Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

Testrit op een Victoria KR20 '37. Een week geleden. Dat hij goed en direct start wist ik al. Maar met deze temperaturen kom je voor andere verrassingen te staan : doordat hij nu niet goed opwarmt staat hij meteen ook veel en veel te rijk, dus hij verzuipt bij meer dan 50% volgas. Beetje zoals de dochter hare Zundapp. Plus veel minder zuurstof in het mengsel...allez desondanks dat valt er nog steeds mee te rijden. 'k Ga hem er niet speciaal opnieuw voor afstellen, anders mag dat binnen een paar weken opnieuw.

Om te beginnen moest ik 3 keer terugkeren na 500m, wegens een bliksemsnel verlopende koppelingsspeling. Alles moest zich duidelijk nog volledig zetten, maar na de 3de keer afregelen bleef die alvast stabiel. De 2de versnelling werkt de helft van de tijd niet (waarschijnlijk ken ik de boite nog niet goed genoeg) maar van 1 naar 3 is ook geen probleem. Wegligging is onbestaand, maar verongelukken gaat ge er niet mee doen als ge wat deftig anticipeert. Ik denk dat er veilig 50-60 km/h mee te rijden valt, maar da's een schatting wegens geen kilometerteller. Mede door de krukasspeling davert hij gelijk een volwassen drilboor. Wat er meteen ook in resulteerde dat ik een eindje voor thuiskomst in eerste op het fietspad ben gaan rijden omdat ik ongeveer 50% van alle bouten en moeren kwijtgespeeld bleek te zijn :? :mrgreen: . Spatborden lagen bijna op de grond, claxon lag bovenop het blok, stuur los, etc etc. De originele Ribe-bouten hangen nog allemaal op hun plaats.

Mijn vermoeden wordt dus een beetje bevestigd : niet geschikt voor langere ritjes, maar vooral om mee te nemen naar meetings en daar rustig te genieten van het gezelschap van zijn tijdsgenoten. Desbetreffend kunnen we bij wijze van demo wel eens lokaal heen en weer rijden...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Raketman wrote: 01 Mar 2018 17:49 Desbetreffend kunnen we bij wijze van demo wel eens lokaal heen en weer rijden...
Nog net op tijd om u in te schrijven! :mrgreen:

Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

Ik word dus bestookt met aanvragen om met de KR mee te rijden hé...Maar als ik na 50km al de bezemwagen in moet ga'k er niet veel aan hebben vrees ik. Eerst een ander onderblok scoren, ergens, ooit...
Nil volentibus arduum

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by diskeletlietje »

de de laatste keer stond dat oudje stil startte direct (2 pogingen directer kan niet ) ,
en lawaai maken dat ze doet , plots staan we te roep-conversatie-en , en andere mensen gaan spontaan achter het hoekje verder kletsen .
10 minuutjes warm draaien en eens in toeren proberen gaan en er valt een boutje 8-)

en jij durft daar nog 3 keer 500 meter mee rijden :pillepalle: :grin:

al een plaatsje in de living gevonden ?

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

kemmer ook een paar getest... allez, ene getest en ene gekocht...

januari...
tiens, 't is salon...
nekeer bij de lokale Onda dealer binnenwippen
of ik een beetje inlichtingen kan krijgen over de nieuwe ATµdie verjaardagsuitvoering met grotere tank, valbeugels en verwarmde handvaten...
dat kon...
maarreuh... niet leverbaar voor einde maart
also sprach den dealer
en ik mocht direct ne standaard AT uit de showroom testen...
ajommoja, ikkem mijn gerief ni mee...
die mens neemt mij mee naar achter, laat mij een paar helmen passen en geeft mij een vest en een paar handschoenen :thumbsup:

enwijleweg...

oftochni... huuuulp... het schakelpedaalke is eraf gevallen :shock:
abbanee meneer
daddis nen ottomatik :roll:

ajommoja...

ikke weg
boven links nen hendel die ver weg staat, beneden links een schakelpedaalke dat helemaal weg is en rechts beneden die ottomatikke bwat die gedoeme te ver uitsteekt als ge gene 39 filette van voet hebt :lipsrsealed2:
duidelijk kleine japanse testpiloten met dito kleine voetekes :(

conclusie...
koppel en power zitten goed
meermoetanisijn (tot ge thuis terug uwe 1190R pakt)
maar dienen ottomatik...
da spel weet begot ni dat het voor nen bocht moet terugschakelen... zevenentwaalftig motorremmodi op of af...
das niet motorrijden...
als ik ne scooter moet hebben zal ik wel ne scooter kopen
kan een prachtooplossing zijn voor iemand die problemen heeft met schakelen en (ont)koppelen na bvb een ongeval of ziekte... aar zolang ik zelf kan schakelen mogen ze dienen brol houden

ikke dus terug
als ik dees week ene bestel, eind maart?
ja meneer, eind maart... maarreuh die die ik in bestelling heb is nen ottomatik... :|

als ik vraag of dat veranderd kan worden is het antwoord negatief
dus niet
jammer
of net niet...

naar huis, nog is tot bij Warrant met de KTM en da's toch anders... the ride is more involving...

1190R verkocht...

Onda was de enige die mij misschien had kunnen bekoren... niet dus
dan maar een 1090R besteld
ei zo na identiek aan de 1190R
25 pk minder
(nog) betere vering
zou dus moeten meevallen, na 3 950s met ocharme 98 paardekes...

en toch... is die 1090R niet wat ik dacht
rijdt goed
rijdt beter dan den Onda
heeft versnellingen enzo... pesies echt...
maar als je hem vergelijkt met de 1190R...
mis ik iets...
dat koppel bij lage toeren is er niet...
lijkt wel een 1190 die continu in regenmodus staat
let wel, ik heb de indruk dat ik er sneller mee onderweg ben dan met de 1190 maar ik mis dat koppel
dus gaat hij de deur weer uit

't leven is te kort om ne moto te houden waar ge niet echt zot graag mee rijdt.... :thumbsup:
:? KMK :roll:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TRooPER »

@ tspook:
zelf een getest en goedgekeurd pakketje samen stellen? :
https://www.2dehands.be/motoren/motoren ... 17760.html

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=8342

:peepwall:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

't spook wrote: 03 Apr 2018 23:25 't leven is te kort om ne moto te houden waar ge niet echt zot graag mee rijdt.... :thumbsup:
:stupid:

1290 misschien :whistling: :peepwall: :mrgreen:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

nen 1290 :?:

mmmm :whistling:

heb ik mee gereden, valt goe mee behalve de prijs
en ik heb efkes andere zorgen dus 1090R verkopen en leren leven zonder moto :lipsrsealed2:
:? KMK :roll:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

De über optimistische marketing strategie van KTM kan nog in je voordeel spelen. De gewone 1090 en de R hebben ze de laatste maanden ook langs je oren naar buiten gesmeten wegens teveel in stock en moet ook allemaal weg. Ne nieuwe gewone 1090 voor 10950€ en de R 1000 erbij. Niet al te zot voor zo’ne moto maar als je de 1190 gehad hebt.....
Heb op t punt gestaan om de gewone 1090versie te kopen. Nu hebben ze toch aardig wat versies van de 1290, hoeveel zijn t er? 3? Als ze met hetzelfde optimisme voorraad inslaan is het in het najaar weer vandatte.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

Ik ben toch content met mijnen Onda. 't Is nog nen 2017, met tractiecontrole in drie standen + afzetbaar, een kabelkoppeling en kabelgas 8-) . En sedert de Scorpion AT's erop liggen (gelijk de KTM) is't helemaal ok :mrgreen: .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Raketman wrote: 05 Apr 2018 23:47 Ik ben toch content met mijnen Onda.
Blijft toch duur speelgoed :( Enkel te verantwoorden als ge dat ergens in kosten kunt inbrengen. ;)
De "economie" zou verschieten hoe weinig nieuwe voertuigen er maar verkocht zouden worden mochten die niet meer mogen worden ingebracht. :|

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Muug wrote: 06 Apr 2018 11:55
Raketman wrote: 05 Apr 2018 23:47 Ik ben toch content met mijnen Onda.
Blijft toch duur speelgoed :( Enkel te verantwoorden als ge dat ergens in kosten kunt inbrengen. ;)
De "economie" zou verschieten hoe weinig nieuwe voertuigen er maar verkocht zouden worden mochten die niet meer mogen worden ingebracht. :|
Die Honda zal niet duurder zijn dan iets anders in die categorie zeker? En duur is relatief, want voor iedereen verschillend.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Stefke wrote: 06 Apr 2018 13:22 Die Honda zal niet duurder zijn dan iets anders in die categorie zeker? En duur is relatief, want voor iedereen verschillend.
Tuurlijk, ik spreek ook enkel voor mezelf. ;)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

Muug wrote: 06 Apr 2018 11:55
Raketman wrote: 05 Apr 2018 23:47 Ik ben toch content met mijnen Onda.
Blijft toch duur speelgoed :(
De prijs van de nieuwe tiger 800 al gezien? De AT is een koopje.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Motorrijden blijft eigenlijk spelen met speelgoed. En vanuit dat standpunt wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk spelen, niet zo duur mogelijk :| Is een beetje een raar trekje van me: met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk speelgoed hebben. :mrgreen:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Muug wrote: 06 Apr 2018 16:18 Motorrijden blijft eigenlijk spelen met speelgoed. En vanuit dat standpunt wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk spelen, niet zo duur mogelijk :| Is een beetje een raar trekje van me: met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk speelgoed hebben. :mrgreen:
Willen we als normale sterveling allemaal die ene koop niet kunnen doen. De hoeveelheid euro’s dat we er tegen aan smijten......iedereen moet zijn eigen rekening maar maken toch.

In ieder geval, hier wreed content met den bokser :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Vandaag nog eens een Yamaha MT-07 2018 onder mijn kont geschoven. Ik had graag 6 nieuwe stuks besteld maar helaas slechts 3 exemplaren gekregen. Eentje daarvan heeft nu 1670 km op de teller en ik heb 'm dan maar binnen gedaan voor 'n drive-in onderhoudje.

En dus even langer aan de tand gevoeld.

Ziet er aardig uit zo'n MT-07. Staande 2 cylinder, niet direct mij ding maar toch...
Zit goed, breed stuur, bijna alles op z' n plaats. Bijna alles want een paar afwijkende schakelaars aan boord. De startknop en nood schakelaar zijn vervangen door 1 schakelaar. Best handig, kan je nooit vergeten dat de noodschakelaar aan staat. De knop naar boven duwen is noodschakelaar, naar beneden is starten. De drukknop voor de claxon staat dan weer veel te kort bij de pinkerschakelaar. Dus de pinkers afzetten geeft veel kans op geclaxonneer, zeker met dikke winterhandschoenen aan. Prima display, alles duidelijk leesbaar, ook in zonlicht. Contactslot staat te ver achter de tellerpartij, dus niet zo goed bereikbaar. Jammer. Remhendel instelbaar, koppelingshendel niet. Alles netjes afgewerkt.

55kw en 69Nm zij niet echt vepletterende cijfers maar hé wat een leuke staande twin die goed op pakt, leuke gedempte roffel. Gaat mooi lineair in toeren, nergens een dipje, best veel koppel onderin. Voet aan als een V-twin (SV650) Schakelt boterzacht door de versnellingen heen. Gaat er aardig vandoor.
Strak afgeveerd, vooraan niks instelbaar, achteraan voorspanning en ook de ingaande demping denk ik. Nog niet aan geprutst, is ook niet nodig denk ik. Geeft veel vertrouwen, ook in het betere gooi en smijtwerk. De voetsteunen hebben lange antennes en die raken nogal snel de grond.
Maar bij omvallen breken die wel snel af, dus dat probleem lost zichzelf op. De Topblock rijschool valbeugelset doet z'n werk efficiënt. Maar net niet efficiënt genoeg om de korte uitlaat te beschermen bij omvallen... :roll:

De remmen doen het goed, perfect doseerbaar, genoeg bijtkracht. Ik denk dat het dezelfde remmen zijn als op de eerste generatie R1. En die remmen hadden toen een aardige reputatie. ABS komt niet te snel tussen, bij tussenkomst wel duidelijk voelbaar.

Klein tankje van 14 liter, plastieken schaal rondom, dus een tanktas met magneten is onbruikbaar. Verder is er geen bagageruimte, onder het afneembare duozadeltje is er amper plaats om papieren weg te bergen, laat staan een slot of een bandenreparatiekitje.

Alles bijeen toch veel leuke speelmoto voor +-7000 euro. Wat ook ongeveer de nieuwprijs was van mijn eerste moto uit 1995. Een overwoestbare NTV650, ergens 47kw, in gedachten 250kg, enkele schijf en geen abs. Dus echt veel duurder zijn die motokes niet geworden, integendeel.

PLUS:
gewicht +-185kg
stuurgedrag
zithouding
ophanging
remmen
prijs

MINDER:
opbergmogelijkheden
plaats claxon
plaats contactslot
slanke kont niet proper te houden
grondspeling bij euhh... vlotter gebruik :whistling:

Ik besluit dit als zijnde toch veel leuke moto voor weinig geld. Ideaal om het vak te leren, zal denk ik niet snel vervelen, rijdt en klinkt leuker dan een Z650. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 19 Apr 2018 00:09 Vandaag nog eens een Yamaha MT-07 2018 onder mijn kont geschoven.
......
Zit goed, breed stuur, bijna alles op z' n plaats. Bijna alles want een paar afwijkende schakelaars aan boord. De startknop en nood schakelaar zijn vervangen door 1 schakelaar. Best handig, kan je nooit vergeten dat de noodschakelaar aan staat. De knop naar boven duwen is noodschakelaar, naar beneden is starten. De drukknop voor de claxon staat dan weer veel te kort bij de pinkerschakelaar. Dus de pinkers afzetten geeft veel kans op geclaxonneer, zeker met dikke winterhandschoenen aan.
....
Die "functionaliteiten" komen me ergens bekend voor :? .... zeker dat' geen BMW is :?: ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Ik vond ook al dat zo een gecombineerde knop toch doodnormaal is :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

Heb dan toch maar es een testrit gedaan met een Multistrada 950 ...

Ik wil een lichte, handelbare motor met allroad zithouding, maar wel eentje die is afgestemd op puur baangebruik. Mijn Tiger 800 "roadie" past goed in dat plaatje, al heeft hij hier en daar ook zijn nadelen ...

- gewicht: De multistrada is wel wat zwaarder dan een tiger 800, zeker bij trage maneuvers of aan de hand laat zich dat wel voelen, maar het is nog altijd ok
- in de bochtjes: geeft eigenlijk wel iets meer vertrouwen dan mijn tiger 800. Ik voelde me er eigenlijk best snel op thuis ... De banden op de MTS950 zijn een pak dikker dan die op de tiger (achteraan 170 ipv 150) maar dat zie ik als een pluspunt, ik hou wel van dat gevoel.
- remmen: een pak beter dan de tiger 800, maar de remmen zijn dan ook een gekend zwak punt van de tiger
- motor: minder gebruiksgemak dan de triumph triple, aangezien hij wat meer moeite heeft met lage toerentallen, maar naar het schijnt is dit fenomeen bij de 950 naar ducati-normen zeer beperkt. De multistrada 1200 zou op dit vlak een pak lastiger zijn. Nu, dat lijkt me zeker iets waar ik aan zou kunnen wennen, mijn vfr was ook nogal een diva in lage toeren. Qua beleving scoort hij wel een pak hoger dan de triple, maar dat had ik verwacht :) Die v-twin roffel, het doet iets met een mens ... (en dit was met standaard uitlaat)
- zithouding: Niet per sé beter dan de tiger 800, maar wel dik ok.
- vering: duikt wel ferm bij remmen ... maar de vering is instelbaar dus is waarschijnlijk wel te verhelpen

Eigenlijk best wel een fijne motor. En de prijs van een MTS950 + alarm + zijkoffers komt lager uit dan die van een tiger 800 XRT.

Alleen spijtig dat ik op een half uur tijd 3 keer in een valse neutraal heb gezeten ... Volgens de dealer is dit een beetje eigen aan ducati, en moet ge gewoon iets kordater schakelen. Wat mij betreft is dit ronduit gevaarlijk, als ge net voor een bocht wil terugschakelen en ge zit ineens in neutraal ... blijkbaar is het een veelbesproken probleem/eigenschap van de multistradas ... Maar misschien ligt het probleem inderdaad gewoon bij mij, na jaren met honda/triumph gereden te hebben, ben ik gewoon geraakt dat ik maar een beetje tegen dat versnellingspookske hoef te wrijven om te schakelen.

Next on the list: KTM 1090

Locked