Minder motorongevallen!
Posted: 20 Mar 2018 21:35
Lichtjes positief nieuws in de gazetten! Meer motorrijders en minder ongevallen!
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/kw ... /#comments
Niet makkelijk om te zeggen waar het nu werkelijk aan ligt maar er zijn toch een paar zaken die wat verschil zullen maken.
Ik denk dan dat een doorgaans betere rijopleiding toch een beter beslagen beginner op de baan zet t.o.v pakweg 20 jaar geleden. Alle gezeur en gezever van kostprijs en tijdsduur ten spijt denk ik toch dat dit een ferme stap vooruit is. Ik zeg wel doorgaans betere opleiding want ik denk niet dat overal een even goede opleiding wordt gegeven. Zelfs niet binnen een zelfde rijschoolgroep heb ik al gemerkt...
Is ook ergens logisch, er wordt les gegeven door mensen, niet door machines of robots...
Een gemiddelde opleiding van pakweg 15uur van tegenwoordig ziet er gelukkig helemaal anders uit dan de standaard opleiding van 6 uur van 20 jaar geleden. Toen lag de focus vooral op slagen voor de manoeuvers, tegenwoordig zit daar een aardig stuk opleiding op openbare weg bij. Het is tenslotte vooral daar dat het verschil zal gemaakt worden tussen botsen en niet botsen...
Doorgedreven (betaalbare) opleidingen die aan populariteit winnen en opstapdagen allerhande die al dan niet gratis worden gegeven zijn ook wel een stap vooruit bij de start van "het motorseizoen". Uiteraard moet je daar als motorrijder in willen investeren en dat blijkt ook meer en meer het geval te zijn.
En de motorfietsen zelf die ook toch ook wel veiliger worden. Ik denk aan betere bandentechnologie en uiteraard het betaalbaar en sinds 2017 verplicht geworden ABS-remsysteem. Scheelt volgens mij toch een pak in de statistieken. Vroeger was het verschieten en 9 kansen op 10 direct onderuit remmen. Tegenwoordig kunt ge toch nog dikwijls de meubelen redden als het mis gaat. Bovendien zijn sinds ongeveer 2004 de ABS-remsystemen ook betaalbaar leverbaar op basic motoren (CBF500, CBF600, ER6, Bandit 650 en anderen). En het zijn ook deze motoren die dikwijls door beginners in huis gehaald worden tegenwoordig. Hoewel ik merk dat de tijden van beginbudgetten van 2500 à 4000 ook al stilaan evolueren naar 7000 tot zelfs 10000 euro. Voor die prijs kun je al een moderne moto mét ABSop de kop tikken natuurlijk.
En verder zou ik zeggen wat ik altijd zeg; er is maar ene die het meest in de hand heeft om zo veilig mogelijk met zo'n moto te rijden en dat ben jij zelf natuurlijk... Niks nieuw onder de zon dus...
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/kw ... /#comments
Niet makkelijk om te zeggen waar het nu werkelijk aan ligt maar er zijn toch een paar zaken die wat verschil zullen maken.
Ik denk dan dat een doorgaans betere rijopleiding toch een beter beslagen beginner op de baan zet t.o.v pakweg 20 jaar geleden. Alle gezeur en gezever van kostprijs en tijdsduur ten spijt denk ik toch dat dit een ferme stap vooruit is. Ik zeg wel doorgaans betere opleiding want ik denk niet dat overal een even goede opleiding wordt gegeven. Zelfs niet binnen een zelfde rijschoolgroep heb ik al gemerkt...
Is ook ergens logisch, er wordt les gegeven door mensen, niet door machines of robots...
Een gemiddelde opleiding van pakweg 15uur van tegenwoordig ziet er gelukkig helemaal anders uit dan de standaard opleiding van 6 uur van 20 jaar geleden. Toen lag de focus vooral op slagen voor de manoeuvers, tegenwoordig zit daar een aardig stuk opleiding op openbare weg bij. Het is tenslotte vooral daar dat het verschil zal gemaakt worden tussen botsen en niet botsen...
Doorgedreven (betaalbare) opleidingen die aan populariteit winnen en opstapdagen allerhande die al dan niet gratis worden gegeven zijn ook wel een stap vooruit bij de start van "het motorseizoen". Uiteraard moet je daar als motorrijder in willen investeren en dat blijkt ook meer en meer het geval te zijn.
En de motorfietsen zelf die ook toch ook wel veiliger worden. Ik denk aan betere bandentechnologie en uiteraard het betaalbaar en sinds 2017 verplicht geworden ABS-remsysteem. Scheelt volgens mij toch een pak in de statistieken. Vroeger was het verschieten en 9 kansen op 10 direct onderuit remmen. Tegenwoordig kunt ge toch nog dikwijls de meubelen redden als het mis gaat. Bovendien zijn sinds ongeveer 2004 de ABS-remsystemen ook betaalbaar leverbaar op basic motoren (CBF500, CBF600, ER6, Bandit 650 en anderen). En het zijn ook deze motoren die dikwijls door beginners in huis gehaald worden tegenwoordig. Hoewel ik merk dat de tijden van beginbudgetten van 2500 à 4000 ook al stilaan evolueren naar 7000 tot zelfs 10000 euro. Voor die prijs kun je al een moderne moto mét ABSop de kop tikken natuurlijk.
En verder zou ik zeggen wat ik altijd zeg; er is maar ene die het meest in de hand heeft om zo veilig mogelijk met zo'n moto te rijden en dat ben jij zelf natuurlijk... Niks nieuw onder de zon dus...