Afleveringskosten????

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Afleveringskosten????

Post by Muug »

Is dat een nieuwe hype?

"De afleveringskost dekt het rijklaarmaken van uw voertuig. Dit omvat o.a.de montage na levering, de eerste benzine, nazicht en test, administratie documenten als gelijkvormigheidsattest en tenslotte de levering van het voertuig aan huis. "

Kost 150 euro en méér, naast de aankoopprijs van uwe moto.

:dontknow:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Afleveringskosten????

Post by pingu »

Nee, dat bestaat al een tijdje. Wordt apart vermeld ipv dat de dealer dit "onzichtbaar" mee in de prijs verrekend. Zal wel weer ergens een obscure richtlijn zijn of zo.

Anderzijds: ik heb dat nog nooit betaald. Werd zowel voor mijn Tiger destijds als voor de Suzuki nu door de dealer "kwijtgescholden" bij wijze van commerciële geste...

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Afleveringskosten????

Post by Jopet »

Zeker niet nieuw, zelfs in 2004 toen ik mijn V-Strom kocht kwam dit er bij...

Is zoiets als bij de auto's waar je moet bijbetalen voor de wettelijke kit (brandblusser, fluo, driehoek & EHBO), als het wettelijk verplicht is waarom dan bij rekenen?

Dat is ook bij het bestellen van vliegtuigtickets, je kan enkel betalen per kredietkaart maar ze rekenen dan wel kosten aan omdat je met een kredietkaart betaald, of iets online bestellen dat enkel kan geleverd worden want geen afhaalmogelijkheid maar je moet wel leveringskosten betalen...

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Afleveringskosten????

Post by Wipr »

Dikke zever die afleverkosten. Meen ik!

De garage die dit zou meerekenen moet geen bestelbon maken.

Er zijn merken die deze “taks” mee inrekenen in de officiële prijs. Bij mijn weten is dat bij Triumph zo en ik vermoed BMW.

Is absolute zever. Net zoals een administratieve kost. Ach, als ze het geld maar uit de zaken kunnen slagen he.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Afleveringskosten????

Post by Wipr »

Langs de andere kant zoals Muug het mee opsomt....... als de motor aan huis geleverd wordt zou ik daar nog mee kunnen leven. Een levering aan huis voor 150€ is zelfs goed doenbaar vind ik. 1,5u werk, brandstof, geschikte vrachtwagen trailer, uitleg ter plaatse enz.......

Een goeie om te onthouden voor een volgende keer.

Ah afleverkosten. Awel dealer ik ga dat betalen en u het adres geven waar de motor mag geleverd worden. :pillepalle:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Afleveringskosten????

Post by Muug »

Jopet, ge hebt gelijk, ge gebruikt goeie voorbeelden.
Als consument vind ik dat ik dat allemaal niet moet weten. Ik hoef niet te weten hoe de prijsbepaling van de verkoper in elkaar zit. Wat kan mij dat schelen.
Concreet voor vliegtuigtickets: ik wil de brutoprijzen kunnen vergelijken. Ze moeten niet komen lullen met extra kosten achteraf die NIET vermeld zijn op het moment dat ik prijzen aan het vergelijken ben. Nu naar Valencia ook weer. Na twee-drie uur zoeken kom ik op een h&t-vlucht van 149 euro vanuit Eindhoven. Hop 19 euro administratieve kosten erbij. Hoezo, da's toch allemaal automatisch?
En waar gaat dat eindigen?
Stel u voor dat nen bakker ook zo zijn brood verkoopt : da's dan 10 cent voor de meel, 5cent voor de boter, 7c voor de elektriek, 2c voor de zak etc etc etc
Man man man, misérie miséirie misérie. :furious3:
Afin, we mogen dertig dagen niet klagen zeker. :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Afleveringskosten????

Post by duibhce Kaelann »

Den bakker, een schoon vergelijking.
Stel u voor dat de bakker zijn brood adverteert aan 1EUR. En op het moment dat ge het wilt kopen een toeslag van 0,50EUR rekent voor het bakken, maar weigert van u een ongebakken brood te verkopen. Dan nog 0,30EUR voor het overhandigen, 0,20EUR voor het snijden en 0,10EUR voor het zakske. Oh, en ook nog 0,10EUR voor den elentriek van de witte kassa. :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Afleveringskosten????

Post by Muug »

duib, is het toeval dat gij hetzelfde voorbeeld hebt als ik, een paar uur eerder? :geek:

Sterker is ook : ge wilt een brood kopen en er staat geen kat, het is laat op de avond en ge krijgt het mee voor 1€. De dag nadien gaat ge een paar uur vroeger, er staat tien man voor u en de prijs van het brood is 7€. Twee dagen nadien staat er maar drie man in de rij en de prijs is 3€. Terwijl gij aanschuift komt er nog zeven man binnen en den dienen achter u mag weer 7€ afdokken. Kortom, gelijk de vliegtuigtickets.... :devil:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Afleveringskosten????

Post by F M »

Of zoals een hotel boeken via Hotels.com: er is een kamer aan een bepaalde prijs. Bij effectief kiezen van de kamer heb je de keuze tussen betalen bij aankomst, of onmiddellijk betalen. Je kiest voor betalen bij aankomst. 'Sorry, de laatste kamer is net geboekt". Verdomme. je probeert nog eens. 'Sorry, de laatste kamer is net geboekt". Dedju toch. Dan probeer je eens met onmiddellijke betaling. "Proficiat, u hebt net deze kamer geboekt!"

Bedriegers :evil:

Alhoewel, dit heeft natuurlijk niets met afleveringskosten te maken. Sorry :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Afleveringskosten????

Post by OzzePaa »

't Is idd godgeklaaaaaagd die onnozeligheden, zoude VanRossem zeggen :lol: :lol:
O.T. op de officiële prijslijst van Honda staat een "HQD"-kolommeke : Honda Quality & Delivery en milieubijdrage ... 135€ voor > 125cc, 90€ voor<=125cc.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Afleveringskosten????

Post by Muug »

F M wrote: 19 Jan 2018 09:59 Alhoewel, dit heeft natuurlijk niets met afleveringskosten te maken. Sorry :oops:
Ergens niet, maar ook ergens wel, omdat het eveneens symptomatisch is voor de maatschappij van deze tijd. Ik kan het moeilijk omschrijven. Het omvat vele dingen. Vliegtuigtickets, hotels boeken, afleveringskosten, het gedrag van politiekers: het toont overeenstemmingen. Vroeger was een prijs een prijs. Je had er geen zicht op hoe die bepaald werd, maar je kon vergelijken. Het kwam allemaal geloofwaardig over. Ook de praat van de politiekers. Nu echter krijg je "zogezegd" meer inzicht in de prijsbepaling, in de decision making, maar tegelijk voel je je meer bekocht en bedrogen, omdat ze nu openlijk etaleren hoe ze je bedriegen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Afleveringskosten????

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 19 Jan 2018 10:38
F M wrote: 19 Jan 2018 09:59 Alhoewel, dit heeft natuurlijk niets met afleveringskosten te maken. Sorry :oops:
Ergens niet, maar ook ergens wel, omdat het eveneens symptomatisch is voor de maatschappij van deze tijd. Ik kan het moeilijk omschrijven. Het omvat vele dingen. Vliegtuigtickets, hotels boeken, afleveringskosten, het gedrag van politiekers: het toont overeenstemmingen. Vroeger was een prijs een prijs. Je had er geen zicht op hoe die bepaald werd, maar je kon vergelijken. Het kwam allemaal geloofwaardig over. Ook de praat van de politiekers. Nu echter krijg je "zogezegd" meer inzicht in de prijsbepaling, in de decision making, maar tegelijk voel je je meer bekocht en bedrogen, omdat ze nu openlijk etaleren hoe ze je bedriegen.
:stupid: :smash: ... exactly my thoughts :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Afleveringskosten????

Post by Raketman »

Wel, ik heb er vandaag ongeveer 3 uur over gedaan om een FLHTKSE ANV (google dat maar eens :mrgreen: ) uit te kratten en klaar te zetten voor verkoop. Een volledig standaard moto, zonder accessoires. Topkoffer monteren, bekabeling goed leggen, highway pegs- windscherm-winddeflectoren monteren, batterij testen en laden, vloeistoffen checken, infotainment systeem updaten en voorbereiden voor gebruik, alarmsysteem installeren, etc etc.

Mij interesseert zo niet erg wie het zal betalen, maar dat iemand daar voor zal betalen zal wel duidelijk zijn. Ge moogt dat zever en bedrog :? vinden zoveel ge wilt, maar geleverde arbeid moet vergoed worden...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Afleveringskosten????

Post by F M »

Awel, dat blijf ik zever vinden. Als iets aan een bepaalde prijs geafficheerd staat, dan is het belachelijk dat je nog aan een verkoper moet bijbetalen om de motor in de staat te krijgen zoals hij aan jou geleverd moet worden. Dat is niet meer of minder dan wat in de prijs van het product zit.

Enig voorbehoud voor het aan huis leveren, want dat is extra service. Maar zorgen dat de motor in de staat komt waarin hij moet komen, dat zit IN de prijs. Punt.

Zou toch moeten.

Alsof je in een restaurant een biefstuk bestelt van 20 euro, maar dat je 10 euro moet bijbetalen omdat de kok er nog werk aan heeft om hem te bakken... :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Afleveringskosten????

Post by Muug »

inderdaad FM. Ik geef u 100% gelijk. Raketman heeft ook 100% gelijk, maar dan moet de verkoper dat maar in zijn prijs incalculeren, en niet apart bij rekenen.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Afleveringskosten????

Post by Stefke »

F M wrote: 19 Jan 2018 21:06 Awel, dat blijf ik zever vinden. Als iets aan een bepaalde prijs geafficheerd staat, dan is het belachelijk dat je nog aan een verkoper moet bijbetalen om de motor in de staat te krijgen zoals hij aan jou geleverd moet worden. Dat is niet meer of minder dan wat in de prijs van het product zit.
Bwa..... De verkoper beslist zelf hoe hij zijn prijs aankondigt. Alle trukken zijn goed om aan de laagste prijs te geraken om er dan van alles bij te moeten doen achteraf. Verkoopstrukken, niet meer niet minder. Banden idem, bij de ene all in, bij de andere 15 euro extra voor montage... En extra betalen om aan huis te leveren? Coolblue doet dat dan weer niet, daar is de prijs is all in. Een steak in het restaurant; bij de ene is dat 20 euro, bij de andere 19 + 3 euro voor de pepersaus...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Afleveringskosten????

Post by Muug »

't is waar 't is waar.
Ne mens moet gewoon veel meer alert zijn dan vroeger.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Afleveringskosten????

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 19 Jan 2018 22:07 Banden idem, bij de ene all in, bij de andere 15 euro extra voor montage... En extra betalen om aan huis te leveren? Coolblue doet dat dan weer niet, daar is de prijs is all in. Een steak in het restaurant; bij de ene is dat 20 euro, bij de andere 19 + 3 euro voor de pepersaus...
Het is wel niet helemaal hetzelfde. Ik kan mijn banden kopen zonder ze te laten monteren. Ik kan een steak gaan eten zonder de pepersaus erbij te nemen. Maar ik kan geen voertuig kopen zonder dat het "afgeleverd" wordt. Ik ben het wel eens met FM dat kosten die niet optioneel zijn gewoon in de prijs verrekend zouden moeten zitten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Afleveringskosten????

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 19 Jan 2018 09:00 duib, is het toeval dat gij hetzelfde voorbeeld hebt als ik, een paar uur eerder? :geek:
Niet toevallig. Ik vond dat een mooi voorbeeld en wilde het nog wat uitbreiden. Maar het werkt ook in den Delhaize. Als ik met mijn inkopen aan de kassa kom verwacht ik ook niet dat er aan de kassa nog 5EUR bijkomt voor het werk dat Mariette heeft moeten doen om die producten in de rekken te zetten en 2EUR voor Freddy om de prijsetiketten op de rek te kleven en 4EUR voor Louisa om mijn aankopen te scannen en mijn geld in ontvangst te nemen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Afleveringskosten????

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 20 Jan 2018 13:51 Maar ik kan geen voertuig kopen zonder dat het "afgeleverd" wordt. Ik ben het wel eens met FM dat kosten die niet optioneel zijn gewoon in de prijs verrekend zouden moeten zitten.
Jaja, ik heb ook liever geen verrassingen en gewoon de prijs all in. Anderzijds wil ik mijn nieuwe motor best wel zelf uit het krat halen en in elkaar puzzelen... 8-)

Post Reply