z650.
