Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Vorig jaar heb ik mijn 2012 tiger 800 omgeruild voor een 2018 XRT. De XRT is een fijne motor, en ik heb nu zowat alle opties die je op een tiger kan krijgen. Alleen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de vering van mijn 2012 beter was dan die van mijn nieuwe ... is eigenlijk raar, want de vering was een veel genoemd punt van kritiek op de oudere tigers. Ik vermoed dat mijn vorige tiger eigenlijk een geupgrade vering had. De vorige was echt beter in staat om oneffenheden weg te filteren en gaf gewoon meer vertrouwen in de bochten. Ik geniet eigenlijk minder van het rijden.
Als er iemand een adres weet van een veringspecialist waar ik eens kan langs gaan ... (liefst iemand die me niet direct een volledig nieuwe ohlins set probeert aan te smeren)
Dan maar eens wat beginnen rondkijken ...
Net dus met een ktm gaan rijden. Een pak minder opties dan op mijn huidige tiger. In perfecte staat is hij ook niet (schade aan zadel, scheur in windscherm, ...). Ik zou hem kunnen omwisselen, maar op financieel vlak is het geen geweldige deal. Wel meer rijplezier: ik heb nog nooit eerder een v-twin gehad, maar ik hou wel van dat motorkarakter. In street modus heeft hij een pak meer "poeier" dan de tiger, in "sport" modus is het hek helemaal van de dam (waarom ze ook een 1190 en een 1290 maken snap ik niet) Vering is duidelijk beter dan wat er op de tiger zit. Ik had ook schrik dat hij een pak hoger ging zijn, maar dat valt mee: ik kan nog altijd vrij gemakkelijk met mijn voeten aan de grond.
Pieker pieker ...
Als er iemand een adres weet van een veringspecialist waar ik eens kan langs gaan ... (liefst iemand die me niet direct een volledig nieuwe ohlins set probeert aan te smeren)
Dan maar eens wat beginnen rondkijken ...
Net dus met een ktm gaan rijden. Een pak minder opties dan op mijn huidige tiger. In perfecte staat is hij ook niet (schade aan zadel, scheur in windscherm, ...). Ik zou hem kunnen omwisselen, maar op financieel vlak is het geen geweldige deal. Wel meer rijplezier: ik heb nog nooit eerder een v-twin gehad, maar ik hou wel van dat motorkarakter. In street modus heeft hij een pak meer "poeier" dan de tiger, in "sport" modus is het hek helemaal van de dam (waarom ze ook een 1190 en een 1290 maken snap ik niet) Vering is duidelijk beter dan wat er op de tiger zit. Ik had ook schrik dat hij een pak hoger ging zijn, maar dat valt mee: ik kan nog altijd vrij gemakkelijk met mijn voeten aan de grond.
Pieker pieker ...
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
De vering van de 800 is inderdaad een gekend zwak punt. Toch zeker voor de 'roadie'/XR. De XC variant is naar het schijnt beter.
Ik heb mijn 800 'Roadie' in St. Truiden laten aanpakken:
https://huisthijs.be/dienst/veringen/
Voor- en achterkant voorzien van een 'Wilbers behandeling. Moto was nadien bijna onherkenbaar, zowel wat comfort als sturen betreft. Mocht ik nu een 800 kopen, 'k reed er recht van de dealer mee naar St. Truiden.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Davy woont nogal ver van Sint-Truien denk ik.
Wilbers veringen/schokbrekers kan je in principe bij elke dealer kopen en laten monteren.
Wilbers veringen/schokbrekers kan je in principe bij elke dealer kopen en laten monteren.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Dat zal wel, maar bij de Patrick zijn ze iets minder prijzig vermoed ik ... en hij is vree specialist in de materie.
Die van Gertruud gaan volgende week ook richting St Truien voor een revisie na 80.000kms
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ik ben zot aan het worden. Misschien waait de bui wel over.
Over 2 weken wil ik een testrit maken met de 790 Adventure met de opendeurdagen in Tielt-Winge
Over 2 weken wil ik een testrit maken met de 790 Adventure met de opendeurdagen in Tielt-Winge
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Vroegdementie?
2de midlifecrisis?
kadobon
Afin, geniet er maar van! KTM kennende zal het wel een toffe moto zijn, gelijk hoe 'm er uit ziet.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Frans ... ge zijt zot aant worden ........ Desgevallend willen we ne fotto aan de roesttrap op de Vlooyberg
Maar heel eerlijk : als er ene met cardan bestond, stond er denk ik hier zo goed als zeker ook een exemplaar uit Mattighofener op den hof ...........................................
