Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Wipr
Posts: 1660
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 17 Nov 2017 19:42

Vandaag testrit gedaan met een Triumph Street Twin. Kort verslagje

De instapversie van de bonneville reeks. Een zwart demo exemplaar stond bij garage burger klaar met amper 305km’s op de teller.
Het geluid, geproduceerd door de standaard uitlaatdempers, is misschien wel het leukste geluid dat ik de afgelopen jaren uit een standaard uitlatensysteem heb horen weerklinken.

Het rijden dan......heb ooit met de oude 865cc Bonnie gereden en toen had ik de indruk met een lange motor onderweg te zijn. Lang dus geen gooi en smijtfiets. Deze street Twin is een heel andere motorfiets. Lichtjes sportieve zit zelfs en met een integraal helm was het leuk rijden. Geen motortrillingen en haast niet bokken, althans je voelt het niet maar wel aan de ketting. Dit enkel als je er om vraagt en in derde versnelling tegen 15km/u een haakse bocht wil nemen.
Maar 5 versnellingen, tegenwoordig eerder uitzondering dan regel toch al gaf de motor me niet de indruk nog een 6de te kunnen gebruiken.
Vinnig en vlot door de versnellingen schakelen waarbij het me opvalt dat er steeds voldoende koppel aanwezig is. Niets om van achterover te vallen maar wel voldoende om er goed vaart in te houden en de km-naald snel een snelheid te laten aanduiden waarbij, men je opmerkt door de arm der wet, deze je vraagt om het politiefonds te spijzen.

Het traject dat ik gereden heb deze vrijdagmiddag had ik met de scooter wellicht even snel kunnen rijden. Rijden in de voorstad en ik blijf het daarom gek vinden dat er niet meer automaten op de markt komen.
Langs de andere kant begrijp ik maar al te goed waarom dit niet het geval is. Net zoals met de Duke 690 heb je m.i. niet veel te zoeken in de stad, net zo min als met eender andere motorfiets. Eens er open banen zich aanbieden zal je wel veel plezier kunnen beleven aan deze Street Twin.

Er staan nog een paar testen op het programma en ben benieuwd wat dit zal geven.

De Fore heb ik reeds Op de rooster gelegd over zijn NC750X DCT want ondanks dat het wat betreft uitstraling niet veel losweekt, maar misschien wel een ideaal compromis voor mij.

De Triumph 800 past misschien ook in het financieel plaatje
De Adventurer 1090 heeft nu een korting van 2045€ wat maakt dat de basisprijs 10950€ bedraagt maar met een middenbok en valbeugels zit je ook aan 11500€

Een Yamaha Tracer 900 dus ook maar iets weerhoudt me ervan. Ik vrees dat deze net te giftig zal zijn en me net zoals met de Duke 690telkens opnieuw gaat verleiden tot hooliganisme op de baan. De Street Twin reed vlot en liet me er een deftig tempo op na houden maar had nooit het gevoel dat ik het beest aan het uithangen was. Ik blij het herhalen dat de sound fantastisch was.

Koppelvermogen op een scooter valt goed te maskeren en je hoeft er niet mee bezig te zijn.
Als er nu een handgeschakelde motor komt verkies ik graag koppel ten voordele van pk’s.

den Bullet
Posts: 702
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet » 18 Nov 2017 14:37

Ik wacht op de nieuwe Interceptor 8-)

Mijn zinnen stonden eerst op de Himalayan, maar hier kan ik niet aan weerstaan ...

Waardige opvolger van de oorspronkelijke!

Wipr
Posts: 1660
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 18 Nov 2017 17:33

Vandaag testrit gedaan met 2 BMW’s

Scooter c650sport

En de R Nine T pure

De scooter heb ik gedaan omdat ik wou weten of een grotere scooter nu een oplossing zou zijn. Ben er mee gaan rijden na de test met de R Nine T pure

En ik moet zeggen :whip: :o :thumbsup: :rayof:
Jaja, geweldige motor. Street Twin? Welke Street dinges. Nee de anderen waren niet slecht maar had niet zoiets van joehoe en met de nineT ..... ja watte, reed super leuk. Soepel, karakter en meer dan genoeg pit in deze druif.

Geweldig karakter. De tijd dat ik de R850R had kwam terug boven met de typische motor karaktertrekken maar dan verfijnd, soepel en vele andere superlatieven.

Mja... .

Wipr
Posts: 1660
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 18 Nov 2017 18:08

Oh ja, eindelijk nog eens een moderne motor ZONDER gearindicator. ;)

User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 26 Feb 2018 09:58

Zo.
Zaterdag een uurtje of vier testgereden met de KTM 1190 R, van één of ander Brussels spook. :grin:
Héél kort samengevat: die 1190R is 't zelfde als mijn 950. Maar dan nog wat groter, en breder, en zwaarder, en wat meer (onnodige) pk's. :mrgreen:
Kan ik er nog meer van zeggen? Wel, hem, eigenlijk. Moeilijk. Net omdàt 'm écht zo gelijk is. Kortom, wie al een 950 heeft of gehad heeft, weet perfect wat ik bedoel. Voor wie dat nog nooit gehad heeft, tja, ge moet het eens geprobeerd hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wel, misschien moet ik er toch iets meer van zeggen.
Het opstappen gaat het gemakkelijkst als je het doet zoals bij een paard : linkervoet in de stijgbeugel en dan jezelf omhoog trekken en hop het rechterbeen over het zadel. Piece of cake op die manier. :thumbsup: Met mijn 1m75 kon ik nog met beide tippen van de voet aan de grond, en als ik efkes 5cm naar links of rechts schuif dan staat die ene voet lekker ferm op de grond. Dus geen issues op dat vlak. Vind ik.
Vertrekken dan, gaat heel erg zoetjes, dankzij de heel lichte en uiterst nauwkeurig te doseren koppeling. De power delivery is ook heel erg zacht en zoet. Geen wild geruk aan de ketting, geen briesende beest die meteen vooruit schiet, zoals bij de 990 het geval is. Die laatste vind ik een giftige smeerlap, waarmee ik nauwelijks bochten durf te pakken om de simpele reden dat je er de gas niet mee constant kan houden. 't is altijd on-off-on-off-on-off. Waarbij "on" fulll speed ahead is en "off" full speed "anker uitwerpende motorrem" :devil: Probeer daar eens een bochtje mee te nemen. :pillepalle: Maar niks van dat dus bij de 1190R. Die rijdt zo zoet en zo controleerbaar als ne moto met carbu's. Ronde puntjes, keren in de straat, subtiel surplacen aan 't rood licht: alles gaat vanzelf, de moto is perfect in balans en perfect in harmonie met zijn omgeving.
Toen ik woensdagavond bij Sus wegreed, stond de moto in Street. Dat was perfect. Wat moet ne mens nog meer hebben dacht ik? En zodus begaf ik me op de autostrade. Ah.... wat een verademing om zo boven het plebs uit te steken! Zalig om zo'n wijds overzicht te hebben over al die door elkaar schuifelende koekblikken! Zalig om gelijk een chirurg daar doorheen te slicen. Ik kwam met een goed gevoel thuis.
Zaterdag dan, prachtig weer, gezond koud, lekker ingeduffeld en gps-route ingeladen. Hop en weg. Op de autostrade bleek de windbescherming redelijk goed maar toch ook niet echt megagoed te zijn. Vanaf 120km/u begint het hoofd wat te rammelen in de turbulenties van het scherm. Net als op de lc8 dus. Zonde toch, dat je op zo'n moto geen beter scherm kunt hebben. Ze zijn duur genoeg....
Op de autostrade wissel ik wat af tussen "street" en "sport", waarbij de 150 pk's op hun agressiefst zijn. Maar bon, ik ben niet zo heel erg onder de indruk en ik zet 'm weer op street. Rond kwart voor tien begin ik dan aan de toerrit, langsheen tientallen kleine wegjes vol zaagsell, steentjes en kapot gereden beton. Zoals vanouds stuurt de KTM alsof de weg gewoon vlak asfalt is. Wat kunnen hem die rotzooi op de weg schelen? :dontknow: Na een half uurtje zet ik 'm weer in sportmodus, om te zien wat je met al dat geweld bent op kleine vuile baantjes. En eerlijk, opnieuw voel ik relatief weinig verschil tussen street en sport. Tussen 2500 en 6000 is er nauwelijks verschil denk ik. Hij blijft even soepel en krachtig en beheersbaar. Boven de 6000 is er misschien wel verschil: in plaats van sportief vooruit te schieten, schiet hij zeer sportief vooruit Maar om nu te zeggen dat mijn gezicht zich bij deze geweldsontplooiing vol afgrijzen in allerlei spastische bochten wringt, nou, nee dus. Nu ja, 't is wel handig dat ie zo vanzelf lekker hard accelereert, dan moet je zelf zo niet hard wringen aan dat gashendel. En je wilt wellicht niet op hellingshoek liggen als je de kraan vol opendraait. Maar daar is het ook geen weer voor. Dus heb ik 'm maar de rest van de rit op sport laten staan. Ik zie niet echt een reden om 'm weer op street te zetten.
En drie-vier uurtjes later stond hij weer terug thuis.
Weet je wat nog het meest vervelend aan de moto is? Bij het manoevreren kantelt hij heel gemakkelijk naar de verkeerde kant, net alsof het zwaartepunt heel hoog ligt. Dus je moet sterk op je benen staan wil je deze moto vooruit of achteruit zetten.
Zo. En de moto mag terug naar de eigenaar.

User avatar
F M
Posts: 2971
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M » 26 Feb 2018 11:24

Ik kan voor 90% mee in je verhaal.

Alleen voelde ik wel een redelijk verschil tussen street en sport. In sport vond ik de gasresponse toch veel directer. In elk geval een zalige motor om mee te rijden.

Qua windbescherling vond ik het best als het windscherm in de laagste stand stond. Je voelde dan wel de wind, maar geen turbulenties rond de helm.
I am confused. Oh no, maybe not!

Blackbert
Posts: 2183
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert » 26 Feb 2018 13:53

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 1011
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa » 26 Feb 2018 16:24

Muug wrote:
26 Feb 2018 09:58
Zo.
Zaterdag een uurtje of vier testgereden met de KTM 1190 R, van één of ander Brussels spook. :grin:
...............
Zo. En de moto mag terug naar de eigenaar.
..... die met nog wat eerlijke extra lyrische lofbewoordingen je ervan overtuigd heeft datter opnieft iet uit Mattighofen ten huize Muug komt :idea: :?: ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 26 Feb 2018 18:41

:thumbsup: wel hij heeft toch al de nieuwe 1090R besteld als ik me niet vergis.

Eerlijk, 't was leuk om dat machien eens relatief uitvoerig te kunnen testen. Maar meer ook niet. KTM bewijst gewoon dat ze daar in 2003 een DIJK van een machine neergepoot hebben. En sindsdien zijn ze die geheel conform wat de "markt" wilt aan het vergroten en verzwaren en versterken (krachtiger maken= verkrachten?). Maar in de grond is er weinig verschil. Net zoals er tussen een R80GS van 1992 en een R1200GS relatief weinig verschil is. Ik denk dat dat komt door het motorblokkarakter en de zitpositie. Dat bepaalt toch blijkbaar in zeer grote mate de feeling van een motorbike. Verder zijn het maar gewone moderniseringen, al die elektronische dingskes. Afin, zo bekijk ik het.

Binnenkort ga ik met een propere ST toch ne keer naar Geert Van Mol rijden denk ik. Een zien hoe 'm reageert als ik zeg dat ik dat wil inruilen. Voelen hoe heet het water is, en hoe diep. :mrgreen:

De testrit met een KTM 950 SE daarentegen, enkele maanden geleden, was wel tof. Was slechts een kwartiertje, puur op asfalt, maar dat was alsof ik met mijn eigen 950 aan 't rijden was, maar dan zonder die zware kopkuip. En eigenlijk klopt dat ook wel. Same power, same bike, en dertig kilo minder. :thumbsup: Maar té duur 2dehands, echt.

Wipr
Posts: 1660
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 26 Feb 2018 23:00

Het spook een nieuwe 1090R besteld....

Hij heeft gelijk, als hij zijn geld krijgt voor de 1190 dan is het quasi een inruil want de 1090 worden of werden met fikse korting verkocht.

Zelf heb ik hard getwijfeld tussen de Ktm en de bmw en qua zitpositie zal de Ktm beter scoren maar voor ne zondagsrijder maakt het niet zoveel uit :whistling: :mrgreen:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests