Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
diskeletlietje
Posts: 323
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by diskeletlietje » 23 Jul 2018 19:53

proficiat , goede keuze (koop wat je wil <3 )
ik hoop dat mijn huidige trut nog wat mee gaat , anders is er niet echt een alternatief ....

Drummer
Posts: 645
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Drummer » 23 Jul 2018 21:12

8-) 8-) 8-)


Kvind het altijd amusant om te lezen dat mensen die DCT niet kennen er toch altijd commentaar op hebben ;)
Ik heb er ook geen probleem mee dat jullie schakelen met het voetje, ik heb evenmin er een probleem mee dat ik dat doe met knopjes aan het stuur 8-)
Feit is wel dat het DCT systeem veel soepeller schakelt dan een met het voetje ;) ;)

En kan ook niet stilvallen aan het licht :mrgreen: als ge uw koppeling te snel loslaat ;)

Wipr
Posts: 1700
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Wipr » 23 Jul 2018 21:45

Drummer wrote:
23 Jul 2018 21:12
8-) 8-) 8-)


Kvind het altijd amusant om te lezen dat mensen die DCT niet kennen er toch altijd commentaar op hebben ;)
Ik heb er ook geen probleem mee dat jullie schakelen met het voetje, ik heb evenmin er een probleem mee dat ik dat doe met knopjes aan het stuur 8-)
Feit is wel dat het DCT systeem veel soepeller schakelt dan een met het voetje ;) ;)

En kan ook niet stilvallen aan het licht :mrgreen: als ge uw koppeling te snel loslaat ;)
Klopt! Schakelassist is niet zo soepel als DCT. Voordeel van de schakelassist is dan weer wel dat je zelf nog meer zeggenschap hebt over het toerental waarbij je zelf schakelt. Bij DCT kan je dat ook maar dat is dan met de hand he.

Beide systemen hebben voor en nadelen en voor ieder wat wils he ;)

User avatar
't spook
Posts: 156
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook » 24 Jul 2018 13:37

't is nochthans simpel
motorrijden is links koppelen en schakelen
rechts remmen

voor mensen die een ongeval hebben gehad of een beperking hebben en door DCT met een moto kunnen rijden is het een zegen

in alle andere gevallen ben je weer een beetje verder van de essentie weg...
het maakt de moto zwaarder
nog meer afhankelijk van elektronica

ik weet het...
auto's... bijna allemaal geartronic of DSG of consoorten
heb onlangs splinternieuwe Q7 voorzien van de zwaartse motor en de laatste snufjes door de roemeense bergen gereden, op de paar asfaltwegen die ze daar hebben...
DSG is brol als ge harder wilt rijden dan normaal
remmen voor de bocht, gas erop in de bocht... en wachten tot de versnellingsbak doet wat ge vraagt...
sportstand op of af
paddles aan't stuur ook traag, zelfs in sport
enige half aanvaardbare oplossing was pook in manueel en hem handmatig in de versnelling trekken die ge nodig hebt om de volgende bocht door te kunnen poweren

auto en moto...
schakelen op zich gaat sneller
geen tractieverlies
maar terugschakelen op het juiste moment?
nooit, draai en keer het hoe ge wilt, die boite ziet den bocht ni komen en met het knoppeke downshiften shakelt de boite ni krak op het moment dat ge wilt...
enfin, zo heb ik het toch ervaren op de AT

binnen 10 of 15 jaar zal't misschien wat beter gaan
zoals bij ABS
vroeger was dat gevaarlijk als't al werkte
nu is het 5 keer veiliger
:? KMK :roll:

User avatar
Koeno
Posts: 1399
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Koeno » 24 Jul 2018 14:10

't spook wrote:
24 Jul 2018 13:37
binnen 10 of 15 jaar zal't misschien wat beter gaan
zoals bij ABS
vroeger was dat gevaarlijk als't al werkte
nu is het 5 keer veiliger
10 jaar geleden was abs al zo goed, dat het op losliggend grind verdomd zéér snel tot stilstand komt...
een GSa 1200 op anakee2 met abs staat even snel als iemand op een gs1100 op baanbanden zonder abs.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
't spook
Posts: 156
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook » 24 Jul 2018 15:14

is iets van aan
vroeger... in den beginne van ABS systemen op motoren was het levensgevaarlijk
dikwijls kreeg je een soort snokkende duikende vork en was de remafstand stukken langer
ik heb het dan ove rde eerste FJRs en Hondas die ABS hadden bvb

ondertussen is er veel veranderd...
de 1190R had dat "bochten-ABS"...
verdomd goed gerief
maar werkt ook tegen de veiligheid
op den duur zijt ge zo zeker dat dat ding toch stopt ook al remt ge veel te laat dat ge idd ook later gaat remmen...
:stupid:
:? KMK :roll:

User avatar
F M
Posts: 3006
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by F M » 24 Jul 2018 15:54

't spook wrote:
24 Jul 2018 13:37
't is nochthans simpel
motorrijden is links koppelen en schakelen
rechts remmen
Dat is een conventie.
Daar kan je in vast roesten.

Ook in conventioneel denken.
Zoals: "ABS is brol, want op oneffen terrein trekt dat op niks, ik heb het met eigen ogen gezien".

In min of meer andere woorden heb je dit ooit op het forum verkondigd.
Ondertussen ben je er al achter gekomen dat een modern ABS wel effectief en efficiënt is.

Daar heb je dus al je conventioneel denken doorbroken.

Doe dat misschien ook eens wat betreft schakelen? Je kan evengoed met een knopje aan het stuur schakelen als met je linkervoet.

Trouwens, met een Endield moest je met de rechtervoet schakelen. Racepiloten schakelen wel met de voet, maar ze doen het omgekeerd aan ons (op en neer).

Met de voet schakelen is dus helemaal geen wetmatigheid.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 6854
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Muug » 24 Jul 2018 16:07

't spook wrote:
24 Jul 2018 15:14
op den duur zijt ge zo zeker dat dat ding toch stopt ook al remt ge veel te laat dat ge idd ook later gaat remmen...
:stupid:
Er gaat een tijd komen dat ge ofwel geen accident hebt, ofwel zo goed als zeker dood zijt àls er een hebt.... De elektronica doet u denken dat de grenzen van de fysica verlegd zijn, maar eigenlijk brengt ze u dichter dan ooit tegen de grens. Om er dan plots ver over te schieten...

@koeno: wat zei je ook alweer? Dat uw achterwiel bij 't vertrek al meermaals had doorgeslipt, toen uw TCS af stond? Wel, dat bedoel ik dus. Ge vat niet meer hoeveel of hoe weinig marge er is, de elektronica foefelt dat weg voor u.

User avatar
Koeno
Posts: 1399
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Koeno » 24 Jul 2018 16:11

Jup inderdaad, op lichtjes onverhard vertrekken met TCS uit was constant spinnend vertrekken...
maar het went natuurlijk ook weer zeer snel dat ge niet te bruusk moogt gassen,
maar ik snap jouw punt volledig hoor :)
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
Muug
Posts: 6854
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Muug » 24 Jul 2018 17:24

Koeno wrote:
24 Jul 2018 16:11
Jup inderdaad, op lichtjes onverhard vertrekken met TCS uit was constant spinnend vertrekken...
Maar dat gebeurt niet enkel op onverhard eh, ook op nat. Toen ik met Koppel! in de Alpen op reis was, was hij op een gegeven moment razend koleirig op zijn schone nieuwe R1200GS omdat die bij 't uitkomen van halfnatte haarspeldbochten regelmatig plots doorspinde op natte plekken, om dan op droge plekken plots weer te gripperen. :mrgreen:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest