wawasda nuweer ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: wawasda nuweer ?

Post by Tom Thumper »

OzzePaa wrote: 28 Mar 2018 10:41 Mmmm ... alreeds Hyperprookes erop. Dat zal het zeker niet verslechterd hebben. Maar de veren dienen in feite meer voor het "dragen" van de moto en die terug op z'n originele hoogte te brengen na het absorberen (inveren dus) van een "oneffenheid". Klinkt raar, maar de DEMPER zorgt er in belangrijke mate voor in hoeverre de veer hard of zacht aanvoelt. Ingaande demping helemaal dicht, en je mag nog een gouden veer zitten hebben : dat voelt alsof je voorwiel aan een starre staaf zit.
Uitgaande te neig, dan komt je brommer bij wijze van spreken niet meer terug omhoog. Uitermate belangrijk dus dat die demping goed zit, en bovendien natuurlijk ook "matcht" met de gemonteerde veer.
Als het koud is, en vorkolie is wat te dik, dan wordt die door de lage temperatuur nog minder vloeibaar en passeert ze (veel) minder vlot door de dempinggaatjes zodat je vering dus stugger lijkt. Vermits de voorvork van Scrambo een vaste demperinstelling heeft, kun je de ingaande demping niet minder zetten, en alzo ook de hieraan gekoppelde uitgaande demping niet beïnvloeden.
Een veel dunnere olie kan dus wel effect hebben.
Maar ik zou denken dat de Hyperpro-mannen daar toch wel rekening mee houden als ze de veren vervangen ...
Een duidelijke uitleg! Maar het aspect veerweg ontbreekt nog volgens mij. Je kan de ingaande demping verminderen maar dan gaat de veer ook sneller dichtslaan, wat ook niet echt een comfortabel gevoel geeft. En die veerweg verlengen is dan weer het moeilijke punt, kosten op het sterfbed?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

Veerweg, indeed, TT :!: Zoals gezegd : 138mm op den FJR en 150mm op 't Scrambootjen. En ik word toch niet doorééngerammeld op die bullebak ;)
Alle componenten dienen op mekaar te zijn afgestemd natuurlijk. Meer veerweg maakt dajje grotere oneffenheden kunt "uitvlakken" eer de voorvork "dichtslaat" in de ene of de andere richting. Maar een kortere "slag" hoeft niet te betekenen dat "the ride" extreem spartaans moet worden.
Zappa komt natuurlijk wel van een überbrommer wat dit aspect betreft, en een beke moet ge u dan wel aanpassen (valt mij ook altijd wat tegen als ik van Gertruud op de FJR afdaal :mrgreen: ) maar nogmaals, een trilplaat is nog waddanders :lol:
Last edited by OzzePaa on 28 Mar 2018 23:28, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot en gebt ne veel beter verende Scrambo :idea: :ugeek:
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: wawasda nuweer ?

Post by TRooPER »

OzzePaa wrote: 28 Mar 2018 14:45 Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot en gebt ne veel beter verende Scrambo :idea: :ugeek:
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
begin maar te vijlen :peepwall:
Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

Ooit lang geleden samen met Erik XX naar Hyperpro geweest voor andere veren voor en achter. Als ik mij goed herinner hebben ze toen toch ook het shimpakketje aangepast.
Als 't niet goed is, die gasten gewoon een mail sturen met de vraag wat er veranderd werd, en dat het niet goed genoeg is, of ze dat kunnen aanpassen. (of nee, wacht, de wijziging was bij Ducati gedaan, niet?)
grease up your baby for a ball on the hill

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: wawasda nuweer ?

Post by pingu »

OzzePaa wrote: 28 Mar 2018 14:45 Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot en gebt ne veel beter verende Scrambo :idea: :ugeek:
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
Of anders nekeer tot bij "TRP" rijden:
http://www.trpracing.be/veringen/nl

De (naar mijn mening) veel te stugge voorvering van de Tiger 800 was na progressieve veren, dunnere olie en andere spacers / luchtkamer niet meer te herkennen! En nog schappelijk van prijs ook.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug »

ik steun tip van Bert. Is het goedkoopst.
En anders inderdaad eens bellen naar Hyperpro. Het is toch hun gerief dat er in zit.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

Ja, maar als ze bij Ducati alleen de veren gewisseld hebben zal hyperpro, of eender wie, opnieuw moeten beginnen.
Dan is iemand die dichter bij hetzelfde doet misschien toch een interessantere optie.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

Waar ze "het" ook gedaan hebben, er is toch iets niet juist in de hele opzet. Terug naar de bakker dan idd :!:

Voor zover ik kan nagaan zit er standaard in een (gewone) scrambler alleen in de RECHTSE vorkpoot een veer en een vaste preload-spacer. In de linker poot dus alleen wat olie tussen de binnen- en buitenbuis voor de simpele, vast ingestelde demping.
Zappa schrijft elders over vervangen "veren" voor en achter door Hyperpro-exemplaren ... dat zou betekenen dat er een Hyperpro-set in de voorvork gestoken is ... TWEE progressieve veren dus, in elke poot één ... en dus ook elk met een vaste pre-load-spacer. "Achter is het beter ..." schrijft ze ... Misschien ligt het in een verkeerde combinatie van de nieuwe zachtere achterve(e)r(ing) met andere voorvorkveren :dontknow:
Je zou in allegeval denken dat de kost van die setup toch een veel beter resultaat moet garanderen ... which is blijkbaar not the case.

De mod met het afkorten van de standaard spacer in de rechter poot zal dus in dit geval niet (meer) lukken ... tenzij Zappa terug naar de ouwe setup gaat met de originele veer en spacer (die zoals ze schrijft, nog ergens liggen te liggen) en dat experimentwijs uitprobeert.
Kost nix en geen risico omdat je nu toch al nieuw stukken steken hebt.
De mensen die het avonturierden, hebben er in elk geval geen spijt over zo te lezen in de thread op het Scrambler-forum in m'n post hierboven.

Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

:stars: :stars:

euh, merci voor al de reacties :o
OzzePaa wrote: 28 Mar 2018 14:45 Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot
: http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
zagen !! :rayof: :rayof:

maar niet in mijn moto :?

Wel die Hyperpro zijn er om "garantie reden" bij Ducati garage in gestoken, al na een kleine 100den tal km, want ik kreeg nekpijn na een ritje van meer dan een uurtje met de moto :cry:



Wat heb ik als "restant" terug gekregen : Image


(wat zit ik te sukkelen om ne foto ergens "online" te zetten en hier te kunnen delen... nadat Imgur mij aan 't lijntje hield heb ik via postimage een poging gedaan, ergens mis ik photobucket, maar dat loopt vast of ik moet betalen.... :roll: )
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 29 Mar 2018 14:22
Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
:( lukt niet
Fout
Kan pdf-document niet laden
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 29 Mar 2018 21:56
OzzePaa wrote: 29 Mar 2018 14:22
Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
:( lukt niet
Fout
Kan pdf-document niet laden
Sorry, Zappa :( ... Had de download niet gechecket en dan zuldealtijdzien dat de file nog niet volledig was overgedragen naar tinternet hé :wall: Nuust in orde : rechtsklik en "Link opslaan als"

Maarrreuuuhhh ....
zappa wrote: 29 Mar 2018 21:51 Wel die Hyperpro zijn er om "garantie reden" bij Ducati garage in gestoken, al na een kleine 100den tal km, want ik kreeg nekpijn na een ritje van meer dan een uurtje met de moto :cry:

Wat heb ik als "restant" terug gekregen : Image
Als jouw Scrambo een "gewone" Scrambler is, kunnen ze in die garage toveren : TWEE voorvorkveren als "restant" terug gekregen, terwijl er maar éne in zit :krabje: :krabje: :blink: :? En waar is de preload-spacer :?: Die zat er niet in zekers :?: :pillepalle:

Kijk maar in de manual die je nu kunt downloaden of lees deze link eens door ...
http://www.scramblerforum.com/threads/h ... sion.2332/

Een voorveren-vervangset van HyperPro voor de Scrambler ziet er zo uit :arrow: https://www.motorcorner.nl/verenset-duc ... erpro.html
De progressieve veren hebben GEEN preload-spacer meer van doen wegens reeds zelf op vaste veervoorspanning.
Als de garage zo'n setje gestoken heeft ... waar is dan de spacer :?:
Of is er een volledig set gestoken met voorveren en volledige achtershock zoals deze :arrow: https://store.suspensionshop.org/sb-du1 ... t-box.html :?: Ook dan : waar is de spacer ?

Of misschien zie ik spoken, en was de moto misschien al voorzien van een upgrade-set met 2 veren en hebben ze er een verse HyperPro voor in de plek gestoken ;) :dontknow: :?: :?:

Toch op z'n minst een beetje raar, vind ik ... om niet te zeggen, een beetje verdacht :twisted:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

Ik zal eens gokken?
Die spacer zit er terug in. En zoals de papa van Boma al wist: 'trop is teveel'. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: wat is een spacer ??

en ja het pakket van Hyperpro zag er zo uit (maar dan met een zwarte resor en geen paarse) https://store.suspensionshop.org/sb-du1 ... -box.html

en voor zo ver mijn engels verstaat wat er staat, zegt Joe Bar himself dat er twee veren in de voorkant zitten?
Definitely, two springs in there then. confused.gif Whoever wrote the excerpt from the workshop manual above was clearly on work experience.
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug »

Ozzepa, ik lees toch vooral dat er twee veren inzitten, dus links en rechts. Raar dat ze in dat pdfke iets anders verkondigen.

Hier lees ik nog wat info:
http://www.ducatiscramblerforum.com/for ... nsion.html
Afgezien van de spacer in te korten, geeft er ene nog vier andere oplossingen, van goedkoop naar duur:
- The cheapiest mod you can perform is reducing the oil level, by 2 cm, to increase the size of the air chamber in both fork legs. Air being compressible will give you a softer fork on small compressions.
- Second step is replacing the OEM springs by progressive springs : Wilbers or Hyperpro. It's easy to do in the right leg, not so easy (specific tool required) in the left leg.
- Third step is replacing the OEM damping cartridge in the right leg (left leg hasn't got any) by a Maxton cartridge. It's quite easy to do (stay online, I will post a tutorial soon...)
- Fourth step is mounting Andreani kit (with two cartridges) in both legs. Easy to do in the right leg, quite complex in the left leg (2 specific tools required, plus a grub screw to remove...)
Last step is the Ohlins replacement fork...

Dus Zappa heeft step 2 al laten doen. Volgens mij gaat er daarom toch ook eens bekeken moeten worden of Ducati wel goed werk geleverd heeft, bij het plaatsen van die Hyperpro's. Zitten de goeie spacers er in (of zijn ze eruit gehaald), is de luchtkamer correct, etc. Dan weer alles te goei monteren en testrit doen. Nog altijd misérie ==> grotere luchtkamers, nog altijd misérie ==> die spacer inkorten, nog altijd misérie ==> zo'n damping cartrige, niet alleen Maxton heeft die, ook K-Tech (http://www.ktechsuspension.com/news/sus ... -scrambler)

Feit: 't gaat niet opgelost geraken door er hier op 't forum over bezig te zijn. :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 30 Mar 2018 17:14 Ozzepa, ik lees toch vooral dat er twee veren inzitten, dus links en rechts. Raar dat ze in dat pdfke iets anders verkondigen.
..............
Feit: 't gaat niet opgelost geraken door er hier op 't forum over bezig te zijn. :mrgreen:
I stand corrected :!: :peepwall: :peepwall: :oops: :lipsrsealed2: :lipsrsealed2:
Wat uitgebreider en vooral juister lezen leert onomstotelijk dat er in de linker poot ook een veer zit, maar zonder de plastic spacer-buis. En die blijkt er inderdaad heel moeilijk uit te krijgen. Demping rechts =uitgaand, links = ingaand.
Mijn voorbarig conclusief betoog op basis van een aantal Scrambler-forumposts en voornamelijk de ondubbelzinnige tekst in de (blijkbaar foutieve) service manual :
"Overhauling the front fork
Remove the front wheel (Removing the front wheel) Remove the forks (Removing the front fork).
The two legs are different: the LH one does not have a spring nor the pre-load tube.
To remove it, follow the removal procedure of the RH leg."

tonen nog maar eens dat het internet als kennisdatabank toch altijd best met een korrel zout genomen wordt.
Blackbert wrote: 30 Mar 2018 12:26 Ik zal eens gokken?
Die spacer zit er terug in. En zoals de papa van Boma al wist: 'trop is teveel'. :dontknow:
Merci, Bert voor de terechte terechtwijzing :headbang: ... me veel te snel laten gaan in verkeerd getrokken conclusies :oops: :thumbsdown: ... Lesson learned :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: wawasda nuweer ?

Post by Wipr »

Vering kopen is aliexpres checken :mrgreen:

Nu ni voor het 1en ander maar je het kan het zo gek niet bedenken of je waagt de gok voor een paar tien euro’s en je vindt een super achter of zelfs voorveer.

Mja, doet me er aan denken. Ik heb weken geleden ook veren besteld via aliexpres maar nog niks gezien :krabje:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

dat was geen terechtwijzing, eerder een conclusie. ;)

als die spacer niet in het "restpakket" zit, is hij dan niet gewoon terug gemonteerd, met veren die zonder moeten geplaatst worden.
verklaart dat dan misschien ook niet het minder goede resultaat. vandaar 'trop is teveel'.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug »

ergo: open vijzen en dubbelchecken

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: wawasda nuweer ?

Post by bompa »

Die gasten die die veren vervangen hebben zouden normaal toch moeten weten met wat ze bezig zijn zou ik denken,als er een spacer-buis in de vorkpoten zit zou de vervangende veer toch even lang moeten zij dan die er in zit , is ze veel langer zal die spacer niet moeten gestoken worden denk ik, bij mij waren ze toch even lang .Maar als die voorvering met de originele vering al hard was,is ze normaal met een progressieve veer nog sneller hard ,dan zou het gelijk OzzePaa aangeeft met de originele veer en een stukje van de spacer misschien toch wel geholpen kunnen zijn.

Ik heb bij mijne Tengere ook de veren vervangen door Hyperpro progressieve veren voor en achter, bij de voorvork alleen de veren vervangen de olie niet en ze zijn nu goed ,de achterveer is eigenlijk ietsje te hard ,maar nu moet ik er zo niet meer opletten dat ze doorslaat als ik toch is een put niet gezien heb , die kan zo wel dienen ,maar als het wa kalmer is ga ik een aluminium ring gieten en draaien om de originele de veer terug te steken maar dan iets opgespannen door de ring .

Post Reply