Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 06 Apr 2018 11:55

Raketman wrote:
05 Apr 2018 23:47
Ik ben toch content met mijnen Onda.
Blijft toch duur speelgoed :( Enkel te verantwoorden als ge dat ergens in kosten kunt inbrengen. ;)
De "economie" zou verschieten hoe weinig nieuwe voertuigen er maar verkocht zouden worden mochten die niet meer mogen worden ingebracht. :|

Stefke
Posts: 1397
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke » 06 Apr 2018 13:22

Muug wrote:
06 Apr 2018 11:55
Raketman wrote:
05 Apr 2018 23:47
Ik ben toch content met mijnen Onda.
Blijft toch duur speelgoed :( Enkel te verantwoorden als ge dat ergens in kosten kunt inbrengen. ;)
De "economie" zou verschieten hoe weinig nieuwe voertuigen er maar verkocht zouden worden mochten die niet meer mogen worden ingebracht. :|
Die Honda zal niet duurder zijn dan iets anders in die categorie zeker? En duur is relatief, want voor iedereen verschillend.
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 06 Apr 2018 13:26

Stefke wrote:
06 Apr 2018 13:22
Die Honda zal niet duurder zijn dan iets anders in die categorie zeker? En duur is relatief, want voor iedereen verschillend.
Tuurlijk, ik spreek ook enkel voor mezelf. ;)

User avatar
Davy78
Posts: 608
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 » 06 Apr 2018 14:00

Muug wrote:
06 Apr 2018 11:55
Raketman wrote:
05 Apr 2018 23:47
Ik ben toch content met mijnen Onda.
Blijft toch duur speelgoed :(
De prijs van de nieuwe tiger 800 al gezien? De AT is een koopje.

User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 06 Apr 2018 16:18

Motorrijden blijft eigenlijk spelen met speelgoed. En vanuit dat standpunt wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk spelen, niet zo duur mogelijk :| Is een beetje een raar trekje van me: met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk speelgoed hebben. :mrgreen:

Wipr
Posts: 1660
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 06 Apr 2018 19:15

Muug wrote:
06 Apr 2018 16:18
Motorrijden blijft eigenlijk spelen met speelgoed. En vanuit dat standpunt wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk spelen, niet zo duur mogelijk :| Is een beetje een raar trekje van me: met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk speelgoed hebben. :mrgreen:
Willen we als normale sterveling allemaal die ene koop niet kunnen doen. De hoeveelheid euro’s dat we er tegen aan smijten......iedereen moet zijn eigen rekening maar maken toch.

In ieder geval, hier wreed content met den bokser :thumbsup:

Stefke
Posts: 1397
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke » 19 Apr 2018 00:09

Vandaag nog eens een Yamaha MT-07 2018 onder mijn kont geschoven. Ik had graag 6 nieuwe stuks besteld maar helaas slechts 3 exemplaren gekregen. Eentje daarvan heeft nu 1670 km op de teller en ik heb 'm dan maar binnen gedaan voor 'n drive-in onderhoudje.

En dus even langer aan de tand gevoeld.

Ziet er aardig uit zo'n MT-07. Staande 2 cylinder, niet direct mij ding maar toch...
Zit goed, breed stuur, bijna alles op z' n plaats. Bijna alles want een paar afwijkende schakelaars aan boord. De startknop en nood schakelaar zijn vervangen door 1 schakelaar. Best handig, kan je nooit vergeten dat de noodschakelaar aan staat. De knop naar boven duwen is noodschakelaar, naar beneden is starten. De drukknop voor de claxon staat dan weer veel te kort bij de pinkerschakelaar. Dus de pinkers afzetten geeft veel kans op geclaxonneer, zeker met dikke winterhandschoenen aan. Prima display, alles duidelijk leesbaar, ook in zonlicht. Contactslot staat te ver achter de tellerpartij, dus niet zo goed bereikbaar. Jammer. Remhendel instelbaar, koppelingshendel niet. Alles netjes afgewerkt.

55kw en 69Nm zij niet echt vepletterende cijfers maar hé wat een leuke staande twin die goed op pakt, leuke gedempte roffel. Gaat mooi lineair in toeren, nergens een dipje, best veel koppel onderin. Voet aan als een V-twin (SV650) Schakelt boterzacht door de versnellingen heen. Gaat er aardig vandoor.
Strak afgeveerd, vooraan niks instelbaar, achteraan voorspanning en ook de ingaande demping denk ik. Nog niet aan geprutst, is ook niet nodig denk ik. Geeft veel vertrouwen, ook in het betere gooi en smijtwerk. De voetsteunen hebben lange antennes en die raken nogal snel de grond.
Maar bij omvallen breken die wel snel af, dus dat probleem lost zichzelf op. De Topblock rijschool valbeugelset doet z'n werk efficiënt. Maar net niet efficiënt genoeg om de korte uitlaat te beschermen bij omvallen... :roll:

De remmen doen het goed, perfect doseerbaar, genoeg bijtkracht. Ik denk dat het dezelfde remmen zijn als op de eerste generatie R1. En die remmen hadden toen een aardige reputatie. ABS komt niet te snel tussen, bij tussenkomst wel duidelijk voelbaar.

Klein tankje van 14 liter, plastieken schaal rondom, dus een tanktas met magneten is onbruikbaar. Verder is er geen bagageruimte, onder het afneembare duozadeltje is er amper plaats om papieren weg te bergen, laat staan een slot of een bandenreparatiekitje.

Alles bijeen toch veel leuke speelmoto voor +-7000 euro. Wat ook ongeveer de nieuwprijs was van mijn eerste moto uit 1995. Een overwoestbare NTV650, ergens 47kw, in gedachten 250kg, enkele schijf en geen abs. Dus echt veel duurder zijn die motokes niet geworden, integendeel.

PLUS:
gewicht +-185kg
stuurgedrag
zithouding
ophanging
remmen
prijs

MINDER:
opbergmogelijkheden
plaats claxon
plaats contactslot
slanke kont niet proper te houden
grondspeling bij euhh... vlotter gebruik :whistling:

Ik besluit dit als zijnde toch veel leuke moto voor weinig geld. Ideaal om het vak te leren, zal denk ik niet snel vervelen, rijdt en klinkt leuker dan een Z650. :thumbsup:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
OzzePaa
Posts: 1011
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa » 19 Apr 2018 11:49

Stefke wrote:
19 Apr 2018 00:09
Vandaag nog eens een Yamaha MT-07 2018 onder mijn kont geschoven.
......
Zit goed, breed stuur, bijna alles op z' n plaats. Bijna alles want een paar afwijkende schakelaars aan boord. De startknop en nood schakelaar zijn vervangen door 1 schakelaar. Best handig, kan je nooit vergeten dat de noodschakelaar aan staat. De knop naar boven duwen is noodschakelaar, naar beneden is starten. De drukknop voor de claxon staat dan weer veel te kort bij de pinkerschakelaar. Dus de pinkers afzetten geeft veel kans op geclaxonneer, zeker met dikke winterhandschoenen aan.
....
Die "functionaliteiten" komen me ergens bekend voor :? .... zeker dat' geen BMW is :?: ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 2971
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M » 19 Apr 2018 12:55

Ik vond ook al dat zo een gecombineerde knop toch doodnormaal is :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 608
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 » 02 Aug 2018 15:16

Heb dan toch maar es een testrit gedaan met een Multistrada 950 ...

Ik wil een lichte, handelbare motor met allroad zithouding, maar wel eentje die is afgestemd op puur baangebruik. Mijn Tiger 800 "roadie" past goed in dat plaatje, al heeft hij hier en daar ook zijn nadelen ...

- gewicht: De multistrada is wel wat zwaarder dan een tiger 800, zeker bij trage maneuvers of aan de hand laat zich dat wel voelen, maar het is nog altijd ok
- in de bochtjes: geeft eigenlijk wel iets meer vertrouwen dan mijn tiger 800. Ik voelde me er eigenlijk best snel op thuis ... De banden op de MTS950 zijn een pak dikker dan die op de tiger (achteraan 170 ipv 150) maar dat zie ik als een pluspunt, ik hou wel van dat gevoel.
- remmen: een pak beter dan de tiger 800, maar de remmen zijn dan ook een gekend zwak punt van de tiger
- motor: minder gebruiksgemak dan de triumph triple, aangezien hij wat meer moeite heeft met lage toerentallen, maar naar het schijnt is dit fenomeen bij de 950 naar ducati-normen zeer beperkt. De multistrada 1200 zou op dit vlak een pak lastiger zijn. Nu, dat lijkt me zeker iets waar ik aan zou kunnen wennen, mijn vfr was ook nogal een diva in lage toeren. Qua beleving scoort hij wel een pak hoger dan de triple, maar dat had ik verwacht :) Die v-twin roffel, het doet iets met een mens ... (en dit was met standaard uitlaat)
- zithouding: Niet per sé beter dan de tiger 800, maar wel dik ok.
- vering: duikt wel ferm bij remmen ... maar de vering is instelbaar dus is waarschijnlijk wel te verhelpen

Eigenlijk best wel een fijne motor. En de prijs van een MTS950 + alarm + zijkoffers komt lager uit dan die van een tiger 800 XRT.

Alleen spijtig dat ik op een half uur tijd 3 keer in een valse neutraal heb gezeten ... Volgens de dealer is dit een beetje eigen aan ducati, en moet ge gewoon iets kordater schakelen. Wat mij betreft is dit ronduit gevaarlijk, als ge net voor een bocht wil terugschakelen en ge zit ineens in neutraal ... blijkbaar is het een veelbesproken probleem/eigenschap van de multistradas ... Maar misschien ligt het probleem inderdaad gewoon bij mij, na jaren met honda/triumph gereden te hebben, ben ik gewoon geraakt dat ik maar een beetje tegen dat versnellingspookske hoef te wrijven om te schakelen.

Next on the list: KTM 1090

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests