Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
bompa
Posts: 1466
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by bompa » 24 Jul 2018 17:40

Muug wrote:
24 Jul 2018 17:24
Koeno wrote:
24 Jul 2018 16:11
Jup inderdaad, op lichtjes onverhard vertrekken met TCS uit was constant spinnend vertrekken...
Maar dat gebeurt niet enkel op onverhard eh, ook op nat. Toen ik met Koppel! in de Alpen op reis was, was hij op een gegeven moment razend koleirig op zijn schone nieuwe R1200GS omdat die bij 't uitkomen van halfnatte haarspeldbochten regelmatig plots doorspinde op natte plekken, om dan op droge plekken plots weer te gripperen. :mrgreen:
Dat was op die eerste GTR's1400 goed voorzien ,onder de 3000 toeren spinden die niet door, natte weg of zo speelde geen rol,maar boven de 3000 T was iets anders dan kon dat wel is gebeuren.

Stefke
Posts: 1408
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Stefke » 24 Jul 2018 19:13

Koeno wrote:
24 Jul 2018 14:10
een GSa 1200 op anakee2 met abs staat even snel als iemand op een gs1100 op baanbanden zonder abs.
slaat helaas nergens op want je zal dat objectief moeten meten om het te weten. Dus zelfde piloot, zelfde reactietijd, zelfde drukopbouw, zelfde ondergrond...

verder allemaal leuke hulpmiddelen, doe mij toch maar het ouderwetse! Schakelen met voet, met koppeling! En tractiecontrole en zo hoef ik ook niet, ik rij doorgaans te voorzichtig om de handel ongewenst te laten driften. Alleen ABS blijf ik interessant vinden en zeggen dat ik geen enkele moto meer in huis heb waar ABS op staat (dat werkt... :lol: )
Ik sta natuurlijk wel te kijken hoe lelijk je kan tekeer gaan met zo fulloption GS1200 LC... zonder dat het fout gaat...(Zolang de electronica werkt natuurlijk...)
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
Koeno
Posts: 1392
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Koeno » 24 Jul 2018 19:29

Stefke wrote:
24 Jul 2018 19:13
Koeno wrote:
24 Jul 2018 14:10
een GSa 1200 op anakee2 met abs staat even snel als iemand op een gs1100 op baanbanden zonder abs.
slaat helaas nergens op want je zal dat objectief moeten meten om het te weten. Dus zelfde piloot, zelfde reactietijd, zelfde drukopbouw, zelfde ondergrond...
Sorry maar ik ga niet akkoord met deze
Dus een amateur op een r1200GSa met abs die met abs quasi dezelfde remafstand kan verkrijgen als iemand (van wie ik denk dat hij toch enige ervaring heeft) is volgens mij een bewijs dat die abs juist zeer goed werkt...

ik heb puur vertrouwd op die abs; dus gewoon knijpen als ne gek in de remhendel (zoals elke amateur het zou doen)...
dat in vergelijking met iemand die wel die opbouw kan, en een gecontroleerde slip te baas kan...

Ik ben vrij overtuigd dat dit op deze ondergrond juist wel een bewijs is hoe goed die abs is...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Drummer
Posts: 642
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Drummer » 24 Jul 2018 20:22

't spook wrote:
24 Jul 2018 13:37
't is nochthans simpel
motorrijden is links koppelen en schakelen
rechts remmen

voor mensen die een ongeval hebben gehad of een beperking hebben en door DCT met een moto kunnen rijden is het een zegen

Dees is wel erg kort door den bocht, of gade gij nu beweren dat ik een beperking heb ???

User avatar
't spook
Posts: 149
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook » 24 Jul 2018 23:04

bijlange ni...
maar volgens mij rijdt gij dus met ne veredelde scooter
ver weg van de essentie van motorrijden
één met de machine is wel heel ver weg op een DCT geschakelde moto

iemand die jarne rijdt en overschakelt op een DCT is iets heel anders dan iemand die nooit echt deftig heef tkunnen schakelen en een DCT koopt en zo toegang krijgen tot een 2wieler met veel power...

bekijk het een beetje zoals het fenomeen elektrische fiets en de hordes gekwetste medemensen...
reden vroeger nooit of bijna nooit met de fiets
kopen zich een elektrisch aangedreven ding dat veel ter snel gaat voor wat ze kunnen op een fiets en ge hebt een recept voor files aan de spoeddienst...


maar da's mijn gedacht natuurlijk he
:? KMK :roll:

User avatar
't spook
Posts: 149
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook » 24 Jul 2018 23:05

trouwens, kort door den bocht is rap door den bocht...
zonder DCT in mijn geval 8-)
:? KMK :roll:

Drummer
Posts: 642
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Drummer » 25 Jul 2018 12:30

8-) 8-) 8-)

Ik heb nogthans al wel wat jaren schakelen op een motor achter de rug, alsook de nodige km's met een geschakelde moto.
Maar ik moet je toch op één puntje gelijk geven, voor sommige motorrijders is het dct systeem een veredelde scooter, zie maar naar de integra, die gebouwd is op het frame van de NC 750 X.
Maar eens je het systeem van de DCT goed kent rij je daar zoals ik nu ook best wel sportief mee, en schakel ik er lustig op los op momenten dat ik dat wil ;) ;)

Oh ja, ik kan ook met DCT Rap door den bocht ;)

Jopet
Posts: 260
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Jopet » 27 Jul 2018 22:37

Na Drummer voel ik mij nu ook een beetje geviseerd :?
Ik heb een elektrische fiets gekocht omdat ik het ontzie om hard te moeten trappen maar rij ondertussen wel terug met de fiets daardoor wat daarvoor jaren geleden was.
Mijn truck is automatisch (al mijn 3de met automaat), hoewel ik al 30 jaar trucker ben zou ik nooit willen terugkeren naar de tijd van de fuller boites (dubbel ontkoppelen en tussengas bij terug schakelen).
Mijn auto is automatisch (ondertussen al de 4de met automaat) maar zou nooit 32 jaar willen terugkeren naar die 4 bak uit mijn eerste Lada.
Mijn GSA is niet automatisch maar mocht het morgen mogelijk zijn dan koop mij direct één ondanks dat ik al 34 jaar met de motor rij..... Waarom ik dan geen Crosstourer gekocht heb? Gewoon omdat ik de GSA een leukere motor vind om mee te rijden en dat heeft totaal niets te maken met die boite want moest het enkel om de boite te doen zijn dan kocht ik mij waarschijnlijk terug een Yamaha FJR AS met automatische koppeling :ricky: .

Dus stellen dat mensen die kiezen om automatisch te rijden eigenlijk niet echt deftig kunnen schakelen vind ik een beetje kort door de bocht.
Welke stelling past dan wel bij mij? Dat ik een beetje lui ben van aard en het plezant vind dat alles automatisch gaat.... en dat gaat zelfs zo ver dat mijn auto in de file automatisch stopt en vertrekt met de file zonder dat ik iets moet doen..... :mrgreen:

Nog een vraagje, een servo stuur op een auto is dat ook iets voor mietjes zoals ik of zou je nooit geen auto kopen met servo stuur want echte mannen moeten zich 1 voelen met het contact met de baan :rayof:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

User avatar
't spook
Posts: 149
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook » 27 Jul 2018 23:13

awel, eigenlijk is het jullie manier om min of meer kort bij de essentie te blijven maar dan toch iets verder weg...
als de essentie Saturnus zou zijn zitte dan met uwen DCT dinges op den buitenste ring...
buitenbocht dus...
you lose :mrgreen:
maar ni alles

volgde :?:
ma ni te kortbij hé want ikkem nen echte motorrem :stupid:


en dien ABS...
de enige manier om da goed t egebruiken is nijpen gelijk ne geconstipeerde chinees
ABS doet de rest
:? KMK :roll:

User avatar
't spook
Posts: 149
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook » 27 Jul 2018 23:31

en da van diene servo op nen auto... klopt...
Golfke 1 GTI zonder servo...
weet precies wat ge aan't doen zijt

als ge dan eneke rijdt met servo van 2 generaties verder is da precies nen dweil

en de vorige van mijn madam had zo'n elektrische stuurbekrachtiging...
te vergelijken ùet DCT eigenlijk...
veel beter maar trekt op geen kl :mrgreen: ten

:dontknow:
:? KMK :roll:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest