wawasda nuweer ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug » 26 Mar 2018 12:39

een dikkere band ga je volgens mij nauwelijks voelen. 55 en 60 wordt uitgedrukt in % en dat getal slaat op de hoogte van de band tov de breedte. Dus hij stelt voor om een band te steken met een hoogte die gelijk is aan 60% van de breedte uw achterband ipv 55%. Nemen we 180mm als breedte dan is 55%=99mm en 60%=108mm de hoogte. 9mm verschil dus. Misschien dat die prinses van die erwt ddaar kan voelen.
De vering van de Desert Sled zou beter zijn....

Wipr
Posts: 1609
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: wawasda nuweer ?

Post by Wipr » 26 Mar 2018 22:37

TRooPER wrote:
26 Mar 2018 10:40
zappa wrote:
25 Mar 2018 22:46

buskes?
nog ne keer vering? vooraan
dikkere band ?

wat denken jullie ?

verhuizen uit belgie en biljartvlakke wegen zoeken.... :ricky:

Viva Espana, ;)

bompa
Posts: 1444
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: wawasda nuweer ?

Post by bompa » 27 Mar 2018 12:46

Muug wrote:
26 Mar 2018 12:39
Dus hij stelt voor om een band te steken met een hoogte die gelijk is aan 60% van de breedte uw achterband ipv 55%. Nemen we 180mm als breedte dan is 55%=99mm en 60%=108mm de hoogte. 9mm verschil dus. Misschien dat die prinses van die erwt ddaar kan voelen.
De vering van de Desert Sled zou beter zijn....
9mm van den band dus ,dan misschien de vering nog is +- 2 cm dat zou dan 3 cm zijn , dat is niet onoverkomelijk,maar ik wilde alleen maar aanhalen dat de moto dan hoger zou worden ,bij mijne Tenere had men mijn vering op zijn zachtst gezet bij aankoop ,en de vorkbenen wat door laten steken,en kon ik met bijna platte voet aan de grond ,maar met de veer terug normaal op te spannen en de vorkpoten terug gelijk te zetten kon ik nog maar met mijn tippen aan de grond,maar bij den duc zal het inderdaad weinig rol spelen want die is laag genoeg.

User avatar
Droopy
Posts: 553
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: wawasda nuweer ?

Post by Droopy » 27 Mar 2018 17:03

zappa wrote:
25 Mar 2018 22:46
...
Ook eens laten kijken naar zijn staalharde vering, zijn uitleg : veeeeeel te korte voor demping, misschien andere (nog eens ?) veren steken vooraan of "buskes " steken?

...
wat denken jullie ?
Een comfortabeler zadel op maat laten maken : www.corbin.be/ :?: (of een andere moto) :whistling:
Als je langere veren en dikkere banden laat zetten dan vermoed ik dat je moto toch ook een ander rijgedrag zal hebben, dat kan beter zijn maar voor hetzelfde (vele) geld ook slechter. :|

User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug » 27 Mar 2018 18:10

Gelijk hoe, het blijven druppels op een hete plaat. :-/
Beter is om eieren voor uw geld te kiezen: Duc buiten nu hij nog nieuw is en iets anders zoeken.

User avatar
zappa
Posts: 3811
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa » 27 Mar 2018 22:30

Droopy wrote:
27 Mar 2018 17:03
zappa wrote:
25 Mar 2018 22:46
...
Ook eens laten kijken naar zijn staalharde vering, zijn uitleg : veeeeeel te korte voor demping, misschien andere (nog eens ?) veren steken vooraan of "buskes " steken?

...
wat denken jullie ?
Een comfortabeler zadel op maat
ik heb mijn persoonlijk comfortabel zadel onderaan mijne rug hangen :mrgreen:


Nee het is meer vooraan, ik kan soms op mijn gps (zumo660) de route niet meer zien van 't schudden :stars: achteraan valt :roll: nog wel mee, tes geen ktm oké, ik rem nu sinds een dik jaar wel voor de verkeersdrempels :mrgreen:

En ja een andere.... :dontknow: (denk niet dat ik dan nog thuis ga binnen mogen :pillepalle: )

voordelen van dat scramblerken : :thumbsup:

't weegt niks : 180 kg,
't stuurt goed (grote draaicirkel oké) ,
't is leuk rijden,
't is lekker laag bij de grond voor mijn niet zo lange benen, ik kan aan de grond met beide voeten, plat, dat was vroegere moto's anders.

nadeel : VERINGE !! & weinig plaats voor bagage :thumbsdown:
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 981
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa » 27 Mar 2018 22:56

Toch een beke raar vind ik ... veel te korte vering :?: :dontknow: Scrambo heeft vooraan 150mm veerweg ... den FJR 138mm. Ik zal niet zeggen dat daarmee alle verkeersplateaus vollenbak genomen worden, maar de GPS davert inallegeval toch niet. En toch gaat da spel voor mijn kunnen nog strak genoeg door de bochtjes. Daar moet toch iets aan te doen zijn : als de rebound niet instelbaar is (hetgeen het geval is dacht ik) misschien eens dunnere vorkolie opdoen :?: :idea:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 6609
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug » 28 Mar 2018 08:34

Zappa, het ontgaat me nu even of je er überhaupt al iets aan laten doen had.
Heb je er n.l.. al een setje progressieve veren van Hyperpro laten insteken? Dat wordt bij heel veel moto's gedaan. Die zijn relatief zacht en worden harde naarmate ze meer worden ingedrukt (bij remmen bvb)
En dat kost ongeveer 150€

User avatar
zappa
Posts: 3811
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa » 28 Mar 2018 10:02

Muug wrote:
28 Mar 2018 08:34
Zappa, het ontgaat me nu even of je er überhaupt al iets aan laten doen had.
Heb je er n.l.. al een setje progressieve veren van Hyperpro laten insteken? Dat wordt bij heel veel moto's gedaan. Die zijn relatief zacht en worden harde naarmate ze meer worden ingedrukt (bij remmen bvb)
En dat kost ongeveer 150€
Yep zitten er in en op, maar kost wel meer dan 150 euro. :? Heb de originele hier liggen. Achteraan is dat beter geworden ( alhoewel mijn nrplaat houder er wel nog aftrilde ) :(
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 981
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa » 28 Mar 2018 10:41

Mmmm ... alreeds Hyperprookes erop. Dat zal het zeker niet verslechterd hebben. Maar de veren dienen in feite meer voor het "dragen" van de moto en die terug op z'n originele hoogte te brengen na het absorberen (inveren dus) van een "oneffenheid". Klinkt raar, maar de DEMPER zorgt er in belangrijke mate voor in hoeverre de veer hard of zacht aanvoelt. Ingaande demping helemaal dicht, en je mag nog een gouden veer zitten hebben : dat voelt alsof je voorwiel aan een starre staaf zit.
Uitgaande te neig, dan komt je brommer bij wijze van spreken niet meer terug omhoog. Uitermate belangrijk dus dat die demping goed zit, en bovendien natuurlijk ook "matcht" met de gemonteerde veer.
Als het koud is, en vorkolie is wat te dik, dan wordt die door de lage temperatuur nog minder vloeibaar en passeert ze (veel) minder vlot door de dempinggaatjes zodat je vering dus stugger lijkt. Vermits de voorvork van Scrambo een vaste demperinstelling heeft, kun je de uitgaande demping niet minder zetten, en alzo ook de hieraan gekoppelde ingaande demping niet beïnvloeden.
Een veel dunnere olie kan dus wel effect hebben.
Maar ik zou denken dat de Hyperpro-mannen daar toch wel rekening mee houden als ze de veren vervangen ...
Last edited by OzzePaa on 28 Mar 2018 23:27, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests