Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
't spook
Posts: 126
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook » 05 Aug 2018 09:38

Wipr wrote:
03 Aug 2018 21:40


Teruggebracht en ik was uiteraard benieuwd naar de prijs en dat was niet van de poes. Met de opties die ik zeker zou nemen (schakelassistentie en cruise control) kwam ik uit op 11.500€ ongeveer. Zonder TFT scherm, wel met ESA vering. BMW niet onbekend loopt de prijs snel (veel) hoger op als je opties rekent, die dan meestal voordeliger uitkomen als je ze in een pakket neemt maar dan heb je al veel pakketten nodig omdat de essentiële dingen die je zelf wil in afzonderlijke pakketten zitten. Slim gezien dus van BMW.

Maar toen terug op de 9T en al snel wist ik waarom het grote liefde is. Je moet werken op de 9T. Een bocht nemen vraagt input, meer dan wat ik ooit gehad heb. Het is 1 brok metaal dat je berijdt, je ziet en voelt de motor en als het snel moet gaan dan kan dit ook. Een stuk sneller dan de F750 of 850GS. Althans die indruk had ik nadien. Geen toerenteller, geen versnellingsindicator, geen overbodige lampjes en overbodige gadgets.

Wat ik ondertussen te weten ben gekomen is dat een motor goed moet rijden.... wie wil dit niet natuurlijk maar de steriliteit dat ze tegenwoordig in de blokken gieten hoeft niet helemaal voor me. De 9T trilt, gromt, en davert licht. Het brede stuur en het zicht op de ronde koplamp maken het plaatje af. Het “James Dean op de motor” gevoel is nooit veraf.

Ik begrijp het vast en zeker dat dit niet de commuterbike is maar het geeft, wat mij betreft, emotie mee welke op vele motoren tegenwoordig zoek is gegaan.

Met de F700/F800 heb ik nooit gereden in welke configuratie ook maar ben nu wel benieuwd als BMW dit nieuwe blok in hun F800R model gaan lepelen. Maar dat is voor binnen een paar jaar........

Dus de 9T blijft, of beter gezegd, hij gaat niet de deur uit ten voordele van een andere motor.
waarom iedereen in godsnaam ESA moet hebben moete mij is uitleggen
of zit dat in zo'n pakket :?:

en dat van die emotie...
:thumbsup:

een monsterke 600 heeft meer emotie in het koppelingshendel dan ne VStrom in heel de moto...
der zijn zo van die dingen die voor de ene belangrijk zijn en die een ander nooit zal snappen :dontknow:
:? KMK :roll:

Wipr
Posts: 1660
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr » 06 Aug 2018 22:15

ESA :dontknow:
Volgens BMW is dat een must have op de moto. Bij wederverkoop zou dat DE optie zijn dat het makkelijker zou maken om te verkopen. Zoals in den beginne, een zelfde model met of zonder ABS :dontknow:

Ik zit er niet mee om nog eens aan de stelknop te draaien. De elektronica is zeker knap gevonden maar het zegt me weinig in tegenstelling tot de mechaniek. Gelukkig maken ze nu en dan nog eens iets van motor met 2wielen, blok ertussen en rijden.
Om Muug zijn Himalayan als voorbeeld te gebruiken.

User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug » 06 Aug 2018 22:49

Volgens mij hebben ze die ESA uitgevonden omdat ze anders die zware achtervork niet onder controle kregen. Bij zowat elke GS die ze uitvonden begon dat te huppelen als ge daar wat sportief over slechte wegen begon te rijden. De standaard schokbreker was absoluut niet in staat om dat gigantische onafgeveerde gewicht onder controle te houden. En ESA is volgens mij hun uitvinding en oplossing daarvoor.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests