Eric Geboers is niet meer...

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eric Geboers is niet meer...

Post by Muug »

Mo vent toh... :?

gisteren nog halvelings en in de rapte gelezen, iemand die verdronken was nadat ie in 't water was gesprongen om zijn hond te redden... hoe xxxxxxxxx (vul zelf in) kunde zijn, denk ik dan altijd in zo'n gevallen....

En nu blijkt het effenaf om Eric Geboers te gaan... :wall: :yikes: :eek2:


Het lichaam van de voormalige motorcrosser Eric Geboers is maandagmiddag teruggevonden in de Miramar-waterplas in Mol. De vijfvoudige wereldkampioen werd 55 jaar oud.

Het nieuws wordt bevestigd door Alain Remue van de Cel Vermiste Personen, in overleg met het parket. 'De zoekactie is afgerond en het lichaam is geborgen', aldus Remue.

Geboers sprong zondagavond van een plezierboot om een hond te redden. Sindsdien was de oud-motorcrosser, die in de jaren 80 een indrukwekkend palmares bij elkaar reed, vermist. Zijn lichaam werd pas maandagmiddag geborgen.

'Het is een dramatisch ongeval', zegt burgemeester Paul Rotthier. 'Nadat hij in het water was gesprongen, is hij onmiddellijk in de problemen geraakt. Een andere opvarende ondernam nog een reddingspoging, maar moest die al snel staken. De hulpdiensten zijn daarop gealarmeerd.'

Erg koud water

Zondagavond kwam de brandweer ter plaatse en zette duikers en een sonarboot in. Op de plaats van het incident op de vijver dropte de brandweer een boei en werd de bodem van de vijver gecontroleerd. Op de oevers werd gezocht met schijnwerpers.

Rond 2.30 uur werd de actie gestaakt. Maandagochtend werd de zoekactie hervat, maar er restte toen al weinig hoop op een goede afloop.

De Miramar-waterplas is een zandontginningsput die veel voor pleziervaart wordt gebruikt. 'Het water kan erg koud zijn, en de stroming is er soms verraderlijk', zegt Rotthier.

'The Kid'

Geboers werd vijf keer wereldkampioen motorcross. Hij was de eerste ter wereld die het WK won in de drie klassen: 125, 250 en 500 cc. In 1988 werd hij Sportman van het jaar en kreeg hij de Nationale trofee voor sportverdienste. In 1990 stopte hij al op zijn 28ste met crossen.

Hij reed onder andere voor Honda en Suzuki. Na zijn pensioen was hij teammanager bij het Suzuki-fabrieksteam, dat rijders als Clément Desalle en Kevin Strijbos huisvest. Hij baatte ook enige tijd een helikopterbedrijf uit, dat in 2004 failliet werd verklaard na aanhoudende vergunningsproblemen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180507_03501184


Sterkte aan al wie er om treurt. :cry:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by Stefke »

Een knullig einde... :cry:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by zappa »

Ik zou ook achter mijn hond springen, wie verwacht nu dat ge na ne minuut in dat koud water al problemen zou hebben?

Hij deed blijkbaar ook aan triathlon, denk dat hij dan wel een stukje beter kon zwemmen dan gemiddeld.


Heel spijtig voorval en verlies van een sport held, weliswaar van een sport die geen waardering meer krijgt. :(
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by Stefke »

zappa wrote: 08 May 2018 03:03 Ik zou ook achter mijn hond springen, wie verwacht nu dat ge na ne minuut in dat koud water al problemen zou hebben?
Ik, want ik ben er zelf kort bij geweest. In Spanje bij canyoning. Ik sprong 10 meter diep tussen de rotsen en toen ik daar neerkwam bleek het water echt koud te zijn wat serieus op mijn adem pakte. Ze hebben daar toch even moeten spartelen om mij boven water én rustig te houden. Van wandelen aan +30° in duikerspak naar zo'n duik in water van 10° zal ik niet meer zo gauw doen. :?

Enfin, ik heb Geboers nooit live aan het werk gezien. Ik heb 'm wel eens zien rijden met de auto. Toen kwam hij vlieglessen volgen op de Helihaven in Sint Pieters-Leeuw. In vogelvlucht was dat 100m van waar mijn grootouders woonden. Eén van de techniekers daar was een maat van ons en als Geboers daar was kwam die gast wel eens langs met de persoonlijke moto van Geboers. Dat was toen een Honda RC30. Een machine die toen wel indruk maakte op die tros 18 - 20 jarigen. 8-)

Die maat is dan later technieker geworden bij het helibedrijf van Geboers.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by Muug »

zappa wrote: 08 May 2018 03:03 Wie verwacht nu dat ge na ne minuut in dat koud water al problemen zou hebben?
Toch is dat al meermaals in de krant verschenen, in navolging van dergelijke artikels.
't is gelijk Stefke het mogen ondervinden heeft. Je krijgt een anafylactische schok (gelijk bij zware allergie) en dan is het simpelweg "over and out". Stefke heeft ferm geluk gehad.

Wat zijn triathlons betreft : dat dateert nog van tijdens zijn carrière, toen hij een twintiger was. Eric leed al vele jaren helse pijnen omdat hij zijn lichaam kapot had getraind. Letterlijk. Ik heb van horen zeggen dat 'm geen half uur meer kon rechtstaan, van de zeer in zijn lijf. Topsport is niet gezond.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by Muug »

Meer details uit De Standaard,
en het schoonste bewijs dat een hond - zelfs al is het een pup - wel degelijk zijn plan kan trekken
dus Zappa, alstublieft, springt er niet achter. :|


"Ze hadden het hondje nog maar een goeie week. De pup, een Japanse shiba inu, was een geschenk van Eric Geboers (55) aan zijn vrouw. Toen de hond zondagavond tijdens een boottochtje op het meer aan zijn huis in het water belandde, twijfelde Geboers niet. ‘Hij is meteen het ijskoude water ingedoken. Zo was Eric: recht door zee’, zeggen zijn vrienden. Maandagmiddag kwam het nieuws dat iedereen gevreesd had. Wereldkampioen Eric Geboers is verdronken in het koude water.

‘Eric wou zondagavond nog een rustige boottrip met enkele vrienden maken. Zijn Japanse echtgenote Fumi was erbij, en een bevriend Japans koppel dat in ons land op bezoek is’, vertelt een boezemvriend van Geboers, die de familie van de motorcrosslegende kwam steunen.
‘Geboers gaf nog een teken dat het niet meer ging’

Geboers woont sinds enkele jaren aan de Miramarplas in Mol, een 85 hectare groot meer omringd door exclusieve huizen. Het hele meer is privédomein, dat toebehoort aan de huiseigenaars die errond wonen.

‘In de boot van Eric vaarden ze rustig langs de kant, omdat hij het gezelschap enkele opmerkelijke huizen wilde tonen. Plots zagen ze dat het hondje van Eric en Fumi niet meer op de boot zat. Even was hun aandacht verslapt, en de hond moet ongemerkt van boord gewipt zijn. Toen ze achterom keken, zagen ze de pup zo’n dertig meter achter hen in het water zwemmen. Eric heeft niet getwijfeld en is in het water gesprongen om de pup te redden.’

Geboers moet bijna ogenblikkelijk in de problemen zijn geraakt. ‘De anderen zagen hoe Eric al na enkele meters verkrampte. Hij gaf nog een teken dat het niet meer ging. Daarna zakte hij onder water.’

Pup is gered

Zowel zijn echtgenote als een vijfde passagier, een jongeman uit Mol, sprong Geboers nog achterna. Maar ook zij raakten bevangen door het koude water, en moesten allebei gered worden. Niemand van de opvarenden kon Eric Geboers daarna nog vinden. De pup is wel gered: het hondje raakte op eigen kracht terug aan de kant.
‘Geboers gaf nog een teken dat het niet meer ging’
“Typisch Eric: hij dook meteen het water in om zijn hondje te redden.”

Eric Geboers had de pup – een Japanse shiba inu – nog maar een goeie week. Voordien hadden Eric en zijn vrouw ook al een Japans hondje. Zijn vrouw was er dol op. Maar een goede maand geleden is het hondje bij hen thuis ontsnapt, en even verderop op een drukke steenweg doodgereden”, weten kennissen.

‘Zijn vrouw was er het hart van in. Om haar verdriet te verzachten, is Eric hier onlangs een nieuwe hond komen kiezen’, zegt Henk Femer van de Nederlandse stichting Bikers for Animals uit Lelystad.

‘Wij zijn een stichting die dierenleed bestrijdt en dieren redt van broodfokkers. Eric had respect voor ons werk, en net daarom is hij bij ons een hond komen kiezen. Ook deze pup hadden we gered van een Belgische broodfokker. Het was een teefje. Eric en zijn vrouw hadden de hond aanvankelijk Hana genoemd, al leken ze van plan om die naam nog te wijzigen. Zo’n hondje kent de gevaren van water nog niet. Het springt het water in alsof het een grasveld is.’

Helikopter met warmtecamera

‘Zondagmorgen was Eric ook al met die hond het water op geweest’, zegt de boezemvriend. Geboers stuurde die ochtend nog een foto vanop het water naar enkele vrienden. ‘Het moet die dag de allereerste keer geweest zijn dat hij het hondje meenam op een boot.’
‘Geboers gaf nog een teken dat het niet meer ging’

De Molse brandweer kon Geboers zondagnacht niet meer vinden. De Cel Vermiste Personen van de federale politie startte maandagochtend een bergingsoperatie. Een helikopter met een warmtecamera speurde de oevers af, in de hoop Geboers daar te vinden. Zonder succes.

Boten van de Scheepvaartpolitie uit Zeebrugge zochten vervolgens met een sonar de vijver af. ‘Zo zijn een aantal plaatsen aangeduid, die later door duikers van de Civiele Bescherming onderzocht zijn’, zegt Alain Remue van de Cel Vermiste Personen. ‘Op een van die plaatsen, op 16 meter diepte, is het lichaam gevonden.’

Een tiental familieleden, onder wie zijn echtgenote, zijn zoon en zijn dochter, zijn broer Sylvain en het Japanse koppel, mochten het lichaam maandagmiddag een laatste groet brengen. Een wetsdokter zal vandaag het lichaam onderzoeken om de doodsoorzaak te bepalen.
"

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by Blackbert »

Ik heb hem wel een paar keer ontmoet, enkele jaren terug, wanneer ze hun hondje op pension brachten.
De rust zelve, vriendelijk. een toffe peer. "ik ben Eric".
Maar als je hem zag stappen. Aiai. Slechts drie jaar ouder dan ik, maar dat zagen er minstens 23 uit.

Ligt het aan die jaren motocross: beslissingen nemen in een fractie van een seconde? Het werd gisteren even uitgelegd op de radio. Uit de warme omgeving in koud water (<15°C) springen kan een ademreflex opwekken. Als je hoofd op dat moment onder water zit loopt het slecht af. Kan blijven duren als hyperventilatie. Je bloedvaten trekken samen om zo weinig mogelijk warmte te verliezen, wat een plotse zwaardere belasting is van het hart.

Zwaar geval van bad luck.

Ik had het 's ochtends al gehoord, dat men zocht naar een man. Toen een berichtje van de dochter over wie het ging. Komt efkes anders binnen als blijkt dat je die mens kent. :cry:
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Eric Geboers is niet meer...

Post by Wipr »

Dat het om deze alom geprezen WK motorcrosser is, is absoluut een spijtige zaak. Het enige mini kleine lichtpuntje is dat het met dit warme weer een signaal mag zijn om nu nog niet te gaan zwemmen in vijvers, plassen, kanalen.

Ooit zelf in Turkije gaan raften in de bergen. Ook in het water gesukkeld met zwemvest want effectief qua plotse aanslag op je lichaam kan dat wel tellen. +30graden en het snelstromend water zal geen 15graden geweest zijn. :mrgreen:

Nu moet ik Zappa bijtreden.... als ik een dier in moeilijkheden zie in het water wil ik dat ook redden en als er niets op wijst dat het er levend vanaf zal brengen ga ik er ook achter. Desnoods met een levenslijn of anders.

Sowieso heel trieste zaak. Van een, wellicht topdagje met veel plezier naar het meest bedenkbare scenario mogelijk

RIP

Post Reply