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Cardan? Wat is daar speciaal aan
Als ge daar nu op zo ne KTM ne moderne volautomatische scottoiler aan hangt met twee injectoren, met een groot reservoir achter uw nummerplaat, dan moet ge daar nooit naar kijken en uw ketting gaat 40.000km mee. Wat wilt ge nog meer?
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ewel, een cardan tiens ... kijken niet nee, maar aanspannen, kuisen en vervangen : niemeer aan mij besteed
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
amai het kuisen, vervangen en smeren kan mij ni schelen...
Maar op de varadero en CB heb ik echt gigantisch veel moeite gehad om dat spannen deftig te doen...
op dat vlak ben ik best fan van de cardan.
Koen... De Fan Van De Cardan Man.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Mijn kettingen gaan gemiddeld zelden langer dan 15.000 km mee, nu heb ik bij de laatste kettingwissel een scottoiler gemonteerd (ja, ja helemaal zelf gedaan ) en inmiddels ben ik 10.000 km verder en die ketting ziet er een stuk minder versleten uit en ik heb ze ook nog niet moeten aanspannen maar 'k weet niet of dat laatste aan de scottoiler ligt of aan mijn met de jaren braver geworden rechterpols.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Bij Motocare was het dit weekend opendeur, met testritten met KTMs en Husqvarna's. Om het uur kon je met een testmoto achter een voorrijder een parcours van 30 minuten rijden. Er waren geen voorinschrijvingen, dus gewoon aankomen en zien of er een motor beschikbaar was. Ik kwam om 13u20 daar aan, en voor de rit van 13u30 waren er nog 2 motoren beschikbaar. En 1 daarvan was de 790 Adventure, die ik wilde rijden. Over geluk gesproken .
Voor de zitpositie had ik wat schrik, want ik las dat vele testrijders die nogal krap vonden, maar in vergelijking met mijn RT is de beenhoek zelfs ruimer. Het zadel is wel hoger, maar ik kon toch mijn been er redelijk vlot over zwaaien. Duidelijk lager dan mijn 1190 indertijd, en ook duidelijk lager dan de 790 Adventure R, die veel meer gericht is op off road.
Nog een eigenschap van het zadel: hard ! Net een plank. Er kan later wel een comfortzadel besteld worden. Maar misschien is zulk een hard zadel wel beter op lange afstanden? Bij de 1190 werd die hardheid volledig gecompenseerd door een superieure vering. Bij de 790 ben ik niet zo overtuigd. De vering van het R-model zou wel veel beter zijn. Langere veerwegen, volledig instelbaar. Bij de gewone Adventure is enkel de veervoorspanning achteraan instelbaar.
Op de snelweg biedt het windscherm natuurlijk niet dezelfde protectie als de caravanruit van mijn RT. Het scherm kan in 2 posities gezet worden, maar daarvoor heb je een schroevendraaier nodig.
Het dashboard is een modern TFT-scherm. Een juweeltje, perfect afleesbaar. Zeker in vergelijking met dat van mijn 2010 RT. Met een intuïtief goed aanvoelende bediening van de instellingen. Schakelen is net zoals ik gewend was van de 1190. Je moet maar even denken dat je wil schakelen, en het is al gebeurd. Bij het remmen moest ik weer even wennen aan het duik-effect van de voorvering. Bij een RT merk je daar niets van. Of de remmen erg krachtig zijn heb ik niet kunnen testen. Je kan in een groep met allemaal motorrijders op een motor die ze niet gewend zijn, moeilijk plots de remmen toeknijpen. Per slot van rekening teken je een papier dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade...
Al bij al lijkt me de kans groot dat dit ooit de vervanger van mijn RT zal worden. Krachtig, wendbaar, licht. Veel fun en toch reiscapaciteiten (kofferset, cruise control, handvatverwarming en een middenbok moeten dan wel bijbesteld worden). Voor mij spijtig dat het een ketting is ipv een cardan. Minder opbergmogelijkheden, minder windprotectie zijn ook minpunten. Maar de ideale motorfiets bestaat toch niet...
Het ritje met de KTM toverde een brede smile op mijn gezicht. De motor levert 95 PK, iets minder dan mijn mijn RT, maar hij leek veel krachtiger. De motor levert zijn vermogen heel vloeiend af. Het gashendel is vlot te bedienen. Je kan rustig het gas open draaien, maar ook met een ruk en dan vliegt hij vooruit. Met zijn gewicht van rond de 200 kilo, en met de benzinetanks op de plaats waar bij de BMW-boxer de cilinders hangen, gooi je het ding van rechts naar links alsof het een fiets is. Van links naar rechts ook, trouwens. En dat ondanks een voorwiel van 21 inch.Voor de zitpositie had ik wat schrik, want ik las dat vele testrijders die nogal krap vonden, maar in vergelijking met mijn RT is de beenhoek zelfs ruimer. Het zadel is wel hoger, maar ik kon toch mijn been er redelijk vlot over zwaaien. Duidelijk lager dan mijn 1190 indertijd, en ook duidelijk lager dan de 790 Adventure R, die veel meer gericht is op off road.
Nog een eigenschap van het zadel: hard ! Net een plank. Er kan later wel een comfortzadel besteld worden. Maar misschien is zulk een hard zadel wel beter op lange afstanden? Bij de 1190 werd die hardheid volledig gecompenseerd door een superieure vering. Bij de 790 ben ik niet zo overtuigd. De vering van het R-model zou wel veel beter zijn. Langere veerwegen, volledig instelbaar. Bij de gewone Adventure is enkel de veervoorspanning achteraan instelbaar.
Op de snelweg biedt het windscherm natuurlijk niet dezelfde protectie als de caravanruit van mijn RT. Het scherm kan in 2 posities gezet worden, maar daarvoor heb je een schroevendraaier nodig.
Het dashboard is een modern TFT-scherm. Een juweeltje, perfect afleesbaar. Zeker in vergelijking met dat van mijn 2010 RT. Met een intuïtief goed aanvoelende bediening van de instellingen. Schakelen is net zoals ik gewend was van de 1190. Je moet maar even denken dat je wil schakelen, en het is al gebeurd. Bij het remmen moest ik weer even wennen aan het duik-effect van de voorvering. Bij een RT merk je daar niets van. Of de remmen erg krachtig zijn heb ik niet kunnen testen. Je kan in een groep met allemaal motorrijders op een motor die ze niet gewend zijn, moeilijk plots de remmen toeknijpen. Per slot van rekening teken je een papier dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade...
Al bij al lijkt me de kans groot dat dit ooit de vervanger van mijn RT zal worden. Krachtig, wendbaar, licht. Veel fun en toch reiscapaciteiten (kofferset, cruise control, handvatverwarming en een middenbok moeten dan wel bijbesteld worden). Voor mij spijtig dat het een ketting is ipv een cardan. Minder opbergmogelijkheden, minder windprotectie zijn ook minpunten. Maar de ideale motorfiets bestaat toch niet...
- Attachments
-
- 790 ADV 03.jpg
- (434.72 KiB) Downloaded 354 times
Last edited by F M on 15 Apr 2019 08:51, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
en nu de moto guzzi v85tt ne keer gaan testrijden (das wel met ne cardan) en hier uw bevindingen neerpennen aub ?
sig nature
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Die Guzzi ? 30 kg zwaarder, 15 PK minder, ook wat Nms minder, lelijk...
En vind me eens een dealer in de buurt van het Leuvense? Zoek vooral op de Belgische site van Moto Guzzi, dan mag je een aantal Nederlndse provincies aanduiden om uit te kiezen.
En vind me eens een dealer in de buurt van het Leuvense? Zoek vooral op de Belgische site van Moto Guzzi, dan mag je een aantal Nederlndse provincies aanduiden om uit te kiezen.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ik was daar Zaterdag namiddag aanwezig.
Maar dan om de KTM Hooligans te begeleiden
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ha, ik heb nog getwijfeld of ik niet de zaterdag zou gaan.
I am confused. Oh no, maybe not!
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Tja, je neemt me de woorden uit de mond. De enige reden waarom ik de Guzzi v85tt zou kopen is zijn bloedmooie uiterlijk. En die KTM spant de kroon in de lijst van lelijke motos die KTM de laatste jaren op de markt heeft gebracht, maar ja zoals het oude Chinese spreekwoord zegt: '你不能爭論味道和顏色'
Me gusta la moto, me gustas tu.