Uw hoofd leeg rijden

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 6650
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug » 09 Dec 2017 17:41

Vroeger, toen mijn moto nog een brommer was, en mijn haar vooral op mijn hoofd groeide (en niet elders); toen 2dehandse moto's nog rotte roeste bakken waren van de jaren '60, '70 en 80 met remmen die remden gelijk stalen zolen op beton, en frames zo stijf als ne piemel na een orgasme; toen was het nog mogelijk om uw hoofd "leeg" te rijden... Na een om welke reden dan ook drukke dag kon je op je brommer of moto springen en er voor gaan. Een half uur, een uur, een hele dag ! Je reed zo rap je kon en zo hard je durfde. Pure focus. Jij en je machine, en niets daartussen: géén misérie, geen gedoe, geen gedachten: enkel jij en dat veraf gelegen verdwijnpunt aan de horizon. Heet weer, koud weer, droog weer, nat weer, het maakte allemaal niet uit: je ging je gang en na verloop van tijd kwam je weer thuis en je hoofd was leeg geblazen. Je. Was. Jezelf.
Maar nu!
Overal camera's. Overal verkeerslichten. Overal verkeersdrempels. Overal en op gelijk welk moment van de dag gewéldig veel verkeer. Alles komt langs alle kanten op je af en je hebt ogen te kort om alle snelheidsbeperkingen en geparkeerde anonieme flitswagens tijdig op te merken. Alles is ook overal bomvol gebouwd. Je hebt geen bebouwde en niet-bebouwde kommen meer. Je hébt geen trage en rappe rij-zones meer. Nope, niks van dat alles ! Alles en iedereen gaat overal belachelijk traag, iedereen beweegt in slow-motion, gelijk de lucht geen lucht meer is maar een dikke, stroperige vloeistof waar het moeilijk doorheen gaan is.
Vroeger kon je er voor gààn! De kop in de wind ! Plat op je tank ! Het gas aan de stuit ! Arendsblik recht vooruit! De remmen remden niet, maar meestal had je die helemaal niet nodig! Het frame plooide alle kanten uit, maar ah, je plooide de moto gewoon terug naar zijn ideale lijn! Als de moto 85pk had was het al megapower, en je had ze allemaal nodig om wat stevig vooruit te stomen!
Vandaag echter, wat een contrast! Rechtop zit je, traag die rij voorrijders volgend, één oog de berm afscannend naar flitsers, een ander oog de stoplichten voor je, en een dérde oog zit vastgesoldeerd aan een instrument dat ooit en met reden "snélheidsmeter" werd genoemd. Onder jou: een súpermotorfiets, één met mégaveel oerend harde paardekrachten, een ultralicht, ultrastijf, ultrasubliem state of the art frame dat enkel een krimp geeft waar het volgens de computer mócht krimpen, ABS, TCS, zes-assige sensoren die perfect voor jou in staat zijn om uit te rekenen hoe wild je aan het gas mag rukken, hoe hard je kan remmen in de bochten, hoe hoog die wheelie of die stoppie mag zijn, of zelfs voor hoeveel percent wielspin je wilt hebben, en dat wel duizend keer per seconde!!!! Terwijl je aan een armzalige 46 km/u sukkelt achter die 35 wagens voor je, op die smalle tweevaksweg vol doorgearceerde rijstroken.....

Kan je begrijpen dat het me niet meer lukt, mijn hoofd leegrijden?

Stefke
Posts: 1354
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Stefke » 09 Dec 2017 20:54

Muug wrote:
09 Dec 2017 17:41
Kan je begrijpen dat het me niet meer lukt, mijn hoofd leegrijden?
Ja:
Omdat het wel leuk is om altijd overal mét aangepaste snelheid te kunnen rijden. En dat dat tegenwoordig erg moeilijk is met alle hierboven beschreven obstakels.

Maar ook nee: 8-)
Omdat je toch ook je hoofd kan leeg rijden zonder voetsteunen bij te schuren? En ook ongeveer netjes volgens de wegcode kan rijden? Er zijn toch nog wel regio's zijn waar je zo wat kan rondtoeren zonder te veel verkeer voor de voeten? Je moet wel al eens de taalgrens over natuurlijk.
En mij lukt dat ook wel met een ouwe vierwieler! En met die ander tweewielers soms ook, hoewel ik mij dan wel de pleuris moet trappen... :|
Image
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

Wipr
Posts: 1609
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Wipr » 09 Dec 2017 21:33

Leuk geschreven Muug en herkenbaar maar ergens ook niet. Zoals al wel duidelijk rij ik zelf ook amper verder dan de kerktoren maar tijdens de betere weer maanden vind ik het een zaligheid om ‘s nachts te rijden. Alles is dan anders. Zelfs de motor lijkt anders te draaien. En dan hoef je niet ver te gaan.
Muug... ‘s nachts rijden was je toch niet vreemd?

User avatar
OzzePaa
Posts: 1001
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by OzzePaa » 09 Dec 2017 21:34

Muug, jou overpeinzingen zijn helemaal ook hoe ik dat ervaar ... en ik gaan dus nog wat verder terug dan jou "vroeger" hé ;)
Er is idd voor tgrootste deel gewoon geen millimeter pret meer te beleven in de "deelname aan het verkeer". Las daarstraks nog dat een "academisch" voorstel om 30 in ALLE bebouwde kommen en 90 op dottostraat op bijval langs alle kanten kon rekenen. Grote Baas Ben (Weyts) heeft echter nog wat slappe bedenkingen :roll:
Nee, er is geen zak meer aan zo. Gelukkig kan je in een (groot) gedeelte van De Kempen nog toerkes uitpluizen waar het kopke wél nog leeggereden kan worden en er een gevoel van "yes, dees deed deugd" aan over houden. We zitten ook op haalbare reikwijdte van Dardennen, zodat ik toch nog altijd met goesting vertrek voor een paar uur, een halve dag of van juist licht tot net niet donker.
Zoals Stef zegt ist niet altijd primordiaal dajje constant moet kunnen sjezen, maar het kunnen rijden aan een snelheid die voor een bepaalde weg/baan/straat én de situatie als "normaal te doen" ervaren wordt, is toch stukken plezanter dan het dikwijls onnodig opgelegde slome "voortbewegen" zoals Muug het beschrijft.
Gelukkig kan ik nog dikwijls genoeg genieten van boeren- en andere baantjes en wegels waar nog kan "gereden" worden :ricky: ... aan driecijferige snelheden of, even plezant, aan de helft als andere omstandigheden dan opgelegde beperkingen dat als normaal of noodzakelijk doen aanvoelen.
En nog even terzijde : plezier aan het rijden op 4 wielen is al veel langer verleden tijd.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 247
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Jopet » 10 Dec 2017 02:33

Ik begrijp het volledig Muug.....

Waar is de tijd dat we uit gingen in Oostende en als we terugkeerden 's nachts dat er op de N9 of E40 nauwelijks een ziel te zien was en dat we dan maar volgas naar huis reden zonder schrik voor flitspalen of dergelijke....
Waar is de tijd dat we op de Pathoekeweg in Brugge onze snelheidstesten deden omdat er daar toch nooit iemand kwam....
Waar is de tijd dat we in Brugge centrum nog 60km/u mochten rijden, nu overal 30 en zelfs in de randgemeenten is het op heel veel plaatsen zone 30, op de ring en toegangswegen 50 met hier en daar een kleine uitzondering naar 70...
Er zijn nu in Brugge zelfs al verschillende fietsstraten waar het verboden is een fiets voorbij te steken, dus de snelheid van de fiets is de snelheid van het achterop rijdend verkeer en jammer genoeg rijden ze daar dan niet met een pedelec, dus rijden ze maar 10 km/u dan rij jij met de motor ook maar 10....
Waar is de tijd dat ik in snelheid over het Meebrugje reed om mijn voorwiel los te krijgen, nu kun je bijna in elke straat dit proberen want vluchtheuvels genoeg om uit te kiezen...

Tjah waar is die tijd hé.... dat is oud worden zeker....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

User avatar
Muug
Posts: 6650
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug » 10 Dec 2017 10:31

het kunnen rijden aan een snelheid die voor een bepaalde weg/baan/straat én de situatie als "normaal te doen" ervaren wordt, is toch stukken plezanter dan het dikwijls onnodig opgelegde slome "voortbewegen" zoals Muug het beschrijft.
Ge hebt het perfect omschreven, Ozzepa. Ik zou het niet beter kunnen. Zélf bepalen wat een goeie snelheid is, en daar ook naar kunnen handelen. En daar horen geen schurende voetsteunen bij, daar zijn onze wegen nooit goed genoeg voor geweest.

Blackbert
Posts: 2164
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Blackbert » 10 Dec 2017 10:51

Jamaar, 't is voor uw veiligheid. :book2: :sweeet:

En ja, de gemiddelde Belg is erg hardleers: zuipen en sturen? Moet kunnen. Van in de Craeybeckxtunnel tot voorbij Peutie op 't middenvak blijven plakken aan 110? Wat is 't probleem. Ritsen? Da's om mijn broek toe te houden.
Het enige wat ze al heel goed geleerd hebben is trager rijden. Waarschijnlijk te verklaren door de redelijk grote kans dat je anders tegen de lamp vliegt. Bovendien, we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen. Dus waarom zou ik pepe, die niet doorheeft dat het 3km terug overging van 50 naar 70, willen inhalen?

Hier staan 2 moto's met een nummerplaat. De ene ook met een dode accu, de andere met een laadprobleempje dat nog niet opgelost is. Aan de ene kant vind ik dat erg, want ik kan er niet mee rijden. Aan de andere kant, where's the fun? met een vierwieler een rij taffelaars inhalen is moeilijk en ook wel onverantwoord, zo slim ben ik nog. Met de KTM is dat een fluitje van een cent, hoewel eigenlijk ook wat onverantwoord. Maar is het leuk? Nee, zo'n acties zijn dan het gevolg van lichte frustratie en een rit zorgt niet voor een leeg hoofd maar voor zachtjes uitdovende ergernis, eens afgestapt. En een versterking van het gevoel dat ik hier eigenlijk niet meer wil wonen.

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat als je trager rijdt dan wat in die situatie en omgeving "natuurlijk" is, je aandacht geweldig verslapt. Toch kiest men voor de makkelijkste en goedkoopste oplossing: overal 70 of minder. Voordeel: zet regelmatig eens een flitskast langs zo'n weg en de kassa rinkelt gegarandeerd. Toch zie je regelmatig een foto, bloemen en een beertje aan een boom hangen langs zo'n weg. Van een jongeling die met te weinig ervaring en misschien ook teveel pintjes op zijn kunnen geweldig verkeerd inschatte. Dat voorkom je niet door overal de snelheidslimiet naar een belachelijk laag niveau te brengen. We gaan dat oplossen door de maximaal toegelaten doormeter van boompjes naast de weg te beperken. Je moet er maar opkomen.

Het beleid is repressief. Met de focus op snelheid, want dat is het meest kosteneffectief. Zo wil men de middenvakklevers ook gaan aanpakken door de boete te verdubbelen. Mooi, maar dan heb je wel veel meer vrienden van Luc Alloo nodig om dat ook te controleren. Waarna de discussie kan beginnen wanneer je te lang talmde om weer naar rechts te gaan. Net hetzelfde met GSM gebruik achter het stuur. De kans om gepakt te worden is klein, dus doe maar.

Maar eigenlijk komt het neer op de ingesteldheid, het verkeersinzicht en de rijkunsten van de gemiddelde bestuurder, die allemaal beneden peil zitten. Wat het moeilijkste probleem is om opgelost te krijgen. Je zou kunnen proberen met te starten in de rijopleiding, maar verder dan de laksheid aangaande zware overtredingen op het theorie-examen terug te schroeven komt men niet. De professionals hier zullen ook direct bevestigen dat het binnen het huidige kader onmogelijk is. Enige oplossing is het uitbreiden van dat kader. Maar de overheid wil het niet betalen, en ze durft het waarschijnlijk ook niet opleggen aan de kandidaat-bestuurders. De overheid wil geen betere chauffeurs, ze is wanhopig bezig de schade te beperken. Want zelfs met een betere opleiding blijf je zitten met de "ervaren" chauffeurs die vastgeroest zijn in slechte gewoonten en een zekere onkunde. Dus is de enige oplossing: de norm naar beneden trekken in de hoop dat de grootste prutsers het toch nog redden. De rest moet zich maar schikken. Of verhuizen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 6650
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug » 10 Dec 2017 12:35

Blackbert wrote:
10 Dec 2017 10:51
....... we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen.
Dat gezegd zijnde : binnen 10-20 jaar hebben we dus allemaal auto's die elkaar in de gaten houden en binnen de vakjes blijven en schoon afstand houden en zelf meeremmen en zo. Wel, ik voorspel dat het gsmgebruik in de auto exponentieel gaat toenemen. Misschien dat ze zelfs TVschermkes gaan inbouwen in 't stuur.... :lipsrsealed2:

Stefke
Posts: 1354
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Stefke » 10 Dec 2017 13:00

Muug wrote:
10 Dec 2017 10:31
het kunnen rijden aan een snelheid die voor een bepaalde weg/baan/straat én de situatie als "normaal te doen" ervaren wordt, is toch stukken plezanter dan het dikwijls onnodig opgelegde slome "voortbewegen" zoals Muug het beschrijft.
Ge hebt het perfect omschreven, Ozzepa. Ik zou het niet beter kunnen. Zélf bepalen wat een goeie snelheid is, en daar ook naar kunnen handelen. En daar horen geen schurende voetsteunen bij, daar zijn onze wegen nooit goed genoeg voor geweest.
Dus zoals ik al zei:
Stefke wrote:
09 Dec 2017 20:54
Ja:
Omdat het wel leuk is om altijd overal mét aangepaste snelheid te kunnen rijden.
Maar dat mag blijkbaar niet meer 8-)
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

Wipr
Posts: 1609
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Wipr » 10 Dec 2017 14:31

Muug wrote:
10 Dec 2017 12:35
Blackbert wrote:
10 Dec 2017 10:51
....... we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen.
Dat gezegd zijnde : binnen 10-20 jaar hebben we dus allemaal auto's die elkaar in de gaten houden en binnen de vakjes blijven en schoon afstand houden en zelf meeremmen en zo. Wel, ik voorspel dat het gsmgebruik in de auto exponentieel gaat toenemen. Misschien dat ze zelfs TVschermkes gaan inbouwen in 't stuur.... :lipsrsealed2:
Zolang ga je niet moeten wachten Muug. Adaptieve cruiscontrol is een verrijking en tegelijk een vergif.
Geheel rechts gaan rijden tegen 100 is goed te doen. Je moet juist uwe kop nog omhoog doen om de zoveel seconden en zien dat je tussen de lijnen blijft rijden al is deze optie (lijnen herkennen) bij vele merken ook al standaard aan ‘t worden.

Dat het gsm gebruik gaat toenemen kan ik best geloven. Bellen, sms’en kan ik nu effectief ook al vanaf het scherm in de middenconsole vd auto.

Mijn gedacht is.......als ze een alcoholslot zouden kunnen inbouwen zou men ook een blokkeersysteem van de smartphone kunnen installeren van zodra de auto rijdt bijv. Enkel inkomende oproepen via Bluetooth die beantwoord kunnen worden.

Langs de andere kant. De smartphone in de auto is reeds zo ingeburgerd dat men zich niet meer gaat weerhouden om hem te gebruiken achter het stuur. Net zoals een alcoholslot. (Laat iemand anders blazen)

Maar goed,

Zorgeloos motorrijden is nu meer je verzuchting. Goed motorrijden was er al he ;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests