wawasda nuweer ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 3880
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa » 29 Mar 2018 21:56

OzzePaa wrote:
29 Mar 2018 14:22

Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
:( lukt niet
Fout
Kan pdf-document niet laden
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 1031
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa » 30 Mar 2018 10:28

zappa wrote:
29 Mar 2018 21:56
OzzePaa wrote:
29 Mar 2018 14:22

Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
:( lukt niet
Fout
Kan pdf-document niet laden
Sorry, Zappa :( ... Had de download niet gechecket en dan zuldealtijdzien dat de file nog niet volledig was overgedragen naar tinternet hé :wall: Nuust in orde : rechtsklik en "Link opslaan als"

Maarrreuuuhhh ....
zappa wrote:
29 Mar 2018 21:51
Wel die Hyperpro zijn er om "garantie reden" bij Ducati garage in gestoken, al na een kleine 100den tal km, want ik kreeg nekpijn na een ritje van meer dan een uurtje met de moto :cry:

Wat heb ik als "restant" terug gekregen : Image
Als jouw Scrambo een "gewone" Scrambler is, kunnen ze in die garage toveren : TWEE voorvorkveren als "restant" terug gekregen, terwijl er maar éne in zit :krabje: :krabje: :blink: :? En waar is de preload-spacer :?: Die zat er niet in zekers :?: :pillepalle:

Kijk maar in de manual die je nu kunt downloaden of lees deze link eens door ...
http://www.scramblerforum.com/threads/h ... sion.2332/

Een voorveren-vervangset van HyperPro voor de Scrambler ziet er zo uit :arrow: https://www.motorcorner.nl/verenset-duc ... erpro.html
De progressieve veren hebben GEEN preload-spacer meer van doen wegens reeds zelf op vaste veervoorspanning.
Als de garage zo'n setje gestoken heeft ... waar is dan de spacer :?:
Of is er een volledig set gestoken met voorveren en volledige achtershock zoals deze :arrow: https://store.suspensionshop.org/sb-du1 ... t-box.html :?: Ook dan : waar is de spacer ?

Of misschien zie ik spoken, en was de moto misschien al voorzien van een upgrade-set met 2 veren en hebben ze er een verse HyperPro voor in de plek gestoken ;) :dontknow: :?: :?:

Toch op z'n minst een beetje raar, vind ik ... om niet te zeggen, een beetje verdacht :twisted:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Blackbert
Posts: 2197
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert » 30 Mar 2018 12:26

Ik zal eens gokken?
Die spacer zit er terug in. En zoals de papa van Boma al wist: 'trop is teveel'. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 3880
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa » 30 Mar 2018 13:58

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: wat is een spacer ??

en ja het pakket van Hyperpro zag er zo uit (maar dan met een zwarte resor en geen paarse) https://store.suspensionshop.org/sb-du1 ... -box.html

en voor zo ver mijn engels verstaat wat er staat, zegt Joe Bar himself dat er twee veren in de voorkant zitten?
Definitely, two springs in there then. confused.gif Whoever wrote the excerpt from the workshop manual above was clearly on work experience.
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 6815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug » 30 Mar 2018 17:14

Ozzepa, ik lees toch vooral dat er twee veren inzitten, dus links en rechts. Raar dat ze in dat pdfke iets anders verkondigen.

Hier lees ik nog wat info:
http://www.ducatiscramblerforum.com/for ... nsion.html
Afgezien van de spacer in te korten, geeft er ene nog vier andere oplossingen, van goedkoop naar duur:
- The cheapiest mod you can perform is reducing the oil level, by 2 cm, to increase the size of the air chamber in both fork legs. Air being compressible will give you a softer fork on small compressions.
- Second step is replacing the OEM springs by progressive springs : Wilbers or Hyperpro. It's easy to do in the right leg, not so easy (specific tool required) in the left leg.
- Third step is replacing the OEM damping cartridge in the right leg (left leg hasn't got any) by a Maxton cartridge. It's quite easy to do (stay online, I will post a tutorial soon...)
- Fourth step is mounting Andreani kit (with two cartridges) in both legs. Easy to do in the right leg, quite complex in the left leg (2 specific tools required, plus a grub screw to remove...)
Last step is the Ohlins replacement fork...

Dus Zappa heeft step 2 al laten doen. Volgens mij gaat er daarom toch ook eens bekeken moeten worden of Ducati wel goed werk geleverd heeft, bij het plaatsen van die Hyperpro's. Zitten de goeie spacers er in (of zijn ze eruit gehaald), is de luchtkamer correct, etc. Dan weer alles te goei monteren en testrit doen. Nog altijd misérie ==> grotere luchtkamers, nog altijd misérie ==> die spacer inkorten, nog altijd misérie ==> zo'n damping cartrige, niet alleen Maxton heeft die, ook K-Tech (http://www.ktechsuspension.com/news/sus ... -scrambler)

Feit: 't gaat niet opgelost geraken door er hier op 't forum over bezig te zijn. :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 1031
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa » 30 Mar 2018 22:48

Muug wrote:
30 Mar 2018 17:14
Ozzepa, ik lees toch vooral dat er twee veren inzitten, dus links en rechts. Raar dat ze in dat pdfke iets anders verkondigen.
..............
Feit: 't gaat niet opgelost geraken door er hier op 't forum over bezig te zijn. :mrgreen:
I stand corrected :!: :peepwall: :peepwall: :oops: :lipsrsealed2: :lipsrsealed2:
Wat uitgebreider en vooral juister lezen leert onomstotelijk dat er in de linker poot ook een veer zit, maar zonder de plastic spacer-buis. En die blijkt er inderdaad heel moeilijk uit te krijgen. Demping rechts =uitgaand, links = ingaand.
Mijn voorbarig conclusief betoog op basis van een aantal Scrambler-forumposts en voornamelijk de ondubbelzinnige tekst in de (blijkbaar foutieve) service manual :
"Overhauling the front fork
Remove the front wheel (Removing the front wheel) Remove the forks (Removing the front fork).
The two legs are different: the LH one does not have a spring nor the pre-load tube.
To remove it, follow the removal procedure of the RH leg."

tonen nog maar eens dat het internet als kennisdatabank toch altijd best met een korrel zout genomen wordt.
Blackbert wrote:
30 Mar 2018 12:26
Ik zal eens gokken?
Die spacer zit er terug in. En zoals de papa van Boma al wist: 'trop is teveel'. :dontknow:
Merci, Bert voor de terechte terechtwijzing :headbang: ... me veel te snel laten gaan in verkeerd getrokken conclusies :oops: :thumbsdown: ... Lesson learned :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Wipr
Posts: 1687
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: wawasda nuweer ?

Post by Wipr » 31 Mar 2018 00:00

Vering kopen is aliexpres checken :mrgreen:

Nu ni voor het 1en ander maar je het kan het zo gek niet bedenken of je waagt de gok voor een paar tien euro’s en je vindt een super achter of zelfs voorveer.

Mja, doet me er aan denken. Ik heb weken geleden ook veren besteld via aliexpres maar nog niks gezien :krabje:

Blackbert
Posts: 2197
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert » 31 Mar 2018 09:05

dat was geen terechtwijzing, eerder een conclusie. ;)

als die spacer niet in het "restpakket" zit, is hij dan niet gewoon terug gemonteerd, met veren die zonder moeten geplaatst worden.
verklaart dat dan misschien ook niet het minder goede resultaat. vandaar 'trop is teveel'.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 6815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug » 31 Mar 2018 10:49

ergo: open vijzen en dubbelchecken

bompa
Posts: 1466
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: wawasda nuweer ?

Post by bompa » 31 Mar 2018 16:45

Die gasten die die veren vervangen hebben zouden normaal toch moeten weten met wat ze bezig zijn zou ik denken,als er een spacer-buis in de vorkpoten zit zou de vervangende veer toch even lang moeten zij dan die er in zit , is ze veel langer zal die spacer niet moeten gestoken worden denk ik, bij mij waren ze toch even lang .Maar als die voorvering met de originele vering al hard was,is ze normaal met een progressieve veer nog sneller hard ,dan zou het gelijk OzzePaa aangeeft met de originele veer en een stukje van de spacer misschien toch wel geholpen kunnen zijn.

Ik heb bij mijne Tengere ook de veren vervangen door Hyperpro progressieve veren voor en achter, bij de voorvork alleen de veren vervangen de olie niet en ze zijn nu goed ,de achterveer is eigenlijk ietsje te hard ,maar nu moet ik er zo niet meer opletten dat ze doorslaat als ik toch is een put niet gezien heb , die kan zo wel dienen ,maar als het wa kalmer is ga ik een aluminium ring gieten en draaien om de originele de veer terug te steken maar dan iets opgespannen door de ring .

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests