Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Tom Twin wrote: 29 Apr 2022 12:47 Schoon verslagje! En een héél schone moto waarmee je mocht rijden! :smitten: :smitten: inderdeed

Mijnen tweeling :smitten: :smitten: is manueel geschakeld, ... :shock:
:peepwall:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

Testrit geboekt voor de Aprilia Touareg.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Tom Twin wrote: 29 Apr 2022 12:47
Ik heb op mijnen tweeling :smitten: :smitten: wel een quick shifter laten zetten. Dat dient voor niks, je gaat daar niet rapper mee rijden, maar dat is wel plezant. Je kan schakelen zoals de automaat schakelt, gewoon gas blijven geven en op en terug schakelen. Klinkt misschien vreemd maar dat tovert een onwaarschijnlijke smile op mijn gezicht, ik merk ook de tweeling :smitten: :smitten: daar ook gelukkig van wordt. Bij gewoon sloom rijden in de bebouwde kom is het niet goed, dan schakelt dat systeem niet soepel genoeg en is het fijner om te schakelen terwijl je ontkoppelt maar zo op slingerende wegen waar je keihard je gat veegt aan de snelheidsbeperkingen, is zo een quick shifter dikke fun!
:stupid:
Bij het optrekken is een quickshifter zalig. Wil je echter opschakelen terwijl je een constante snelheid rijdt, dan gebruik je best de koppeling.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Tom Twin wrote: 29 Apr 2022 12:47
Ik heb op mijnen tweeling :smitten: :smitten: wel een quick shifter laten zetten. Dat dient voor niks, je gaat daar niet rapper mee rijden, maar dat is wel plezant. Je kan schakelen zoals de automaat schakelt, gewoon gas blijven geven en op en terug schakelen. Klinkt misschien vreemd maar dat tovert een onwaarschijnlijke smile op mijn gezicht, ik merk ook de tweeling :smitten: :smitten: daar ook gelukkig van wordt. Bij gewoon sloom rijden in de bebouwde kom is het niet goed, dan schakelt dat systeem niet soepel genoeg en is het fijner om te schakelen terwijl je ontkoppelt maar zo op slingerende wegen waar je keihard je gat veegt aan de snelheidsbeperkingen, is zo een quick shifter dikke fun!
Fé heeft dat ook gemonteerd op zijn circuit-R6 maar die heeft nog carbu's en dan geeft dat wel verdomd luide knallen :o

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

F M wrote: 28 Apr 2022 23:49
Droopy wrote: 28 Apr 2022 17:00 Tijdens de terugrit heb ik de cruisecontrole getest <knip> maar mij lijkt het maar een meerwaarde te geven op lange saaie snelwegritten. :dontknow:
Of course, dat is de bedoeling van CC. Niet voor op gewone wegen.
Ojawel, ik gebruik dat regelmatig ook bij 50, 70, 90... En waar hij mij echt dienst zou bewijzen is bij 30 km/u. Ik kan die helaas alleen maar instellen vanaf 46km/u... :dontknow:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 30 Apr 2022 22:08
F M wrote: 28 Apr 2022 23:49
Of course, dat is de bedoeling van CC. Niet voor op gewone wegen.
Ojawel, ik gebruik dat regelmatig ook bij 50, 70, 90... En waar hij mij echt dienst zou bewijzen is bij 30 km/u. Ik kan die helaas alleen maar instellen vanaf 46km/u... :dontknow:
Ik gebruik de snelheidsbegrenzer voor alle snelheden.
Cruisecontrol nooit.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Testritverslag van de Husqvarna Norden 901.

Datum: 8/5/2022
Gereden afstand: nét geen 200km in mooie droge en warme omstandigheden.

Partners in crime: Red Zebra (organisatrice), Blackbert, FM en uw aller Muug.

De rit was in een helder moment last minute door FM uitgestippeld, want die had aan zijn theewater gevoeld dat als hij geen rit zou uitstippelen, dat het maar een flauwe bedoening zou worden, dat rijden. Vandaar dus, we konden kiezen tussen een "korte" rit van net geen 200km, en een "lange" van om en bij de 270km. Unaniem werd er voor de korte gekozen. Stel u voor dat dat slechte moto's zijn, dan wilt ge daar toch zo rap mogelijk van weg springen, toch? :laughing:

Na een kort babbelke en pre-coronaknuffels nam Zebra dus de 790 onder haar kont, met daarop (neen....!) de routerende gps. We vertrokken om 10u30, bij een temperatuur van dertien frisse graadjes. De rit was eenvoudigweg subliem. Die korte versie was eigenlijk behoorlijk perfect geschikt om te dienen als de MPR6! (néén, niet de 5, later daarover meer). Dus, FM, gelieve deze hint niet te negeren. ;) Er werden klassieke Ardeense wegen/bestemmingen aan elkaar geregen als daar zijn de Maredsous-kronkels, ritjes langs de oevers van een handvol rivieren, en ook Dinant werd vereerd met een bezoekje van onze triple Oostenrijkse Nordens. Ze hadden wel wat bekijks ja. :) Maar even goed werden er prachtige kleine nog nooit door ons bereden kronkelwegjes ontdekt, die van het ene valleitje naar het andere kleine eeuwenoude boerendorpje (bvb Lessives!) kronkelden. Een pracht van een rit kortom, ongelooflijk, mij zou het nooit gelukt zijn, want ik heb echt geen landkaarten in mijn hoofd. Ja, iets gelijk de basismap van basecamp, dat wel, dus ik weet dat Frankrijk onder België ligt, maar veel meer durf ik daarop niet inzoomen. :? :oops:

Goed, de rit was prachtig, het gezelschap ook, het weer ook... Maar de moto's dan? :dontknow:

Ehm, wel, als ik mezelf even mag quoten, iets dat ik tegen Red Zebra zei, op een gegeven onbewaakt moment: "Mensen toch, als journalist moet het toch moeilijk zijn om over zo'n perfecte moto een boeiende reportage te schrijven." En daarmee zou ik dit verslagje kunnen afsluiten eigenlijk. Want de looks van de moto zijn perfect; het motorblok draait perfect, het zadel zit perfect, de vering is perfect, het geluid is perfect, het verbruik is perfect ..... miljaar, hoe moet ge daarmee zoveel bladzijden vullen? :dontknow:

MOTORBLOK
Dat is dus ongekend soepel eh. Héél soepel en krachtig onderin, en héél soepel en krachtig over de hélé lijn tot aan de rode zone die ergens bij 8750 toeren begint, ook NIKS van hinderlijke trillingen (wodesda?) bij geen énkel toerental, amai da's straf! :shock: , plus dat blokske dat zo zoetjes en soepel draait dat BIJT als een BITCH als ge de gaskraan open knalt! :yikes: De Norden ONTPLOFT gewoon voorwaarts, zo allemachtig krachtig. En ge kunt u voorstellen dat de quickshifter op dat moment de perfecte tool is om die acceleratie geen duizendste van een seconde te laten onderbreken. En reken maar van yes dat we dat grondig en goed en veelvuldig uitgetest hebben. 8-)
De motorrem is niet krachtig. Dus daarop moet je niet al te hard rekenen om te vertragen. Als je twéé vitessen tegelijk terug schakelt heb je al wat meer. Afin, na wat spelen met de quickshifter (op en neer) heb ik dat gewoon uitgeschakeld. Dat was voor mijn reptielenbrein simpelweg eenvoudiger.
Leuk detail: vanaf 8000 toeren begint de snelheidsaanduiding (felle groene cirkelvormige lijn die groeit met de snelheid) te knipperen, tijd om te schakelen dus. Een paar honderd toeren later knalt het motorblok vol overtuiging in de toerenbegrenzer. Nou, dat hakt er wel bruusk in. Dat probeer je maar één keer. :whip:

VERING
Wel, dat is verdomd goei vering. Zowat alle soorten wegen die we tegen kwamen werden abnormaal goed glad gestreken. De vering is soepel, en toch sportief, de demping is soepel maar heeft toch de moto geheel in de hand. WAW. En neen, ze is niet gemaakt om off-road te rijden. Ze is niet gemaakt om aan te hoge snelheden over verkeersdrempels of paddestoelen te rijden. Dat klinkt niet goed en dat rijdt/springt/bokt niet goed. Maar verder? Niks op aan te merken.

ZITPOSITIE:
niks op aan te merken. Perfect zadel, perfecte beenhoek, armhoek, rughoek, nekhoek.... subliem.

LICHT
Mensen toch deze moto voelt licht aan. Licht om te verzetten, licht om te besturen, licht om heen en weer te smijten door bochten. Licht om te acceleren en licht om te remmen. Licht om naar te kijken en ilcht om te onderhouden. Licht en luchtig, heel die moto zit vol helium, straf.

REMMEN:
Goei remmen! Krachtig maar niet té. Perfect doseerbaar. ABS heeft maar éne keer ingegrepen. Efkes, mijn eigen fout eigenlijk. Waw waw waw.

KOPPELING:
Licht en zuiver. WAW!

Foto's? Geen tijd jong!

Image

Image

Image

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by red_zebra »

Muug, ooit gedacht om zelf journalist te worden ? ;)
En ik zeg niet alleen maar omdat het meer dan positieve review is ;)
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Wat kan ik toevoegen aan het verslag van Muug? Een vergelijking met mijn KTM 790 Adventure misschien?
Het overstappen op de Norden geeft in elk geval niet het gevoel op een totaal andere motor te rijden. De verschillen zijn klein, maar ze zijn er wel degelijk.
Het motorblok van de Norden is smeuïger, soepeler dan dat van de 790. Veel soepeler eigenlijk. In de dorpjes had ik de onvermijdelijke gear-indicator nodig om te beseffen dat ik een versnelling hoger reed dan ik met de 790 zou kiezen. Aan 4e versnelling zachtjes zoevend aan 50 km/u, dat trekt mijn 790 niet.
Ik ben tegenwoordig een quickshifterverslaafde. Die zit dus ook op de Norden. Maar ik weet niet of het exemplarisch was, de quickshifter van mijn 790 doet het net iets beter wanneer je accelereert in de hogere versnellingen. Bij de Norden voelde ik dan toch telkens een kleine vertraging waardoor het opschakelen toch nog een snok gaf.
In eerste instantie lijkt het zadel van de Norden comfortabeler dan dat van de 790. Maar na enkele uren in het zadel komt het plankgevoel toch weer naar boven.
De 'tank' (beter: dat deel van de motor waar normaal de tank zit) is wel breder bij de Norden. Wat samen met de zithoogte maakt dat de Norden een meer volwassen motor lijkt dan de kleine speelfiets die de KTM is. Ook de echte benzinetank ligt bij de KTM iets lager, waardoor die nog net iets wendbaarder is.
Het al kleine windscherm van de KTM is wel duidelijk groter dan dat van de Norden. Bij snelheden boven de 120 km/u (tiens, we hebben daar toch geen snelwegen mee gedaan?) sleurt de rijwind aan alle kanten aan mijn helm. Pluspuntje voor de KTM als je redelijk wat snelwegen doet.
En misschien een detail: ik geef de voorkeur aan de spiegels van de Norden. Ze staan hoger gepositioneerd, waardoor het zicht met multifocale glazen veel beter is.
Muug haalde al de vering aan. Die is inderdaad goed. Voor mij was die van mijn 1190 Adventure nog een trapje hoger in te schatten. Maar het verschil met mijn RT is echt wel significant, terwijl je zou verwachten dat de vering van een luxetoermachine van BMW toch ook top zou moeten zijn.

Conclusie: het soepelere motorkarakter en de voor mij prachtige looks zouden mij wel doen overschakelen van mijn KTM naar de Norden, zeker als er een iets hoger windscherm beschikbaar zou komen. Spijtig genoeg is er iemand thuis die zegt dat ik te dikwijls een andere motor koop... :(
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

red_zebra wrote: 08 May 2022 22:32 Muug, ooit gedacht om zelf journalist te worden ? ;)
En ik zeg niet alleen maar omdat het meer dan positieve review is ;)
Bel mij als ge een plaatsje hebt :rayof: :ricky: :w00t:
;)

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Muug wrote: 08 May 2022 21:50 Partners in crime: Red Zebra (organisatrice) op de KTM 790, Blackbert, FM en uw aller Muug op de Norden.
In feite 4 keer Belle en het Beest ( :peepwall: )
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Allez vooruit ... g'ebt u pesies wel gammezeerd met dat nief speelgoed hé manne (het meiske reed met iets oud, die tel ik dus efkes niet mee ;) ) :grin:
Voorwaar lovende schrijfsels over een Zwoostenreeds apparaat dat ik kwa uiterlijk alvast ook al lang telkens met goedkeurende blik aanschouw.

Er zijn (of komen) wel wat "Lekkerbisschen" van dat soort voor de moment : De Norden, Yam T7-Rally, Aprilla Touareg, Duc Desert-X, Triumph Tiger 900 Rally Pro, Honda AT Adventure Sports, BMW F850GS, KTM 890 Adventure (R) ... de keuze is legio. L' embarras du choix, quoi.
Als cardan-adept helaas geen enkele die me ondanks beauty, power, handling en kicks kan overtuigen de portemonée om te kieperen, maar ongetwijfeld allemaal likkebaarden voor wie dat aspect worst weze :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 09 May 2022 00:30 Allez vooruit ...
Als cardan-adept helaas geen enkele die ......
Moto Guzzi V85TT :thumbsup:

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by red_zebra »

Muug wrote: 08 May 2022 22:50
red_zebra wrote: 08 May 2022 22:32 Muug, ooit gedacht om zelf journalist te worden ? ;)
En ik zeg niet alleen maar omdat het meer dan positieve review is ;)
Bel mij als ge een plaatsje hebt :rayof: :ricky: :w00t:
;)
Ik kan voor jou spijtig genoeg hier niets betekenen, je zou eerder bij een boekske of website moeten aankloppen.
Een paar voorbeelden van texten zoals de deze plus het feit dat je ook effectief off and on road kan rijden en BAM ze sturen jou voor allerhande presentaties in EU op verschillende merken van motoren.
Just sayin' :whistling: ;) ;) ;)
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by red_zebra »

Muug wrote: 08 May 2022 21:50 VERING
Wel, dat is verdomd goei vering. Zowat alle soorten wegen die we tegen kwamen werden abnormaal goed glad gestreken. De vering is soepel, en toch sportief, de demping is soepel maar heeft toch de moto geheel in de hand. WAW. En neen, ze is niet gemaakt om off-road te rijden. Ze is niet gemaakt om aan te hoge snelheden over verkeersdrempels of paddestoelen te rijden. Dat klinkt niet goed en dat rijdt/springt/bokt niet goed. Maar verder? Niks op aan te merken.
En idd, alhoewel ze de motor als Adventure in een Huski frak verkopen, het is eerder gemaakt voor lichte offroad of gravel.

Je zou de Instagram account van Grégory Gordinne moeten checken, dat is een andere manier van offroad limieten te testen :shock: :shock: :shock:
https://www.instagram.com/accounts/logi ... inne_greg/
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

F M wrote: 08 May 2022 22:42 Wat kan ik toevoegen aan het verslag van Muug? Een vergelijking met mijn KTM 790 Adventure misschien?
Het overstappen op de Norden geeft in elk geval niet het gevoel op een totaal andere motor te rijden. De verschillen zijn klein, maar ze zijn er wel degelijk.
Het motorblok van de Norden is smeuïger, soepeler dan dat van de 790. Veel soepeler eigenlijk. In de dorpjes had ik de onvermijdelijke gear-indicator nodig om te beseffen dat ik een versnelling hoger reed dan ik met de 790 zou kiezen. Aan 4e versnelling zachtjes zoevend aan 50 km/u, dat trekt mijn 790 niet.
Ik ben tegenwoordig een quickshifterverslaafde. Die zit dus ook op de Norden. Maar ik weet niet of het exemplarisch was, de quickshifter van mijn 790 doet het net iets beter wanneer je accelereert in de hogere versnellingen. Bij de Norden voelde ik dan toch telkens een kleine vertraging waardoor het opschakelen toch nog een snok gaf.
In eerste instantie lijkt het zadel van de Norden comfortabeler dan dat van de 790. Maar na enkele uren in het zadel komt het plankgevoel toch weer naar boven.
De 'tank' (beter: dat deel van de motor waar normaal de tank zit) is wel breder bij de Norden. Wat samen met de zithoogte maakt dat de Norden een meer volwassen motor lijkt dan de kleine speelfiets die de KTM is. Ook de echte benzinetank ligt bij de KTM iets lager, waardoor die nog net iets wendbaarder is.
Het al kleine windscherm van de KTM is wel duidelijk groter dan dat van de Norden. Bij snelheden boven de 120 km/u (tiens, we hebben daar toch geen snelwegen mee gedaan?) sleurt de rijwind aan alle kanten aan mijn helm. Pluspuntje voor de KTM als je redelijk wat snelwegen doet.
En misschien een detail: ik geef de voorkeur aan de spiegels van de Norden. Ze staan hoger gepositioneerd, waardoor het zicht met multifocale glazen veel beter is.
Muug haalde al de vering aan. Die is inderdaad goed. Voor mij was die van mijn 1190 Adventure nog een trapje hoger in te schatten. Maar het verschil met mijn RT is echt wel significant, terwijl je zou verwachten dat de vering van een luxetoermachine van BMW toch ook top zou moeten zijn.

Conclusie: het soepelere motorkarakter en de voor mij prachtige looks zouden mij wel doen overschakelen van mijn KTM naar de Norden, zeker als er een iets hoger windscherm beschikbaar zou komen. Spijtig genoeg is er iemand thuis die zegt dat ik te dikwijls een andere motor koop... :(
Voor dat motorkarakter moet je misschien ook eens de 890 Adventure proberen.
Da's immers hetzelfde blok als de Norden en vormt naar verluid (ik heb het ook maar van horen zeggen) inderdaad toch een substantieel verschil met dat van de 790.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Schussboelie wrote: 09 May 2022 09:09 Voor dat motorkarakter moet je misschien ook eens de 890 Adventure proberen.
Da's immers hetzelfde blok als de Norden en vormt naar verluid (ik heb het ook maar van horen zeggen) inderdaad toch een substantieel verschil met dat van de 790.
Ja, maar dan mis je nog altijd de looks van de Norden. Zonder die troef is het zonde om enkel voor wat meer soepelheid in de motor om te schakelen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Mario »

en zo een Norden, kun je daarmee bij KTM-dealers terecht ?
dat zou voor mij toch ook een zorg zijn ; zoveel Husqvarna-dealers zijn er toch niet, denk ik

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Kweet al niet meer hoe lang geleden ik hier ergens de suggestie naar RZ gooide, voor zo'n restritje. Maar soms heb ik wel eens een goeie ingeving.

Ik zit sinds 2009 op een KTM 950 Adventure S. De hoge smalle blauwe toren met lange benen en een vinnig blok. Die mij al meer dan 100K km ver gebracht heeft, over wegen, onverharde bergpassen en woestijnpistes en af en toe door een riviertje. Die on- en offroad een aantal stevige stuiken verwerkt heeft, zelfs eens geramd werd door een sporttourer. Schade: wat krassen, een deukje hier en daar en een kromme voorvelg. Telkens opgeraapt en verder gereden. Voor mij de standaard dus, waar alles wat nieuw uitkomt mee vergeleken wordt.

Kende de Norden enkel van internetfoto's. Op de parking bij KTM Belgique waren ze kleiner dan ik mij voorstelde, wat bevestigd werd door 2 voeten plat op de grond en het zadel in hoogste stand net niet raken in het midden. Het stuur stond precies ook wat dichterbij. Voor de rest prima zithouding na het wennen aan het achteraan toch veel bredere zadel. Voor mijn 186cm prima windscherm. Wind op de borst, hoofd turbulentievrij.

Spiegels goed zetten, contact aan en er komt leven in het scherm. Grote mededeling dat de sidestand uitgeklapt is. Logisch, anders valt hij om. Ook goed om te weten: 8 mei 2022. Wel ok: 13° buitentemp en nog voor 330km benzine. En het feit dat dat scherm in landscape gemonteerd is, met montageplaats erboven voor een gps. anders dan de T7 bijvoorbeeld.
De killswitch is ook de startknop. klik in eerste, effe wachten op het aangrijpen van de koppeling. Dat punt bleef de rest van de dag een beetje vaag, waar Muug geen last mee had. Beetje tweaken van de kabel zal dat dus wel oplossen. Wat ook direct opviel: de voorrem is een bijter. wel fijn te doseren met 1 vingertje en dat helpt in de strak toeristisch gereden slingers om het gebrek aan motorrem op te vangen.

Gelukkig had FM ook wat rechte stukken in de route gestoken. tijd om eens in het menu te bladeren. Van road naar rain en het gaat merkbaar iets minder gretig vooruit, dus maar terugzetten of ik blijf achter. Er is nog een offroad en explorer stand, maar FM heeft niks met gravelbanen dus die zijn niet getest.
Wat wel opviel, in 2de of 3de over kasseikes aan bebouwde kom tempo leverde enig on-off gedokker op. Misschien gaat dat ook wel weg in die niet geprobeerde rijmodi, anders wordt het toch wel interessant offroad. Mijn KTM verteert verkeersdrempels het best aan snelheden die ze juist moeten tegengaan. De Norden kleurt beter binnen de lijntjes: vertragen is de boodschap. Enig prutswerk aan de vering kan dat ook wel veranderen, maar daar zijn we afgebleven. Maar waar het echt telt doet hij het perfect. Ardens asfalt is niet perfect maar ook als je gehaast bent houdt de Norden zijn lijn, uw lijn. Mooi door de bocht, je voelt wel dat er een stuk toplaag ontbreekt, maar beide wielen geven geen krimp, corrigeren of schrikmomentjes zijn er niet bij. De standaard stuurdemper zal er wel voor iets tussenzitten.

Af en toe eens een stukje rechtstaan. Zoals op mijn 950 mag het stuur een stuk omhoog. het deel van het zadel dat rond de tank draait geeft grip aan de knieën, maar de tank zelf is superglad en direct eigenlijk te breed om nog goed contact te houden met de motor. Zeer positief is de quickshifer in die positie, je tikt 'm gewoon een vitteske hoger of lager zonder naar die koppeling te moeten grijpen.

Coole bike. De bevestiging van het windscherm boven het dashboard doet denken aan de voorste vleugels van de Saab Viggen of de Rafale. Speed.
Vederlicht van links naar rechts te gooien in de bochtjes. Andersom ook uiteraard. Verderlicht om aan de hand te verplaatsen. In vergelijking is de 950 zwaar om te verplaatsen, maar alles zit daar wel een stuk hoger van de grond.

Ik had geen zin om de veiligheidstoestanden uit te testen, ABS, Tractiecontrole en zo. We hadden een papier getekend met enkele clausules over schade en verantwoordelijk en betalen. Die 331 km range. dat werd steeds meer tijdens het rijden. We hebben echt niet getaffeld maar dat werd zelfs 380 km, even. Om uiteindelijk ineens naar 270 km te gaan. Na die 190 voortreffelijke kilometers kon er net geen 10 liter bij. Mooi, een goeie electronisch gestuurde injectiemotor met evenveel pk als mijn oldschool blok met carburators verbruikt aanzienlijk minder.

De 950 Adventure S is de burgerversie van een factory rallybeest. Straffe vering, bombproof plastic dat buigt, niet breekt. Heeft meer zorg nodig dan de meeste motoren. Maar kan veel meer dan ik en vergeeft mij zonder protesteren mijn stommiteiten. De Norden is minder extreem, vriendelijker maar zeer capabel. Zou hem wel eens willen meenemen naar de Alpenpistes, een beetje getweaked voor mijn lengte en veringgewijs afgesteld op offroad. Zonder dat papier, voor de gemoedsrust. Kan nog een positieve verrassing zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Droopy »

F M wrote: 08 May 2022 22:42 Wat kan ik toevoegen aan het verslag van Muug? Een vergelijking met mijn KTM 790 Adventure misschien?
...
Conclusie: het soepelere motorkarakter en de voor mij prachtige looks zouden mij wel doen overschakelen van mijn KTM naar de Norden, zeker als er een iets hoger windscherm beschikbaar zou komen. Spijtig genoeg is er iemand thuis die zegt dat ik te dikwijls een andere motor koop... :(
Toen er in de krant een verslagje stond over de Norden dacht ik (voor zover ik je ken) dat dit een moto voor FM zou kunnen zijn.
Een geciviliseerdere versie van een KTM en meer op toeren dan op off-road gericht.
De verslagen van Muug en Blackbert zijn schitterend en to the point :thumbsup: maar ik was toch nieuwsgieriger naar jou ervaringen. :)

En qua looks moet ik Stefke en Raketman een gedeeltelijk gelijk geven, er zit een playmobil gehalte in het design van de Norden maar ik kan het wel waarderen. :grin:

En FM : Rode-Jerbora je nu al heeft laten kwijlen voor die Norden maar vermits die pas volgend jaar op de markt komt heb je nog tijd genoeg om je "iemand thuis" te overtuigen. :grin:

Locked